@article { author = {ghasemi, afsaneh and jarollahi, azra}, title = {Factors Affecting Scientific Spirit of University Students}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {5}, number = {19}, pages = {1-39}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2015.683}, abstract = {Scientific spirit with its components such as curiosity, extent of deliberation, deep-thinking, foresight, the spirit of tolerance, divergent and creative thinking, is among the most important university assets which are acquisitive through training. Using survey method and questionnaire, this study examines factors which have influence on student’s scientific spirit. The method of sampling in this study is the method of appropriate category; based on Cochron pattern, 338 individuals are chosen as our sample. The findings of the research showed that the variables such as the field of study and interest in it, professor- student relations, and the attitude of other people towards student's field of study are highly influential on the scientific spirit of university students. It also became clear that the university’s support of scientific-research activities and the levels of educational facilities do not affect the scientific spirit of the students.  }, keywords = {scientific spirit,subject of study,interest in the subject of study,University facilities,student-professor collaboration}, title_fa = {عوامل مؤثر بر روحیه علمی دانشجویان کارشناسی ارشد}, abstract_fa = {روحیه علمی با مؤلفه‌هایی چون کنجکاوی، ژرف‌نگری، پرسشگری، وسعت دید، روحیه تسامح، تمایل به تفکر خلاق و واگرا و غیره یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های دانشگاهی محسوب می‌شود که از طریق آموزش قابل انتقال می‌باشد. بنابراین در این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه بر آن شدیم تا عوامل مؤثر بر روحیه علمی دانشجویان را مورد بررسی قرار دهیم. روش نمونه‌گیری، روش طبقه‌ای متناسب بوده که با استفاده از الگوی کوکران 338 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که متغیرهای رشته تحصیلی، علاقه به رشته تحصیلی، ارتباط استادان با دانشجویان و دیدگاه اطرافیان نسبت به رشته تحصیلی دانشجویان، بر روحیه علمی دانشجویان تأثیرگذار است. همچنین مشخص شد که متغیرهایی چون حمایت‌های دانشگاه از فعالیت‌های علمی ـ پژوهشی دانشجویان و میزان امکانات آموزشی دانشگاه بر روحیه علمی دانشجویان تأثیر ندارند.واژه‌های کلیدی: روحیه علمی، رشته تحصیلی، امکانات، تعامل، دیدگاه اطرافیان}, keywords_fa = {روحیه علمی,رشته تحصیلی,امکانات,تعامل,دیدگاه اطرافیان}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_683.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_683_632aca93b12be78aabd69c5f1fe68efe.pdf} } @article { author = {safari, saeed and shams, fatemeh and ahopay, maryam}, title = {The Importance of Intellectual Capital and Its Elements In Organizational Entrepreneurship Development}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {5}, number = {19}, pages = {41-66}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2015.685}, abstract = {In recent decades, intellectual capital and organizational entrepreneurship play an important role in the global economy. Entrepreneurship organizations are for economic growth and their efforts for gaining competitive advantage leads them more toward the knowledge assets such as intellectual capital. A Relatively new viewpoint has proposed that entrepreneurship reflects a process of acquisition, integration and use of knowledge. Hence, the goal of this research is the empirically study of the role of intellectual capital and in creating organizational entrepreneurship, so, dimensions of the role of intellectual, structural, human and social capitals in creation of entrepreneurship are determined. As a descriptive-study, this research investigates correlation via questionnaire. The statistical society is comprised of employees of the Cooperation Office of Tehran province. For data analysis the simple and multiple regression and Friedman test were used. Results showed that in support of new viewpoint, intellectual capital affects organizational entrepreneurship and among its three other elements, human capital has the most effect than other elements.  }, keywords = {intellectual capital,Human Capital,structural capital,relationship capital,entrepreneurial organization}, title_fa = {بررسی نقش سرمایه فکری و ابعاد آن در توسعه کارآفرینی سازمانی}, abstract_fa = {سرمایه فکری و کارآفرینی در دهه‌های اخیر نقش با اهمیتی در اقتصاد جهانی بازی می‌کنند. سازمان‌های کارآفرین ابزاری جهت نیل به رشد اقتصادی هستند و تلاش جهت کسب مزیت رقابتی سازمان‌ها را هرچه بیشتر به سمت دارایی‌های دانشی از جمله سرمایه فکری سوق می‌دهد. در دیدگاهی نسبتاً جدید کارآفرینی انعکاس فرآیندهای کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی شده است.از این رو هدف این تحقیق بررسی تجربی نقش سرمایه فکری در ایجاد کارآفرینی سازمانی می‌باشد.در این راستا به تعیین نقش ابعاد سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه اجتماعی در ایجاد کارآفرینی می‌پردازد. جامعه آماری  پژوهش شامل کارکنان اداره کل تعاون استان تهران می‌باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه است. آزمون‌های تحلیل عاملی تاییدی معادلات ساختاری (رگرسیون همزمان چند متغیره) با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سرمایه  فکری (920.0 = R2) دارای تاثیر مثبت و معناداری برکارآفرینی است و از بین عناصر سه‌گانه آن سرمایه انسانی (انسانی: 165.0= R 2 ، ساختاری: 192.0= R2  ، اجتماعی: 595.0 = R2)، بیشترین تاثیر را بر کارآفرینی سازمانی دارد .واژه‌های کلیدی: سرمایه فکری،  سرمایه انسانی،  سرمایه ساختاری،  سرمایه ارتباطی، کارآفرینی}, keywords_fa = {سرمایه فکری,سرمایه انسانی,سرمایه ساختاری,سرمایه ارتباطی,کارآفرینی}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_685.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_685_a271b2205d7f5e981a8989d80c6150d6.pdf} } @article { author = {zahediasl, mohammad and pelhvari, azam}, title = {}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {5}, number = {19}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2015.689}, abstract = {}, keywords = {Social Health,indexes of social health,Meta -analysis,Dimensions of social well-being}, title_fa = {فراتحلیلی بر مطالعات مربوط به سلامت اجتماعی}, abstract_fa = {در این پژوهش با بهره‌گیری از روش فراتحلیل به تحلیل و ترکیب نتایج مقالات و پایان نامه‌های انجام شده، در زمینه سلامت اجتماعی و نیز بررسی مفهوم و نظریه‌های سلامت اجتماعی در پژوهش‌های یاد شده پرداخته شده است. بدین منظور تعداد32 پژوهش انجام گرفته در زمینه سلامت اجتماعی با بهره‌گیری از ابزار «چک لیست گزینش پژوهش‌ها از نظر فنی و روش شناختی» (شامل روایی و پایایی مناسب، روش نمونه‌گیری و آماری صحیح) برای بررسی انتخاب شدند. طبق یافته‌های این تحقیق در بیشتر مطالعات صورت ‌گرفته، واحد تحلیل فرد بوده است و در تمام ‌موارد از روش پیمایش برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است. همچنین نظریه سلامت اجتماعی کییز و پرسشنامه‌ وی در زمینه سلامت اجتماعی هدایتگر غالب تحقیقات بوده است. علاوه بر این در بیشتر مطالعات یادشده تاثیر عوامل گوناگون بر سلامت اجتماعی مورد شناسایی قرار گرفته است که از میان این عوامل، کیفیت زندگی و شاخص‌های آن و نیز تحصیلات، تاثیر بسزایی بر سلامت اجتماعی داشته‌اند.}, keywords_fa = {سلامت اجتماعی,شاخص‌های سلامت اجتماعی,فراتحلیل,ابعاد سلامت اجتماعی}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_689.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_689_adc0a1f5f4604b0955483b3d742c5dd3.pdf} } @article { author = {ghesarain, eshagh and sepednameh, bhroz}, title = {The Study of The Extent of Social Capital Among High School Teachers In Ilam Province}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {5}, number = {19}, pages = {112-158}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2015.690}, abstract = {This research investigates the extent of social capital and its indices among teachers in Ilam province. The Social capital indices which is developed and referred to in this study were social trust, social norms and social networks drawn from the study of the current literature and the social capital theories. The research method used was survey. Stratified proportional to size sampling was used to select 350 teachers for the study. SPSS and Lisrel softwares were run to analyze the data. The statistical techniques applied for the analysis of the data were independent T. Test, One-way ANOVA , Scheffee Test and Correlation Coefficient . The findings of the study show that in a 5 point likert scale questionnaire ,the participants’ social capital was 2.9 ,their social trust was 3.2,the social norms was 2.8 and the social networks was 2.7.The average of the extent of the indices measured in the study was higher among teachers at primary school compared with their junior high school and high school counterparts. The analysis of the data testing the hypotheses of the study, further showed that there is a significant difference between the extent of the indices measured in the study among teachers at primary school and their junior high school and high school counterparts. The results also revealed that there is a significant difference between male and female participants of the study and the average extent of the social capital was higher among female teachers than the male teachers. The relationship among age, education degree and social capital was found to be significant.  }, keywords = {Social Capital,social trust,social norms,Social Network,teachers in Ilam province}, title_fa = {بررسی میزان سرمایه اجتماعی معلمان مقاطع سه گانه‌ تحصیلی استان ایلام}, abstract_fa = {سؤال اساسی که در این مقاله دنبال می‌شود، بررسی میزان سرمایه اجتماعی و شاخص‌های آن در بین معلمان استان ایلام می‌باشد. با مرور مطالعات انجام شده در ارتباط با موضوع و همچنین بهره‌گیری از نظریه‌های سرمایه اجتماعی، سرمایه اجتماعی از طریق اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی شاخص‌سازی شده است. روش تحقیق به صورت پیمایشی  بوده  که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم  و از طریق ابزار پرسشنامه، تعداد 350 پرسشنامه در بین معلمان استان توزیع و گردآوری شده است. از آزمون‌های آماری تی مستقل، تحلیل واریانس یک‌طرفه، آزمون تعقیبی شفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاه شده است. یافته‌های مطالعه نشان می-دهد که در یک طیف 5 قسمتی، متوسط میزان سرمایه اجتماعی معلمان استان ایلام 9/2، اعتماد اجتماعی 2/3، هنجارهای اجتماعی 8/2 و شبکه‌های اجتماعی  آنان 7/2 است. متوسط میزان سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی در بین معلمان مقطع ابتدایی، بیش از معلمان مقطع راهنمایی و متوسطه است. تحلیل و بررسی فرضیات در سطح دو متغیره حاکی از آن است که میزان اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی، ساختار شبکه‌های اجتماعی و سرمایه اجتماعی معلمان مقطع ابتدایی تفاوت معنی‌داری با معلمان مقطع راهنمایی و متوسطه دارد. بین میزان سرمایه اجتماعی زنان و مردان تفاوت  معنی‌داری مشاهده شده و متوسط سرمایه اجتماعی در بین زنان بیش از مردان است. بین سن، میزان تحصیلات  و سرمایه اجتماعی رابطه معنی‌دار و مثبتی مشاهده شده است. تحلیل دو متغیره و چندمتغیره با استفاده از نرم‌افزارهای آماری SPSS و Lisrel انجام شده است.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,اعتماد اجتماعی,هنجارهای اجتماعی,شبکه‌های اجتماعی,معلمان استان ایلام}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_690.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_690_a3ff568f4d05d5c1e0e82aecef7e0822.pdf} } @article { author = {shahramnei, sedamermasod and sadghiamroabadi, behroz and ebrahemi, ali}, title = {The Study of The Extent of Social Capital Among High School Teachers In Ilam Province}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {5}, number = {19}, pages = {160-200}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2015.686}, abstract = {This research investigates the extent of social capital and its indices among teachers in Ilam province. The Social capital indices which is developed and referred to in this study were social trust, social norms and social networks drawn from the study of the current literature and the social capital theories. The research method used was survey. Stratified proportional to size sampling was used to select 350 teachers for the study. SPSS and Lisrel softwares were run to analyze the data. The statistical techniques applied for the analysis of the data were independent T. Test, One-way ANOVA , Scheffee Test and Correlation Coefficient . The findings of the study show that in a 5 point likert scale questionnaire ,the participants’ social capital was 2.9 ,their social trust was 3.2,the social norms was 2.8 and the social networks was 2.7.The average of the extent of the indices measured in the study was higher among teachers at     primary school compared with their junior high school and high school counterparts. The analysis of the data testing the hypotheses of the study, further showed that there is a significant difference between the extent of the indices measured in the study among teachers at primary school and their junior high school and high school counterparts. The results also revealed that there is a significant difference between male and female participants of the study and the average extent of the social capital was higher among female teachers than the male teachers. The relationship among age, education degree and social capital was found to be significant.  }, keywords = {Social Capital,social trust,social norms,Social Network,teachers in Ilam province}, title_fa = {بررسی رابطه میان مشارکت سیاسی و رفاه اقتصادی (مطالعه موردی دانشجویان، کارمندان و استادان دانشگاه اصفهان)}, abstract_fa = {یکی از مباحث مهم و اساسی که در جوامع امروزه مطرح است، به‌ویژه در بحث توسعه سیاسی، اهمیت مشارکت سیاسی است. از سوی دیگر، در مشارکت سیاسی عوامل گوناگونی مؤثر هستند که از میان آن‌ها می‌توان به بحث رفاه اقتصادی اشاره کرد. اگر بپذیریم که مشارکت سیاسی شرکت داوطلبانه و آگاهانه افراد در تعیین سرنوشت خود، جهت دستیابی به اهداف و خواسته‌ها از جمله رفاه اقتصادی است و میزان توسعه سیاسی یک کشور، بستگی مستقیم به این مؤلفه دارد، این موضوع می‌تواند نشان‌دهندة ارتباط، تأثیرگذاری و همپوشانی این دو مقوله با یکدیگر که مورد توافق علمای علم سیاست و اقتصاد نیز هست، تلقی شود. با توجه به این موضوع، نوشتار حاضر به دنبال یافتن رابطه تأثیر رفاه اقتصادی بر مشارکت سیاسی است. بدین‌سان، سؤال اصلی تحقیق این است که رفاه اقتصادی چه تأثیری بر مشارکت سیاسی با توجه به مطالعه موردی دربارة دانشجویان، کارمندان و استادان دانشگاه اصفهان، دارد. فرضیه مطرح در پاسخ به این سؤال این است که بین رفاه اقتصادی افراد و میزان مشارکت سیاسی آنها رابطه معناداری وجود دارد. روش پژوهش حاضر در جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها، روش پیمایشی است. این مطالعه بر روی 400 نفر از آقایان و خانم‌های استاد، کارمند و دانشجوی دانشگاه اصفهان صورت گرفته است. جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام گرفته است و داده‌ها از طریق نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده‌اند.}, keywords_fa = {مشارکت سیاسی,رفاه اقتصادی,نگرش سیاسی,دانشجویان,کارمندان و استادان دانشگاه اصفهان}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_686.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_686_da1b275deb0a9e5361af9f7b1101cb0b.pdf} } @article { author = {rastegarkhaled, amer and kaveh, mahdi and mohammadi, mahdi}, title = {Social Capital and Alienation}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {5}, number = {19}, pages = {203-251}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2015.687}, abstract = {This research aims at studying the relation between the amount of teachers’ social capital and their level of work alienation. The research is applied-descriptive and has been conducted with survey method. The sample population includes only 10442 teachers of elementary school in Tehran, out of them 374 ones were selected by two-stage cluster sampling. For assessment of social capital, Bullen & Onyx questionnaire was used and for work alienation, the research has utilized Ganster &Dwyer questionnaire respectively. Analyzing obtained data, Cronbach's Alpha Coefficient confirmed the reliability of questionnaire as well. The independent variable of this research is social capital and dependent variable is work alienation, while other variables such as gender, age, marital status, work experience, completion of in-service training course, and income were studied in this research. The obtained results demonstrate significant correlation between social capital and work alienation. Moreover among the ground variables, the acquired results from analysis of the data showed that all variables of the research except age had meaningful relation with work alienation.  }, keywords = {social capital objective,social capital subjective job alienation,teachers}, title_fa = {سرمایه اجتماعی و بیگانگی از کار (مطالعه موردی معلمان آموزش و پرورش مقطع ابتدایی شهر تهران}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف شناخت رابطه بین میزان سرمایه اجتماعی معلمان با بیگانگی از کار آن‌ها انجام شده است. این مطالعه به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران است که تعداد آنها 10442نفر می‌باشد که از این تعداد 374 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ایی دو مرحله‌ایی  انتخاب شده‌اند. برای سنجش متغیر سرمایه اجتماعی از پرسشنامه بولن و اونیکس و برای سنجش متغیر بیگانگی از کار از پرسشنامه گانستر و واگنر استفاده شده است که داده‌های مربوط، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه را تأیید کرد. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی و متغیر وابسته بیگانگی از کار می‌باشد که در کنار این‌ها، متغیرهای زمینه‌ای مانند: جنس، سن، وضعیت تاهل، سابقه شغلی، گذراندن دوره آموزشی ضمن خدمت، تحصیلات و درآمد نیز مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج بدست آمده رابطه معناداری را بین متغیر سرمایه اجتماعی و بیگانگی از کار نشان می‌دهد و در بین متغیرهای زمینه‌ای هم نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که تمام ‌متغیرهای این تحقیق به جز متغیر سن افراد مورد مطالعه، رابطه معناداری با بیگانگی از کار داشته است.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی عینی,سرمایه اجتماعی ذهنی,بیگانگی از کار,معلمان}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_687.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_687_2f65f57db0ef0445e36cf3ddcaf3321e.pdf} } @article { author = {Kharatha, saeed}, title = {Comparing The Social Issues of Iran and Tajikistan}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {5}, number = {19}, pages = {255-290}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2015.691}, abstract = {This study aiming to compare the social issues of Iran and Tajikistan, has been the result of exploratory study and field work. Considering the cultural & social similarities between the two countries, the study has been trying to make a list (38items),with the use of resources (some resources are listed at the bottom) , the primary documents and interviews .At first this list was available for 50 experts of Iran  in the field of humanities and  48 experts of tajikestan ,to identify the most important social problems of each  the countries .After identifying the most important social problems of two countries from the viewpoint of experts, the 12most important problems of two countries was presented in questionnaire form for 400 person from Iranian & also Tajikestani people ,So that they could have access on what they considered as important social issues. The findings indicate that in contrast to the problems of the two countries in matters of marriage, and immigration of scholars. But other than that there aren’t much commonalities between the two countries, they share a limited especially the issue of labor migration in Tajikestan abroad & social crime- the crime was expressed by people and the experts in Tajikestan. Although recently in Iran, social crime especially violent crime increased, limitations & lack of freedom is more important than social crime in the viewpoint of people & experts. Chiefly this is considered an important social issue.  }, keywords = {social structures,social conditions,social issues of Iran,social issues of Tajikestan}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای مسائل اجتماعی ایران و تاجیکستان}, abstract_fa = {این مقاله که با هدف شناخت و مقایسه مسائل اجتماعی ایران و تاجیکستان انجام گرفته، حاصل مطالعه اکتشافی و عملیات میدانی است که ضمن توجه به تشابهات فرهنگی و اجتماعی موجود در میان دو کشور سعی داشته است تا فهرست معتبری (38 مورد) از مسائل اجتماعی ایران و تاجیکستان را با استفاده از منابع، (برخی منابع در انتهای مقاله آمده است) ، اسناد و مصاحبه-های اولیه شناسایی نماید. در ابتدا این فهرست در اختیار 50 نفر از خبرگان حوزه علوم انسانی ایران و 48 نفر از خبرگان تاجیکستان قرار گرفت تا مهمترین مسائل اجتماعی هر کدام از کشورها از نظر خبرگان آن‌ها شناسایی شود. پس از شناسایی مهمترین مسائل اجتماعی دو کشور از دیدگاه خبرگان، 12 مسئله از مهمترین مسائل دو کشور در قالب پرسشنامه‌ای در اختیار 400 نفر از مردم ایران و همچنین تاجیکستان قرار گرفت تا از این طریق، دستیابی به نظرات مردم در خصوص مهمترین مسائل اجتماعی آنان نیز میسر شود. یافته‌های حاصل نشانگر آن هستند که در مقایسه مسائل اجتماعی این دو کشور شاهد اشتراک‌هایی در مسائل ازدواج و همین طور مهاجرت دانشمندان (فرار مغزها) هستیم. اما در سایر مسائل اشتراک محدودی بین دو کشور وجود دارد؛ به‌خصوص مسئله مهاجرت نیروی کار در تاجیکستان به خارج از کشور و جرم‌های اجتماعی خاص در تاجیکستان که این جرائم مورد اشاره خبرگان و مردم تاجیکستان قرار گرفته است. در ایران نیز هرچند در سال‌های اخیر جرم‌های اجتماعی به خصوص خشونت افزایش یافته‌، اما محدودیت‌ها و نبود برخی آزادی‌های اجتماعی در نظر مردم و خبرگان مهمتر از جرم‌های اجتماعی تلقی می‌شوند. به خصوص این که در ایران  نیز از مسائل مهم اجتماعی محسوب شده است.}, keywords_fa = {ساختارهای اجتماعی,شرایط اجتماعی,مسائل اجتماعی ایران,مسائل اجتماعی تاجیکستان}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_691.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_691_0bbb5d62c0a22e50336ee751236bd55e.pdf} }