معصومه قاسمی؛ محمد عباس زاده؛ فاطمه گلابی؛ محمد باقر علیزاده اقدم؛ توکل آقایاری هیر
چکیده
علیرغم گسترش کمی اسناد، مقالات و محافلی که بطور روزافزونی از مفهوم سرمایهاجتماعی بعنوان راهکاری برای ارتقاء سلامتی یاد میکنند، سرمایه اجتماعی خانواده، حلقه گمشده در مطالعات این حوزه میباشد. خانواده، بستر شکلگیری تجارب و فهم افراد بوده، بروز بیماری میتواند این فضا، پیوندها و معانی همبسته به آن را متاثر سازد. معانی و تجارب ...
بیشتر
علیرغم گسترش کمی اسناد، مقالات و محافلی که بطور روزافزونی از مفهوم سرمایهاجتماعی بعنوان راهکاری برای ارتقاء سلامتی یاد میکنند، سرمایه اجتماعی خانواده، حلقه گمشده در مطالعات این حوزه میباشد. خانواده، بستر شکلگیری تجارب و فهم افراد بوده، بروز بیماری میتواند این فضا، پیوندها و معانی همبسته به آن را متاثر سازد. معانی و تجارب زنان بیش از مردان، در مقایسه با فضای بیرونی، در ارتباط با این فضا شکل گرفته، لذا، سرمایهاجتماعی خانواده، مهمترین منبع حمایتی آنان بویژه در مواجهه با چالشهایی چون بیماری میباشد. در این پژوهش، برای فهم ادراک و تجارب زیسته زنان مبتلا به سرطان و خانواده آنها از پیوندهای خانوادگی در مواجهه با سرطان، از رویکرد کیفی با تاکید بر روش پدیدارشناسی تفسیری استفاده شد. دادههای میدانی با استفاده از تکنیک مصاحبه و معیار اشباع داده از زنان مبتلا به سرطان مراجعهکننده برای درمان به بیمارستان امید شهر ارومیه و مراقب و همراه خانوادگی بیمار گردآوری گردید. تحلیل و کدگذاری دادهها نشان میدهد، مضامینی مانند گسست در ارکان سرمایه اجتماعی خانواده؛ اول مادر، آخر همسر و سرمایه اجتماعی منفی در تجارب مشارکتکنندگان، بیانگر نتایج نامطلوب سرمایه اجتماعی درون خانواده بر سلامتی زنان مبتلا به سرطان میباشد. مضمونهای قاعده خاموشی/ اعتراض، انسجام در وضعیت اضطراری و میانجیگری پنهان نیز، نشان میدهد، سرمایه اجتماعی نیز متقابلا از بیماری تاثیر پذیرفته و تحتتاثیر آن، تا حدودی نیز تقویت گردیده است.
بیژن زارع؛ مرضیه زارع
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه میزان سرمایه اجتماعی خانواده با ویژگیهای کارآفرینانه در شخصیت افراد شرکت کننده در دورههای کوتاه مدت آموزش کارآفرینی در سال 1388 در مناطق گوناگون شهر تهران، به انجام رسیده است. نمونه مورد مطالعـه متشکل از 201 نفر میباشد که براساس فرمـول نمونهگـیری کـوکران و به صورت تصادفی ساده از بین 2010 نفر انتخاب ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه میزان سرمایه اجتماعی خانواده با ویژگیهای کارآفرینانه در شخصیت افراد شرکت کننده در دورههای کوتاه مدت آموزش کارآفرینی در سال 1388 در مناطق گوناگون شهر تهران، به انجام رسیده است. نمونه مورد مطالعـه متشکل از 201 نفر میباشد که براساس فرمـول نمونهگـیری کـوکران و به صورت تصادفی ساده از بین 2010 نفر انتخاب شدهاند. روش پژوهش، پیمایش و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای متشکل از سئوالات استاندارد شده درباره متغیر وابسته تحقیق و سئوالات استاندارد شده و محقق ساخته درباره متغیر سرمایه اجتماعی خانواده و سایر متغیرهای مستقل و زمینهای میباشد. ابعاد کارآفرینانه مورد نظر پژوهش در شخصیت افراد عبارتند از: ریسکپذیری متعادل، کانون کنترل، نیاز به موفقیت، سلاست فکری، عملگرایی، تحمل ابهام، رؤیاپردازی و چالشطلبی. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سرمایه اجتماعی خانواده با متغیر وابسته تحقیق یعنی شخصیت کارآفرین رابطه معنادار و مثبت دارد. این متغیر با هفت بُعد از ابعاد هشتگانه کارآفرینانه در شخصیت فرزندان رابطه معنادار و مثبت داشته است، اما با بُعد میزان عملگرایی در شخصیت فرزندان رابطه معنادار نداشته است.