رسول مالکی؛ حمید ییلاق چغاخور؛ مصطفی احمدوند
چکیده
ایران در مسیر توسعه است و مقولۀ کارآفرینی اجتماعی میتواند به سرعت دادن روند پیشرفت کشور کمک کند. درصورتیکه کارآفرینی اجتماعی بین کارکنان دولت نهادینه شود، میتواند راهحلی پایدار و قابل اجرا برای مسائل مختلف باشد. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر، مطالعۀ ویژگیهای کارآفرینی اجتماعی کارکنان امور عشایر است. این پژوهش از نظر هدف، ...
بیشتر
ایران در مسیر توسعه است و مقولۀ کارآفرینی اجتماعی میتواند به سرعت دادن روند پیشرفت کشور کمک کند. درصورتیکه کارآفرینی اجتماعی بین کارکنان دولت نهادینه شود، میتواند راهحلی پایدار و قابل اجرا برای مسائل مختلف باشد. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر، مطالعۀ ویژگیهای کارآفرینی اجتماعی کارکنان امور عشایر است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس نظریۀ دیس بود که روایی آن به تأیید اساتید و کارشناسان صاحبنظر رسید. برای تعیین پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (84/0). نتایج مطالعه نشان داد که میزان کارآفرینی اجتماعی کارکنان ادارۀ کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد دارای دامنۀ تغییرات 33/4 تا 54/8 است. برای بررسی کارآفرینی اجتماعی در جامعۀ آماری مورد بحث، سه گروه بهصورت گروه اول، دارای کارآفرینی اجتماعی پایین، گروه دوم، کارآفرینی اجتماعی متوسط و گروه سوم، کارآفرینی اجتماعی بالا، نامگذاری شدند. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد که سه گروه، از نظر هر پنج متغیر کارآفرینی اجتماعی (مأموریتگرایی، پشتکار، نوآوری، شهامت و مسئولیتپذیری) با هم تفاوت معنیداری در سطح 01/0 دارند. همچنین از نظر جامعۀ آماری، شیوۀ مناسب مدیریت، مهمترین عامل اثرگذار در ویژگیهای شخصیتی افراد است.