پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سرمایههای اجتماعی و فرهنگی بر میزان مشارکت زنان در سازمانهای غیردولتی میپردازد. برای سنجش سرمایه اجتماعی از شاخصهای روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی و هنجارهای عمل متقابل و برای سرمایه فرهنگی از شاخصهای سرمایه فرهنگی تجسدی، عینیت یافته و نهادی استفاده شده است.
روش پژوهش تبیینی از نوع پیمایش است و نمونه ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سرمایههای اجتماعی و فرهنگی بر میزان مشارکت زنان در سازمانهای غیردولتی میپردازد. برای سنجش سرمایه اجتماعی از شاخصهای روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی و هنجارهای عمل متقابل و برای سرمایه فرهنگی از شاخصهای سرمایه فرهنگی تجسدی، عینیت یافته و نهادی استفاده شده است.
روش پژوهش تبیینی از نوع پیمایش است و نمونه پژوهش شامل 80 نفر از زنان 19-30 بوده است که در سازمانهای غیردولتی کودکان کار شهر تهران فعالیت داوطلبانه داشتهاند و با روش نمونهگیری سهمیهای غیرتصادفی انتخاب شدهاند.
ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. دادههای حاصله به دو شیوه توصیفی و استنباطی، تحلیل آماری شدهاند. عمدهترین یافتههای پژوهش نشان میدهد که:
میان سرمایههای اجتماعی و فرهنگی و میزان مشارکت زنان در سازمانهای غیردولتی رابطه معنی داری وجود دارد، به طوری که با بالا رفتن سرمایههای فرهنگی و اجتماعی افراد مورد مطالعه، میزان مشارکت آنها در سازمانهای غیردولتی نیز بالا میرود و با پایین آمدن سرمایههای اجتماعی و فرهنگی افراد، میزان مشارکت آنها در سازمانهای غیر دولتی پایین میآید