داود پرچمی؛ فاطمه جلالی
چکیده
چکیده کسبوکار خانگی فعالیتی است مستمر در تولید و یا عرضه کالا و خدمات که برای کسب درآمد، در محل سکونت افراد انجام میشود. در چند دهه اخیر کسبوکارهای خانگی بار دیگر مورد توجه مردم و سیاستگذاران، مسئولان دولتی و نهادهای غیردولتی قرار گرفته است. در سالهای گذشته در ایران نیز اقدامات و حمایتهایی از سوی دولت برای رشد و گسترش این کسبوکارها ...
بیشتر
چکیده کسبوکار خانگی فعالیتی است مستمر در تولید و یا عرضه کالا و خدمات که برای کسب درآمد، در محل سکونت افراد انجام میشود. در چند دهه اخیر کسبوکارهای خانگی بار دیگر مورد توجه مردم و سیاستگذاران، مسئولان دولتی و نهادهای غیردولتی قرار گرفته است. در سالهای گذشته در ایران نیز اقدامات و حمایتهایی از سوی دولت برای رشد و گسترش این کسبوکارها انجام شده است با این حال هنوز چالشهایی در این کسبوکارها و حمایتهای مورد نیازشان وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات و موانع موجود در اقدامات دولت و ارائه راهحل، صورت گرفته است. اطلاعات لازم با روش مصاحبه نیمهساختاریافته با صاحبان کسبوکارهای خانگی، تسهیلگران، مشاوران و مسئولان دولتی و نهادهای حمایتی به دست آمده است و پاسخگویان با روش گلوله برفی شناسایی شدهاند. نتایج نشان داد که دو دسته از مشکلات وجود دارند، یک دسته مشکلاتی که در حمایتها و برنامههای دولت وجود دارد و دسته دیگر چالشها و مشکلاتی که مسئولان نهادهای دولتی و حمایتی در اقدامات خود درباره کسبوکارهای خانگی با آن مواجه هستند.