ولی بهرامی؛ محسن نیازی؛ مهران سهراب زاده
چکیده
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی میزان آگاهی از حقوق شهروندی و عوامل مرتبط با آن در بین شهروندان 18 تا 65 سال استان لرستان است. پژوهش حاضر از نظر روش کمی، از نظر جهت پژوهش کاربردی که با ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. حجم نمونه 852 نفر برآورد شده و شیوه نمونهگیری چندمرحلهای بوده، بهطوریکه پس از رعایت مراحل نمونهگیری، از شش شهرستان ...
بیشتر
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی میزان آگاهی از حقوق شهروندی و عوامل مرتبط با آن در بین شهروندان 18 تا 65 سال استان لرستان است. پژوهش حاضر از نظر روش کمی، از نظر جهت پژوهش کاربردی که با ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. حجم نمونه 852 نفر برآورد شده و شیوه نمونهگیری چندمرحلهای بوده، بهطوریکه پس از رعایت مراحل نمونهگیری، از شش شهرستان خرمآباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، الشتر و پلدختر و از هر شهرستان یک شهر و دو روستا متناسب با حجم جمعیت هرکدام، افراد نمونه تخصیص یافتند. بر اساس نتایج، میزان آگاهی از حقوق شهروندی در میان شهروندان (71/2) نسبتاً بالاست. در میان ابعاد مختلف حقوق شهروندی، بیشترین میزان آگاهی مربوط به حقوق اجتماعی شهروندی (86/2) و کمترین آن مربوط به حقوق فرهنگی شهروندی (38/2) بوده است. تجزیهوتحلیل دادهها نشان میدهد که میانگین نمرات آگاهی از حقوق شهروندی در بین زنان و مردان تفاوت معناداری وجود نداد. نتایج اجرای آزمون همبستگی پیرسون، تأثیر مثبت و متوسط متغیر پایگاه اقتصادی – اجتماعی، تأثیر منفی و متوسط متغیرهای گرایش به تعلقات قومی- طایفهای، پنداشت از عملکرد نظام سیاسی، احساس امنیت اقتصادی با آگاهی از حقوق شهروندی و عدمتأیید رابطه بین متغیرهای هویت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و میزان استفاده از رسانههای جمعی با آگاهی از حقوق شهروندی را نشان میدهد. نتایج رگرسیون گامبهگام نیز نشان میدهد که درمجموع 2/42 درصد از واریانس متغیر وابسته (آگاهی از حقوق شهروندی) از طریق یک ترکیب خطی از متغیرهای مستقل احساس امنیت اقتصادی، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی، گرایش به تعلقات قومی ـ طایفهای و هویت اجتماعی تعیین میشود.
ولی بهرامی؛ علی اکبر تاج مزینانی؛ حسین امیری
چکیده
چکیده پژوهش حاضر به بررسی میزان آگاهی دانشآموزان از حقوق شهروندی و عوامل مرتبط با آن میپردازد. روش پژوهش از نوع پیمایشی ـ توصیفی، هدف آن کاربردی و تکنیک جمعآوری دادهها، پرسشنامه و مصاحبه است.در این پژوهش، متغیر وابسته میزان آگاهی از حقوق شهروندی است که با ابعاد آگاهی از حقوق مدنی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی وجنسیتی مورد سنجش ...
بیشتر
چکیده پژوهش حاضر به بررسی میزان آگاهی دانشآموزان از حقوق شهروندی و عوامل مرتبط با آن میپردازد. روش پژوهش از نوع پیمایشی ـ توصیفی، هدف آن کاربردی و تکنیک جمعآوری دادهها، پرسشنامه و مصاحبه است.در این پژوهش، متغیر وابسته میزان آگاهی از حقوق شهروندی است که با ابعاد آگاهی از حقوق مدنی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی وجنسیتی مورد سنجش قرار گرفتهاند. تعداد مشارکتکنندگان انتخاب شده 257 نفر از بین 780 دانشآموزان ناحیه پلدختر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای است. برای تحلیل دادههای بدست آمده از آزمون تی، آزمون همبستگی پیرسون، اسپیرمن و آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. میزان آگاهی دانشآموزان از کلیه حقوق شهروندی متوسط و زیاد میباشد. در میان ابعاد مختلف حقوق شهروندی، بعد اجتماعی بیشترین و بعد سیاسی حقوق شهروندی کمترین میزان آگاهی از حقوق شهروندی را داشتهاند. علاوه بر این پژوهش نشان میدهد که بین جنسیت، نوع تحصیلات، میزان عضویت در انجمنها و کانونهای مدرسه، تحصیلات والدین، مکان (روستایی یا شهری بودن) و استفاده از رسانههای جمعی با میزان آگاهی از حقوق شهروندی رابطه معنیداری وجود دارد.