@article { author = {s, k and g, s and h, a}, title = {A Study of the Amount of Conflict between Work and Family Roles among Women (Police and Teacher) and Factors Affecting It}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {6}, number = {24}, pages = {1-45}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2016.2000}, abstract = {    The present study examines the relationship between work and family role expectations and the conflicts between work and family domains. It studies the relationship between these conflicts, as dependent variables, and the independent variables of work control, family involvement, social support for work and its dimensions and the social support of family. The study assumes that high expectations of work role and control in the workplace are associated with work-family conflict and also with family role expectations and family members’ low involvement in family-work conflict. It is also thought that social support for work, by reducing control of work, and family support by increasing family involvement, decrease work-family conflicts among women. The population of this study includes all married women employed in the organizations of education and police force of Kermanshah, including 115 (56 policewomen and 59 female teachers). The results showed that high expectations of work role, work-family conflict and family expectations create family-work conflict, and these conflicts are more common in female police officers than female teachers. Control of work was associated with work and family conflict, while there was no relationship between work-family conflict and family involvement. Also, there was a significant relationship between social support for work and control of work, on the one hand, and between family social support and family conflict, on the other hand.      }, keywords = {work and family role expectations,work-family conflict,control of work,family involvement}, title_fa = {بررسی رابطۀ گرایش به مدرنیته با سبک زندگی زنان جوان؛ مورد مطالعه: زنان جوان 15 تا 29 سالۀ شهر تبریز}, abstract_fa = {چکیده هدف اصلی این مطالعه، تعیین رابطۀ بین گرایش به مدرنیته در زنان جوان شهر تبریز و  سبک زندگی آن‌ها  است. در این پژوهش پس از بررسی نظریات و مطالعات این حوزه، برای تبیین رابطۀ بین مدرنیته با سبک زندگی از دیدگاه گیدنز استفاده شده است. داده ها از طریق پرسش‌نامه ساختاریافته برای 385  نفر از زنان جوان که با روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب شدند، گردآوری شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد اگرچه حدود 47 درصد زنان گرایش کمی به مدرنیته داشته‌اند ولی 53 درصد آنان گرایش متوسط به بالایی به این مقوله دارند. تجزیه و تحلیل آزمون فرضیات نیز به دو روش دومتغیره و چندمتغیره صورت گرفت و نتایج زیر حاصل شده است. در تجزیه و تحلیل چندمتغیره، متغیرهای اعتماد، جهت‌گیری علمی، ریسک‌پذیری ، پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، پیشرفت‌گرایی، تحصیلات، وضعیت تأهل و جهت‌گیری عام‌گرا، 52 درصد از تغییرات متغیر مصرف فرهنگی؛ متغیرهای وضعیت تأهل، اعتماد، ریسک‌پذیری، پیشرفت‌گرایی، تحصیلات، 21 درصد از تغییرات متغیر اوقات فراغت؛ متغیرهای اعتماد، جهت‌گیری علمی، وضعیت تأهل، انگیزۀ پیشرفت، 54 درصد از تغییرات متغیر مدیریت و متغیرهای پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، تحصیلات، عام‌گرایی، اعتماد، جهت‌گیری علمی 40 درصد از تغییرات متغیر مصرف اقتصادی را تبیین می‌کنند. بر همین اساس نتایج  این پژوهش نشان می‌دهد که حدود 53 درصد از زنان به مدرنیته گرایش متوسط به بالا  دارند که این درصد نشان دهندۀ وضعیت در حال گذار ایرانی از سنت به مدرنیته است. هم‌چنین در بین این زنان دارای گرایش به مدرنیته نیز، هرگاه میزان نوگرایی بالاتری مشاهده شد، به این معنا که این متغیر به‌عنوان مجموعه‌ای از ذخائر ارزشمند مانند ریسک‌پذیری، جهت‌گیری علمی، پیشرفت‌گرایی، عام‌گرایی (ابعاد مدرنیته) در جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی برای زنان  وجود داشته باشد، مؤید آن بوده که زنان سبک‌های زندگی متفاوت‌تری را تجربه خواهند کرد.  }, keywords_fa = {مدرنیته,سبک زندگی,اوقات فراغت,مدیریت بدن,مصرف,اعتماد,جهت‌گیری علمی,ریسک‌پذیری,جهت‌گیری عام‌گرا,پیشرفت‌گرایی}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2000.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2000_b855fc1f8bb497e0013b893abb0b78f0.pdf} } @article { author = {sh, m}, title = {A Comparative Study of the Deterring Effects of Religious and Non-religious Factors on Economic Crimes: Comparing Evin Prisoners with Their Non-criminal Counterparts}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {6}, number = {24}, pages = {45-84}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2016.2001}, abstract = {Abstract Theoretically, the present paper is made up of some competing or alternative theories of white-collar crimes, including Hirschi & Stark’s theory of the Hellfire, Collins and Schmidt’s theory of personality correlates of white-collar crimes, James William Coleman’s sociological theory of corruption, and finally Cornish and Clark’s economic theory of white-collar crimes. In order to test the hypotheses extracted from the above mentioned theories, a representative sample of 120 prisoners of economic crimes currently incarcerated in Evin prison were selected. Since the present study is of a causal-comparative or quasi-experimental nature, a group of 120 managers currently active in Iranian corporations and official departments also responded to the research questionnaires. The logistic regression analysis accounted for 75 percent of the variance between the two groups. According to our analysis, despite enjoying a high level of religiosity and religious background, the economic criminals under the study have committed crimes. Moreover using a cost-benefit analysis before or during the crime commission, they (compared with the non-criminal group) had underestimated the probability of being caught and also that of certainty and severity of the punishments. Finally, they had committed crime according to their individual’s perception of the levels of criminal opportunity available in their workplace, an opportunity not to be missed out.     Key Concepts: economic crimes, religious socialization, opportunity for committing crime, probability of crime being caught.         scientific orientation, altogether accounted for 40 percent of changes in the variable of young women’s economic consumption. The results of the study indicate that approximately 53% of women have a moderate to high tendency to modernity, and this percentage reflects the state of transition from tradition to modernity in Iran. Among the women with a tendency to modernity, whenever modernism rate was higher, i.e. when this variable existed as an array of valuable resources such as risk-taking, academic orientation, progressivism and universality (dimensions of modernity) in different aspects of social life of women, it meant that women will experience more different lifestyles.  }, keywords = {KeyConcepts: modernity,lifestyle,leisure,management of body,Consumption,Trust,scientific orientation,openness to new experiences,universalistic orientation,progressivism}, title_fa = {بررسی تطبیقی تأثیر بازدارنده‌های دینی و غیردینی بر وقوع جرایم اقتصادی: مقایسۀ زندانیان زندان اوین و همتایان غیر‌مجرم آنان}, abstract_fa = {چکیده چارچوب نظری این مقاله از تلفیق چند نظریۀ رقیب یا بدیل شکل گرفته است. این نظریه‌ها عبارت‌اند از: نظریۀ ترس از آتش دوزخ از هیرشی و استارک، نظریۀ همبسته‌های شخصیتی جرایم یقه‌سفیدها از کالینز و اشمیت، نظریۀ جامعه‌شناختی فساد از جیمز ویلیام کلمن و بالاخره نظریۀ اقتصادی جرایم یقه‌سفیدها یا نظریۀ انتخاب عقلانی از کورنیش و کلارک. به‌منظور آزمون فرضیات مستخرج از این نظریه‌ها، یک نمونۀ معرف 120 نفری از زندانیان جرایم اقتصادی محبوس در زندان اوین انتخاب شدند و با توجه به ماهیت پژوهش که از نوع علی ـ مقایسه‌ای یا نیمه‌آزمایشگاهی بود، یک گروه 120 نفری دیگر از فعالان اقتصادی و کارکنان دولت نیز به‌عنوان گروه همتا به پرسش‌نامه‌های پژوهش پاسخ دادند. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک 75 درصد از واریانس بین دو گروه مجرم و غیرمجرم را تبیین کرد. براساس این تجزیه و تحلیل، مجرمان اقتصادی مورد مطالعه باوجود برخورداری از درجۀ بالایی از دینداری و سابقۀ جامعه‌پذیری دینی دست به ارتکاب جرم زده‌اند. به‌علاوه مجرمان اقتصادی مورد بحث در تحلیل هزینه ـ فایده جرم قبل یا در لحظۀ ارتکاب آن، احتمال کشف جرم و قطعیت و شدت مجازات را بسیار کم‌تر (در مقایسه با گروه غیرمجرم) برآورد کرده بودند و بالاخره این‌که، درک آنان در لحظۀ ارتکاب جرم این بوده است که فرصت ارتکاب جرم در محل کار مهیا است و باید آن را مغتنم شمرد.    }, keywords_fa = {جرایم اقتصادی,جامعه‌پذیری دینی,فرصت ارتکاب جرم,احتمال کشف جرم}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2001.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2001_76e51d823052f0a827586907206d2fea.pdf} } @article { author = {heidari, siamak and Zanjani, Habiballah and Sarokhani, Bagher}, title = {Globalization, Modernization and Population Policies in Iran}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {6}, number = {24}, pages = {85-127}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2016.2002}, abstract = {The main goal of the present research is to study the different effects of globalization, through understanding the transformation of development paradigms, especially the modernization approach and its influence on the population policy in Iran before the 1979 Revolution and during the period from 1963 to 1979. Research methodology was library method; and using quantitative and qualitative methods, proportional to different parts of research, the population policies have been examined. The present study examines Iran’s entry into the global system and illustrates the domination of development discourses as the paradigms dominating the underdeveloped countries. This study shows how the government at that time used the dominant paradigm of modernization to implement the policy of reducing population growth through the population transfer theory, and paved the way for changing the structure of the population, and as a result reduced population growth in Iran from 3.2 percent in 1963 to 2.6 percent in 1976.  }, keywords = {Globalization,Modernization,Paradigm,population,population policies}, title_fa = {جهانی‌شدن، نوسازی و سیاست‌های جمعیتی در ایران (قبل از انقلاب، از سال 1342 تا 1355)}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش‌ حاضر «بررسی جامعه‌شناختی تأثیرات جهانی‌شدن از طریق شناخت تحول پارادایم‌های توسعه، به‌خصوص رویکرد نوسازی و تأثیر آن بر اتخاذ سیاست‌های جمعیتی در ایران»، قبل از انقلاب اسلامی و در خلال سال‌های 1342 تا پیروزی انقلاب اسلامی است. روش تحقیق در این پژوهش کتابخانه‌ای بوده و با استفاده از متدهای کمی و کیفی، متناسب با بخش‌های مختلف پژوهش‌، به بررسی و مطالعۀ سیاست‌های جمعیتی پرداخته شده است. پژوهش‌ حاضر چگونگی ورود ایران به چرخۀ نظام جهانی و هم‌چنین سلطۀ گفتمان‌های توسعه‌یافته (مرکز) را به‌عنوان پارادایم‌های غالب بر فضای کشورهای توسعه‌نیافته به تصویر کشیده و نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های 1342 تا 1355 در ایران قبل از انقلاب، زمامداران وقت (پهلوی دوم) چگونه با توجه به شرایط قرارگرفته در وضعیت یک کشور توسعه‌نیافته، با استفاده از پارادایم مسلط «نوسازی»، به اجرای سیاست کاهش جمعیت با بهره‌گیری از نظریۀ «انتقال جمعیتی» اقدام کرده و متأثر از همین اقدامات، زمینه را برای تغییر در ساختار جمعیت و در نتیجه کاهش رشد جمعیت در ایران، بین سال‌های 1342 تا 1355، از حدود 2/3 درصد به میزان 6/2 درصد، فراهم کردند.  }, keywords_fa = {جهانی‌شدن,نوسازی,جمعیت,پارادایم,سیاست‌های جمعیتی}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2002.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2002_c5e93a40bc954b3bbb28103d4718cf2f.pdf} } @article { author = {r, a and m, n and a, n}, title = {A Study of the Amount of Conflict between Work and Family Roles among Women (Police and Teacher) and Factors Affecting It}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {6}, number = {24}, pages = {128-163}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2016.2003}, abstract = {The present study examines the relationship between work and family role expectations and the conflicts between work and family domains. It studies the relationship between these conflicts, as dependent variables, and the independent variables of work control, family involvement, social support for work and its dimensions and the social support of family. The study assumes that high expectations of work role and control in the workplace are associated with work-family conflict and also with family role expectations and family members’ low involvement in family-work conflict. It is also thought that social support for work, by reducing control of work, and family support by increasing family involvement, decrease work-family conflicts among women. The population of this study includes all married women employed in the organizations of education and police force of Kermanshah, including 115 (56 policewomen and 59 female teachers). The results showed that high expectations of work role, work-family conflict and family expectations create family-work conflict, and these conflicts are more common in female police officers than female teachers. Control of work was associated with work and family conflict, while there was no relationship between work-family conflict and family involvement. Also, there was a significant relationship between social support for work and control of work, on the one hand, and between family social support and family conflict, on the other hand.  }, keywords = {work and family role expectations,work-family conflict,control of work,family involvement}, title_fa = {بررسی میزان تعارض نقش‏های کاری و خانوادگی در بین زنان (پلیس و معلم) و عوامل مؤثر بر آن}, abstract_fa = {این مطالعه به بررسی رابطۀ بین انتظارات نقش کاری و خانوادگی با تعارضات بین حوزه‏های کار و خانواده می‏پردازد و ارتباط این تعارض‏ها را به‌عنوان متغیر وابسته با متغیرهای مستقلِ کنترل کار، درگیری خانوادگی، حمایت اجتماعی از کار و ابعاد آن و حمایت اجتماعی خانواده بررسی می‏کند. این پژوهش فرض می‏کند که انتظارات نقش کاری و کنترل بالا در محیط کار با تعارض کار ـ خانواده و انتظارات نقش خانوادگی و درگیری پایین اعضای خانواده با تعارض خانواده ـ کار مرتبط است. هم‌چنین تصور می‏شود که حمایت اجتماعی از کار با کاهش کنترل کار و حمایت خانواده با افزایش درگیری خانوادگی، تعارضات کار و خانواده را در بین زنان کاهش می‏دهند. جامعۀ این پژوهش را همۀ زنان متأهل شاغل در سازمان‏های آموزش و پرورش و نیروی انتظامی شهرستان کرمانشاه تشکیل می‏دهند که این تعداد، در مجموع شامل 115 نفر (56 پلیس و 59 معلم زن) بوده که مورد سرشماری قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که انتظارات نقش کاری بالا، تعارض کارـ خانواده و انتظارات نقش خانوادگی، تعارض خانواده ـ کار را ایجاد می‏کند و این تعارضات در زنان پلیس شایع‏تر از زنان معلم است. عامل کنترل کار نیز با تعارض خانواده ـ‌ کار رابطه داشت؛ در حالی که رابطه‌ای بین درگیری خانوادگی و تعارض خانواده ـ کار دیده نشد. از سوی دیگر بین متغیرهای حمایت اجتماعی از کار با کنترل کار از یک سو و حمایت اجتماعی خانواده و درگیری خانوادگی از سوی دیگر رابطه‏ای معنادار وجود داشت.  }, keywords_fa = {انتظارات نقش کاری و خانوادگی,تعارض خانواده و کار,کنترل کار,درگیری خانوادگی}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2003.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2003_4d3f591d2ace5362e2107c0b207e8f52.pdf} } @article { author = {m, s and n, m and m, r}, title = {Factors Affecting Leisure Time (A Meta-analysis of Existing Research)}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {6}, number = {24}, pages = {165-194}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2016.2004}, abstract = {In recent years, due to the importance of leisure time in Iran, several studies have been conducted in this field. Because of the abundance and diversity of research conducted in the field of leisure time the need for combined research in this area, such meta-analysis, is deeply felt. The main question of this research is: what are the most important factors affecting leisure time research conducted in Iran? The research method of this paper is meta-analysis. The statistical population of the study incudes all scholarly scientific papers on leisure time published in the years 2001-2013. We used the Comprehensive Meta-analysis software to conduct the meta-analysis of the articles. The results show that social-economic status (SES), age, education and satisfaction with leisure facilities, compared to other variables, have a significant impact on leisure activities in Iran, an impact anticipated in the theories of Bourdieu, Smith and Dumazedier. The results also indicate that the relationship between socio-economic status and leisure time in the studies reviewed is positive and significant (effect size=0.41). Also the relationship between age and leisure time in the studies reviewed is negative and significant (effect size= -0.35). The results of the combined effects reveal that the relationship between education and leisure time in the reviewed studies, about 0.27, was positive and significant.  }, keywords = {leisure,Leisure time,SES,age,the meta-analysis}, title_fa = {عوامل مؤثر بر نحوۀ گذران اوقات فراغت (فراتحلیلی از پژوهش‌های موجود)}, abstract_fa = {در سال­های اخیر، با توجه به اهمیت اوقات فراغت در ایران، پژوهش‌های متعددی در این حوزه انجام شده است. با در نظر گرفتن فراوانی و تنوع پژوهش‌های انجام‌شده در زمینۀ اوقات فراغت، نیاز به پژوهش‌های ترکیبی، مثل فراتحلیل، در این حوزه احساس می­شود. اصلی­ترین سؤال این پژوهش این است که مهم‌ترین عوامل مؤثر بر گذران اوقات فراغت در پژوهش‌های انجام‌شده در ایران کدامند؟روش پژوهش مقالۀ حاضر، فراتحلیل است. جامعۀ آماری پژوهش همۀ مقالات معتبر علمی هستند که در سال­های 1380 تا 1392 با موضوع اوقات فراغت منتشر شدند. داده­های جمع­آوری‌شده با نرم­افزار جامع فراتحلیل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­های پژوهش نشان داد که پایگاه اقتصادی- اجتماعی، سن، تحصیلات فرد و رضایت از امکانات فراغتی، نسبت‌به سایر متغیرها، تأثیر زیادی بر گذران اوقات فراغت در ایران دارند که این تأثیر در نظریات بوردیو، اسمیت و دومازیه پیش­بینی می­شد. نتایجاندازۀ اثر نشان داد که رابطۀ پایگاه اقتصادی- اجتماعی و اوقات فراغت، در مطالعات مرورشده معادل 41/0 مثبت و معنادار و رابطۀ سن و اوقات فراغت، در مطالعات بررسی‌شده معادل 35/0 منفی و معنادار است. نتایج اثرات ترکیبی نشان می­دهد که رابطۀ تحصیلات فرد و اوقات فراغت در مطالعات مرورشده حدود 27/0 مثبت و معنادار بود.  }, keywords_fa = {فراغت,نحوۀ گذران اوقات فراغت,پایگاه اقتصادی- اجتماعی,سن,فراتحلیل}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2004.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2004_ccf740595f6b074e1e7b876c173b3d9d.pdf} } @article { author = {a, f}, title = {Job Satisfaction of Faculty Members in Iran}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {6}, number = {24}, pages = {195-230}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2016.2005}, abstract = {Job satisfaction of faculty members has a considerable role in the output, productivity and performance of universities and research centers, and neglecting it has unfavorable impacts on the educational and research systems of the country. This research was accomplished in order to pave the way for informing the policy-makers, planners and higher education leadership about job satisfaction of faculty members in order to strengthen and amend the rules, programs and decisions made. In this research, in order to identify the grounds and factors affecting job satisfaction of faculty members in Iran, the systematic technique review was employed to get a coherent conclusion about the results of research carried out in this field. The statistical population of the research includes 54 published articles about Job satisfaction of faculty members (including public universities affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology and the Ministry of Health and Medical Education and also some branches of Islamic Azad University). The results of this research show that improving the quality of education and research at universities and research centers was among the factors highlighted by faculty members and also pointed to in most of the research studies. Moreover, income, providing the requirements for promotion, having academic freedom and independence in managing the university, participation in decision-making, providing welfare services and facilities and increasing the social status were among other key factors in providing and preserving job satisfaction of faculty members. The results of the study indicate a moderate satisfaction on the part of faculty members in Iran.  }, keywords = {faculty members,Job Satisfaction,job dissatisfaction,systematic review}, title_fa = {رضایت شغلی اعضای هیأت علمی در ایران}, abstract_fa = {رضایت شغلی اعضای هیأت علمی نقش قابل‌ ملاحظه‌ای در بازدهی، بهره‌وری و عملکرد دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دارد و بی‌توجهی به آن موجب اثرات نامطلوب بر نظام آموزشی و پژوهشی کشور خواهد شد. در مطالعۀ حاضر بررسی وضعیت رضایت شغلی اعضای هیأت علمی در ایران، با هدف فراهم ‌کردن امکان آگاهی سیاست‌گذاران و مدیران آموزش عالی از وضعیت رضایت شغلی اعضای هیأت علمی برای برنامه‌ریزی و تلاش برای تقویت و اصلاح قوانین،برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها انجام شده است. در این پژوهش به منظور دستیابی به زمینه‌ها و عوامل مؤثر بر رضایت شغلی هیأت علمی در ایران‌، از تکنیک مرور سیستماتیک برای حصول به نتیجه‌ای منسجم از نتایج پژوهش‌های انجام‌شده در این حوزه، استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 54 مقالۀ علمی ـ پژوهشی منتشرشده در زمینۀ رضایت شغلی اعضای هیأت علمی (اعم از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز و مؤسسات پژوهشی) از سال 1380 تاکنون، به‌صورت تمام‌شمار، بوده است. براساس نتایج این مطالعه، توجه به ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی از شاخص‌های مورد توجه اعضای هیأت علمی بوده است که در بسیاری از پژوهش‌های مورد بررسی به آنها اشاره شده است.هم‌چنین حقوق و مزایا، فراهم‌کردن شرایط ارتقا و پیشرفت، داشتن استقلال و اختیار در ادارۀ دانشگاه، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، تأمین تسهیلات و امکانات رفاهی، ارتقای منزلت اجتماعی و... از دیگر مؤلفه‌های مؤثر در ایجاد و حفظ رضایت شغلی اعضای هیأت علمی است که در نتایج پژوهش ارائه و در این مقاله به آن پرداخته‌ شده است. نتیجۀ نهایی پژوهش حاکی از رضایت متوسط اعضای هیأت علمی در ایران است.  }, keywords_fa = {آموزش عالی,عضو هیأت علمی,رضایت شغلی,نارضایتی شغلی,مرور سیستماتیک}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2005.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2005_f45b1bb585f3d8f08256b3c5714ea522.pdf} } @article { author = {a, a and r, h}, title = {The Relationship Between Social Welfare and The Political Participation of Teachers (A Case Study of Teachers in Marivan)}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {6}, number = {24}, pages = {231-267}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2016.2006}, abstract = {One of the main indicators of social and political development is political participation. Teachers are an important part of the human capitals of any society and through their political participation they can have a decisive role in political socialization. The aim of this study is to examine the relationship between social welfare and the political participation of teachers. In this study, based on sociological theories, one of the effective factors in political participation is shown to be the feeling of having welfare on the part of people. The survey method is employed in this research, and the statistical population comprises all teachers in Marivan in the academic year 2012-2013. The sample size was 300 people, selected through stratified random sampling. The results show that the rate of political participation among 60 percent of respondents is low, while in 6 percent of the respondents it is high, and among 34percent of them the rate of political participation is moderate. The social welfare among the respondents is as follows:  among 45percent it is low, among 13percent it is high and for 42percent of the respondents it is at a moderate level. The findings show that the variables of happiness, supply, needs, relative comparisons and education have a positive impact (direct) on political participation among teachers. The variable of preferences with a coefficient of – 0.34 has a lowering effect on political participation. However, the association between the variables of age, sex, marital status and political participation was not significant. Multivariate regression analysis showed that five variables (happiness, supply, needs, preferences, relative comparisons), in total, accounted for 39 percent of the changes in the dependent variable (i.e. political participation). The results of the present study show that in general, social welfare has a direct and significant impact on political participation.  }, keywords = {political participation,social welfare,teachers,Mariwan}, title_fa = {رابطه رفاه اجتماعی با مشارکت سیاسی معلمان (مطالعۀ موردی: معلمان شهر مریوان)}, abstract_fa = {یکی از شاخص‌های عمدۀ توسعۀ سیاسی و اجتماعی، مشارکت سیاسی است. معلمان که بخش مهمی از سرمایه‌های انسانی هر جامعه‌ای هستند با مشارکت سیاسی خود می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در جامعه‌پذیری سیاسی داشته باشند. هدف از این بررسی، رابطۀ رفاه اجتماعی با میزان مشارکت سیاسی معلمان است. در این مطالعه، براساس نظریات و تئوری‌های جامعه‌شناسی، یکی از عوامل تأثیرگذار بر مشارکت سیاسی، احساس برخورداری از رفاه اجتماعی در بین مردم است. روش پژوهش پیمایشی و جامعۀ آماری آن همۀ معلمان شهر مریوان در سال تحصیلی 91ـ92 است. حجم نمونه 300 نفر بوده که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انجام‌ شده است. نتایجنشانمی‌دهدکهمیزان مشارکت سیاسی در بین 60 درصد از پاسخگویان در حد پایین  در مقابل در بین 6 درصد در سطح بالا و در نهایت در بین 34 درصد از پاسخگویان در سطح متوسطی است؛ اما رفاه اجتماعی در بین پاسخگویان بدین ترتیب است: در بین 45 درصد در حد پایین، 13 درصد بالا و 42 درصد در سطح متوسطی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که متغیرهای شادکامی، تأمین، نیازها، مقایسه‌های نسبی و تحصیلات دارای تأثیر مثبت (مستقیم) بر میزان مشارکت سیاسی در بین معلمان هستند و متغیر ترجیحات با ضریب (34/0-) دارای تأثیر کاهنده بر میزان مشارکت سیاسی است؛  اما رابطۀ بین متغیرهای «سن، جنس، وضعیت تأهل» یا  مشارکت سیاسی معنادار نبود. تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که پنج متغیر (شادکامی، تأمین، نیازها، ترجیحات، مقایسه‌های نسبی) در مجموع 39 درصد از تغییرات متغیر وابسته (مشارکت سیاسی) را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که در کل رفاه اجتماعی تأثیری مستقیم و معنادار بر مشارکت سیاسی دارد.  }, keywords_fa = {مشارکت سیاسی,رفاه اجتماعی,توسعه سیاسی,معلمان,شهر مریوان}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2006.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2006_f8171e41934e4ce4c6a326599d385462.pdf} }