پوریا عطائی؛ وحید علی آبادی؛ شیوا نجاتیان
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل ایجاد و حفظ سرمایۀ اجتماعی در تعاونیهای کشاورزی شهرستان زنجان بود. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن نیز پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل مدیر عامل، اعضای ﻫﻴﺄت مدیره و اعضای تعاونیهای کشاورزی شهرستان زنجان بود (180N=) که 123 نفر بهصورت تصادفی برای حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ محقق ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل ایجاد و حفظ سرمایۀ اجتماعی در تعاونیهای کشاورزی شهرستان زنجان بود. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن نیز پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل مدیر عامل، اعضای ﻫﻴﺄت مدیره و اعضای تعاونیهای کشاورزی شهرستان زنجان بود (180N=) که 123 نفر بهصورت تصادفی برای حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ محقق ساخته بود. روایی صوری ابزار پژوهش با بررسی دیدگاههای اعضای هیأت علمی دانشگاه زنجان و کارشناسان ادارۀ تعاون تعیین و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون راهنما و آلفای کرونباخ (96/0α=) تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد که بهترتیب معافیتهای مالیاتی، موقعیت و پایگاه اجتماعی افراد و برگزاری دورههای آموزشی قبل از تشکیل تعاونی از بالاترین اولویت برخوردار بودند. همچنین، در تحلیل عاملی متغیرهای ایجاد و حفظ سرمایۀ اجتماعی به 9 عامل اجتماعی ـ حمایتی، نظم و انضباط، شغلی، مدیریتی ـسازمانی، رسانهای، انعطافپذیری قوانین، حذف بروکراسی، مسئولیتپذیری و فناوریهای اطلاعاتی طبقهبندی شدند. در مجموع این 9 عامل توانستند 6/69 درصد از کل واریانس عوامل ایجاد و حفظ سرمایۀ اجتماعی در تعاونیهای کشاورزی را تبیین کنند که 39/30 درصد از واریانس باقیمانده به دیگر عاملهایی مربوط است که پیشبینی آنها در این پژوهش میسر نشده است. در پایان با توجه به نتایج بهدستآمده پیشنهادهای کاربردی ارائه شد.
مهران سهراب زاده؛ سیدسعید حسینی زاده؛ حسین امامعلی زاده؛ ایوب سخایی
چکیده
شادی از نیازهای اساسی نوع بشر در همۀ فرهنگها بهشمار میرود، زیرا سلامت جسمانی و روانی اعضای جامعه را متأثر میسازد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت احساس شادی و ارتباط این متغیر با سرمایههای اجتماعی و فرهنگی است. روش پژوهش، پیمایشی بوده و دادهها با بهکارگیری ابزار پرسشنامه جمعآوری شدهاند. حجم نمونه 384 نفر از شهروندان ...
بیشتر
شادی از نیازهای اساسی نوع بشر در همۀ فرهنگها بهشمار میرود، زیرا سلامت جسمانی و روانی اعضای جامعه را متأثر میسازد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت احساس شادی و ارتباط این متغیر با سرمایههای اجتماعی و فرهنگی است. روش پژوهش، پیمایشی بوده و دادهها با بهکارگیری ابزار پرسشنامه جمعآوری شدهاند. حجم نمونه 384 نفر از شهروندان شهرستان آران و بیدگل در سال 1394 است. ارزیابی یافتهها در بُعد توصیفی نشان داد که در مجموع میزان احساس شادی حجم نمونۀ مورد بررسی در سطح متوسط رو به بالا (7/58) بوده و در ابعاد این متغیر، میزان شادی در بعد عاطفی در سطح بالاتری نسبت به ابعاد شناختی و اجتماعی قرار دارد. همچنین میانگین میزان سرمایههای اجتماعی و فرهنگی به ترتیب 3/66 و 6/4 است. در بعد یافتههای استنباطی، آمارهها نشان دادند که رابطۀ مستقیم و معناداری میان سرمایۀ اجتماعی (478/0) و فرهنگی (402/0) با احساس شادی وجود دارد؛ با افزایش میزان سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی، بر احساس شادی شهروندان افزوده میشود. همچنین سرمایۀ فرهنگی بهطور غیرمستقیم و با تأثیرگذاری بر سرمایۀ اجتماعی، به افزایش احساس شادی منجر میشود.
منیژه محمدزاده؛ ابوالفضل امانیان؛ سیدرسول حسینی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، هنجارها و شبکههای اجتماعی) بر توسعۀ کارآفرینی سازمانی انجام گرفته است. در این پژوهش، از مؤلفههای نظریۀ سرمایۀ اجتماعی نهاپایت و گوشال (1976) و مولفههای نظریۀ آنتونیک و هیسریچ (2003) دربارۀ کارآفرینی سازمانی استفاده شده است. روش بررسی توصیفی همبستگی و تلفیقی از روش کتابخانهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، هنجارها و شبکههای اجتماعی) بر توسعۀ کارآفرینی سازمانی انجام گرفته است. در این پژوهش، از مؤلفههای نظریۀ سرمایۀ اجتماعی نهاپایت و گوشال (1976) و مولفههای نظریۀ آنتونیک و هیسریچ (2003) دربارۀ کارآفرینی سازمانی استفاده شده است. روش بررسی توصیفی همبستگی و تلفیقی از روش کتابخانهای و میدانی است. در بررسی میدانی 372 نفر از کارکنان (کارگران، کارگران ماهر، مسئولان میانی و مدیران) شاغل در شرکت ایران خودرو، در سال 1392، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سرمایۀ اجتماعی (نهاپایت و گوشال، 2002) و پرسشنامۀ محقق ساخته برای ابعاد هفتگانۀ کارآفرینی سازمانی (آنتونیک و هیسریچ 2003) به روش نمونهگیری سهمیهای متناسب انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون میانگین، رگرسیون خطی دومتغیره) صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین سرمایۀ اجتماعی و ابعاد پنجگانۀ آن با میزان کارآفرینی سازمانی رابطۀ مستقیم وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون خطی نشان داد بین دو متغیر سرمایۀ اجتماعی و میزان کارآفرینی سازمانی، رابطۀ خطی وجود دارد و سرمایۀ اجتماعی سازمانی توانایی پیشبینی 21 درصد از تغییرات واریانس کارآفرینی سازمانی را دارد. نتایج بهصورت کلی نشان میدهد، کارآفرینی سازمانی، بهعنوان سازهای تلفیقی (تکنولوژیکی ـ مدیریتی ـ اجتماعی) از کمیت و کیفیت سرمایۀ اجتماعی و مؤلفههای آن تأثیر مستقیم میپذیرد.
سید سیامک علوی کیا؛ لیلا نصرالهی وسطی؛ فاطمه گلابی
چکیده
قدرت ریسکپذیری بالا از مهمترین ویژگیهای یک فرد کارآفرین بهشمار میرود که میتواند زمینهساز تولید و اشتغالزایی شود. ریسکپذیری به نوبه خود میتواند ناشی از عوامل متعددی باشد که زمینه را برای پذیرش سطوح بالاتر ریسک فراهم میآورد. سرمایۀ اجتماعی از جمله فاکتورهای کلیدی بهشمار میرود که میتواند نقشی اساسی در بالا بردن ...
بیشتر
قدرت ریسکپذیری بالا از مهمترین ویژگیهای یک فرد کارآفرین بهشمار میرود که میتواند زمینهساز تولید و اشتغالزایی شود. ریسکپذیری به نوبه خود میتواند ناشی از عوامل متعددی باشد که زمینه را برای پذیرش سطوح بالاتر ریسک فراهم میآورد. سرمایۀ اجتماعی از جمله فاکتورهای کلیدی بهشمار میرود که میتواند نقشی اساسی در بالا بردن سطح ریسکپذیری افراد کارآفرین ایفا کند. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی نظری و تجربی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر ریسکپذیری دانشجویان کارآفرینی میپردازد. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشجویان دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران هستند که در بازۀ زمانی در این دانشکده مشغول به تحصیل بودهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 252 برآورد شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس استفاده شد. برای آزمون فرضیهها، از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون ریج بهره گرفته شد. یافتهها نشان میدهد که اعتماد فردی و نهادی تأثیر مثبتی بر ریسکپذیری دانشجویان دارد. بهعلاوه، مشارکت همیارانه، خیریهای و مذهبی، ریسکپذیری دانشجویان را بهبود میبخشید. با وجود این، تأثیر مشارکت رسمی و اعتماد عمومی بر ریسکپذیری معنیدار نبود.