نسبت سیاست‌های توسعه آموزش عالی و تقاضای اجتماعی

محمد سهیل سرو؛ جعفر هزارجریبی؛ محمد تقی کرمی؛ اردشیر انتظاری

دوره 10، شماره 41 ، دی 1398، ، صفحه 33-72

https://doi.org/10.22054/qjsd.2019.11838

چکیده
  توسعه کمّی آموزش عالی وابسته به سیاست‌هایی است که در دولت‌های مختلف وضع می‌شود؛ اما تقاضای اجتماعی می‌تواند برهم زننده این سیاست‌ها شود. هدف از این مقاله کشف تأثیر سیاست‌های توسعه آموزش عالی ایران از تقاضای اجتماعی و علل ایجاد تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی در کشور است. افزایش کمّیت دانشگاه‌ها و توسعه نامتوازن آموزش عالی متأثر ...  بیشتر

رضایت شغلی اعضای هیأت علمی در ایران

فیروزه اصغری

دوره 6، شماره 24 ، آذر 1394، ، صفحه 195-230

https://doi.org/10.22054/qjsd.2016.2005

چکیده
  رضایت شغلی اعضای هیأت علمی نقش قابل‌ ملاحظه‌ای در بازدهی، بهره‌وری و عملکرد دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دارد و بی‌توجهی به آن موجب اثرات نامطلوب بر نظام آموزشی و پژوهشی کشور خواهد شد. در مطالعۀ حاضر بررسی وضعیت رضایت شغلی اعضای هیأت علمی در ایران، با هدف فراهم ‌کردن امکان آگاهی سیاست‌گذاران و مدیران آموزش عالی از وضعیت رضایت شغلی ...  بیشتر

برنامه‌ریزی راهبردی ارتقاء وضعیت رفاه دانشجویان در نظام آموزش عالی ایران (از منظر کیفیت زندگی)

مصطفی حقی کرم الله؛ مهدی فولادگر

دوره 5، شماره 18 ، خرداد 1393، ، صفحه 109-139

https://doi.org/10.22054/qjsd.2014.382

چکیده
    شرایط داخلی و بین‌المللی کشورمان در عرصه علمی، توجه به وضع رفاهی نخبگان به طورعام و دانشجویان به شکل خاص را مضاعف ساخته است. مهاجرت نخبگان علمی، جذابیت‌های تحصیل در خارج از کشور و بهره‌برداری کشورهای توسعه‌یافته از دانش‌آموختگان ایرانی، در سال‌های اخیر، توجه به کیفیت زندگی‌دانشجویی و برنامه‌ریزی راهبردی برای ارتقای آن‌ ...  بیشتر

ارزیابی سیاست‌های فرهنگی آموزش عالی کشور: کثرت در وحدت فرهنگی/ همزیستی فرهنگ علمی ‌و دینی

ابوالفضل مرشدی؛ حسین خلج

دوره 4، شماره 14 ، فروردین 1392، ، صفحه 107-144

https://doi.org/10.22054/qjsd.2013.3304

چکیده
  در این مقاله ارزیابی کارشناسان و مدیران فرهنگی از نظام سیاستگذاری فرهنگی آموزش عالی بررسی می‌شود و جایگاه «مدل کثرت در وحدت» و «همزیستی فرهنگ علمی / دانشگاهی و فرهنگ دینی» مورد کنکاش قرار می‌گیرد. روش مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختارمند با متخصصان است.یافته‌های تحقیق در مورد مدل کثرت در وحدت فرهنگی حاکی از آن است که در ...  بیشتر