رسانهها در عصر حاضر بهعنوان یکی از مهمترین عوامل جامعهپذیری در میان مردم حضور جدی دارند. نتایج بررسیها نشان میدهد که بین میزان استفاده از تلویزیون، روزنامه و سرمایه اجتماعی شهروندان رابطهای جدی برقرار است و این رسانهها میتوانند نقش مهمی در تغییر میزان سرمایه اجتماعی ایفا نمایند
در این مقاله رابطه میزان مصرف رسانهها ...
بیشتر
رسانهها در عصر حاضر بهعنوان یکی از مهمترین عوامل جامعهپذیری در میان مردم حضور جدی دارند. نتایج بررسیها نشان میدهد که بین میزان استفاده از تلویزیون، روزنامه و سرمایه اجتماعی شهروندان رابطهای جدی برقرار است و این رسانهها میتوانند نقش مهمی در تغییر میزان سرمایه اجتماعی ایفا نمایند
در این مقاله رابطه میزان مصرف رسانهها و میزان سرمایه اجتماعی شهروندن تهرانی مورد بررسی قرار گرفته است. مساله اصلی این مقاله شناخت این مهم بوده است که آیا تماشای تلویزیون و مطالعه روزنامه عاملی در تغییر سرمایه اجتماعی می باشد. براساس نظریات تاثیر رسانهها مانند: برجستهسازی و کاشت و همچنین نظریه سرمایه اجتماعی پاتنام و استون و با استفاده از روش پیمایش به بررسی این رابطه پرداختهایم جامعه آماری این تحقیق شهروندان بالای 15 سال باسواد تهرانی بودهاند که نمونهای 600 نفری از بین آنها به روش احتمالی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند.
نتایج نشان میدهد که تلویزیون موجب گردآمدن افراد در کنار هم و عاملی برای تقویت شبکه روابط و تعاملات بین افراد خانواده شده است. اعتماد به روزنامه و تلویزیون عاملی در جذب مخاطبان به این رسانهها و تاثیرپذیری از پیامهای آنها در جهت تقویت سرمایه اجتماعی میباشد.
نتایج یافتهها نشان میدهد که بین مصرف رسانهها و سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد، بدین معنی که هرچه میزان استفاده از رسانهها توسط افراد افزایش مییابد، سرمایه اجتماعی آنان نیز افزایش مییابد. در نهایت تلویزیون به عنوان اصلیترین رسانه کشور با پوشش بالای خود میتواند از طریق برنامههای متفاوت تأثیرات مثبتی را بر سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن بگذارد.