غلامرضا معمارزاده طهران؛ محمدرضا مردانی
دوره 5، شماره 18 ، خرداد 1393، ، صفحه 183-223
چکیده
تحقق اهداف و برنامههای توسعه کشور در حوزه آموزش عالی مستلزم تأمین پیش نیازها و بسترهایی است که با بهرهگیری از توان و ظرفیت موجود، مسیر تعالی در این عرصه را هموار کرده و شتاب فزایندهای به آن بدهند. در این میان، تعیین مؤلفهها و شاخصهای توسعه آموزش عالی کشور بهمنظور تدوین الگویی برای برنامهریزی در این حوزه از اهمیت بهسزایی ...
بیشتر
تحقق اهداف و برنامههای توسعه کشور در حوزه آموزش عالی مستلزم تأمین پیش نیازها و بسترهایی است که با بهرهگیری از توان و ظرفیت موجود، مسیر تعالی در این عرصه را هموار کرده و شتاب فزایندهای به آن بدهند. در این میان، تعیین مؤلفهها و شاخصهای توسعه آموزش عالی کشور بهمنظور تدوین الگویی برای برنامهریزی در این حوزه از اهمیت بهسزایی برخوردار است. این مقاله با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر توسعه آموزش عالی ایران در سه حوزه آموزش، پژوهش و فناوری که سه کارکرد اصلی این نظام میباشند، ابتدا به مطالعه و شناسایی مؤلفههای اثرگذار بر این حوزه پرداخته و سپس با بررسی نحوه و میزان اثرگذاری و مشارکت هریک از این عوامل در توسعه آموزش عالی، به تعیین و تبیین اولویتبندی این عوامل در ارتباط با توسعه آموزش عالی میپردازد. تحقیق حاضر از نوع توسعهای بوده و روش آن توصیفی و پیمایشی میباشد و ناظر به زیرساختهای مفهومی و کلان در حوزه آموزش عالی است. در این تحقیق بهمنظور ارائه مدل اولیه از روش مطالعه کتابخانهای، مطالعات میدانی به همراه مصاحبه با خبرگان بهره گرفته شده است. همچنین به منظور جمعآوری اطلاعات بهوسیله پرسشنامه از خبرگان نظرسنجی شده است و با استفاده از روشهای آماری بهینهسازی مقیاس[1] و تحلیل چند متغیره، دادههای تحقیق تحلیل شده است. به واقع در ساختاری روشمند، سعی بر آن بوده است که نظرات خبرگان، اسناد بالادستی، منابع و مراجع موجود و همچنین رویکردها و رهیافتهای جاری و محتمل مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند تا در نهایت عوامل اثرگذار بر توسعه آموزش عالی ایران و اولویتبندی آنها در بخشهای سهگانه (آموزش، پژوهش و فناوری) شناسایی و تبیین گردند.
سیدمهدی الوانی؛ محمدرضا مردانی
چکیده
توسعه همه جانبه و پایدار هر کشور در گرو کارآمدسازی و بهبود مستمر نظام آموزشی، ساختارهای پژوهشی و رویکردهای فناورانه آن میباشد، در همین خصوص بهرهگیری از تمام ظرفیتها و به تبع آن دستیابی به حداکثر کارایی در این زمینه نیازمند الگویی است که با دیدگاهی پویا، توسعه آموزشی عالی را در تمام جهات تامین نماید. این پژوهش با هدف تدوین الگوی ...
بیشتر
توسعه همه جانبه و پایدار هر کشور در گرو کارآمدسازی و بهبود مستمر نظام آموزشی، ساختارهای پژوهشی و رویکردهای فناورانه آن میباشد، در همین خصوص بهرهگیری از تمام ظرفیتها و به تبع آن دستیابی به حداکثر کارایی در این زمینه نیازمند الگویی است که با دیدگاهی پویا، توسعه آموزشی عالی را در تمام جهات تامین نماید. این پژوهش با هدف تدوین الگوی توسعه در حوزه آموزش عالی کشور جهت دهی شده است که از این رهگذر در سه حوزه آموزش، پژوهش و فناوری که سه کارکرد اصلی نظام آموزش عالی میباشند، عوامل مؤثر دهگانهای مشتمل بر؛ ارزشی، دینی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مدیریتیـ سازمانی، فناوری، جغرافیایی، جمعیتی، امنیتی و زمانی، احصاء شده و سپس با بررسی نحوه، میزان و اولویت اثرگذاری و مشارکت هر یک از این عوامل درساختار توسعه آموزش عالی، به بسط و تبیین الگوی یاد شده و اجزای آن پرداخته و در نهایت الگوی کلان وضع مطلوب در این مسیر، تدوین شده است. این تحقیق که در زمره پژوهشهای بنیادین محسوب میگردد، از نظرات خبرگان و اندیشمندان این حوزه در ساختاری روشمند بهره جسته و در این مسیر، اسناد بالادستی، منابع و مراجع موجود، همچنین رویکردها و رهیافتهای جاری و محتمل را مورد مداقه و تحلیل قرار داده است تا در نهایت بهینهترین مولفههای اثرگذار در توسعه آموزش عالی به همراه الگوی توسعه کلان آموزش عالی در ایران را ترسیم و تبیین کند.