@article { author = {r, a and m, n and a, n}, title = {A Study of the Amount of Conflict between Work and Family Roles among Women (Police and Teacher) and Factors Affecting It}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {6}, number = {24}, pages = {128-163}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2016.2003}, abstract = {The present study examines the relationship between work and family role expectations and the conflicts between work and family domains. It studies the relationship between these conflicts, as dependent variables, and the independent variables of work control, family involvement, social support for work and its dimensions and the social support of family. The study assumes that high expectations of work role and control in the workplace are associated with work-family conflict and also with family role expectations and family members’ low involvement in family-work conflict. It is also thought that social support for work, by reducing control of work, and family support by increasing family involvement, decrease work-family conflicts among women. The population of this study includes all married women employed in the organizations of education and police force of Kermanshah, including 115 (56 policewomen and 59 female teachers). The results showed that high expectations of work role, work-family conflict and family expectations create family-work conflict, and these conflicts are more common in female police officers than female teachers. Control of work was associated with work and family conflict, while there was no relationship between work-family conflict and family involvement. Also, there was a significant relationship between social support for work and control of work, on the one hand, and between family social support and family conflict, on the other hand.  }, keywords = {work and family role expectations,work-family conflict,control of work,family involvement}, title_fa = {بررسی میزان تعارض نقش‏های کاری و خانوادگی در بین زنان (پلیس و معلم) و عوامل مؤثر بر آن}, abstract_fa = {این مطالعه به بررسی رابطۀ بین انتظارات نقش کاری و خانوادگی با تعارضات بین حوزه‏های کار و خانواده می‏پردازد و ارتباط این تعارض‏ها را به‌عنوان متغیر وابسته با متغیرهای مستقلِ کنترل کار، درگیری خانوادگی، حمایت اجتماعی از کار و ابعاد آن و حمایت اجتماعی خانواده بررسی می‏کند. این پژوهش فرض می‏کند که انتظارات نقش کاری و کنترل بالا در محیط کار با تعارض کار ـ خانواده و انتظارات نقش خانوادگی و درگیری پایین اعضای خانواده با تعارض خانواده ـ کار مرتبط است. هم‌چنین تصور می‏شود که حمایت اجتماعی از کار با کاهش کنترل کار و حمایت خانواده با افزایش درگیری خانوادگی، تعارضات کار و خانواده را در بین زنان کاهش می‏دهند. جامعۀ این پژوهش را همۀ زنان متأهل شاغل در سازمان‏های آموزش و پرورش و نیروی انتظامی شهرستان کرمانشاه تشکیل می‏دهند که این تعداد، در مجموع شامل 115 نفر (56 پلیس و 59 معلم زن) بوده که مورد سرشماری قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که انتظارات نقش کاری بالا، تعارض کارـ خانواده و انتظارات نقش خانوادگی، تعارض خانواده ـ کار را ایجاد می‏کند و این تعارضات در زنان پلیس شایع‏تر از زنان معلم است. عامل کنترل کار نیز با تعارض خانواده ـ‌ کار رابطه داشت؛ در حالی که رابطه‌ای بین درگیری خانوادگی و تعارض خانواده ـ کار دیده نشد. از سوی دیگر بین متغیرهای حمایت اجتماعی از کار با کنترل کار از یک سو و حمایت اجتماعی خانواده و درگیری خانوادگی از سوی دیگر رابطه‏ای معنادار وجود داشت.  }, keywords_fa = {انتظارات نقش کاری و خانوادگی,تعارض خانواده و کار,کنترل کار,درگیری خانوادگی}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2003.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_2003_4d3f591d2ace5362e2107c0b207e8f52.pdf} }