@article { author = {rabbani, rasoul and hashemian far, seyed ali and shirazi, salakeh}, title = {Evaluating Job Opportunities Made in Arak's Industrial Organizations by the Managers in Humanistic}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {1}, number = {2}, pages = {11-30}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2010.5698}, abstract = {Modern world is evaluated by the researchers and experts as the world of changing; meaning old experiences and methods are no more capable of answering organizations' problems and issues of the present and future, therefore, new organizational modern-structured strategies are required; organizational entrepreneurship strategyis one of them.This paper aims to study organizational entrepreneurship in the organizations in Iran, and to evaluate entrepreneurship grade of the managers graduated in humanistic within Arak's industrial organizations. Survey method was applied as the research methodology, and questionnaires as the tools for collecting information.In analyzing the data, Kendal statistical tests revealed a statistically significant relationship between education and organizational entrepreneurship, and Pearson statistical test showed a statistically significant relationship between innovation, organizational structure and social capital, and the dependent variable of organizational entrepreneurship. Regarding the fact that these correlations are nonlinear, apositive strong relationship between the three independent variablesmentioned,and organizational entrepreneurshipis found.Results revealed that most of managers in organizationsstudied are at alow level regarding organizational entrepreneurship; only 18.60% showed a strong tendency, 19.20% showed an average tendency, and 62.20% showed a weak tendency towards organizational entrepreneurship. This may be because of the mechanical structure ruling most of organizations studied, preventing innovation, creativity, risk taking, and therefore organizational entrepreneurship. Hence, in order to create and facilitate organizational entrepreneurship, a flexible structureis needed, alongside with organizational trust,and an increased social capital,in order to set organizational entrepreneurshipas a culture. Furthermore, managers of organizations should be committed to organizational entrepreneurship. and apply it as an appropriate strategy and support the organizational entrepreneurs, in order forthe survival and growth of their organization in today's competitive markets.}, keywords = {organizational entrepreneurship,culture organization,Social Capital,Trust,Organizational Structure}, title_fa = {بررسی میزان کارآفرینی مدیران رشته علوم انسانی در سازمان های صنعتی اراک}, abstract_fa = {محققان و صاحب نظران از دنیای امروز به عنوان عصر عدم تداوم یاد می کنند این مفهوم بدین معناست که تجارب و راه حل های گذشته برای مسائل کنونی و آینده سازمان ها کافی و راهگشا نیستند و باید به دنبال راه کارهای جدید سازمانی با ساختارهای نوین بود که در این راستا، بسیاری از سازمان ها به راهبرد کارآفرینی سازمانی روی آورده اند. مقاله حاضر به بررسی سازمان های ایرانی از بعد کارآفرینی سازمانی می پردازد که هدف آن سنجش میزان کارآفرینی مدیران دانش آموخته رشته علوم انسانی در سازمان های صنعتی اراک است. روش مورد استفاده پیمایش بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. در اکثر سازمان های مورد مطالعه ساختاری مکانیکی حاکم است که مانع نوآوری، خلاقیت، ریسک پذیری و در نهایت کارآفرینی سازمانی می شود؛ بنابراین برای ایجاد و تسهیل کارآفرینی سازمانی نیاز به ساختاری انعطاف پذیر توام با اعتماد سازمانی و افزایش سرمایه اجتماعی است که بتوان فرهنگ کارآفرینی سازمانی را حاکم کرد. در این راستا، مدیران سازمان ها باید نسبت به کارآفرینی سازمانی متعهد باشند و آن را به عنوان یک راهبرد مهم و مناسب برای بقاء و رشد سازمان در شرایط رقابتی امروز به کار ببرند و از کارآفرینان سازمانی حمایت کنند.}, keywords_fa = {کارآفرینی سازمانی,فرهنگ سازمانی,سرمایه اجتماعی,اعتماد,ساختار سازمانی}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5698.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5698_4ed7dfa5c108be43768a75b6bd8c18d9.pdf} } @article { author = {sam aram, ezatollah and jafari, ebrahim}, title = {Traditional and Modern Media, Founders of Participatory Communication within Iran's Rural Society}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {1}, number = {2}, pages = {31-50}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2010.5699}, abstract = {Nowadays, decades after World War II, and passing the stages of reconstruction and dependency, the age of participation is started. In the meantime, the mono-directional top-to-down communication has changed into a bidirectional correlative one, so that the old-fashioned traditional model in which a limited population produced and messages and news should be changed into a model in which a vast population produces messages for a vast population. This condition, known as participatory communication, is due to the pervasive expansion of modern communication technologies in the rural areas. On the other hand, nowadays mass media, including radio, television, and magazines, applies an audience-oriented participatory strategy. This paper, using the perception of activists in rural participatory communications, including 412 managers and experts, 138 facilitators in agriculture propagations and rural centers of Women Issues all over the country, and 104 of beneficiaries of participatory plans of the province of Khoozestan, aims to verify the fact that traditional and modern media are appropriately capable of creating participatory communication within rural societies in Iran. Hence, by changing communication policies and propagation strategies, in order to include the audience and his/her active participation, the progress of moving toward the constant development of agriculture can be accelerated, and development communication can be achieved. In fact, development communication will be achieved by participatory communication in the rural society of Iran.}, keywords = {Participatory communication,Development communication,Traditional media,Modern media,Mass media}, title_fa = {رسانه های سنتی و نوین راه گشای ارتباط های مشارکتی در جامعه روستایی ایران}, abstract_fa = {با گذشت چند دهه از پایان جنگ جهانی دوم و عبور از مراحل نوسازی و وابستگی، عصر مشارکت آغاز شده است. همگام با طی شدن این مسیر، ارتباطات نیز از حالت یک سویه و بالا به پایین، حالتی دو سویه و تعاملی به خود گرفته است به طوری که مدل کلاسیک دوران قبل که جمعی محدود برای جمعی وسیع تولید پیام می کردند به سر آمده است. با تغییر در سیاست گذاری های ارتباطی و تغییر در رویکردهای ترویجی که در برگیرنده حضور مخاطب و مشارکت فعال او باشد حرکت به سوی توسعه پایدار کشاورزی را تسریع کرد و به ارتباطات توسعه جامعه عمل پوشانید. در حقیقت ارتباطات توسعه، از رهگذر ارتباطات مشارکتی در جامعه روستایی ایران تحقق می یابد.}, keywords_fa = {ارتباطات مشارکتی,ارتباطات توسعه,رسانه های سنتی,رسانه های نوین,رسانه های جمعی}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5699.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5699_663155a63f3a9dcf6d4ccd5c0df119c5.pdf} } @article { author = {asgari khanghaah, asghar and yousefi jolandan, mansur}, title = {The impact of subcultures on social development and welfare}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {1}, number = {2}, pages = {51-61}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2010.5700}, abstract = {Worshiping and sacredness has been a part of the culture of different tribessince ancient times, and praying has an important position in different religions. This holds true with Islamtoo,and visiting cemeteries, asking for the intercession of, having recourse to Holy Figures and Imams, are considered to be religious rituals. Taking the subcultures of different tribes and religions into consideration, various forms of religious rituals and ceremonies can be observed all over the world. Holy tombs and shrines are annually visited by many pilgrims, having a noticeableimpact on thelivesof Muslims, resulting in political, social, and especially economic developments. The burial place of a religious - historical figure has always resulted in municipal development andcreating financial resources for the dwellersby attracting visitors and pilgrims. This is an instance of cultural indices of the development of cities and villages. This paper aims to study different functions of holy tombs and shrines, alongside with the impact of subcultures on economic development of an area.}, keywords = {Function,tombs,Economic Development,cultural exchanges,mausoleum,holy shrine,sacred places,Subculture}, title_fa = {تاثیر خرده فرهنگ بر توسعه و رفاه اجتماعی}, abstract_fa = {پرستش و تقدس از دیرباز در بین اقوام مختلف وجود داشته است و عبادت جایگاه ویژه ای در بین ادیان و مذاهب دارد. دین اسلام نیز در این خصوص مستثنا نبوده است و در این بین زیارت قبور، توسل نمودن و شفاعت خواستن از اهم امور دینی تلقی می شود و با توجه به خرده فرهنگ های موجود در بین اقوام و مذاهب، اشکال مختلفی از مراسم و مناسک را در بحث اعتقادات دینی می توان مشاهده کرد. مزارها و زیارتگاه ها با پذیرفتن خیل عظیمی از علاقه مندان و مریدان، تاثیرات بسیاری را در زندگی مردم مسلمان گذاشته است و تحول سیاسی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی را سبب شده اند.  محل دفن یک شخصیت مذهبی-تاریخی، توسعه عمرانی را به همراه داشته و با جذب زائر و توریست، منبع درآمد زایی برای  اهالی آن دیار به شمار می رود که خود از مصادیق مولفه های فرهنگی در توسعه و رفاه یک شهر و یا روستا شمرده میشود. این مقاله بر آن است تا ضمن بررسی کارکردهای متنوع مزارها و زیارتگاه ها به تاثیر خرده فرهنگ ها بر توسعه و رفاه اجتماعی در یک منطقه بپردازد.}, keywords_fa = {مزارها,تبادلات فرهنگی,بقعه,حرم,اماکن مقدس,خرده فرهنگ}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5700.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5700_145cc5d6de0316348e172bd86819c978.pdf} } @article { author = {hezar jaribi, jafar}, title = {Identifying and Investigating the Factors Affecting theSuccess of Cooperatives (a Case Study onCooperatives in the Province of Qom)}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {1}, number = {2}, pages = {63-81}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2010.5701}, abstract = {Cooperatives constitute one of the three economic sections of Iran,explicitly mentioned as fundamental in constitutional law. Today, owing to the special attention paid by the authorities to the principle. 44, constitutional law, Cooperatives can be dedicated with a particular position. This article aims toinvestigate and identify the factors affecting the success of cooperatives, and, in order to do that, field and documentary methods were applied. The statistical population of the field study includes the cooperatives of Qom province. The research sample includes 45 cooperatives with 385 members and 100 managers and heads. Findings show that, in general, though the cooperatives of the Province of Qom, like other parts of the country, have developed in quantity, they have not developed in quality - holding educational courses, participation, and employing qualified and specialized managers- alongside with quantitative development. However, the majority of the members stated that, making some adjustments, they approved of the cooperatives. Theoretical framework of the research identified the three factors of Inter- organizational, intra-organizational, and structural factors as affecting the success of cooperative companies, from among which, this study focuses on identifying inter- organizational factors. Results obtained from multi‌variable regression identifies the" capability and professionalism of the managers" as the first inter-organizational factor affecting the success of the cooperatives (1=0.31), "the participation of the members in running cooperatives" as the second factor (1=0.24), "believing in the corporation among the members" as the third factor (1=0.23), and then "member's satisfaction with the function of the management board and the cooperative" (1=0.10), and ultimately, the most important (1=0.09).}, keywords = {cooperatives,Inter-Organizational Factors,intra-organizational factors,structural factors}, title_fa = {بررسی و شناسایی عوامل موثر بر موفقیت تعاونی ها}, abstract_fa = {بخش تعاون به عنوان یکی از سه بخش اقتصادی کشور است که در قانون اساسی به طور صریح به الزام وجود آن اشاره شده است. از این رو مقاله حاضر به بررسی و شناسایی عوامل موثر بر موفقیت تعاونی ها می پردازد. بدین ترتیب برای شناسایی این موضوع از دو روش اسنادی و میدانی استفاده شد. مجموع یافته ها نشان میدهد که در مجموع تعاونی های استان قم به لحاظ کمی رشد داشته اند ولی به لحاظ کیفی این رشد به موازات رشد کمی انجام نگرفته است و اما در مجموع اکثریت اعضا بیان کرده اند که با ایجاد اصلاحاتی در تعاونی ها خواهان ادامه فعالیت آنها هستند. چارچوب نظری تحقیق نشان داد که سه دسته از عوامل در موفقیت شرکت های تعاونی موثر هستند اما در تحقیق حاضر تاکید ویژه برای شناسایی عوامل درون سازمانی بر موفقیت شرکت های تعاونی شد.}, keywords_fa = {تعاونی ها,عوامل درون سازمانی,عوامل برون سازمانی و عوامل ساختاری}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5701.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5701_0d9c5b8fd6aa3811e33b570de0bb9c95.pdf} } @article { author = {bagheri nejhad, jafar}, title = {Strategic Programming in Higher Education Institutions: a Requisite or an option? (Comparative Study and NeedAnalysis)}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {1}, number = {2}, pages = {83-112}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2010.5702}, abstract = {Today, in addition to educational and research tasks, universitieshave been increasingly involved in the process of innovation and technology development. This requireschanges in educational, managerial, and researchstructures, systems, and mechanisms. One of the factors facilitating this process is the implementation of strategic programming in universities. The successful and inclusive process ofstrategic planning provides a framework for achieving the competitive advantage, by preparing an effective combination of features such asfuture prediction, thorough analysis of predicted trends andgiving scenarios of possible alternative futures, internal and external analysis of universities,and creating an adaptive structure and systems. Strategic programming enables universities to respond to emerging movements, events, challenges and opportunities within the framework of their programs and function, and if implemented successfully, it influences all functional areas in universities, becoming a part of universities' philosophy and culture. Alongside with focusing on the needs of education and research environments, this paper studies strategic programmingthrough a comparative study and analysis,trying to clarify related issues and provide a framework for strategic programming in universities. Creating a strategic environment and insight in universities, applying strategic programs, emphasizing on strategic programs particular to education, research and human resources, and changing structures and systems are the related findings reflected in this paper.}, keywords = {Strategic Programming,strategic thinking,functional attributes,educational and research environments}, title_fa = {برنامه ریزی راهبردی در موسسات آموزش عالی یک ضرورت یا انتخاب: مطالعه تطبیقی و تحلیل نیاز}, abstract_fa = {امروزه دانشگاه ها علاوه بر ماموریت آموزشی و تحقیقاتی، در فرایند نوآوری و توسعه فناوری مشارکت فزاینده ای را عهده دار هستند. این فرایند مستلزم تحول در ساختار ها، سیستم ها و ساز و کارهای آموزشی، پژوهشی و مدیریتی است. یکی از عوامل زمینه ساز تحقق فرایند مذکور، اجرای برنامه ریزی راهبردی در دانشگاه هاست. فرایند موفق و جامع برنامه ریزی راهبردی با ترکیب موثر خصیصه هایی نظیر آینده نگری، تمرکز بر پیش بینی روند آتی، تحلیل عمیق از روندها و ارائه سناریوهای ممکن از آینده، تحلیل داده های درونی و بیرونی دانشگاه، سازگاری با محیط و ایجاد سیستم و ساختاری منعطف، چارچوبی را برای دستیابی به مزیت رقابتی ایجاد می کند. برنامه ریزی راهبردی، دانشگاه را قادر می سازد به روندهای نوظهور، رویدادها، چالش ها و فرصت ها در چارچوب چشم انداز و ماموریتش، پاسخ گوید و چنانچه با موفقیت پیاده شود در تمامی حوزه های راهبردی و عملیاتی دانشگاه تاثیر می گذارد و بخشی از فلسفه و فرهنگ آن خواهد شد. لزوم برقراری فضا و جو تفکر و بینش راهبردی در موسسات آموزش عالی، انجام برنامه ریزی راهبردی و تاکید بر تدوین برنامه های راهبردی خاص آموزش، پژوهش، منابع انسانی و تحول در سیستم ها و ساختار، از یافته هایی است که در این مقاله منعکس خواهد شد.}, keywords_fa = {برنامه ریزی راهبردی,تفکر راهبردی,خصیصه های کارکردی,محیط های آموزشی و پژوهشی}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5702.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5702_33800bcd5035655a9b300d09c657757c.pdf} } @article { author = {vesali, saeed}, title = {Sociology and Interpretative Method}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {1}, number = {2}, pages = {113-127}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2010.5703}, abstract = {Understanding social phenomena is required for making progress in sociology. This way, causal explanationcan be applied to identify cause or causes for a social phenomenon."Understanding" method in the process of establishing objectivity, tries to investigate causal motives in order to recognizereal causes of Human's actions, and come to a “causal interpretation”. There have to be some presupposition by which some viewpoints are emphasized and necessarily scrutinized until their position in the research processis clarified. Byunderstanding the”meaning” of actions, social sciences and sociology would be able to come to rules, and therefore, their differentiated from natural sciences.}, keywords = {Causality,Meaning,experience,understanding,Interpretation,Rule,Motive}, title_fa = {جامعه شناسی و روش تفسیری}, abstract_fa = {لازمه پیشرفت در جامعه شناسی درک پدیده های اجتماعی است. از این طریق می توان به تبیین علی مبادرت ورزید و برای پدیده اجتماعی عامل یا عواملی را مورد شناسایی قرار داد. روش تفهمی در فرایند استقرار عینیت سعی در کنکاش انگیزه های عامل دارد تا بدان وسیله، علل واقعی افعال آدمیان را باز شناسد. در این مسیر البته روش تفهمی با انگیزه های عامل سر و کار دارد تا سرانجام به تفسیر علی برسد. بدین منظور، حتما باید پیش فرض وجود داشته باشد تا برخی دیدگاه ها برجسته شود و عینیت حاصل آید. کنش اجتماعی و تفهم تفسیری لزوما مورد تدقیق قرار می گیرند تا جایگاه آنها در فرایند پژوهش معلوم شود. از رهگذر درک معانی افعال، علوم اجتماعی و جامعه شناسی می توانند به قانون دست یابند و بدین ترتیب، راه آنها از علوم طبیعی جدا می شود.}, keywords_fa = {علیت,معنا,تجربه,تفهم,تفسیر,قانون,انگیزه}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5703.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5703_20a25fce3445be8d2dde7eb8be59d4ee.pdf} } @article { author = {kia, ali asghar}, title = {A Comparative Survey on Press Methods used for reflecting Iranian President's Trip to New York in the Newspapers in Iran and the United States of America}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {1}, number = {2}, pages = {129-141}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2010.5704}, abstract = {Today, Media define the level, the method, and the sequence of receiving the information on the events happening all over the world. Naturally, each media targets at particular audiences and sophisticated media regard the members of high political, economic, and cultural level as their audiences. This provides the media with a special power, adding to the importance of studies conducted in this field. This paper studies, compares and analyses the coverage of the trip to New Yorrk taken by President Ahmadinejad in August, 2008, in the newspapers of "Etemad", "New York Times", and "Washington Post". All the articles written on the subject in these three newspapers, three days before to three days after the president's trip were collected, analyzed and compared using content analysis, and images depicted in these newspapers were studied. Findings of the research showed significant differences between the images given in these newspapers. While New York Times and Washington Post introduce Ahmadinejad as a counter-Jewish, authoritarian, violating Human Rights, supporting terrorism, and militant (looking for nuclear weapons), "Iran" depicted him as a noble, brave, clever and reasonable hero, and in general, as a qualified successful representative of Iran. "Etemad" also has given a relatively positive picture of him. However, findings show that the performances of Iran and Washington Post are better directed than that of Etemad and New York Times. On the other hand, findings of this research are in agreement with the findings of previous researches, indicating that in international news coverage, newspapers follow and reflect foreign policies of the country in which they are published. However, this study showed that the newspapers of "Etemad" and "New York Times" acted more independently, comparing to "Iran" and "Washington Post". In addition, total differences are observed in the performance of the criticizing newspapers of Iran and the United States of America, which are discussed at the final section of this article.}, keywords = {Iran newspaper,Washington newspaper,Etemad Newspaper,NewYork Times Newspaper}, title_fa = {بررسی تطبیقی نحوه انعکاس مطبوعاتی سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک در روزنامه های ایران و آمریکا}, abstract_fa = {در دنیای امروز رسانه ها هستند که سطح، شیوه، ابعاد و ترتیب رسیدن اطلاعات مربوط به رویدادهای جهان ما را تعیین می کنند. این امر به رسانه ها قدرت ویژه ای می بخشد و ضرورت بررسی آنها را دو چندان می کند. یافته های تحقیق بیانگر وجود تفاوت معنادار میان انگاره های ترسیم شده در این روزنامه هاست؛ در حالی که انگاره سازی روزنامه های نیویورک تایمز و واشنگتن پست از احمدی نژاد عمدتا مبتنی بر ارائه انگاره فرد ضد یهود، اقتدار گرا، ناقض حقوق بشر، حامی تروریسم و جنگ طلب بوده است. روزنامه اعتماد و نیویورک تایمز جهت دارتر بوده است. عملکرد روزنامه ها نشان می دهد که نیویورک تایمز و اعتماد تا حدی مستقل تر از واشنگتن پست و ایران ظاهر شده اند. علاوه بر این، تفاوتی کلی میان عملکرد مطبوعات منتقد امریکایی و ایرانی مشاهده می شود که در پایان مقاله بدان پرداخته ایم.}, keywords_fa = {روزنامه ایران,روزنامه واشنگتن پست,روزنامه اعتماد,روزنامه نیویورک تایمز}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5704.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5704_7e0243065b8947e6d4eefc6b7e1158fb.pdf} } @article { author = {oliai, mohammad sadegh and mohammadi nejhad, behzad}, title = {A Study on the Role of Economic Capital in the Lack of Development in Rural Areas of Iran (A Case Study on Rural Areas of Divan - Darreh)}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {1}, number = {2}, pages = {143-156}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2010.5705}, abstract = {A concentrated, top-to-bottom view on rural programming and the lack of sufficient attention paid to rural development in previous decades has resulted in a hierarchical gap between rural and urban relationships, and consequently, the lack of development in the country's villages, making them several problems, namely a decrease in the participation of rural people in defining their own way to the future, lack of self-confidence among them, the lack of an appropriate management system, unemployment, Immigration, etc. On the other hand, the root of the problems mentioned can be found in economic problems. Hence, this article aimed to answer this question: Is there a significant relationship between the lack of development in rural areas and economic capital? In order for finding an answer to this question, an also testing it as the hypothesis of the research, first, from among the statistical population, 302 families from six villages of the rural district of "Karafuto", in "Divan-Darreh" were selected. Then the data were collected using documentary method and survey. In addition, local reporters were interviewed too. Afterwards, using descriptive statistics, findings were analyzed.}, keywords = {Divan-Darreh,lack of rural development,economic capital,Kurdistan}, title_fa = {بررسی نقش سرمایه اقتصادی در توسعه نیافتگی سکونت گاه های روستایی ایران}, abstract_fa = {نگاه متمرکز و از بالا به پایین به برنامه ریزی روستایی و کم توجهی به مولفه های عمران و توسعه روستایی در چند دهه گذشته موجب از هم گسیختگی سلسله مراتبی روابط شهری و روستایی شده است و به تبع آن توسعه نیافتگی روستاهای کشور بروز مسائل و مشکلاتی را برای آنها به دنبال داشته است. برای یافتن پاسخ و آزمون این سوال که به عنوان فرضیه تحقیق نیز مطرح بوده است ابتدا از میان جامعه آماری، 302 خانوار از 6 آبادی از سه دهستان بخش کرفتو شهرستان دیواندره انتخاب شد سپس داده های مورد نیاز از طریق اسنادی و عملیات پیمایشی گردآوری شد علاوه بر آن از مصاحبه حضوری با خبرگان محلی نیز استفاده شد. تحلیل داده ها نیز به روش توصیفی و آماری انجام شد و نتایج یافته ها، تاثیر سرمایه اقتصادی بر توسعه نیافتگی سکونت گاه های روستایی منطقه مورد مطالعه را تایید کرده است.}, keywords_fa = {شهرستان دیواندره,توسعه نیافتگی روستایی,سرمایه اقتصادی,توسعه روستایی}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5705.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_5705_82d3720e278c1bc3371ccfcd081ed9ee.pdf} }