%0 Journal Article %T چالش‌های فراروی سیستم‌ آموزش عالی کشور در روند توسعه اجتماعی، دکتر رسول ربانی، نفیسه چینی، دکتر سید علی ‌هاشمیان فر %J برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2345-492X %D 2011 %\ 04/21/2011 %V 2 %N 6 %P 1-44 %! چالش‌های فراروی سیستم‌ آموزش عالی کشور در روند توسعه اجتماعی، دکتر رسول ربانی، نفیسه چینی، دکتر سید علی ‌هاشمیان فر %K تفکر خلاق %K انگیزه %K اعتماد به نفس %K مشارکت %K شیوه فرزندپروری خانواده %R %X امروزه آموزش عالی از اساسی ترین ارکان خیزش به سمت جهانی شدن و نیروی انسانی ماهر، اصلی‌ترین شاخصه پیشرفت و توسعه کشورها محسوب می‌شود. با رشد و گسترش فناوری اطلاعات (IT) وکوتاه شدن چرخه‌های اقتصادی، دارایی‌های ناملموس، به ویژه دانایی، نقش خود را پررنگ تر کرده و باعث ایجاد ارزش افزوده می‌گردد. در این راستا توسعه علمی‌‌و تقویت نهادهای آموزشی و پژوهشی می‌تواند آماده کننده راه به سمت تحقق در سایر زمینه‌های توسعه باشد. این پژوهش چالش اصلی در این زمینه را عدم استفاده صحیح از استعدادهای بالقوه افراد و پرورش تفکر خلاق فرض کرده است. این تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی انجام شده و روش نمونه گیری سهمیه‌ای، وحجم نمونه 393 نفر می‌باشد. برای تحلیل داده‌ها از رگرسیون چندمتغیره و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل ازآزمون فرضیات نشان می‌دهد که خلاقیت در بین دانشجویان در حد متوسط بوده و بین انگیزه، اعتماد به نفس، شیوه فرزند پروری خانواده، مشارکت در کار گروهی و خلاقیت رابطه معنادار وجود دارد، ولی بین سن و خلاقیت رابطه‌ای دیده نمی‌شود. همچنین نتایج بیانگر آن است که برحسب ارزش بتا (Beta) به ترتیب متغیرهای مشارکت در کارگروهی و اعتماد به نفس با خلاقیت ‌همبستگی داشته‌اند.   %U https://qjsd.atu.ac.ir/article_3587_21047d853bb66e810333ea501ebc825e.pdf