@article { author = {safari, saeed and shams, fatemeh and ahopay, maryam}, title = {The Importance of Intellectual Capital and Its Elements In Organizational Entrepreneurship Development}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {5}, number = {19}, pages = {41-66}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2015.685}, abstract = {In recent decades, intellectual capital and organizational entrepreneurship play an important role in the global economy. Entrepreneurship organizations are for economic growth and their efforts for gaining competitive advantage leads them more toward the knowledge assets such as intellectual capital. A Relatively new viewpoint has proposed that entrepreneurship reflects a process of acquisition, integration and use of knowledge. Hence, the goal of this research is the empirically study of the role of intellectual capital and in creating organizational entrepreneurship, so, dimensions of the role of intellectual, structural, human and social capitals in creation of entrepreneurship are determined. As a descriptive-study, this research investigates correlation via questionnaire. The statistical society is comprised of employees of the Cooperation Office of Tehran province. For data analysis the simple and multiple regression and Friedman test were used. Results showed that in support of new viewpoint, intellectual capital affects organizational entrepreneurship and among its three other elements, human capital has the most effect than other elements.  }, keywords = {intellectual capital,Human Capital,structural capital,relationship capital,entrepreneurial organization}, title_fa = {بررسی نقش سرمایه فکری و ابعاد آن در توسعه کارآفرینی سازمانی}, abstract_fa = {سرمایه فکری و کارآفرینی در دهه‌های اخیر نقش با اهمیتی در اقتصاد جهانی بازی می‌کنند. سازمان‌های کارآفرین ابزاری جهت نیل به رشد اقتصادی هستند و تلاش جهت کسب مزیت رقابتی سازمان‌ها را هرچه بیشتر به سمت دارایی‌های دانشی از جمله سرمایه فکری سوق می‌دهد. در دیدگاهی نسبتاً جدید کارآفرینی انعکاس فرآیندهای کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی شده است.از این رو هدف این تحقیق بررسی تجربی نقش سرمایه فکری در ایجاد کارآفرینی سازمانی می‌باشد.در این راستا به تعیین نقش ابعاد سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه اجتماعی در ایجاد کارآفرینی می‌پردازد. جامعه آماری  پژوهش شامل کارکنان اداره کل تعاون استان تهران می‌باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه است. آزمون‌های تحلیل عاملی تاییدی معادلات ساختاری (رگرسیون همزمان چند متغیره) با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سرمایه  فکری (920.0 = R2) دارای تاثیر مثبت و معناداری برکارآفرینی است و از بین عناصر سه‌گانه آن سرمایه انسانی (انسانی: 165.0= R 2 ، ساختاری: 192.0= R2  ، اجتماعی: 595.0 = R2)، بیشترین تاثیر را بر کارآفرینی سازمانی دارد .واژه‌های کلیدی: سرمایه فکری،  سرمایه انسانی،  سرمایه ساختاری،  سرمایه ارتباطی، کارآفرینی}, keywords_fa = {سرمایه فکری,سرمایه انسانی,سرمایه ساختاری,سرمایه ارتباطی,کارآفرینی}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_685.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_685_a271b2205d7f5e981a8989d80c6150d6.pdf} }