ORIGINAL_ARTICLE
بررسی گفتمان عدالتِ حاکم بر مقولة تأمین اجتماعی در دولتهای پس از انقلاب اسلامی
تأمین اجتماعی به معنای اعم خود همواره یکی از آرزوهای بشر بوده است؛ به طوری که انسانها همیشه دغدغة زندگی آرام و مطمئنی را داشتهاند که عاری از «رنج و نگرانی» باشد؛ تا در پرتو آن فرصت یابند به جنبههای متعالیتر زندگی بپردازند و در هنگام تلاش برای کسب معاش، چشمانداز آیندهای مبهم آنها را نگران و آشفته نسازد. در دنیای امروز، این آرمان دیرین در تحقق تأمین اجتماعی و بهویژه در نظام کارآمد بیمه&lr
https://qjsd.atu.ac.ir/article_1742_2de496a29a51eedc65168101b19ca0af.pdf
2015-07-23
10.22054/qjsd.2015.1742
جعفر
هزارجریبی
jafar-hezar@yahoo.com
1
استاد دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
رضا
صفری شالی
reza_safaryshali@yahoo.com
2
دکتری رفاه اجتماعی و مدرس دانشگاه خوارزمی.
AUTHOR
- آراستهخو، محمد. (1385)، تأمین و رفاه اجتماعی، تهران: دانشگاه پیام نور.
1
- تاجیک، محمدرضا. (1383)، گفتمان و پادگفتمان و سیاست، تهران: نشر مؤسسة تحقیقات و توسعة علوم انسانی.
2
- ذاکرحمیدی، معصومه. (1386)، «بررسی سیاستهای رفاه اجتماعی با رهیافت توسعة اجتماعی (مطالعة موردی ایران)»، پایاننامة مقطع کارشناسی ارشد، رشتة پژوهش اجتماعی دانشگاه الزهرا، استاد راهنما مرضیه موسوی.
3
- زاهدی اصل، محمد. (1381)، مبانی رفاه اجتماعی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
4
- زاهدی اصل، محمدرضا. (1373)، مفاهیم رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی (مجموعه مقالات سمینار جامعهشناسی و توسعه)، جلد دوم، تهران: انتشارات سمت.
5
- سازمان بین المللی کار. (1998)، گزارش دفتر منطقهای ILO در کینشازا.
6
- سلطانی، سید علیاصغر. (1384)، قدرت، گفتمان و زبان: ساز و کارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران، تهران: نشر نی.
7
- سلطانی، سید علیاصغر. (1383)، «تحلیل گفتمان به مثابة نظریه و روش»، فصلنامة علوم سیاسی، سال هفتم، ش 28.
8
- شورای برنامهریزی سازمان بهزیستی کشور. (1379)، به سوی نظام جامع رفاه اجتماعی، ویرایش و تنظیم: سعید مدنی قهفرخی، سازمان بهزیستی کشور.
9
- طالب، مهدی. (1368)، تأمین اجتماعی، مشهد: بنیاد فرهنگی آستان قدس رضوی.
10
- فاتحی، محمدحسین. (1377)، «تأمین اجتماعی، گذشته، حال و آینده»، تازههای اقتصاد، ش 71.
11
- فرکلاف، نورمن. (1379)، تحلیل گفتمان انتقادی، ترجمة گروه مترجمان، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای.
12
- فیتز پتریک، تونی. (1383)، نظریة رفاه (سیاست اجتماعی چیست؟)، ترجمة هرمز همایونپور، تهران: انتشارات گام نو.
13
- فیضزاده، علی، مدنی قهفرخی، سعید. (1379)، بررسی مفهوم رفاه و تأمین اجتماعی در ایران، مؤسسة عالی پژوهش تأمین اجتماعی.
14
- کردونی، روزبه، فاضلی، نعمتالله. (1388)، «تحلیل برخی گفتمانهای رفاهی در دوران اصلاحات»، فصلنامة علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی، سال نهم، ش 32.
15
- گیدنز، آنتونی. (1387)، جهان رهاشده، ترجمة علیاصغر سعیدی و یوسف حاجی عبدالوهاب، انتشارات علم و ادب.
16
- مؤسسة پژوهشی عالی تأمین اجتماعی، گزارش تأمین اجتماعی از دیدگاه مؤسسات بینالمللی (ISSA, ILO, IMF, WB).
17
- ماکارو، دیوید. (1378)، رفاه اجتماعی (ساختار و عملکرد)، محمدتقی جغتایی و فریده همتی، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
18
- ماهر، علی و مظفر کریمی. (1382)، «تأمین اجتماعی در برنامههای توسعه»، فصلنامة تأمین اجتماعی، ش 15.
19
- مدنی، سعید. (1379)، به سوی نظام جامع رفاه اجتماعی، تهران: انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
20
- مرتجی، حجت. (1378)، جناحهای سیاسی در ایران امروز، تهران: انتشارات نقش و نگار.
21
- مزیدی، سیاوش. (1378)، فرهنگ بیمههای اجتماعی، مؤسسة عالی پژوهش تأمین اجتماعی.
22
- مسعود اصل، ایروان. (1388)، نظام رفاه اجتماعی در جهان، تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
23
- مصباحیمقدم، غلامرضا. (1370)، «بررسی اختلافات موجود در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران»، نور علم، دورة چهارم، ش 6 (آذر و دی).
24
- منوچهری، عباس. (1387)، رهیافت و روش در علوم سیاسی، تهران: نشر سمت.
25
- سعیدی، محمدرضا و محمدباقر تاجالدین. (1388)، برنامهریزی اجتماعی، تهران: انتشارات فرهنگی و هنری راهدانه.
26
- موسوی، مرضیه و معصومه ذاکرحمیدی. (1386)، «مفاهیم نظری سیاست اجتماعی و تکوین دولتهای رفاهی«، ویژهنامة سیاست اجتماعی، دورة اول، دفتر امور اجتماعی وزارت کشور.
27
- میرسندسی، سیدمحمد. (1390)، «نظریة ترکیبی عدالت: مبنای نظری عدالت در جمهوری اسلامی ایران»، مجموعهمقالات دومین نشست اندیشة راهبردی، تهران: پیام عدالت.
28
- هزارجریبی، جعفر و صفری شالی، رضا. (1391)، آناتومی رفاه اجتماعی، تهران: مؤسسة انتشاراتی جامعه و فرهنگ.
29
- هوارت، دیوید. (1379)، نظریة گفتمان، مجموعهمقالات گفتمان و تحلیل گفتمان، به اهتمام محمدرضا تاجیک، ترجمة امیرمحمد حاجی یوسفی، تهران: نشر فرهنگ گفتمان.
30
- یزدانی، فرشید. (1382)، «مفاهیم بنیادی در مباحث رفاه اجتماعی (سیاست اجتماعی، حمایت اجتماعی، رفاه و تأمین اجتماعی)»، فصلنامة رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ویژهنامة سیاست اجتماعی.
31
- American Corporation (1975), “The Encyclopedia Americana International, Edition”, volume 25, USA.
32
- Encyclopedia britannica. Inc (1994), “The New Encyclopedia britannica” volume 27, Printed in USA.
33
- J. Suler·(1974), Department of Psychology, Rider University, USA.
34
- L. Phillips, M. Jorgensen. (2002), Discourse Analysis as Theory and Method, California, sege publications.
35
- C. Pigou (1965), Essays in Economics.
36
- N. Warburton (1998), “Philosophy: The Classics”, London and New York: Rutledge.
37
- N. Wolterstorff (2013), All Justice is Social but it’s not all Social Justice, Published Online: 6 April 2013, Springer Science Business Media Dordrecht.
38
ORIGINAL_ARTICLE
خرده فرهنگ فقر و آسیبهای اجتماعی در محلات شهری (مطالعة موردی محلة هرندی)
چکیده مطالعة حاضر به بررسی خردهفرهنگ فقر و آسیبهای اجتماعی در محلة هرندی (دروازهغار سابق) تهران و در بین گروههای موسوم به «غربتی» میپردازد. دادههای این تحقیق از طریق روش تحقیق کیفی و با استفاده از تکنیکهای مصاحبه و مشاهده گردآوری شده است. حجم نمونه 40 نفر و تعداد این حجم با رسیدن به اشباع نظری پایان یافت. یافتههای تحقیق نشان میدهد که غربتیها «خردهفرهنگ فقر» خاصی دارند که زمینه را برای انواع مسائل و آسیبهای اجتماعی فراهم کرده است. علاوه بر این، یافتهها گویای آن است که عناصر خردهفرهنگ غربتیها مواردی همچون فقر و ارزشمندی فقر، هیجانخواهی و لذتجویی، بیتوجهی به قانون، اینجا و اکنون بودن و عدم تمایل به آیندهنگری، مشارکت پایین اجتماعی و عدم تعلق روحیة شهروندی را شامل میشود. همچنین این خردهفرهنگ فقر با شکلگیری انواع آسیبهای اجتماعی در بین افراد غربتی نظیر اعتیاد، خشونت، قماربازی و خرید و فروش مواد ارتباط دارد.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_1743_7a7e2e25d0f23a5a6091db899e4a4f74.pdf
2015-07-23
51
89
10.22054/qjsd.2015.1743
خردهفرهنگفقر
آسیبهای اجتماعی
غربتیها
محلة هرندی
ستار
پروین
sparvin1359@gmail.com
1
استادیار دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.
AUTHOR
علی اصغر
درویشی فرد
asare.fayzi@gmail.com
2
کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
- احمدی، حبیب. (1384)، جامعهشناسی انحرافات، تهران: انتشارات سمت.
1
- اشرف، احمد. (1355)، کجرفتاری مسائل انسانی و آسیبشناسی اجتماعی، تهران: آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی.
2
- افتخاریراد، زهرا. (1382)، «چهرهنمایی بافتهای اسکان غیررسمی و عوامل مؤثر بر شکلگیری آن»، مجموعه مقالات در حاشیهنشینی و اسکان غیررسمی، تهران: انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
3
- پروین، ستار. (1391). «مطالعة جامعهشناختی آسیبپذیری کارگران مهاجر فصلی در شهر تهران»، پایاننامة دکتری دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
4
- پروین، ستار؛ درویشی، علیاصغر. (1393)، «بیسازمانی اجتماعی و آسیبهای پنهان شهری»، مجلة انتظام اجتماعی، در دست چاپ، دانشگاه علوم انتظامی.
5
- ربانی، رسول. (1385)، «بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری مسئلة حاشیهنشینی و پیامدهای اجتماعی آن در شهر اهواز»، فصلنامة جغرافیا و توسعه، ش 7.
6
- زنجانی، حبیبالله. (1371)، مهاجرت، تهران: انتشارات سمت.
7
- سلیمی، علی، داوری، محمد. (1380)، جرمشناسی نظری و جامعهشناسی کجروی، انتشارات حوزه و دانشگاه.
8
- فرهادی، مرتضی. (1388)، انسانشناسی یاریگری، تهران: ثالث.
9
- ﻓﻴﺮوزآﺑﺎدی، س. اﻟﻒ. و ﺻﺎدﻗﻲ، ع. (1389)، «وﺿﻌﻴﺖ ﻃﺮد اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ زﻧـﺎن ﻓﻘﻴـﺮ روﺳﺘﺎﻳﻲ»، ﻧﺎﻣﺔ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، دﺳﺘﺮﺳﻲ در www.sid.ir.
10
- لوئیس، اسکار. (1365)، فرهنگ فقر و شناخت آن، ترجمة رجبعلی حاسبی، تبریز: انتشارات نوبل.
11
- لوئیس، اسکار. (1387)، فرزندان سانچز، ترجمة حشمت کامرانی، ج 1، تهران: هرمس.
12
- محسنی تبریزی، علیرضا. (1383)، وندالیسم، مبانی روانشناختی اجتماعی، جامعهشناختی و روانشناسی رفتار وندالیسی.
13
- نعمتالله، فاضلی. (1385)، «فرهنگ فقر، انجمن جامعهشناسی ایران»، (نشست علمی).
14
- نقدی، اسدالله. (1382)، درآمدی بر جامعهشناسی شهری، انسان و شهر، همدان: انتشارات فنآوران.
15
- نوابخش، مهدی و دیگران. (1387)، «ارتباط فقر با میزان رعایت قانون حاشیهنشینان و شکلگیری آسیبهای اجتماعی»، پژوهشنامة علوم اجتماعی، سال اول، ش 3.
16
- B. E. Coward, J. R. Feagin, & J. A. Williams. (1974), The Culture of Poverty Debate: Some Additional Data, Social Problems, Vol. 21 (5): 621-634, available at: http: //www. jstor. org/stable/799638
17
- P. Moynihan. (2009), The Negro Family: The Case for National Action. Washington D. C: Office of Policy Planning and Research, U. S. Department of Labor, 1965. For contextualization, see William Julius Wilson, “The Moynihan Report and Research on the Black community,” The Annals of the AmericanAcademy of Political and Social Science, 621 (1): 34-46.
18
- D. Pumain. (2006), The Urbanization Presses in Demography: analysis and synthesis: a treatise in population studies/ GraziellaCaselli, Jacques Vallin, and Guillaume Wunsch; with contributions by Daniel Courgeau [et. al.], Volume 2, London: Academic Press.
19
- G. Shoham & J. Haffmann. (1991), A Primer in the Sociology of Crime, Harrow and Heston & papyrus publishers.
20
- L. M. Irelan, O. C. Moles & R. M. O' Shea. (1969), Ethnicity, Poverty, and Selected Attitudes: A Test of the “Culture of Poverty” Hypothesis, Social Forces, Vol. 47 (4) (Jun, 1969): 405-413, available at: http: //www. jstor. org/stable/2574529.
21
- L. Siegel. (2003), Criminology, Thamson-Wadsworth.
22
- M. Q. Patton. (2002), Qualitative Research and Evaluation Methods, London: Sage.
23
- Oscar Lewis, (1966). La Vida: A Puerto Rican Family in the Culture of Poverty – San Juan and New York, New York: Random House.
24
- P. H. Smith & M. B. Robert. (2007), Beyond Anomie: Alienation and Crime, Springer Science + Business Media B.V.
25
- R. L. Akers & C. S. Sellers. (2009), Criminological Theories: Introduction, Evaluation and Application, OxfordUniversity Press
26
ORIGINAL_ARTICLE
سرمایة اجتماعی و احساس امنیت (مورد مطالعه: دانشآموزان دبیرستانی منطقة 4 تهران)
برای بررسی سرمایة اجتماعی و احساس امنیت با بهرهگیری از نظریات تئوریپردازان سرمایة اجتماعی همچون پاتنام، فوکویاما، کلمن و بوردیو و بررسی برخی از نظریات مربوط به احساس امنیت همانند نظرات دورکیم، گیدنز، پارسونز، هورنای و فروم چهارچوب تئوریک تدوین شد. سه شاخص اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی و مشارکت اجتماعی به عنوان شاخصهای سرمایة اجتماعی انتخاب شدند. بر این اساس چهار فرضیه تدوین شد و به روش پیمایشی با پرسشنامة پژوهشگر ساخته و با 369 دانشآموز دختر مقطع متوسطة منطقة چهار شهر تهران، که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شده بودند آزموده شد. نتایج تحقیق نشان داد که رابطة بین سرمایة اجتماعی و احساس امنیت دانشآموزان دختر معنادار و مستقیم است، یعنی هرچه میزان سرمایة اجتماعی دانشآموزان بیشتر باشد، احساس امنیت آنان هم بیشتر خواهد بود. همچنین مشارکت اجتماعی با احساس امنیت رابطة مثبت و معنادار دارد. در حالی که روابط اجتماعی با احساس امنیت رابطة معنادار و معکوس دارد و نشاندهندة آن است که دانشآموزان با روابط اجتماعی کمتر احساس امنیت بیشتری دارند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که اعتماد اجتماعی دانشآموزان دختر با احساس امنیت آنان رابطهای معنادار ندارد و این فرضیه تأیید نشد.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_1747_3f15f2000f2ac92e3cac74ef21c51a24.pdf
2015-07-23
91
122
10.22054/qjsd.2015.1747
احساس امنیت
سرمایة اجتماعی
اعتماد اجتماعی
روابط اجتماعی
مشارکت اجتماعی
فریبا
شایگان
shayegan_fa@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه علوم انتظامی امین
AUTHOR
نوذر
امین صارمی
m.ali.ameri.h@chmail.ir
2
استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین
AUTHOR
زینب
عباسی
3
کارشناس ارشدجمعیت شناس
AUTHOR
- احمد آقایی، جعفر. (1381)، «نقش شورای اسلامی در افزاش مشارکت روستاییان در طرحهای توسعة بررسی عوامل و منابع»، پایاننامة کارشناسی ارشد دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
1
- ازکیا، مصطفی و غلامرضا غفاری. (1382)، «سرمایة اجتماعی و توسعة روستایی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
2
- اسلامی، علیرضا. (1389)، «امنیت در قرآن»، فصلنامة تخصصی علوم سیاسی، ش 33.
3
- اکبری، غضنفر. (1385)، «سرمایة اجتماعی و حکمرانی شهری»، فصلنامة تحقیقات جغرافیایی، ش 83.
4
- بیات، بهرام. (1388)، جامعهشناسی امنیت، تهران: انتشارات امیرکبیر.
5
- بیات، بهرام. (1386)، «رابطة بین متغیرهای اجتماعی و احساس امینت»، پایاننامة کارشناسی ارشد.
6
- پاتنام، روبرت. (1380)، دموکراسی و سنتهای مدرن، ترجمة محمدتقی دلفروز، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور.
7
- ترنر، جاناتان (1373)، ساخت نظریههای جامعهشناختی، ترجمة عبدالعلی لهساییزاده، شیراز: انتشارات نوید.
8
- توسلی، غلامعباس. (1384)، «سرمایة اجتماعی، ثروت نامرئی»، نشریة حیات نو اقتصادی.
9
- جهانآرا، ثریا و همکاران (1390)، «بررسی سرمایة اجتماعی با احساس امنیت اجتماعی در میان مادران کودکان کمتوان ذهنی»، نشریة برنامهریزی رفاه و توسعة اجتماعی، ش 8.
10
- دلاور، علی. (1378)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.
11
- ربیعی، علی. (1383)، مطالعات امنیت ملی و دفاع از ارزشها، تهران: انتشارات سازمان عقیدتی ـ سیاسی ناجا.
12
- سعادت، رحمان. (1385)، «تخمین سطح و توزیع سرمایة اجتماعی استانها»، فصلنامة رفاه اجتماعی، ش 23.
13
- شجاعی باغینی، محمدمهدی. (1387)، مبانی مفهوم سرمایة اجتماعی، تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
14
- فوکویاما، فرانسیس (1379). بررسی سرمایة اجتماعی و حفظ آن، ترجمة غلامعباس توسعی، تهران: جهان امروز.
15
- فوکویاما، فرانسیس. (1382)، «سرمایة اجتماعی»، ترجمة سعید شریعتی، روزنامة اندیشة یاس، ش 82 و 83.
16
- کلمن، جیمز. (1377)، بنیادهای نظریة اجتماعی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
17
- گیدنز، آنتونی. (1373)، جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
18
- گیدنز، آنتونی. (1377)، پیامدهای مدرنیت، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
19
- گیدنز، آنتونی. (1378). تجدد و تشخص، ترجمة ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
20
- لاندین، رابرت ویلیام. (1378)، نظریهها و نظامهای روانشناسی، ترجمة یحیی سیدمحمدی، مؤسسة نشر ویرایش.
21
- محسنی تبریزی، علیرضا. (1380)، «بررسی مفهوم اعتماد با رویکرد روانشناسی اجتماعی»، نمایة پژوهش، ش 18، سال پنجم.
22
- مرجایی، سیدهادی (1384)، «سنجش و بررسی سرمایة اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاهها»، مؤسسة پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
23
- مستوفی، اکرم. (1389)، «رابطة هویت اجتماعی زنان و احساس امنیت»، پایاننامة کارشناسی ارشد جامعهشناسی:دانشگاه آزاد اسلامی.
24
- ولکاک، مایکل و نارایان دیپا (1384)، «سرمایة اجتماعی و تبعات آن برای نظریة سیاسی»، مجموعه مقالات سرمایة اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه، ترجمة افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: شیرازه.
25
- P. Bourdieu. (1985), The Forms of CapitalIin Jrichardson (cd): hand book of theary and research for the sociology of education, New York: green
26
- F. Fukuyama. (1999), The Great Disruption: Human native and the reconstitution of social order, New York: Free Press.
27
- S. Haffman. (1918), Security in the Age of Tubulence, mean of response in third world conflict and internation secyrity sdelpers, no. 167.
28
- T. X. Karner. (2004), Social Capital in Encyclopedia of sociology, second edition.
29
Qiaobing. (2009), Effect of Social Capital on the Psychososial Adjustment of Chinese Migrant Children, proquest dissertations and thesis
30
ORIGINAL_ARTICLE
جنسیت و توسعه در کشورهای اسلامی نفتی و بدون نفت
نگارندگان این مقاله در پی آناند که با بررسی شاخص توسعة جنسیتی و توانمندسازی جنسیتی تصویر روشنی از وضعیت زنان کشورهای اسلامی با توجه به برخورداری از منابع طبیعی همچون نفت و گاز نشان دهند. مبنای نظری پژوهش را نظریة دولت رانتی و رویکرد توانمندسازی زنان تشکیل میدهد. بر اساس یافتههای پژوهش، موقعیت زنان در تمامی کشورهای اسلامی طی سالهای 1996 تا 2009 از نظر بهداشتی و آموزشی بهبود یافته است؛ اما از نظر اقتصادی و سیاسی تغییرات مهمی صورت نگرفته است. در مؤلفههای بهداشتی، آموزشی، اقتصادی و سیاسی تفاوت معناداری بین کشورهای اسلامی نفتی و کشورهای اسلامی بدون نفت وجود دارد؛ در مؤلفههای بهداشتی و آموزشی کشورهای نفتی عملکرد بهتری نسبت به کشورهای اسلامی بدون نفت داشتهاند. زنان در کشورهای اسلامی نفتی نسبت به کشورهای اسلامی بدون نفت، نرخ مشارکت کمتری در عرصههای اقتصادی و سیاسی داشتهاند. نابرابری بهویژه در حوزههای اقتصادی و سیاسی در کشورهای اسلامی همچنان چشمگیر است و این نابرابری جنسیتی به کاهش بیشتر مشارکت زنان میانجامد. رفع این نابرابریها از طریق نهادینه کردن نگرشهای جنسیتی در برنامههای توسعه امکانپذیر خواهد بود.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_1748_2d14494b6edd4d27c14b0a8ea792e17b.pdf
2015-07-23
123
150
10.22054/qjsd.2015.1748
زنان
کشورهای اسلامی نفتی و بدون نفت
توسعة جنسیتی
توانمندسازی جنسیتی
سوسن
باستانی
sbastani@alzahra.ac.ir
1
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا.
AUTHOR
مرضیه
موسوی
mar_mousavi2002@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا
AUTHOR
فاطمه
حسین پور
fateme.hoseinpoor@yahoo.com
3
کارشناسارشد مطالعات زنان، دانشگاه الزهرا.
AUTHOR
- احمدی، حمید. (1388)، تحولات تاریخی متأثر از نفت در خاورمیانه، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، ش 141.
1
- باباییزکلیکی، محمدعلی. (1386)، مطالعة نوع مشاغل مدیریتی و نیازهای شغلی مدیران زن در سازمانهای دولتی، مطالعات زنان، ش 3.
2
- باستانی، سوسن. (1383)، توسعه، برابری و جنسیت: جایگاه ایران در بین کشورهای جهان، مطالعات زنان، ش 4.
3
- جمعهپور، محمود. (1381)، دستیابی به توسعهی پایدار انسانی بر محور گردشگری، مجموعه مقالات سمینار جغرافیا بستری برای گفتوگوی تمدنها، دانشگاه فردوسی مشهد و مرکز بینالمللی گفتوگوی تمدنها.
4
- خانی، فضیله. (1385)، جنسیت و توسعه، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
5
- شکوری، علی، مریم رفعتجاه، معصومه جعفری. (1386)، مؤلفههای توانمندی زنان و تبیین عوامل مؤثر بر آنها، پژوهش زنان، ش 1.
6
- کولایی، الهه، محمدحسین حافظیان. (1385)، نقش زنان در توسعهی کشورهای اسلامی»، پژوهش زنان، ش 14.
7
- مرکز مطالعات زنان دانشگاه الزهرا. (1381)، گزارش هماندیشی زنان و توسعه، همایش چالشها و چشماندازهای توسعه ایران»، مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، وابسته به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
8
- مصفا، نسرین. (1375)، مشارکت سیاسی زنان ایران، تهران: وزارت امور خارجه.
9
- موسوی، مرضیه، ابوعلی ودادهیر، نسرین برزگر. (1389)، توسعه انسانی مبتنی بر جنسیت و آموزش زنان، زن در توسعه و سیاست، ش 4.
10
- R. Inglehart, P. Norris. (2003), Rising Tide,New York: CambridgeUniversity Press.
11
- N. Kabeer. (a) (2005), Gender Equality and Women's Empowerment: A Critical Analysis of the Third Millennium Development Goal, Gender and Development, 13.1.
12
- S. Malhatra, R. Schuler and C. Boender. (2002), Measuring Women's Empowerment as a Variable in International Development.
13
- P. Offenhauer. (2005), Women in Islamic Societies, a Selected Review ofSocial Scientific Literature, Washington, D. C. 20540−4840: Federal Research Division Library of Congress.
14
- M. Ross. (2008), Oil, Islam, and Women. American Political Science Review, 102 (February).
15
- United Nations (1996), Human Development Report, Development Program, Oxford and New York, OxfordUniversity.
16
- http:/hdr.undp.org/en/reports/global/hdr1996.
17
- United Nations (2000), Human Development Report, Development Program, Oxford and New York, OxfordUniversity.
18
- http:/hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2000.
19
- United Nations (2007-8), Human Development Report, Development Program, Oxford and New York, OxfordUniversity.
20
- http:/hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2007-8.
21
- United Nations (2009), Human Development Report, Development Program, Oxford and New York, OxfordUniversity.
22
- http:/hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2009.
23
- World Bank. Gender and Development in the Middle East and North Africa: Women in the Public Sphere. Washington, DC: Social and Economic Development Department, 2003b.
24
- World Economic Forum (2010), The Global Gender Gap Report, Geneva, faculty at Harvard University and London Business School. http://www3.weforum.org/docs/WEF_GenderGap_Report_2010
25
- World Economic Forum (2011), The Global Gender Gap Report, Geneva, faculty at Harvard University and London Business School. http://www3.weforum.org/docs/WEF_GenderGap_Report_2011
26
- http://fa.wikipedia.org
27
- http://www.whc.ir/articles/articles/view/16395.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تعداد فرزندان در خانواده و اثرگذاری آن بر کسب سرمایة انسانی فرزندان (مورد مطالعه: جوانان 15 تا 19 سالة مناطق شهری ایران)
چکیده سرمایة انسانی به دانش، مهارت و دیگر تواناییهایی گفته میشود که به افزایش کیفیت و سطح توسعه منجر میشوند. سرمایهای که در سنین پایینتر کسب شود تأثیر قویتری در موفقیتهای سنین بالاتر دارد. خانواده مهمترین واحد تأثیرگذار در کسب و سرمایهگذاری در حوزة سرمایة انسانی در سنین پایین است و همچنین موفقیتهای آیندة آنها را نیز تعیین میکند. در سالهای اخیر، خانوادة ایرانی با کاهش باروری، بالارفتن سطح سواد والدین و سطح رو به بالایی از طلاق مواجه بوده است. با استفاده از دادههای پیمایش گذران وقت انجامشده در سالهای 1387 و 1388، در این مقاله قصد بررسی اثر تعداد فرزندان در کسب سرمایة انسانی فرزندان 15 تا 19 سالة خانوارهای شهری ایران را داریم. نمونة مورد بررسی شامل 2183 فرزند 15 تا 19 ساله است که ازدواج نکردهاند. نتایج نشان میدهد که بین شمار فرزندان و کسب سرمایة انسانی رابطة منفی برقرار است. تفاوت گستردهای در کسب سرمایة انسانی بین خانوادههای با یک و دو فرزند و خانوادههای با سه فرزند و بیشتر وجود دارد. نتایج تحلیل چندمتغیره نشاندهندة اثرگذاری معنادار جنسیت و سن فرزندان و سطح تحصیلات مادران در کسب سرمایة انسانی است. با وجود این متغیرهای کنترلکننده هنوز اثر تعداد فرزندان پایدار است. این نتیجه میتواند نشان از پذیرش و تداوم تعداد کم فرزندان (خانوادههای دو فرزندی) در آینده باشد.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_1749_45e1a9c8d1b3aee2e0c5e9440f36c431.pdf
2015-07-23
155
177
10.22054/qjsd.2015.1749
تعداد فرزندان
سرمایة انسانی
کسب سرمایة انسانی
جوانان
خانوادة ایرانی
سعداله
دارابی
sadegh_darabi@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری جمعیت شناسی دانشگاه تهران و کارشناس ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
AUTHOR
محمد
ترکاشوند
m.torkashvand@ut.ac.ir
2
استادیار دانشگاه یزد
AUTHOR
- ترکاشوند، محمد. (1391)، «تغییرات خانواده در ایران و اثرگذاری آن بر کسب سرمایة انسانی نوجوانان ایران»، پایاننامة کارشناسی ارشد جمعیتشناسی، دانشگاه تهران: دانشکدة علوم اجتماعی، گروه جمعیتشناسی.
1
- زنجانی، حبیبالله. (1387)، نگاهی به آمار طلاق در ایران، پایگاه اطلاعرسانی بهنا.
2
- فولادیان، احمد. (1388)، «بررسی میزان سرمایة اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد»، فصلنامة تخصصی فقه و تاریخ تمدن، س 6، ش 21، پاییز.
3
- محمودیان، حسین، مجید کوششی، محمد ترکاشوند و مرجان رشوند (1391)، «بررسی و مقایسة ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی استانهای کشور با تأکید بر شاخصهای جمعیتی»، طرح پژوهشی با حمایت سازمان ثبتاحوال کشور و دانشگاه تهران در برنامة صندوق جمعیت و توسعه.
4
- مرکز آمار ایران. (1383)، «گزارش آزمایشی طرح بررسی گذران وقت، گروه پژوهشی» آمارهای اقتصادی، پژوهشکدة آمار.
5
- مرکز آمار ایران. (1387)، مجموعه مدارک طرح آمارگیری گذران وقت سال 1387، کد سند: 21-03-WI-05-500.
6
- مرکز آمار ایران. (1388)، نتایج طرح آمارگیری گذران وقت: نقاط شهری کشور 1387-1388. قابل دسترس در:
7
http://www.amar.org.ir/DeskTopModules/Magazines/showMagazine.aspx?id=40&mID=208.
8
- مرکز آمار ایران (بیتا)، طبقهبندی فعالیتها برای آمارهای گذران وقت در ایران بر اساس ICATUS. قابل دسترس در:
9
www.amar.org.ir/Upload/Modules/Contents/asset0/icatuc.pdf
10
- مرکز آمار ایران: نتایج تفصیلی سرشماری 1385 و 1390.
11
- A. Yakita (2009), Human capital accumulation, fertility and economic development, Springer-Verlag. J Econ (2010) 99:97–116.
12
- E. Hanushek. (1992), The Trade-o_ between Child Quantity and Quality, Journal of Political Economy. vol 100, no. 1.
13
- R. Haveman & B. Wolfe. (1995), The Determinants of Children's Attainments: A Review of Methods and Findings. Journal of Economic Literature Vol. XXXIII, 1829-1878.
14
- E. Horomnea & A. M. Istrate. (2011), considerations on human capital concept. The Annals of The "Ştefan cel Mare" University of Suceava. Fascicle of the Faculty of Economics and Public Administration.
15
- G. S. Becker. (1962), “Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis, Journal of Political Economy, Vol. 70, No. 5.
16
- G. S. Becker. (1964), Human Capital. ColumbiaUniversity Press.
17
- G. S. Becker. (1975), Human Capital. Encyclopedia Essay on Human Capital. www.econlib.org/library/enc/humancapital.html.
18
- G. S. Becker, M. M. Kevin, T. Robert (1999), Human Capital, Fertility, and Economic Growth, Journal of Political Economy, Vol. 98, No. 5.
19
- G. Ferrari & G. D. Zuanna. (2010), Siblings and human capital: A comparison between Italy and France, Demographic Research, Volumes/Vol22/21
20
- Habasevich-Brooks, Tara Colleen. (2008), human capital, family structure and resources, role conflict, child care characteristics and mother’s employment: a longitudinal analysis, The Pennsylvania State University, the Graduate School Department of Sociology, a Dissertation in Sociology. Copyright 2011 by ProQuest LLC.
21
- J. S. Rabon. (2011), Fertility, Maternal Employment, and the E_ect on a Child's Cognitive Achievement, Preliminary Work.
22
- M. J. Abbasi-Shavazi, P. McDonald & M. Hosseini-Chavoshi (2009), the Fertility Transition in Iran: Revolution and Reproduction, New York: Springer.
23
- M. Rosenzweig & K. Wolpin. (1980), Testing the Quantity-Quality Fertility Model: The Use of Twins as a Natural Experiment Econometrica, vol. 48, no. 1. 1980.
24
- N. Marie Astone & S. McLanahan. (1991), Family Structure, Parental Practices and High School Completion. American Sociological Review, Vol. 56, No. 3, 309-320.
25
OECD. (1998), human capital investment
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل اجتماعی مؤثر در رضایت از زندگی (مورد مطالعه: شهر اهواز)
هدف از نگارش مقالة حاضربررسی عوامل مؤثر در رضایت از زندگی شهروندان هجده سال و بالاتر شهر اهواز است که برای تبیین مسئله و تعیین چهارچوب نظری از دیدگاههای جامعهشناسی مرتبط استفاده شد و فرضیات از آن استخراج شد. این تحقیق به صورت پیمایشی است و ابزار جمعآوری اطلاعات آن پرسشنامه است. جمعیت آماری در این تحقیق تمام شهروندان بالای هجده سال شهرستان اهواز است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 385 نفر تعیین شد. این پژوهش در سال تحصیلی 1393-1392 اجرا شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که تمامی متغیرهای مستقل غیر از متغیر احساس تنهایی و متغیر احساس عدالت اجتماعی با متغیر وابسته رابطة معناداری دارند. نتایج بهدست آمده از رگرسیون نشان میدهد که فقط دو متغیر وضعیت سلامتی و احساس امنیت تأثیرات معنادار دارند که در مجموع 34 درصد از تغییرات مربوط به رضایت از زندگی را این دو متغیر تبیین میکنند.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_1750_6f04d5e5896c71204ba36594f687aae4.pdf
2015-07-23
179
205
10.22054/qjsd.2015.1750
رضایت از زندگی
وضعیت سلامتی
احساس امنیت
احساس تنهایی و احساس عدالت
معصومه
باقری
m.bagheri@scu.ac.ir
1
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
علی حسین
حسین زاده
alihos81@yahoo.com
2
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
AUTHOR
سمیرا
حیدری
3
دانشجوی کارشناس ارشد گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
AUTHOR
مسعود
زالی زاده
4
دانشجوی کارشناس ارشد گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.نویسنده مسئول
AUTHOR
- الوانی، سیدمهدی. (1378)، نظریةبرابری، مجموعهمقالاترفتارسازمانی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
1
- اینگلهارت، رونالد، آبرامسون، پل. آر. (1378)، «امنیت اقتصادی و دگرگونی ارزشی»، ترجمة شهناز شفیعخانی، نامة پژوهش، ش 14 و 15.
2
- اینگلهارت، رونالد. (1373)، تحول فرهنگی در جامعة پیشرفتة صنعتی، ترجمة مریم وتر، تهران: نشر کویر.
3
- اینگلهارت، رونالد. (1377)، «نوسازی و پسانوسازی»، ترجمة علی مرتضویان، مجلة ارغنون، ش 13.
4
- برزگر، لیلا. (1386)، «سنجش میزان احساس خوشبختی شهروندان»، پایاننامة کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه الزهرا.
5
- تاجبخش، غلامرضا، جوانمرد، کرمالله، طرفی، علیرضا. (1392)، «تحلیل رابطة بین سرمایة اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در شهر حمیدیه»، فصلنامة مطالعات امنیت اجتماعی، ش 33.
6
- توسلی، غلامعباس. (1389)، نظریههای جامعهشناسی، تهران: انتشارات سمت.
7
- خالقیفر، مجید. (1377)، «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر نگرش به جنگ»، پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.
8
- خسروی، فاطمه و ناهیدپور، زهره. (1389)، «بررسی رضایت از زندگی، باور به عادلانه بودن دنیا و حمایتهای اجتماعی در دانشجویان ایرانی و هندی»، مجلة جامعهشناسی زنان، دورة سوم، ش دوم.
9
- دیلینی، تیم. (1389)، نظریههای جامعهشناسی کلاسیک، ترجمة بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، تهران: نشر نی.
10
- شارعپور، علی. (1389)، جامعهشناسی شهری، تهران: انتشارات سمت.
11
- شولتز، دوان؛ شولتز، الن. (1382). نظریههای شخصیت، ترجمة یحیی سیدمحمدی، تهران: انتشارات نشر ویرایش. - دهشیری، غلامرضا و همکاران (1387)، «ساخت و اعتباریابی مقیاس احساس تنهایی در بین دانشجویان»، مجلة روانشناسی، ش 47.
12
- رفیعپور، فرامرز. (1387)، آناتومی جامعه، تهران: شرکت سهامی انتشارات.
13
- ربانی، رسول، بهشتی، سیدصمد. (1390)، «بررسی تجربی رابطة دینداری و رضایت از زندگی»، مجلة علوم اجتماعی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال هشتم، ش 1.
14
- رفیعی بهابادی، مهدی، حاجیانی، مهدی. (1392)، «بررسی رضایت از زندگی و عوامل مؤثر بر آن»، مجلة جامعهشناسی مسائل اجتماعیایران، سال دوم، ش5.
15
- رنگینکمان، امیر. (1386)، رضایت از زندگی، مرکز تحقیقات استراتژیک، ش 45.
16
- ریتزر، جورج. (1389)، نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
17
- قهرمان، آرش. (1387)، «بررسی مفهوم رضایت از زندگی و سنجش آن در میان دانشجویان دختر و پسر»،فصلنامة پژوهش جوانان، ش 4.
18
- عبدی، عباس و گودرزی، محسن. (1378)،تحولات فرهنگی در ایران، تهران: نشر روش.
19
- غفاری، غلامرضا، امیدی، رضا. (1388)، کیفیت زندگی، شاخص توسعة اجتماعی، تهران: نشر شیرازه.
20
- کوثری، مسعود. (1385)، آنومی اجتماعی و اعتیاد به مواد مخدر، تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ.
21
- محسنی، منوچهر، صالحی، پرویز. (1382)، رضایت اجتماعی در ایران، تهران: نشر یادداشت.
22
- مختاری، مرضیه، نظری، جواد. (1389)، جامعهشناسی کیفیت زندگی، تهران: انتشارات جامعهشناسان. - سیدمیرزایی، سیدمحمد، قهرمان، آرش. (1388)، «بررسی پیشبینیکنندههای اجتماعی از زندگی در بین دانشجویان نمونة مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد»، مجلة علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی، ش 3.
23
- نوابخش، فرزاد، گراوند، جمشید. (1390)، «بررسی تأثیر احساس عدالت اجتماعی بر هویت ملی شهروندان شیعه و سنی»، مجلة مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ش 22.
24
- ولدمن، ریچارد. (1380)، نظریة مبادلة اجتماعی، ترجمة محمدسعید ذکایی، تهران: انتشارات پژوهشکدة علوم انسانی.
25
- ولزل، کریستین، اینگلهارت، رونالد، کلینگ مان، هانس ـ دیتر. (1382)، توسعة انسانی، نظریهای دربارة تغییر اجتماعی، ترجمة هادی جلیلی، تهران: انتشارات طرح ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
26
- هزار جریبی، جعفر؛ صفری شالی، رضا. (1388)، «بررسی رضایت از زندگی و جایگاه احساس امنیت در آن» فصلنامة علمی ـ پژوهشی انتظام اجتماعی، سال اول، ش 3.
27
- Bugay. (2005), “Loneliness and Life satisfaction of Turkish university students, middle East Technical university (Metu) in Ankara.
28
- P. Demakakos, S. Nunn. (2010), Lonelines, Relative Deprivation and Life Satisfaction, university college London.
29
- Kapteyn, J. Smith (2009), Life Satisfaction, Research in University the Netherlakd.
30
- O. Lizette, P. W. Brandy (2013), “Day Laborers’ Life Satisfaction: The Role of Familismo, Spirituality, Work, Health, and Discrimination, Journal of Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, Vol. 19, No. 3.
31
- L. Martikainen. (2008), “Day Laborers’ Life Satisfaction: The Role of Familismo, Spirituality, Journal of happiness study, Volume 10, Issue 6.
32
- Owen, J. Videras (2008), Democracy, Participation and Life Satisfaction, Research in Hamilton college.
33
ORIGINAL_ARTICLE
آموزش شهروندی در مدارس شهر تهران؛ آثار و پیامدها
آموزش شهروندی به ساکنان شهر یکی از رسالتهای نهادهای مختلف اجتماعی در محیط شهری است. همچنین یکی از طرحهایی که به صورت یک مداخلة شهروندی در سطح مدارس راهنمایی شهر تهران در حال انجام است طرح «شهردار مدرسه» است. هدف این طرح توسعه و ترویج مشارکت اجتماعی و نهادینه کردن مهارتهای شهروندی در بین دانشآموزان است. بر این اساس مقالة حاضر به بررسی میزان اثربخشی طرح شهردار مدرسه پرداخته است؛ زیرا دستاندرکاران و مسئولان مدیریت شهری و نیز آموزش و پرورش همواره با این پرسش مواجه بودهاند که تا چه اندازه طرح شهرداری مدرسه به لحاظ اهداف مورد نظر از اثربخشی لازم برخوردار است؟ برای سنجش میزان اثربخشی طرح شهردار مدرسه از مدل CIPp استفاده شده است. البته سعی شده در این مطالعه فقط نتایج ارزشیابی کیفیت برونداد طرح ارائه شود. روش انجام تحقیق ارزشیابی است و جامعة آماری آن را کلیة دانشآموزان شهردار مدرسه، والدینشان و مدیران مدارس در مناطق 22 گانة شهرداری در سال تحصیلی 1391 - 1390 تشکیل میدهد. برای جمعآوری اطلاعات از ابزار «پرسشنامه» و نیز برای سنجش وضعیت اعتبار مفاهیم و متغیرها از دو روش اعتبار صوری و اعتبار نمونهگیری (منطقی) استفاده شده است. همچنین از آزمون آلفای کرونباخ برای دستیابی به پایایی مفاهیم کمک گرفتهایم. در نهایت در جمعبندی وضعیت پیامدها و آثار طرح بر روی دانشآموزان میتوان چنین قضاوت کرد که بیشترین تأثیر طرح شهردار مدرسه در افزایش احساس مسئولیتپذیری اجتماعی و نیز افزایش علاقه و تعلق نسبت به محیط مدرسه است. در مقابل مواردی از قبیل افزایش مشارکت جمعی در بین دانشآموزان، افزایش آموزش و آگاهیبخشی به سایر دانشآموزان مدرسه و نیز بهبود وضعیت تحصیلی شهرداران مدرسه در سطح نامطلوبی ارزیابی شدهاند.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_1920_2fe26c0b20abdcfe255121aa314de5ad.pdf
2015-07-23
207
239
10.22054/qjsd.2015.1920
شهردار مدرسه
مدارس راهنمایی
مدل سیپ
ارزشیابی کیفیت
عوامل برونداد
دانشآموزان
احمد
غیاثوند
ah.ghyasvand@gmail.com
1
استادیاردانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
- ابراهیمی، محسن. (1373)، ارزشیابی طرح آزمایشی شهردار مدرسه، دفتر طرح و برنامه، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران.
1
- ابطحی، سیدحسین. (1375)، بهرهوری، تهران: مؤسسة مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
2
- اتکینسون، رینا ال. (1373)، زمینة روانشناسی هیگارد، ترجمة جمعی از مترجمان، تهران: انتشارت رشد.
3
- ازکیا، مصطفی، علیرضا دربان آستانه. (1382)، روشهای کاربردی تحقیق، تهران: انتشارات کیهان.
4
- استافلبیم، دانیل ال. (1389)، درآمدی بر الگوهای ارزشیابی، ترجمة غلامرضا یادگارزاده، آرش بهرامی و کورش پرند، تهران: انتشارت یادوارة کتاب.
5
- اسلومن، مارتین. (1382)، استراتژیآموزشحرفهای، ترجمۀ محمد ضیائی بیگدلی، تهران: نشر سارگل.
6
- اشتینبرگ، لارنس. (1384)، نوجوانی، ترجمة فرهاد ماهر، تهران: انتشارات سازمان ملی جوانان.
7
- ایکاف، راس. (1383)، بازآفرینی سازمان، ترجمة تقی ناصر شریعتی، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
8
- بازرگان، عباس. (1380)، ارزشیابی آموزشی مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی، تهران: انتشارت سمت.
9
- بولا، اچ. اس. (1375). ارزشیابی طرحها و برنامههای آموزشی برای توسعه، ترجمة خدایار ابیلی، انتشارات مؤسسة بینالمللی روشهای آموزش بزرگسالان.
10
- پارسافر، رامین. (1387)، «اثربخشی و کارآیی سازمانی»، ماهنامة رفاه، ش 97.
11
- پاکدوست، نسرین. (1377)، «بررسی تأثیر اجرای طرح شهردار مدرسه بر رشد اجتماعی نوجوانان سال تحصیلی1377»، پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
12
- پللو، روبر. (1370)، شهروند و دولت، ترجمة ابوالفضل قاضی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
13
- پورصادق، ناصر. (1390)، «رویکردهای ارزشیابی اثربخشی آموزش»، مجلة تدبیر، ش 160.
14
- پیران، پرویز. (1373)، «گزارش نهایی طرح 20 (طرح شهردار مدرسه؛ گامی به سوی نهادی کردن مشارکتهای اجتماعی)»، کارفرما: دفتر طرح و برنامة معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران.
15
- پیران، پرویز. (1376)، «شهر شهروندمدار 2»، مجلة اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، ش 121- 122.
16
- پیران، پرویز. (1377)، «شهر شهروندمدار 5 (طرح شهردار مدرسه: پیش به سوی مشارکتهای اجتماعی در حیطههای رسمی)»، مجلة اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، ش 133 - 134.
17
- پیران، پرویز. (1377)، «شهر شهروندمدار 4 (طرح شهردار مدرسه: پیش به سوی مشارکتهای اجتماعی در حیطههای رسمی)»، مجلة اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، ش 131 - 132.
18
- تاجیک اسماعیلی، عزیرالله. (1393)، مدیریت شهری، آموزش و فرهنگ شهروندی، تهران: نشر تیسا.
19
- دلاور، علی. (1385)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: نشر رشد.
20
- رضائیان، علی. (1382)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران: انتشارات سمت.
21
- زینآبادی، حسنرضا و همکاران. (1386)، «دختران و آموزش فنی و حرفهای»، مجلة پژوهش زنان، دورة 6، ش 2.
22
- سلطانی، ایرج. (1380)، «اثربخشی آموزش در سازمانهای صنعتی و تولیدی»، مجلة تدبیر، ش 119.
23
- پورصادق، ناصر. (136)، «رویکردهای ارزشیابی اثربخشی آموزش»، مجلة تدبیر، ش 160.
24
- سیف، علیاکبر. (1378)، روشهای اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، تهران: انتشارات آگاه.
25
- شارون، جوئل. (1379)، ده پرسش از دیدگاه جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
26
- شرکت توسعة فضاهای فرهنگی. (1374)، طرح اجرایی شهردار مدرسه، جزوة آئیننامة طرح، ستاد طرح شهردار مدرسه.
27
- صالحی، کیوان و همکارن. (1388)، «کاربست رویکرد سیستمی در ارزشیابی کیفیت هنرستانهای فنی و حرفهای»، فصلنامة نوآوریهای آموزشی، ش 29، سال هشتم.
28
- فتحی واجارگاه، کورش و طلعت دیبا واجاری. (1384)، ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزشی، تهران: نشر آییژ.
29
- فرمهینی فراهانی، محسن. (1389)، تربیت شهروندی، تهران: نشر آییژ.
30
- کردی، مراد. (1374)، «طرح شهردار مدرسه یا مدیریت مشارکت عمومی»، پایاننامة کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران.
31
- کیامنش، علیرضا. (1377)، روشهای ارزشیابی آموزشی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
32
- گلشن فومنی، محمد رسول. (1357)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: نشر دوران.
33
- مولایی، اصغر. (1390)، «ضرورت تمرین عملی آموزههای شهروندی به عنوان مکمل آموزشهای نشری شهروندی»، سمینار رسانه و آموزش شهروندی، مؤسسة فرهنگی ـ هنری تبلور اندیشة نو.
34
- M. Apple. (1991), Power and Democracy in School, Routledge, Publishing Company, New York.
35
- P. L. Berger. (1997), “Against the current, prospect , march.
36
- P. L. Berger. (1966), The Social Construction of Reality, A Treatise in the sociology of knowledge, Harmonds worth, middle sex: penguin.
37
- C. Ford, F. Beach. (1951), Patterns of sexual behavior, New York: Harper and Row.
38
- J. Hill. (1983),“Early adolescence: A frame work, Journal of Early Adolescence, 3.
39
- Janoski, Thomas (1998), Citizenship and Civil Society, Cambridge: Cambridge University Press.
40
- D. L. Kirk Patrick. (1998), Evaluating training programs, Chapters 1, 2 , 7 and 8.
41
- D. L. Kirk Patrick. (1996), Evaluating Training Programs: The Four Levels, Berrett Publishing, New York.
42
- R. Larson. (1983), “Adolescents’ daily experience with family and friends: Contrasting opportunity systems, Journal of Marriage and the Family, 45.
43
- P. Parviz. (1996), “School Mayors of Iran: World’s Youngest Mayors Learning Social Participation, 4th International Congress of Educating Cities as an international model project Chicago.
44
J. Potter (2002), Active Citizenship in Schools, Kogan page.
45