TY - JOUR ID - 7885 TI - نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در توسعه قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی JO - برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی JA - QJSD LA - fa SN - 2345-492X AU - آریانی, ابراهیم AU - زاهدبابلان, عادل AU - معینی کیا, مهدی AU - خالق خواه, علی AU - سروش, مصطفی AU - موسوی, طیبه AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی.نویسنده مسئول AD - دانشیارعلوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی AD - استادیارعلوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشجوی دکتری آموزش عالی دانشگاه خوارزمی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 29 SP - 41 EP - 69 KW - : شبکه­ های اجتماعی مجازی KW - کارآفرینی KW - قابلیت­های کارآفرینی KW - دانشجویان DO - 10.22054/qjsd.2016.7885 N2 - چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکه­های اجتماعی مجازی در توسعه قابلیت­های کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پس‌رویدادی بود. جامعه آماری را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبائی، شهید بهشتی و محقق اردبیلی در سال تحصیلی1393ـ1394، تشکیل می‌داد. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی ـ مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 =α، 377 نفر است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ شبکه‌های اجتماعی مجازی (با پایایی 66/0 =α) و پرسشنامه قابلیت‌های کارآفرینی در قالب پنج مؤلفه (با پایایی 88/0=α) استفاده شد. روایی ابزار با نظر اساتید راهنما تأیید و داده­ها با استفاده از نرم ‌افزار آماری Spss.vs.21  و آزمون آنالیز واریانس چندمتغیره تجزیه‌و‌تحلیل شد. تأثیر جداگانه کاربست شبکه­های مجازی بر قابلیت ریسک‌پذیری معنا­دار است و بر قابلیت کارآفرینی، استقلال‌طلبی، کنترل درونی، انگیزه پیشرفت و خلاقیت معنا­دار نیست. هم­چنین تأثیر جنسیت بر مؤلفه ریسک‌پذیری و کنترل درونی معنا­دار و بر سایر مؤلفه­ها معنا­دار نیست. در نهایت تأثیر تعامل بین کاربست شبکه‌های مجازی و جنسیت بر کنترل درونی معنا­دار و بر سایر مؤلفه­ها معنادار نیست. آموزش و نظارت کارشناسانه و مستمر بر فضای این شبکه­ها و برنامه‌ریزی برای آینده می‌تواند پیشنهادی اساسی برای سیاست­گذاران و دست‌اندرکاران حوزه مجازی است UR - https://qjsd.atu.ac.ir/article_7885.html L1 - https://qjsd.atu.ac.ir/article_7885_ecb6b349e0f02714c923956788ebffe5.pdf ER -