مینا شیروانی ناغانی؛ افسانه ادریسی؛ زهرا سادات مشیر استخاره
چکیده
چکیده:مقدمه: سرمایه اجتماعی با فراهم کردن کنشهای اجتماعی و ایجاد ارتباط انسانی، زمینهی ارتقای سطح رفاه ذهنی را فراهم میسازد. رفاه ذهنی مقولهی اجتماعی چندبعدی است که با شاخصهایی چون شادکامی، تأمین، ترجیحات، نیازها، استحقاق و مقایسه نسبی تعریف میشود. این پژوهش با هدف تببین رابطة بین سرمایة اجتماعی و رفاه ذهنی شهروندان ایرانی ...
بیشتر
چکیده:مقدمه: سرمایه اجتماعی با فراهم کردن کنشهای اجتماعی و ایجاد ارتباط انسانی، زمینهی ارتقای سطح رفاه ذهنی را فراهم میسازد. رفاه ذهنی مقولهی اجتماعی چندبعدی است که با شاخصهایی چون شادکامی، تأمین، ترجیحات، نیازها، استحقاق و مقایسه نسبی تعریف میشود. این پژوهش با هدف تببین رابطة بین سرمایة اجتماعی و رفاه ذهنی شهروندان ایرانی ساکن در پایتخت انجام شد.روش تحقیق: روش این پژوهش کمی و جامعه مورد مطالعه شهروندان 18 سال به بالای پایتخت ایران است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد و بنابر ملاحظاتی به 400 نفر افزایش داده شد. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود. در این پژوهش ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی و رفاه ذهنی مورد سنجش قرار گرفتند.یافتهها: تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها از طریق آزمونهای کولموگورف–سمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و آنوا نشان داد که اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی و عضویت در شبکههای اجتماعی بر رفاه ذهنی شهروندان 18 سال به بالای ساکن در پایتخت ایران مؤثر است.نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که سرمایه اجتماعی با تسهیل کنشهای اجتماعی نقش تعیین کنندهای در تأمین و دستیابی به ترجیحات افراد دارد که با کاهش تنشهای ذهنی، شادکامی و حس خوشبختی را برای شهروندان رقم میزند.واژههای کلیدی: رفاه ذهنی؛ سرمایه اجتماعی؛ اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، شبکههای اجتماعی.
شیما کریمی؛ منصور وثوقی؛ حسین آقاجانی مرسا؛ زهرا حضرتی صومعه
چکیده
چکیدههدف از مطالعه حاضر، بررسی نقش استفاده از شبکههای اجتماعی در توانمندسازی زنان است. مطالعه حاضر روش کمی از راهبرد پیمایش بوده است که بر روی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شده است. زنان جامعه مورد مطالعه در سطح زیاد (34.66 درصد) از استفاده از شبکههای اجتماعی برخوردارند؛ که در این میان بالاترین مقدار ...
بیشتر
چکیدههدف از مطالعه حاضر، بررسی نقش استفاده از شبکههای اجتماعی در توانمندسازی زنان است. مطالعه حاضر روش کمی از راهبرد پیمایش بوده است که بر روی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شده است. زنان جامعه مورد مطالعه در سطح زیاد (34.66 درصد) از استفاده از شبکههای اجتماعی برخوردارند؛ که در این میان بالاترین مقدار میانگین از آن مولفه ارتقای حضور زنان در جوامع مجازی و مشارکتهای اجتماعی (65/3)است. همبستگی کل و شدت رابطه نیز بین متغیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و مولفههای توانمندّسازی در زنان، 677/0 به دست آمد و در سطح معناداری 05/0 تایید شد که نشان میدهد، رابطهی معنادار قوی بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی توسط زنان و توانمندسازی آنها وجود دارد همچنین استفاده از شبکههای اجتماعی، به واسطهی افزایش دانش زنان، کاهش انزوای آنها و افزایش مشارکت اجتماعی، موجب بهبود توانمندسازی آنان میگردد. مقدار ضریب همبستگی (R) بین متغیرها نیز، 797/0 بدست آمده است که نشاندهندهی رابطهی قوی بین متغیرهای مستقل و وابسته برقرار بوده است. در مجموع یافتههای تحقیق حاکی از آن است که شبکههای اجتماعی، یکی از موثرترین روشها در توانمندسازی زنان در عصر حاضر است و اثرات آن در ایجاد تغییرات اجتماعی در زنان، قابل اثبات است.
منیژه محمدزاده؛ ابوالفضل امانیان؛ سیدرسول حسینی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، هنجارها و شبکههای اجتماعی) بر توسعۀ کارآفرینی سازمانی انجام گرفته است. در این پژوهش، از مؤلفههای نظریۀ سرمایۀ اجتماعی نهاپایت و گوشال (1976) و مولفههای نظریۀ آنتونیک و هیسریچ (2003) دربارۀ کارآفرینی سازمانی استفاده شده است. روش بررسی توصیفی همبستگی و تلفیقی از روش کتابخانهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، هنجارها و شبکههای اجتماعی) بر توسعۀ کارآفرینی سازمانی انجام گرفته است. در این پژوهش، از مؤلفههای نظریۀ سرمایۀ اجتماعی نهاپایت و گوشال (1976) و مولفههای نظریۀ آنتونیک و هیسریچ (2003) دربارۀ کارآفرینی سازمانی استفاده شده است. روش بررسی توصیفی همبستگی و تلفیقی از روش کتابخانهای و میدانی است. در بررسی میدانی 372 نفر از کارکنان (کارگران، کارگران ماهر، مسئولان میانی و مدیران) شاغل در شرکت ایران خودرو، در سال 1392، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سرمایۀ اجتماعی (نهاپایت و گوشال، 2002) و پرسشنامۀ محقق ساخته برای ابعاد هفتگانۀ کارآفرینی سازمانی (آنتونیک و هیسریچ 2003) به روش نمونهگیری سهمیهای متناسب انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون میانگین، رگرسیون خطی دومتغیره) صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین سرمایۀ اجتماعی و ابعاد پنجگانۀ آن با میزان کارآفرینی سازمانی رابطۀ مستقیم وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون خطی نشان داد بین دو متغیر سرمایۀ اجتماعی و میزان کارآفرینی سازمانی، رابطۀ خطی وجود دارد و سرمایۀ اجتماعی سازمانی توانایی پیشبینی 21 درصد از تغییرات واریانس کارآفرینی سازمانی را دارد. نتایج بهصورت کلی نشان میدهد، کارآفرینی سازمانی، بهعنوان سازهای تلفیقی (تکنولوژیکی ـ مدیریتی ـ اجتماعی) از کمیت و کیفیت سرمایۀ اجتماعی و مؤلفههای آن تأثیر مستقیم میپذیرد.
اسحاق قیصریان؛ بهروز سپید نامه
چکیده
سؤال اساسی که در این مقاله دنبال میشود، بررسی میزان سرمایه اجتماعی و شاخصهای آن در بین معلمان استان ایلام میباشد. با مرور مطالعات انجام شده در ارتباط با موضوع و همچنین بهرهگیری از نظریههای سرمایه اجتماعی، سرمایه اجتماعی از طریق اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و شبکههای اجتماعی شاخصسازی شده است. روش تحقیق به صورت پیمایشی ...
بیشتر
سؤال اساسی که در این مقاله دنبال میشود، بررسی میزان سرمایه اجتماعی و شاخصهای آن در بین معلمان استان ایلام میباشد. با مرور مطالعات انجام شده در ارتباط با موضوع و همچنین بهرهگیری از نظریههای سرمایه اجتماعی، سرمایه اجتماعی از طریق اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و شبکههای اجتماعی شاخصسازی شده است. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و از طریق ابزار پرسشنامه، تعداد 350 پرسشنامه در بین معلمان استان توزیع و گردآوری شده است. از آزمونهای آماری تی مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون تعقیبی شفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاه شده است. یافتههای مطالعه نشان می-دهد که در یک طیف 5 قسمتی، متوسط میزان سرمایه اجتماعی معلمان استان ایلام 9/2، اعتماد اجتماعی 2/3، هنجارهای اجتماعی 8/2 و شبکههای اجتماعی آنان 7/2 است. متوسط میزان سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و شبکههای اجتماعی در بین معلمان مقطع ابتدایی، بیش از معلمان مقطع راهنمایی و متوسطه است. تحلیل و بررسی فرضیات در سطح دو متغیره حاکی از آن است که میزان اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی، ساختار شبکههای اجتماعی و سرمایه اجتماعی معلمان مقطع ابتدایی تفاوت معنیداری با معلمان مقطع راهنمایی و متوسطه دارد. بین میزان سرمایه اجتماعی زنان و مردان تفاوت معنیداری مشاهده شده و متوسط سرمایه اجتماعی در بین زنان بیش از مردان است. بین سن، میزان تحصیلات و سرمایه اجتماعی رابطه معنیدار و مثبتی مشاهده شده است. تحلیل دو متغیره و چندمتغیره با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و Lisrel انجام شده است.