افسانه قاسمی؛ عذرا جاراللهی
چکیده
روحیه علمی با مؤلفههایی چون کنجکاوی، ژرفنگری، پرسشگری، وسعت دید، روحیه تسامح، تمایل به تفکر خلاق و واگرا و غیره یکی از مهمترین سرمایههای دانشگاهی محسوب میشود که از طریق آموزش قابل انتقال میباشد. بنابراین در این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه بر آن شدیم تا عوامل مؤثر بر روحیه علمی دانشجویان را مورد بررسی ...
بیشتر
روحیه علمی با مؤلفههایی چون کنجکاوی، ژرفنگری، پرسشگری، وسعت دید، روحیه تسامح، تمایل به تفکر خلاق و واگرا و غیره یکی از مهمترین سرمایههای دانشگاهی محسوب میشود که از طریق آموزش قابل انتقال میباشد. بنابراین در این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه بر آن شدیم تا عوامل مؤثر بر روحیه علمی دانشجویان را مورد بررسی قرار دهیم. روش نمونهگیری، روش طبقهای متناسب بوده که با استفاده از الگوی کوکران 338 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که متغیرهای رشته تحصیلی، علاقه به رشته تحصیلی، ارتباط استادان با دانشجویان و دیدگاه اطرافیان نسبت به رشته تحصیلی دانشجویان، بر روحیه علمی دانشجویان تأثیرگذار است. همچنین مشخص شد که متغیرهایی چون حمایتهای دانشگاه از فعالیتهای علمی ـ پژوهشی دانشجویان و میزان امکانات آموزشی دانشگاه بر روحیه علمی دانشجویان تأثیر ندارند.واژههای کلیدی: روحیه علمی، رشته تحصیلی، امکانات، تعامل، دیدگاه اطرافیان