فرشاد طهماسبی زاده؛ محمد مسعود
چکیده
هدف از این پژوهش تحلیل شاخص های هویت مکانی در شهرک نگین واقع در شهر اصفهان است. ماهیت هدف پژوهش از نوع کاربردی و بر اساس ماهیت روش از نوع توصیفی_ موردی و تحلیلی است در گردآوری دادهها از روش میدانی و ابزار پرسشنامه استفادهشده است. در تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آمار استنباطی چون آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون، آزمون تی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تحلیل شاخص های هویت مکانی در شهرک نگین واقع در شهر اصفهان است. ماهیت هدف پژوهش از نوع کاربردی و بر اساس ماهیت روش از نوع توصیفی_ موردی و تحلیلی است در گردآوری دادهها از روش میدانی و ابزار پرسشنامه استفادهشده است. در تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آمار استنباطی چون آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون، آزمون تی تک نمونهای، آزمون یک دنباله راست میانگین و یک دنباله چپ میانگین و آزمون تی مستقل در نرمافزار spss استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که شاخصهای هویت مکانی شامل اجتماعپذیری، دسترسی به خدمات، آرامش و تصویر ذهنی و احساس تعلق در شهرک نگین اصفهان وضعیت نامطلوبی قرار دارند.و عوامل تأثیرگذار اجتماعی شامل سن، مدت سکونت و تحصیلات در شاخصهای هویت مکانی شهرک نگین تاثیر چندانی نداشته است و بیشترین همبستگی بین شاخص حس تعلق مکانی و شاخص آسایش و تصویر ذهنی در این محله شکل گرفته است. همچنین در شهرک نگین شاخص دسترسی به خدمات و تسهیلات دارای رابطه مستقیم با شاخص آسایش و تصویر ذهنی است و بهبود وضعیت شاخص آسایش و تصویر ذهنی منجر به بهبود شاخص حس تعلق در این محله می گردد. با توجه به اینکه شهرک نگین بهصورت برنامهریزیشده و طی چند دهه گذشته شکلگرفته است ازنظر شاخص های اجتماعی، حس تعلق مکانی و تصویر ذهنی وضعیت مطلوبی ندارد.
فاطمه رستمی؛ عذرا جاراللهی
چکیده
هدف پژوهش شناخت عوامل و زمینههای اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر بازگشت زنان ازدواج کرده شهر تهران به تحصیل با روش آمیخته اکتشافی(کیفی- کمی) انجام شده است. دربخش کیفی روش مضمونی ( تماتیک) و کمی با روش علی- مقایسهای پسارویدادی با گروه ملاکی به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی 28 نفر با روش نمونه گیری هدفمند و جامعه آماریِ بخش کمی ...
بیشتر
هدف پژوهش شناخت عوامل و زمینههای اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر بازگشت زنان ازدواج کرده شهر تهران به تحصیل با روش آمیخته اکتشافی(کیفی- کمی) انجام شده است. دربخش کیفی روش مضمونی ( تماتیک) و کمی با روش علی- مقایسهای پسارویدادی با گروه ملاکی به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی 28 نفر با روش نمونه گیری هدفمند و جامعه آماریِ بخش کمی 426 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای همتاسازی به همین تعداد انتخاب شدند. برای تحلیل نتایج ، از آزمونهای رگرسیون لوجستیک دوگانه عادی و شرطی استفاده شده است. درونمایه اصلی " استراتژی جستجوی خودهای ممکن برای تعادل بخشی به ساحت های مختلف مسیر زندگی ، حاصل تعامل دو طبقه اصلی خود و فراخود است .نتایج آزمون نشان داد بین دوگروه از زنان مورد مطالعه در متغیرهای برابری جنسیتی، نیاز مالی خانواده، کسب منزلت اجتماعی، تمایل به آگاهی بیشتر، تجارب سخت مسیر زندگی، میزان تابآوری و میزان فمنیسمگرایی تفاوت معنیدار وجود دارد . نتیجه بررسی فرضیه اصلی گویای این است که تمام متغیرهای مستقل وارد شده در مدل قادر به پیش بینی احتمال وقوع متغیر وابسته بازگشت به تحصیل زنان ازدواج کرده هستند. در بین متغیرها، متغیر کسب آگاهی بیشترین توانایی را در پیش بینی متغیر وابسته بازگشت به تحصیل دارد و متغیر های تابآوری و کسب منزلت اجتماعی در ردههای بعدی قرار دارند.
جعفر حسین پور؛ علی مومنی
چکیده
چکیده با ورود تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی درخانوادهها، ارزشهای اجتماعی خانوادهها تحت تأثیر قرار گرفته و موجب شده تا شاهد تغییراتی در رفتار و گفتمان نسل جوان باشیم. شبکههای اجتماعی مجازی و اینترنت مهمترین این تکنولوژیها میباشد که در دنیای امروز ما بهگونهای نفوذ کرده است که نمیتوان زندگی بدون آنرا تصور ...
بیشتر
چکیده با ورود تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی درخانوادهها، ارزشهای اجتماعی خانوادهها تحت تأثیر قرار گرفته و موجب شده تا شاهد تغییراتی در رفتار و گفتمان نسل جوان باشیم. شبکههای اجتماعی مجازی و اینترنت مهمترین این تکنولوژیها میباشد که در دنیای امروز ما بهگونهای نفوذ کرده است که نمیتوان زندگی بدون آنرا تصور کرد، اما همین فضا آسیبهای متعددی را با خود بهدنبال داشته است که یکی از اصلیترین این آسیبها، در محیط خانواده و تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باورها و ارزشها بهخصوص در میان بانوان و دختران جوان است؛ قشری که قرار است مولد و پرورش دهندهی نسلهای بعدی باشند و با تغییر در هویتشان، میتوان هویت نسل ایرانی را استحاله کرد. غرب و حاکمان فضای مجازی برای نیل به چنین هدفی، برنامهریزی گستردهای دارند. این تحقیق بهمنظور بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی با تاکید بر چهار مولفه (ویژگی) اصلی محیط تعاملی، فضای صمیمی و احساس رضایت، گروهها، اجتماعات مجازی و محتوا و تولیدات شبکههای اجتماعی که منتج از این شبکهها میباشد و تاثیر آن بر هویت نهاد خانواده صورت گرفته است. این پژوهش، کمی و از نوع توصیفی-تحلیلی است و از تکنیک پیمایش، در این مطالعه بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه شهروندان مناطق چهاردهگانه شهر اصفهان است که به مراکز مشاوره روانشناسی در شهر اصفهان مراجعه کردهاند که محقق به کمک جدول مورگان 184 نفر از مراجعهکنندگان رابه روش نمونهگیری سهمیهای غیر احتمالی بهعنوان حجم نمونه انتخاب کرده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته شامل 26 گویه بوده که روایی آن مبتنی بر نظر نخبگان و پایایی آن به شیوه آلفای کرونباخ با ضریب 880/. که در سطح رضایت بخش است بهدست آمد. نتایج حاصل از پژوهش، آشکار ساخت که بین شبکههای اجتماعی مجازی و هویت نهاد خانواده رابطه معناداری وجود دارد. بدینترتیب که برخی ویژگیهای شبکههای اجتماعی مجازی از جمله محیط تعاملی، فضای صمیمی و احساس رضایت، گروهها و اجتماعات مجازی و محتوا و تولیدات شبکههای اجتماعی تاثیر غیر قابل انکاری بر هویت نهاد خانواده و ارزشهای این نهاد مقدس دارد. واژههای کلیدی: خانواده، شبکههای اجتماعی، هویت، فضای مجازی.
ابوتراب طالبی؛ معراج السادات ملکوتی
چکیده
امروزه شناسنامه به عنوان یکی از شاخصها و الزامات زندگی در جامعه مدرن شناخته میشود. این مقاله در صدد است که تأثیر شناسنامه و نقش آن در زندگی کودکانبدون شناسنامه را بررسی نماید. در انجام این پژوهش براساس رویکرد کیفی از "نظریه مبنایی"استفاده شده و نمونهگیری آن به صورت هدفمند میباشد. دادههای تحقیق از طریق مصاحبه انفرادی با 21 کودک ...
بیشتر
امروزه شناسنامه به عنوان یکی از شاخصها و الزامات زندگی در جامعه مدرن شناخته میشود. این مقاله در صدد است که تأثیر شناسنامه و نقش آن در زندگی کودکانبدون شناسنامه را بررسی نماید. در انجام این پژوهش براساس رویکرد کیفی از "نظریه مبنایی"استفاده شده و نمونهگیری آن به صورت هدفمند میباشد. دادههای تحقیق از طریق مصاحبه انفرادی با 21 کودک بدون شناسنامه ساکن مناطق خاک سفید و دروازه غار شهر تهران و نیز تشکیل جلسات بحث گروهی گردآوری شده است. یافتههای این پژوهش نشانگر عدم شکلگیری احساس هویت در کودکان بدون شناسنامه است. کودکان بدون شناسنامه، داشتن شناسنامه را عامل دستیابی به رهایی و برخورداری از حقوق اجتماعی میدانند. فقدان شناسنامه، این کودکان را با مشکلات متعددی همچون عدم دسترسی به امکانات رفاهی، آموزشی و تحصیلی و ترک تحصیل، احساس تحقیر و احساس بی قدرتی و پوچی روبرو کرده است. در نهایت این مشکلات فرایند هویتیابی و شناخت فرد از خود را در جامعه دچار مشکل میکند.