@article { author = {kaskeh, shahab and pardakhtchi, mohammad hasan and sabaghein, zahra and iranmanesh, mehdi and tofeghi, jafar}, title = {Formulation of a Pattern of University Administration Using the Grounded Theory Approach}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {4}, number = {17}, pages = {1-38}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2013.3213}, abstract = {The present paper aims to formulate a pattern of university administration using the grounded theory approach. The participants included 22 faculty members having valuable experiences in the area of higher education management. The data were collected using in-depth interviews, and the texts of the interviews were analyzed using a content-analysis method. Administration, at both levels, was affected by some factors, including the attitude to the position and role of universities in different areas, main actors in the administration of universities and their interrelationships, public policies at national and regional levels, and the broad role of governments. The present study mainly focused on quality of the the beneficiaries’ participation in the administraion of universities. The structure of the beneficiares’ participation, the intellectual pattern common among the beneficiaries, and the operational-managerial patterns used by higher education managers were discussed and, accordingly, a final model was psoposed.  }, keywords = {University Administration,Administrative Pattern,Grounded Theory approach,University Beneficiaries,Actors in University Administration}, title_fa = {تدوین الگویی برای راهبری دانشگاه ها با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد}, abstract_fa = {این مقاله در پی تدوین الگویی برای راهبری دانشگاه­ها­ است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش، شامل 22 تن عضو هیات علمی ‌بودند که در زمینه­ راهبری آموزش عالی نیز تجارب زیسته ارزشمندی در ارتباط با پدیده­ مورد پژوهش داشتند. داده­های لازم از طریق مصاحبه­ ژرف نگر، جمع آوری و به روش تحلیل محتوای متن مصاحبه­ها، مورد بررسی قرارگرفته است.در هر دو سطح یاد شده، راهبری متاثر از عوامل موثر بر این حوزه مانند: طرز تلقی از نقش و جایگاه دانشگاه در عرصه­های گوناگون، نقش آفرینان اداره­ آن حوزه و نحوه­ ارتباط آنان با یکدیگر، سیاست­های عمومی ‌در سطح ملی و منطقه­ای حسب مورد و میزان و گستردگی نقش دولت در این زمینه است.مقوله­ محوری مطالعه­ حاضر «کیفیت مشارکت ذینفعان در اداره­ دانشگاه» می‌باشد که در  ابعاد: ساختار مشارکت نقش آفرینان، الگوی فکری رایج در بین ذینفعان و  الگوی عملیاتی مدیریتی مدیران آموزش عالی، مورد تحلیل قرار گرفت و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است.  }, keywords_fa = {راهبری دانشگاه,الگوی راهبری,رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد,ذینفعان دانشگاه,نقش آفرینان اداره­ دانشگاه}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_3213.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_3213_5f4ae3289b8ee17b63540871715e68c6.pdf} }