دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
1
2
2010
03
21
بررسی میزان کارآفرینی مدیران رشته علوم انسانی در سازمان های صنعتی اراک
11
30
FA
رسول
ربانی
هیئت علمی دانشگاه تهران
سید علی
هاشمیان فر
هیئت علمی دانشگاه اصفهان
سمانه
شیرازی
دانشجوی دانشگاه اصفهان
10.22054/qjsd.2010.5698
محققان و صاحب نظران از دنیای امروز به عنوان عصر عدم تداوم یاد می کنند این مفهوم بدین معناست که تجارب و راه حل های گذشته برای مسائل کنونی و آینده سازمان ها کافی و راهگشا نیستند و باید به دنبال راه کارهای جدید سازمانی با ساختارهای نوین بود که در این راستا، بسیاری از سازمان ها به راهبرد کارآفرینی سازمانی روی آورده اند. مقاله حاضر به بررسی سازمان های ایرانی از بعد کارآفرینی سازمانی می پردازد که هدف آن سنجش میزان کارآفرینی مدیران دانش آموخته رشته علوم انسانی در سازمان های صنعتی اراک است. روش مورد استفاده پیمایش بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. در اکثر سازمان های مورد مطالعه ساختاری مکانیکی حاکم است که مانع نوآوری، خلاقیت، ریسک پذیری و در نهایت کارآفرینی سازمانی می شود؛ بنابراین برای ایجاد و تسهیل کارآفرینی سازمانی نیاز به ساختاری انعطاف پذیر توام با اعتماد سازمانی و افزایش سرمایه اجتماعی است که بتوان فرهنگ کارآفرینی سازمانی را حاکم کرد. در این راستا، مدیران سازمان ها باید نسبت به کارآفرینی سازمانی متعهد باشند و آن را به عنوان یک راهبرد مهم و مناسب برای بقاء و رشد سازمان در شرایط رقابتی امروز به کار ببرند و از کارآفرینان سازمانی حمایت کنند.
کارآفرینی سازمانی,فرهنگ سازمانی,سرمایه اجتماعی,اعتماد,ساختار سازمانی
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5698.html
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5698_4ed7dfa5c108be43768a75b6bd8c18d9.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
1
2
2010
03
21
رسانه های سنتی و نوین راه گشای ارتباط های مشارکتی در جامعه روستایی ایران
31
50
FA
عزت الله
سام آرام
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
samaram@yahoo.com
ابراهیم
جعفری
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/qjsd.2010.5699
با گذشت چند دهه از پایان جنگ جهانی دوم و عبور از مراحل نوسازی و وابستگی، عصر مشارکت آغاز شده است. همگام با طی شدن این مسیر، ارتباطات نیز از حالت یک سویه و بالا به پایین، حالتی دو سویه و تعاملی به خود گرفته است به طوری که مدل کلاسیک دوران قبل که جمعی محدود برای جمعی وسیع تولید پیام می کردند به سر آمده است. با تغییر در سیاست گذاری های ارتباطی و تغییر در رویکردهای ترویجی که در برگیرنده حضور مخاطب و مشارکت فعال او باشد حرکت به سوی توسعه پایدار کشاورزی را تسریع کرد و به ارتباطات توسعه جامعه عمل پوشانید. در حقیقت ارتباطات توسعه، از رهگذر ارتباطات مشارکتی در جامعه روستایی ایران تحقق می یابد.
ارتباطات مشارکتی,ارتباطات توسعه,رسانه های سنتی,رسانه های نوین,رسانه های جمعی
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5699.html
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5699_663155a63f3a9dcf6d4ccd5c0df119c5.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
1
2
2010
03
21
تاثیر خرده فرهنگ بر توسعه و رفاه اجتماعی
51
61
FA
اصغر
عسگری خانقاه
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
منصور
یوسفی جولندان
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/qjsd.2010.5700
پرستش و تقدس از دیرباز در بین اقوام مختلف وجود داشته است و عبادت جایگاه ویژه ای در بین ادیان و مذاهب دارد. دین اسلام نیز در این خصوص مستثنا نبوده است و در این بین زیارت قبور، توسل نمودن و شفاعت خواستن از اهم امور دینی تلقی می شود و با توجه به خرده فرهنگ های موجود در بین اقوام و مذاهب، اشکال مختلفی از مراسم و مناسک را در بحث اعتقادات دینی می توان مشاهده کرد. مزارها و زیارتگاه ها با پذیرفتن خیل عظیمی از علاقه مندان و مریدان، تاثیرات بسیاری را در زندگی مردم مسلمان گذاشته است و تحول سیاسی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی را سبب شده اند.
محل دفن یک شخصیت مذهبی-تاریخی، توسعه عمرانی را به همراه داشته و با جذب زائر و توریست، منبع درآمد زایی برای اهالی آن دیار به شمار می رود که خود از مصادیق مولفه های فرهنگی در توسعه و رفاه یک شهر و یا روستا شمرده میشود. این مقاله بر آن است تا ضمن بررسی کارکردهای متنوع مزارها و زیارتگاه ها به تاثیر خرده فرهنگ ها بر توسعه و رفاه اجتماعی در یک منطقه بپردازد.
مزارها,تبادلات فرهنگی,بقعه,حرم,اماکن مقدس,خرده فرهنگ
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5700.html
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5700_145cc5d6de0316348e172bd86819c978.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
1
2
2010
03
21
بررسی و شناسایی عوامل موثر بر موفقیت تعاونی ها
63
81
FA
جعفر
هزار جریبی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
j.hezarjaribi@gmail.com
10.22054/qjsd.2010.5701
بخش تعاون به عنوان یکی از سه بخش اقتصادی کشور است که در قانون اساسی به طور صریح به الزام وجود آن اشاره شده است. از این رو مقاله حاضر به بررسی و شناسایی عوامل موثر بر موفقیت تعاونی ها می پردازد. بدین ترتیب برای شناسایی این موضوع از دو روش اسنادی و میدانی استفاده شد. مجموع یافته ها نشان میدهد که در مجموع تعاونی های استان قم به لحاظ کمی رشد داشته اند ولی به لحاظ کیفی این رشد به موازات رشد کمی انجام نگرفته است و اما در مجموع اکثریت اعضا بیان کرده اند که با ایجاد اصلاحاتی در تعاونی ها خواهان ادامه فعالیت آنها هستند. چارچوب نظری تحقیق نشان داد که سه دسته از عوامل در موفقیت شرکت های تعاونی موثر هستند اما در تحقیق حاضر تاکید ویژه برای شناسایی عوامل درون سازمانی بر موفقیت شرکت های تعاونی شد.
تعاونی ها,عوامل درون سازمانی,عوامل برون سازمانی و عوامل ساختاری
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5701.html
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5701_0d9c5b8fd6aa3811e33b570de0bb9c95.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
1
2
2010
03
21
برنامه ریزی راهبردی در موسسات آموزش عالی یک ضرورت یا انتخاب: مطالعه تطبیقی و تحلیل نیاز
83
112
FA
جعفر
باقری نژاد
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/qjsd.2010.5702
امروزه دانشگاه ها علاوه بر ماموریت آموزشی و تحقیقاتی، در فرایند نوآوری و توسعه فناوری مشارکت فزاینده ای را عهده دار هستند. این فرایند مستلزم تحول در ساختار ها، سیستم ها و ساز و کارهای آموزشی، پژوهشی و مدیریتی است. یکی از عوامل زمینه ساز تحقق فرایند مذکور، اجرای برنامه ریزی راهبردی در دانشگاه هاست. فرایند موفق و جامع برنامه ریزی راهبردی با ترکیب موثر خصیصه هایی نظیر آینده نگری، تمرکز بر پیش بینی روند آتی، تحلیل عمیق از روندها و ارائه سناریوهای ممکن از آینده، تحلیل داده های درونی و بیرونی دانشگاه، سازگاری با محیط و ایجاد سیستم و ساختاری منعطف، چارچوبی را برای دستیابی به مزیت رقابتی ایجاد می کند. برنامه ریزی راهبردی، دانشگاه را قادر می سازد به روندهای نوظهور، رویدادها، چالش ها و فرصت ها در چارچوب چشم انداز و ماموریتش، پاسخ گوید و چنانچه با موفقیت پیاده شود در تمامی حوزه های راهبردی و عملیاتی دانشگاه تاثیر می گذارد و بخشی از فلسفه و فرهنگ آن خواهد شد. لزوم برقراری فضا و جو تفکر و بینش راهبردی در موسسات آموزش عالی، انجام برنامه ریزی راهبردی و تاکید بر تدوین برنامه های راهبردی خاص آموزش، پژوهش، منابع انسانی و تحول در سیستم ها و ساختار، از یافته هایی است که در این مقاله منعکس خواهد شد.
برنامه ریزی راهبردی,تفکر راهبردی,خصیصه های کارکردی,محیط های آموزشی و پژوهشی
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5702.html
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5702_33800bcd5035655a9b300d09c657757c.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
1
2
2010
03
21
جامعه شناسی و روش تفسیری
113
127
FA
سعید
وصالی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/qjsd.2010.5703
لازمه پیشرفت در جامعه شناسی درک پدیده های اجتماعی است. از این طریق می توان به تبیین علی مبادرت ورزید و برای پدیده اجتماعی عامل یا عواملی را مورد شناسایی قرار داد. روش تفهمی در فرایند استقرار عینیت سعی در کنکاش انگیزه های عامل دارد تا بدان وسیله، علل واقعی افعال آدمیان را باز شناسد. در این مسیر البته روش تفهمی با انگیزه های عامل سر و کار دارد تا سرانجام به تفسیر علی برسد. بدین منظور، حتما باید پیش فرض وجود داشته باشد تا برخی دیدگاه ها برجسته شود و عینیت حاصل آید. کنش اجتماعی و تفهم تفسیری لزوما مورد تدقیق قرار می گیرند تا جایگاه آنها در فرایند پژوهش معلوم شود. از رهگذر درک معانی افعال، علوم اجتماعی و جامعه شناسی می توانند به قانون دست یابند و بدین ترتیب، راه آنها از علوم طبیعی جدا می شود.
علیت,معنا,تجربه,تفهم,تفسیر,قانون,انگیزه
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5703.html
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5703_20a25fce3445be8d2dde7eb8be59d4ee.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
1
2
2010
03
21
بررسی تطبیقی نحوه انعکاس مطبوعاتی سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک در روزنامه های ایران و آمریکا
129
141
FA
علی اصغر
کیا
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
e-mail:keya@atu.ac.ir
10.22054/qjsd.2010.5704
در دنیای امروز رسانه ها هستند که سطح، شیوه، ابعاد و ترتیب رسیدن اطلاعات مربوط به رویدادهای جهان ما را تعیین می کنند. این امر به رسانه ها قدرت ویژه ای می بخشد و ضرورت بررسی آنها را دو چندان می کند. یافته های تحقیق بیانگر وجود تفاوت معنادار میان انگاره های ترسیم شده در این روزنامه هاست؛ در حالی که انگاره سازی روزنامه های نیویورک تایمز و واشنگتن پست از احمدی نژاد عمدتا مبتنی بر ارائه انگاره فرد ضد یهود، اقتدار گرا، ناقض حقوق بشر، حامی تروریسم و جنگ طلب بوده است. روزنامه اعتماد و نیویورک تایمز جهت دارتر بوده است. عملکرد روزنامه ها نشان می دهد که نیویورک تایمز و اعتماد تا حدی مستقل تر از واشنگتن پست و ایران ظاهر شده اند. علاوه بر این، تفاوتی کلی میان عملکرد مطبوعات منتقد امریکایی و ایرانی مشاهده می شود که در پایان مقاله بدان پرداخته ایم.
روزنامه ایران,روزنامه واشنگتن پست,روزنامه اعتماد,روزنامه نیویورک تایمز
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5704.html
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5704_7e0243065b8947e6d4eefc6b7e1158fb.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی
2345-492X
2476-6429
1
2
2010
03
21
بررسی نقش سرمایه اقتصادی در توسعه نیافتگی سکونت گاه های روستایی ایران
143
156
FA
محمدصادق
علیایی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
بهزاد
محمدی نژاد
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/qjsd.2010.5705
نگاه متمرکز و از بالا به پایین به برنامه ریزی روستایی و کم توجهی به مولفه های عمران و توسعه روستایی در چند دهه گذشته موجب از هم گسیختگی سلسله مراتبی روابط شهری و روستایی شده است و به تبع آن توسعه نیافتگی روستاهای کشور بروز مسائل و مشکلاتی را برای آنها به دنبال داشته است. برای یافتن پاسخ و آزمون این سوال که به عنوان فرضیه تحقیق نیز مطرح بوده است ابتدا از میان جامعه آماری، 302 خانوار از 6 آبادی از سه دهستان بخش کرفتو شهرستان دیواندره انتخاب شد سپس داده های مورد نیاز از طریق اسنادی و عملیات پیمایشی گردآوری شد علاوه بر آن از مصاحبه حضوری با خبرگان محلی نیز استفاده شد. تحلیل داده ها نیز به روش توصیفی و آماری انجام شد و نتایج یافته ها، تاثیر سرمایه اقتصادی بر توسعه نیافتگی سکونت گاه های روستایی منطقه مورد مطالعه را تایید کرده است.
شهرستان دیواندره,توسعه نیافتگی روستایی,سرمایه اقتصادی,توسعه روستایی
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5705.html
https://qjsd.atu.ac.ir/article_5705_82d3720e278c1bc3371ccfcd081ed9ee.pdf