جعفر ترک زاده؛ معصومه محترم
چکیده
هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی رابطه نوع ساختار سازمانی دانشگاه و سرمایهاجتماعی گروههای آموزشی در دانشگاه شیراز بود. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه نوع ساختار سازمانی (ترکزاده و محترم، 1390) و پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی بود که پس از محاسبه و تایید روایی و پایایی، توزیع و گردآوری شد. جامعه آماری تحقیق، ...
بیشتر
هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی رابطه نوع ساختار سازمانی دانشگاه و سرمایهاجتماعی گروههای آموزشی در دانشگاه شیراز بود. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه نوع ساختار سازمانی (ترکزاده و محترم، 1390) و پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی بود که پس از محاسبه و تایید روایی و پایایی، توزیع و گردآوری شد. جامعه آماری تحقیق، شامل تمام گروههای آموزشی دانشگاه شیراز بود که در قالب یک مطالعه چند موردی، 5 گروه به صورت تصادفی انتخاب شدند و کلیه اعضای هیات علمی آنها پرسشنامهها را تکمیل نمودند. دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد: 1) از دیدگاه اساتید، نوع ساختار سازمانی غالب در دانشگاه، بازدارنده است؛2) سرمایه اجتماعی گروههای آموزشی در حد متوسطی است و از این حیث تفاوتی بین گروهها وجود ندارد؛ 3) نوع ساختار سازمانی دانشگاه، 53/0 از سرمایه اجتماعی گروهها را پیش بینی میکند.