per
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
2011-04-21
2
6
1
44
3587
Research Paper
چالشهای فراروی سیستم آموزش عالی کشور در روند توسعه اجتماعی، دکتر رسول ربانی، نفیسه چینی، دکتر سید علی هاشمیان فر
Challenges Facing Higher Education System In The Process Of Social Development
امروزه آموزش عالی از اساسی ترین ارکان خیزش به سمت جهانی شدن و نیروی انسانی ماهر، اصلیترین شاخصه پیشرفت و توسعه کشورها محسوب میشود. با رشد و گسترش فناوری اطلاعات (IT) وکوتاه شدن چرخههای اقتصادی، داراییهای ناملموس، به ویژه دانایی، نقش خود را پررنگ تر کرده و باعث ایجاد ارزش افزوده میگردد. در این راستا توسعه علمیو تقویت نهادهای آموزشی و پژوهشی میتواند آماده کننده راه به سمت تحقق در سایر زمینههای توسعه باشد. این پژوهش چالش اصلی در این زمینه را عدم استفاده صحیح از استعدادهای بالقوه افراد و پرورش تفکر خلاق فرض کرده است. این تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی انجام شده و روش نمونه گیری سهمیهای، وحجم نمونه 393 نفر میباشد. برای تحلیل دادهها از رگرسیون چندمتغیره و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل ازآزمون فرضیات نشان میدهد که خلاقیت در بین دانشجویان در حد متوسط بوده و بین انگیزه، اعتماد به نفس، شیوه فرزند پروری خانواده، مشارکت در کار گروهی و خلاقیت رابطه معنادار وجود دارد، ولی بین سن و خلاقیت رابطهای دیده نمیشود. همچنین نتایج بیانگر آن است که برحسب ارزش بتا (Beta) به ترتیب متغیرهای مشارکت در کارگروهی و اعتماد به نفس با خلاقیت همبستگی داشتهاند.
Today, higher education is one of the fundamental factors of moving towards globalization; likewise professional human resources are major characteristic of progress and development of countries. With development of information technology (IT) and shortened the economic cycle, the role of intangible assets, particularly such as knowledge, becomes more significant and creates added value. Thus development and strengthening the scientific education and research institutions pave the way for development of other areas. In this study, undermining potential talent and thoughts is considered as the main challenge. This research has been done by means of Quota sampling method, among 393 students of IsfahanUniversity and IsfahanMedicalUniversity. Multiple regression and structural equation modeling were used for data analysis. Results show that creativity among students was medium and there are significant relations between motivation, self confidence, parenting practices, participation in group work and creativity. However no relation between age and creativity has been found. Moreover the results show that based on Beta value, participating in group work and self confidence have been correlated with creativity.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_3587_21047d853bb66e810333ea501ebc825e.pdf
تفکر خلاق
انگیزه
اعتماد به نفس
مشارکت
شیوه فرزندپروری خانواده
Creative thinking
motivation
self confidence
Participation
parenting practices
per
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
2011-04-21
2
6
45
64
3588
Research Paper
عوامل مرتبط با کیفیت زندگی سالمندان (سالمندان شهرستان خمین)، فاطمه یزدانپور، دکتر عزتاله سام آرام
Effective Factors on Life Quality of Elderly in Khomein
کیفیت زندگی دارای دو بعد ذهنی و عینی است. بعد ذهنی آن احساس خوب و احساس رضایت کردن است و بعد عینی آن برآورده نمودن نیازهای فرهنگی و اجتماعی، برای رفاه مادی، جسمیو اجتماعی است. احساس تعلق سالمند به خانوادهاش و میزان احترام سالمند در خانواده به بُعد ذهنی کیفیت زندگی بر میگردد. به نظر میرسد که بُعد ذهنی، بُعد عینی کیفیت زندگی را تحت الشعاع قرار میدهد چرا که بعد ذهنی بر پایه عقاید شخص در مورد کیفیت زندگی استوار است و آنچه که اهمیت دارد تجربه و احساس شخصی فرد نسبت به وقایع است، نه صرفاً وجود حوادث خارجی.
روش تحقیق در این مقاله، روش پیمایش است و جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد انجام شده است (پرسشنامه کیفیت زندگی WHOQOL – BREF) .
جامعه آماری این تحقیق سالمندان 60 سال به بالای شهر خمین میباشد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 190 نفر از سالمندان شهر خمین انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک است و دادهها با استفاده از نرم افراز SPSS و از طریق آزمونهای آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج پژوهش نشان داد که:
میزان تعلق سالمند به خانوادهاش و میزان احترام سالمند در خانوادهاش با میزان کیفیت زندگی او در ارتباط است. همچنین رابطه بین سن، جنس، وضعیت تأهل، سواد، وضعیت تملک مسکن و میزان ارتباط با اعضای خانواده با کیفیت زندگی سالمند مرتبط است. در واقع هر چه حمایتهای اجتماعی سالمندان مخصوصاً در خانواده بیشتر باشد کیفیت زندگیشان هم بالاتر است، از طرفی هر چه سطح اقتصادی – اجتماعی سالمند بالاتر برود، کیفیت زندگی او نیز بهتر میشود و در این مورد هر دو بُعد عینی و ذهنی کیفیت زندگی تغییر مییابد.
This study aims to study Effective factors for life quality of Elderly in Khomein. Life quality has two dimensions; objective and subjective. The subjective dimension includes good feeling and satisfaction while objective dimension includes meeting cultural and social needs for material, physical and social welfare. The feeling dependency of elderly on his/her family and the rate of their respect in family indicate the subjective dimension of life quality. It seems that the subjective aspect dominates objective aspect of life quality because subjective one is based on individual believes about life quality. The important point is the personal experience and feeling of the individual rather than events; not merely presence of external events.
The scientific research method and correlation analysis is based on field survey and the technique for collecting the data is structural interviews using surveys and questionnaires. The questionnaires used in this study are WHOQOL – BREF living Quality survey as well as a survey prepared by the author.
Statistical population of this study is elderly people upper than 60 years old in khomein town, out of whom 190 people were selected through accidental systematic sampling. Data were analyzed using SPSS software. The summary of study results include:
The hypotheses for dependency of elderly to his/her family also the rate of elderly respect in his/her family with living quality were verified. The relations among age, gender, martial situation, literacy, house property and level of relation with family members with living quality were confirmed. Indeed, more social protections of elderly are particularly in the family, living quality is more too. On the other hand better social – economic level of the elderly, the more improved living quality he/she will possess which comprises both objective and subjective dimensions.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_3588_e8ff0a996789c566e2388a3110b0c498.pdf
سالمند
کیفیت زندگی
تعلق به خانواده
احترام سالمند
living quality
elderly people
khomein town
objective and subjective dimensions
per
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
2011-04-21
2
6
65
98
3589
Research Paper
دانشگاه کارآفرین زمینهساز اشتغالزایی، توسعه تکنولوژی و رفاه، دکتر جعفر باقری نژاد
Entrepreneurial University As A Foundation For Job Creation, Development and Prosperity
ادبیات کارآفرینی دانشگاهی و دانشگاه کارآفرین بسرعت در حال توسعه است. دانشگاههای کشورهای توسعه یافته بطور فزایندهای کارآفرین شدهاند. در اقتصاد مبتنی بر دانش، دانشگاهها علاوه بر مأموریتهای آموزشی و تحقیقاتی، مأموریت سوم خود یعنی مشارکت فزاینده تر درفرآیند نوآوری وتوسعه تکنولوژی را نیزعهده دار شدهاند. بر این اساس شبکههای جدید وابسته به دانشگاهها در حال رشد میباشند ودانشگاهها با توجه به ظرفیتهایی که بعنوان نهاد تولید و توزیع کننده دانش دارند، به صورت دانشگاههای کارآفرین نقش اساسی را در نوآوری صنعتی و توسعه فناوری و درنتیجه اشتغال زایی و رفاه ایفاء میکنند. در این راستا عصر حاضر شاهد تحولات عظیمیدر نظامهای دانشگاهی به منظور همسویی هرچه بیشتر آنها، با فرایندتوسعه اقتصادی بومی، منطقهای و بین المللی میباشد. لذا رویکرد حاکم بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، رویکردی نیازگرا در تعامل با سازمانهای پیرامونی دانشگاه میباشد. این تعامل وکنش متقابل محیطهای دانشگاهی با بنگاههای اقتصادی و سازمانهای بیرونی، چنانچه سازمان یافته و با سازوکارهای اثر بخش همراه باشد، حاصلی جز اشتغال زایی و بهرهوری بیشتر از منابع انسانی و غیر انسانی و رفاه بدنبال نخواهد داشت.
این مقاله قصد دارد ضمن بیان نقشهای جدید و کارآفرین محیطهای دانشگاهی و تشریح تحولات سبکهای تولید دانش وتجارب جهانی، مدلهای کارآفرینی در محیطهای دانشگاهی ومکانیسمهای اثر بخش، چارچوبی را به منظور گسترش فعالیتهای کارآفرینی دانشگاهی برای توسعه فناوری، اشتغال زایی و رفاه مطرح سازد.
The literature on university entrepreneurship and entrepreneurial university is rapidly expanding. Universities in developed countries have become increasingly entrepreneurial. In knowledge-based economy, universities in addition to their traditional missions like education and research have been involved in their third mission including innovation process and technology development. In this respect, new networks related to universities are grown and universities regarding their capacities as generators and distributors of knowledge, in the form of entrepreneurial universities play their crucial roles in industrial innovation, technology development , job creation and prosperity as well. In this regard, the new age faces huge developments in academic systems to be in line with indigenous, regional and international economic development. Therefore, the overcoming approach of educational and research activities, is demand oriented in relation with peripheral organizations. If mutual relations of academic environment with external organizations including firms are organized with effective mechanisms, its result will be job creation, prosperity and more productivity of human and non-human resources.
This paper aims to express the modern entrepreneurial roles of academics, explain the evolutionary process of the knowledge production styles including global experiences, academic entrepreneurship models and mechanisms first, then tries to draw a framework to expand the academic entrepreneurial activities for technology development, job creation and prosperity.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_3589_d37d5a7da28ab11014e912d85e5dee60.pdf
دانشگاه کارآفرین
مدلهای کارآفرینی دانشگاهی
سازوکار نوآورانه
مکانیسمهای پیوندی
ساختارهای واسط و پشتیبان
entrepreneurial university
academic entrepreneurship models
innovative mechanisms
linkage mechanisms and interface structures
per
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
2011-04-21
2
6
99
128
3590
Research Paper
مطالعۀ نقش آموزش از دور در ارتقاء سطح آگاهی بانوان، دکتر محمدرضا سرمدی، معصومه سعدمحمدی
The Role of e-learning in improvement of women's knowledge
امروزه پیشرفت فن آوریهای اطلاعاتی- ارتباطی و گسترش نقش و کاربردهای آن موجب تبدیل شدن جوامع صنعتی به جوامع اطلاعاتی شده است. در این راستا برای دستیابی به جامعهای برخوردار از دانش پیشرفته و جامعهای مبتنی بر دانایی، توجه به آموزش زنان وتقویت مهارتهای آنان از سیاستهای ضروری هر جامعهای است. با توجه به محدودیتهای اجتماعی، اقتصادی، فضا و تجهیزات مکانی و زمانی، بهترین راه حل برای آموزش سریع، ارزان و مستمر زنان، آموزش از دور میباشد. این مقاله در پی پاسخ بهاین سؤال میباشد که "آیا آموزش از دور در ارتقاء سطح آگاهی زنان نقش دارد؟". این مقاله به بررسی توصیفی نقش آموزش از دور در ارتقاء سطح آگاهی زنان میپردازد. چارچوب نظری پژوهش مبتنی بر نظریه توانمند سازی با تأکید بر سرمایه گذاری در آموزش زنان است. در این راستا سؤالات ویژه عبارتند از: 1- آیا آموزش از دور در ارتقاء سطح آموزش رسمیزنان نقش دارد؟ 2- آیا آموزش از دور در ارتقاء سطح آموزش غیررسمی زنان نقش دارد؟ 3- آیا آموزش از دور در تغییر نگرش زنان نقش دارد؟ روش پژوهش اسنادی- تحلیلی است. نتایج تحقیق نشان میدهد که آموزش از دور میتواند نقش مؤثر و فعالی را در ارتقاء سطح آگاهی زنان ایفا نماید. یافتهها نشان میدهند که آموزش از دور یکی از مهم ترین عوامل در توانمندسازی علمی و تغییر نگرش در مورد نقش زنان در خانواده و جامعه به عنوان مشارکت کنندگان فعال در توسعه میباشد.
Today, the development of information and communication technologies and expansion of its role and usage convert industrial societies to information societies. In this regard, for providing society with advanced knowledge and creating knowledge-base society, education of women and reinforcement of their skills are key politics in each society.
Due to social and economic limitations, space and temporal and local facilities, the best way for quick, cheap and continuum women training is e-learning. This research is looking for an answer to this question; "whether e-learning has got any role in improvement of women's knowledge level "? To achieve the objectives, this research descriptively study role of e-learning in improvement of women's knowledge level.
Theoretical framework of the research is based on empowerment theory by emphasizing on investment in women training. Regarding this, particular questions are; if e-learning has any role in advancement of women's formal knowledge level? If e-learning has any role in improvement of women's informal knowledge level? If e-learning has any role in changing women's views? To answer these, documentary-analytic research method is applied.
The result of research shows that e-learning can play useful and active role in advancement of women's knowledge. Findings indicate that e-learning is one of the most important factors in scientific empowerment and changing view about the role of women in home and society as active participates in development.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_3590_a4f4173b3f761c8420962f89acdacf8f.pdf
آموزش از دور
آگاهی
ارتقاء
بانوان
E-learning
women
Knowledge
improvement
per
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
2011-04-21
2
6
129
174
3591
Research Paper
بررسی رابطه میزان مصرف رسانهها و میزان سرمایه اجتماعی شهروندان تهرانی، دکتر جعفر حسینپور، دکتر کاظم معتمدنژاد
Investigating The Relation Between Amount Of The Social Capital and Tehran Citizens’ Media Consumption
رسانهها در عصر حاضر بهعنوان یکی از مهمترین عوامل جامعهپذیری در میان مردم حضور جدی دارند. نتایج بررسیها نشان میدهد که بین میزان استفاده از تلویزیون، روزنامه و سرمایه اجتماعی شهروندان رابطهای جدی برقرار است و این رسانهها میتوانند نقش مهمی در تغییر میزان سرمایه اجتماعی ایفا نمایند
در این مقاله رابطه میزان مصرف رسانهها و میزان سرمایه اجتماعی شهروندن تهرانی مورد بررسی قرار گرفته است. مساله اصلی این مقاله شناخت این مهم بوده است که آیا تماشای تلویزیون و مطالعه روزنامه عاملی در تغییر سرمایه اجتماعی می باشد. براساس نظریات تاثیر رسانهها مانند: برجستهسازی و کاشت و همچنین نظریه سرمایه اجتماعی پاتنام و استون و با استفاده از روش پیمایش به بررسی این رابطه پرداختهایم جامعه آماری این تحقیق شهروندان بالای 15 سال باسواد تهرانی بودهاند که نمونهای 600 نفری از بین آنها به روش احتمالی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند.
نتایج نشان میدهد که تلویزیون موجب گردآمدن افراد در کنار هم و عاملی برای تقویت شبکه روابط و تعاملات بین افراد خانواده شده است. اعتماد به روزنامه و تلویزیون عاملی در جذب مخاطبان به این رسانهها و تاثیرپذیری از پیامهای آنها در جهت تقویت سرمایه اجتماعی میباشد.
نتایج یافتهها نشان میدهد که بین مصرف رسانهها و سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد، بدین معنی که هرچه میزان استفاده از رسانهها توسط افراد افزایش مییابد، سرمایه اجتماعی آنان نیز افزایش مییابد. در نهایت تلویزیون به عنوان اصلیترین رسانه کشور با پوشش بالای خود میتواند از طریق برنامههای متفاوت تأثیرات مثبتی را بر سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن بگذارد.
Media have strong presence among people as significant socialization factors in the current era. The results of studies show that there is a critical relationship between the amount of TV& newspaper consumption and social assets of citizens. These mentioned media can be very influential in changing the amount of social capital.
In this paper the relation between amount of social capital and media consumption of Tehran citizens is investigated. The main issue of this study is to understand whether watching television and reading news paper cause any changes in the level of social capital? Referring to media effects theories such as agenda setting, cultivation and Putnam and Stone social capital theory and by using survey method this relation was studied among 600 literate Tehran citizens who were selected by the usage of random sampling method.
Results show that television gathers individuals together and is a factor for reinforcing the relations and interactions between members of a family. Trust in television and newspaper is a factor for attracting audiences to these media and being influenced by their messages.
Findings indicate that there is a relation between media consumption and social capital. In another words as the amount of media consumption increases, the amount of social capital promotes. Finally television as the main media of Iran with its widespread coverage can have positive influences on social capital and its elements through various outlets and programs.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_3591_5a013d1662d82fc34244bbdc39a57940.pdf
سرمایه اجتماعی
رسانههای جمعی (تلویزیون و مطبوعات) مصرف رسانهها
تأثیر رسانهها
Social Capital
mass media (television and press)
Media consumption
media effects
per
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
2011-04-21
2
6
175
202
3593
Research Paper
نقش شبکههای درون منطقهای در ارتقاء ظرفیتهای نوآوری منطقه کلان شهری تبریز، دکترهاشم داداشپور، حوریه تقیدخت
Role of Intra-Regional Networks in Promoting Innovative Capacities of the Tabriz Metropolitan Region
رویکردسیستم نوآوری منطقهای، مفهوم جدیدی است که از دهه 1990 و در پی تکامل رویکردها و نظریههای توسعه منطقهای شکل گرفته است و در برگیرنده سیستمیاست که در آن بنگاهها با بازیگران منطقهای تعامل داشته و در نتیجه روابط درهم تنیده اجتماعی و همجواری فضایی با عناصر منطقهای به یادگیری تعاملی و نوآوری دست مییابند و در پی ارتقاء ظرفیتهای نوآوری بنگاهها، به پویایی توسعه درمناطق یاری میرسانند. هدف این مقاله بررسی و تحلیل نقش شبکههای درون منطقهای در ارتقاء ظرفیتهای نوآوری در منطقه کلان شهری تبریز میباشد. روش تحقیق در این مقاله پیمایش بوده و از روش اسنادی و کتابخانهای نیز برای تبیین مبانی نظری و تجربی و از شیوه نمونهگیری طبقهبندی شده به منظور تعیین حجم نمونه استفاده شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که شدت شبکه بندی درون منطقهای در یادگیری تعاملی و درنتیجه نوآوری بنگاهها در منطقه کلان شهری تبریز نقش مهمیایفا میکند و همجواری با شبکه مشتریان و تامین کنندگان بمثابه دو عامل مهم در ارتقاء ظرفیتهای نوآوری بنگاههای منطقه عمل میکند درحالیکه محیط نهادی و منابع حمایت کننده دانش مانند: دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی تأثیر چندانی در افزایش نوآوری بنگاهها ندارند.
Regional Innovation System (RIS) is a new approach formed in the 1990s following the evolution of the approaches and theories of regional development. It encompasses a system where the firms have interaction with regional actors in order to achieve interactive learning and innovation. This assists to the dynamic regional development and competitiveness by promoting the innovative capacities of the firms in the region. This article aims to analysis the role of intra-regional networks in promoting innovation capacities of the firms in Tabriz Metropolitan Region. In order to achieve such goal, a survey method was employed. A documentary and librarian method was also applied for studying the existing theoretical principles and approaches in this field. Besides, stratified sampling method was used for determining the sample size.
Findings show that the intensity of intra-regional networking has a significant role on the interactive learning and innovation of the firms. In addition, proximity to the customers and suppliers network is one of the determinant factors in the promotion of innovation capacities of the firms in the region. Whilst institutional environment and supporting resources of knowledge such as universities and R&D institutes have minimal impact on innovative capacities of the firms. Finally further studies for deeper understanding of the subject are recommended.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_3593_9ffd6a4f378622253eb0183d7e15bb9f.pdf
سیستمهای نوآوری منطقهای
شبکه درون منطقهای
ظرفیتهای نوآوری
منطقه کلان شهری تبریز
توسعه منطقهای
regional innovation systems
intra-regional network
learning and innovative capacities
Tabriz Metropolitan Region
Regional development
per
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
2011-04-21
2
6
203
234
3594
Research Paper
گونهشناسی نظامهای رفاهی در جهان، دکتر علیاکبر تاج مزینانی
Typology Of Welfare Systems Around The World
با عنایت به اهمیت مطالعات تطبیقی در زمینه بهرهگیری از تجربیات و دستاوردهای دیگر جوامع در حوزه سیاستها و برنامههای مرتبط با رفاه اجتماعی، مقاله حاضر به دنبال ارائه چارچوبی برای این مطالعات از طریق شناسایی و معرفی مهمترین نظامهای رفاهی موجود در جهان میباشد. برای این منظور، ابتدا مهمترین تلاشهای نظری و تجربی برای ارائه گونهشناسی از نظامهای رفاهی طی دو دهه گذشته مرور شده و کشورهای واقع در هر یک از گونهها نیز تعیین شدهاند. همچنین، عملکرد نظامهای رفاهی گوناگون نیز بر اساس سه شاخص کاهش فقر، حمایت در برابر مخاطرات بازار کار و پاداش برای مشارکت در بازار کار مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، ویژگیهای نظامهای رفاهی در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعهیافته نیز بررسی شده و گونههای مختلف ترتیبات رفاهی این کشورها نیز معرفی شدهاند. در پایان مرور مختصری نیز بر ویژگیهای نظام رفاهی ایران بر اساس مفاد قانون اساسی و تحولات سالهای اخیر صورت گرفته است.
Given the importance of comparative studies in order to utilize the experiences and achievements of other societies in the field of welfare policies and programs, the present paper is intended to provide a suitable framework for such studies by identifying and introducing the most prominent welfare systems around the world. To this end, firstly the most outstanding theoretical and empirical efforts in the field of welfare systems typology in the past two decades are reviewed and various countries which fall in each category are identified. Moreover, performance of various welfare systems is evaluated according to three indicators, namely: reduction in poverty, protection against labor market risks, and rewards for labor participation. Besides, characteristics of welfare systems in developing and less developed countries are studied and existing welfare arrangements in these countries are addressed. The paper ends with a brief review of the characteristics of the Iranian welfare system according to various provisions of the Iranian Constitution as well as the main developments in the welfare system of the country in recent years.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_3594_6d4f7313d821c08c0dd777ec127c46cc.pdf
رفاه اجتماعی
نظام رفاهی
دولت رفاه
گونهشناسی
مطالعه تطبیقی
social welfare
welfare system
Welfare state
typology
comparative study