وضعیت اقتصادی و طرد اجتماعی: مورد مطالعه معلمان شهر زاهدان

محمد عثمان حسین بر؛ مرضیه امیریان

دوره 14، شماره 54 ، فروردین 1402، ، صفحه 37-73

https://doi.org/10.22054/qjsd.2022.66575.2329

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین وضعیت اقتصادی و طرد اجتماعی در بین معلمان شهر زاهدان است. پژوهش به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان نواحی یک و دو شهر زاهدان در هر سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم می‌باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 357 نفر برآورد شد. شیوه نمونه‌گیری، ...  بیشتر

بررسی وضعیت سلامت معلمان و رابطه آن با سرمایه اجتماعی: مورد مطالعه معلمان آموزش و پرورش شهر بوشهر (94-1393).

آرمان حیدری؛ مریم مختاری؛ حمیده دهقانی

دوره 8، شماره 31 ، تیر 1396، ، صفحه 169-201

https://doi.org/10.22054/qjsd.2017.8252

چکیده
  چکیده در رویکرد جامعه شناختی، سلامت شامل هر دو بعد عینی و ذهنی است و بر نقش عوامل اجتماعی، به ویژه، سرمایه اجتماعی در حفظ و ارتقای سلامت تأکید می­شود. مقاله حاضر بر اساس رویکردهای متأخرتر، رابطه  هر دو منبع شناختی و ساختاری سرمایه اجتماعی را با سلامت عینی و ذهنی معلمان بررسی کرده است. رویکرد و روش مورد استفاده کمی‌و پیمایشی بوده ...  بیشتر

رابطه رفاه اجتماعی با مشارکت سیاسی معلمان (مطالعۀ موردی: معلمان شهر مریوان)

احمد احمدی؛ حسیبه رضائی

دوره 6، شماره 24 ، آذر 1394، ، صفحه 231-267

https://doi.org/10.22054/qjsd.2016.2006

چکیده
  یکی از شاخص‌های عمدۀ توسعۀ سیاسی و اجتماعی، مشارکت سیاسی است. معلمان که بخش مهمی از سرمایه‌های انسانی هر جامعه‌ای هستند با مشارکت سیاسی خود می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در جامعه‌پذیری سیاسی داشته باشند. هدف از این بررسی، رابطۀ رفاه اجتماعی با میزان مشارکت سیاسی معلمان است. در این مطالعه، براساس نظریات و تئوری‌های جامعه‌شناسی، ...  بیشتر

سرمایه اجتماعی و بیگانگی از کار (مطالعه موردی معلمان آموزش و پرورش مقطع ابتدایی شهر تهران

امیر رستگارخالد؛ مهدی کاوه؛ مهدی محمدی

دوره 5، شماره 19 ، تیر 1393، ، صفحه 203-251

https://doi.org/10.22054/qjsd.2015.687

چکیده
  این تحقیق با هدف شناخت رابطه بین میزان سرمایه اجتماعی معلمان با بیگانگی از کار آن‌ها انجام شده است. این مطالعه به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران است که تعداد آنها 10442نفر می‌باشد که از این تعداد 374 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ایی دو مرحله‌ایی  انتخاب شده‌اند. برای سنجش متغیر سرمایه اجتماعی ...  بیشتر