پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر متغیرهای جامعهشناسی بر میزان دینداری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز انجام گرفته است. چارچوب نظری تحقیق، برگرفته از آراء «یواخیم واخ»، «جرج استولز»، «پیتربرگر»، «گلاک و استارک» میباشد. بر اساس چارچوب نظری منتخب متغیرهایی از قبیل پایگاه اجتماعی – اقتصادی، هویت قومی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر متغیرهای جامعهشناسی بر میزان دینداری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز انجام گرفته است. چارچوب نظری تحقیق، برگرفته از آراء «یواخیم واخ»، «جرج استولز»، «پیتربرگر»، «گلاک و استارک» میباشد. بر اساس چارچوب نظری منتخب متغیرهایی از قبیل پایگاه اجتماعی – اقتصادی، هویت قومی و سکولاریزه شدن به عنوان عوامل موثر بر میزان دینداری شناخته شدند.
اطلاعات پژوهش با روش پیمایشی، از نمونهای با حجم 400 نفر از جمعیت آماری 14099 نفری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز که با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب گردیده، جمعآوری شده و مراحل آماری آن با استفاده از نرم افزارSPSSV16 انجام شده است.
نتایج مربوط به تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که متغیرهای مستقل این تحقیق 37 درصد از واریانس دینداری را تبیین کردهاند. همچنین نتایج به دست آمده از ضرایب B نیز نشان میدهد که سکولاریزه شدن تاثیر معنیدار و معکوسی بر میزان دینداری دارد. نتایج بدست آمده نشان داد که بین پایگاه اجتماعی- اقتصادی و میزان دینداری رابطه معنادار و معکوسی وجود دارد. در حالیکه بین پایگاه اجتماعی- اقتصادی و میزان دنیوی شدن رابطهای وجود ندارد، میزان دنیوی شدن در مردان بیشتر است .هم چنین بین متغیر هویت قومی و میزان دینداری ارتباطی دیده نشد.