دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X62220150421Cultural Development, a Requirement For Economic, Social and Political Developmentتوسعه فرهنگی ضرورت توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی123146910.22054/qjsd.2015.1469FAمحمدحسینپناهیاستاد دانشگاه علامه طباطبائی.Journal Article20151013The last quarter of the 20<sup>th</sup> century coincided with cultural turn, post-modernism and post- structuralism, both in social reality and in social analysis. This "turn" not only reveals increasing importance of culture in human life and in the humanities and social sciences, but a better and deeper understanding of the role and power of culture in various arenas of human life and social theorizing, what had been overwhelmed for a long time by the economic factor. In this paper we have attempted in, first, discussing the importance of the development of culture and cultural development, and its various aspects and dimensions. Second, utilizing the recent studies about the role of culture in economic, social and political development, we explored the fact that continuous and enduring development of different aspects of societies without development of their indigenous culture neither is possible, nor it may lead to self- realization and accomplishment of human beings. We concluded that in Iran, for the development of various aspects of the society, it is necessary that such development be based on indigenous Iranian-Islamic culture. In other words, the developmental efforts in Iran must be culturally based in order to succeed.<em>ربع پایانی قرن بیستم با پدیده چرخش فرهنگی، به همراه پدیده پسامدرنیته و پساساختارگرایی، هم در بُعد واقعیت اجتماعی و هم در بُعد تحلیل اجتماعی، مصادف بوده است. این چرخش نهتنها نشاندهنده اهمیت یافتن بیشازپیش نقش فرهنگ در زندگی انسانها و در علوم انسانی و اجتماعی است، بلکه نشاندهنده فهم درستتر و عمیقتر از نقش و قدرت فرهنگ در انواع ساحتهای زندگی بشری و تحلیل اجتماعی است، که مدتها تحتالشعاع عامل اقتصادی قرار گرفته بود. در این مقاله سعی میشود اولاً با پرداختن به موضوع توسعه فرهنگ و انواع و ابعاد آن اهمیت توسعه فرهنگ و توسعه فرهنگی مورد حث قرار گیرد. ثانیاً، سعی میشود با استفاده از مطالعات مفاخر در رابطه با نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نشان داده شود که توسعه عرصههای گوناگون جامعه بدون توسعه فرهنگ نه میتواند مداوم و پایدار باشد، و نه میتواند در جهت خودشکوفایی و تکامل انسانی قرار گیرد. بدین معنی توسعه عرصههای گوناگون جامعه باید توسعهای مبتنی بر فرهنگ ایرانی </em><em>–</em><em> اسلامی و یا به معنای دقیق کلمه «توسعه فرهنگی» باشد، تا تلاشهای کشور در جهت پیشرفت اسلامی ایرانی مقرون با موفقیت گردد. </em>https://qjsd.atu.ac.ir/article_1469_295b2670781fd8846faa072e8bb54185.pdfدانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X62220150421Pathology And Instability Of Social Development In Iranآسیب شناسی و ناپایداری توسعه اجتماعی در ایران .2550147110.22054/qjsd.2015.1471FAغلامرضاغفاریدانشیار دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20140521The stage of development of a society shows the society's historical period and overall social, cultural, economic and political conditions at various levels of macro (system), meso (institutions and organizations) and micro (actors) scales. Despite strengths and capabilities of development, it brings about problems and difficulties that may cause disorder and instability. Such disorder and insatiability are observed more in countries that their development process is affected by foreign models and theoretical paradigms. More notably, these disorders appear in social sphere, due to negligence of social development. This article discusses insatiability and difficulties that occur in social sphere in the light of the new development discourses, such as post colonialism, post development and alternative developments, as well as practical experiences and implications of policies and development programs. The essential assumption of this article is that the social consideration and consequently social development issues are usually overlooked, so that social development issues- from a theoretical point of view- are simply reduced to social welfare. Also in policymaking it is limited to providing welfare and utilities for satisfying basic needs. <br /> <br /><em>توسعه بهمثابه صفتی که بیانگر کم و کیف هر جامعه و دوره تاریخی است و در حوزههای وسیع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در مقیاسهای کلان (نظام)، میانی (نهادی و سازمانی) و خرد (کنشگری) قابلشناسایی و احصاء است بهرغم قوتها و توانمندیهایی که با خود دارد آسیبها و مسائلی را هم همراه دارد، که آن را دچار اختلال و ناپایداریهایی میکند. این اختلال و ناپایداری در کشورهایی که فرآیند توسعهشان متأثر از جوامع دیگر و پارادایمهای فکری بیرونی بوده بیشتر بوده است. و مهمتر اینکه این وضعیت در حوزه اجتماعی که قلمرو توسعه اجتماعی را تشکیل میدهد، نمایی بیشتری دارد. در این مقاله به چرایی غفلت از توسعه اجتماعی، ناپایداری و آسیبهای آن در پرتو گفتمانهای جدید و تازهای که در نوشتههای توسعه مطرح شدهاند چون گفتمان پسا استعماری، پسا توسعهای و توسعه جایگزین و نیز تجربه عملی و پیامدهایی که سیاستها و برنامههای توسعهای از حیث اجتماعی در پی داشتهاند استفاده میشود. فرض بنیادی این مقاله این است که امر اجتماعی و بهتبع آن توسعه اجتماعی مورد غفلت قرارگرفته و نگاهی تقلیل گرایانه در بحثهای توسعه وجود داشته است. بهگونهای که توسعه اجتماعی را در مقام نظر معطوف به رفاه اجتماعی در معنای حداقلی آن و از حیث سیاستی معادل با تدارک خدمات رفاهی و پاسخ به نیازهای اساسی دانسته و یا اینکه پسماند امر اقتصادی و سیاسی تلقی شده است. </em> <br /> https://qjsd.atu.ac.ir/article_1471_8290b1a70815b393260679cb35d1f82a.pdfدانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X62220150421Backwardness and Development in Iranعقبماندگی و توسعه در ایران.5178147610.22054/qjsd.2015.1476FAتقیآزادارمکیاستاد دانشگاه تهران.Journal Article20140521Development, underdevelopment and backwardness are used together or in place of each other among many development experts in Iran. This conceptual and semantic overlap causes major misunderstanding about current development trends in Iran. In this article we try to introduce the background of the idea that instead of understanding development as a process and operation, backwardness and underdevelopment has been emphasized and we also refer to its aspects as the paradigm of backwardness.Regarding this we take the question of "What shouldn’t we do?" instead of emphasizing "What should we do?" Because the second question leads us towards a new idealism that comes with increased expectations and desires rather than understanding the realities and empowering to take better advantage of the conditions. In this sense, conceptually and theoretically, the native development and development experience will be focused and people's participation and people-oriented development will be emphasized rather than centralized government programs. <br /> <br /><em>توسعهیافتگی با توسعهنیافتگی و عقبماندگی در نزد بسیاری از صاحبنظران توسعهای در ایران همراه هم و تا حدودی بهجای هم مورداستفاده قرارگرفته است. این اختلاط مفهومی و معنایی زمینه بدفهمیهای عمدهای در مورد جریان توسعه در ایران شده است. در این مقاله سعی شده است تا ضمن معرفی زمینهها و بستر ظهور جریان اندیشهای که بهجای شناخت توسعه بهعنوان فرآیند و عمل، بر عقبماندگی و توسعهنیافتگی تأکید کردهاند، به ابعاد این پدیده با عنوان پارادایم عقبماندگی اشاره گردد. در این مسیر بهجای تأکید بر سؤال «چه باید کرد؟» بر سؤال «چه نباید کرد؟» تأکید خواهد شد. زیرا سؤال اول ما را بهسوی آرمانگرایی جدیدی در توسعه سوق میدهد که همراه با افزایش انتظارات و آرزوها تا فهم واقعیتهای پیرامونی و تواناسازی در بهرهگیری بهتر از شرایط است. در این مسیر، به لحاظ مفهومی و نظری، توسعه بومی و تجربه توسعه بهجای توسعه بیرونی و عقبماندگی اصل خواهد شد و به لحاظ عملی هم بهجای محوریت بخشیدن به برنامههای متمرکز دولتی، بر مشارکت مردمی و توسعه مردم مدار تأکید خواهد شد. </em> <br /> <br /> https://qjsd.atu.ac.ir/article_1476_6ae97da473c148d184d0cc5610d5af77.pdfدانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X62220150421The Epistemological Obstacles Of Indigenous Development In Iranموانع معرفتی بوم اندیشی توسعه در ایران.5178147210.22054/qjsd.2015.1472FAموسیعنبریاستاددانشگاه تهرانJournal Article20140521The world development process is the outcome of accumulated mankind experiences. All nations, including Iran, have participated in the present human civilization. In Iran we confronted with the western development epistemology by means of Islamic ontology, but we emphasized on understanding the conceptual principals rather than procedures and processes. The point is that development studies require accentuation of historical and experiential trends. In other words, historical and sociological processes of development should be taken into account with interpretative and identity-based approaches. While instead of such considerations, individual artificial indexes such as factors and agents were detected. In addition, development has been conceived as problem rather than the solution. Hence the proposition of incompatibility of indigenous and western developments has been exaggerated. In this article, we discuss about the main mechanisms and aspects of social development and changes, and consider questions about development from the Islamic and Iranian viewpoint. Finally, an indigenous development as a new approach to development will be introduced. <br /> <br /><em>در ایران با وجود این که با منطق اسلامی به مقابله با مبانی نظریهپردازی غربی رفتهایم، اما درحرکت از فهم مبانی مفهومی به مبانی فرآیندی و زمینهای توفیق اندک داشتهایم. مطالعه توسعه، بافت محور، تاریخی و تجربهای، تفسیری و هویتی است اما در رویکردهای علمی ما، عمدتاً به شاخصهای صوری و منفرد اعم از مبانی، عوامل و کارگزاران توجه کردهایم، نه فرآیندهای کلان جامعهشناختی آن. در بینش توسعه، تمرکز بر مفاهیم و عوامل، نوعی نارسایی روشی قلمداد میشود. ما در بعد معنوی، واقعیت توسعه را مسئله پنداشتهایم تا راهحل. بنابراین فرض ناسازگاری را بزرگ کردهایم. اما در بعد مادی با فرض مطلوبیت تکنیک و خنثی بودگی آن از ارزش، به استقبال آن رفتهایم. درنتیجه این رویاروییها، در پذیرش و همسویی با توسعه و ابعاد آن، پیوسته گرفتار دو رویکرد متفاوت و به تعبیر ما نوعی قطب عرفان-تکنیک شدهایم که در آن بومگرایی مطرود بوده است. این قطب در همبستگی با سیاست، بهسرعت جای نظریه و بینش توسعه نشسته و علم اجتماعی فرهنگی را از صحنه خارج کرده است. خصیصه بارز هر دو رویکرد، تاریخگریزی، هویت گریزی و جمع گریزی (تفرد) است که در دعواهای اصلی با نظریهپردازی غربی، معمولاً مدافع سازوکارهای اصلی توسعه غربی (یعنی جداییهای توسعهساز) بودهاند. </em><em>در این مقاله از ساز و کارهای اصلی توسعه و تحول اجتماعی سخن میگوییم و از مواضع اسلامی و ایرانیمان در مقابل آن پرسش میکنیم. در پایان، الگوی و اجزای اصلی توسعه بوم اندیش بهعنوان رویکردی جدید به توسعه بیان میشود.</em> <br /> https://qjsd.atu.ac.ir/article_1472_81903512e6eb600ae4dcc9b86ba332cc.pdfدانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X62220150421Classic Patterns of Political Development:
A study of Western Europeالگوهای کلاسیک توسعه سیاسی: نگاهی به تجربه اروپای غربی .79102147310.22054/qjsd.2015.1473FAابوالفضلدلاوراستادیار دانشگاه علامه طباطبائی.Journal Article20140521Political development is the processes in which capacities of political institutions and actors increase in order to organize and manage public affairs. In recent centuries, political development has revolved around three processes: The concentration of political power; the legalization of the state, and the democratization of the government. These processes at first, became apparent in Western Europe. We can distinguish two main Patterns of political development in these countries. The First pattern, that can be called "Social-based" became apparent in the northwestern Europe and British. In these countries, before and in parallel with the development of the government, the civil society was also developed. In these countries, political participation was gradually extended and deepened; therefore, political conflicts were appeared in institutional competitions and adjusted. The second pattern, that can be called "State-based", became apparent in the central and eastern Europe. In these countries, emphasizes has been placed upon strengthening of the power of the government, and the weak civil society did not play an effective role in politics. Therefore, in these countries political stability was under the pressure of obvious or hidden conflicts. In addition to these main patterns, there will also be a compound pattern that we call “revolutionary” which became apparent in French. In this country, the power of the state and society was relatively balanced, but these relations were not well established, such that they replaced each other alternately. This study shows that: 1) the first pattern suffers less contradiction and crisis 2) Many European countries that began in the form of second or third patterns, gradually shifted to the first 3- regardless of structural factors and international events, political elite played a decisive role in the evolution and transformation of political development processes to make timely decision for the political reform. <br /> <br /><em>توسعه سیاسی در کلیترین تعریف، فرآیندی است که طی آن ظرفیت ساختارها و نهادهای سیاسی، همچنین پویایی نیروها و روابط سیاسی یک کشور در جهت ساماندهی امور عمومی (داخلی و خارجی) افزایش مییابد. در قرون اخیر، توسعه سیاسی حول محور سه فرآیند بهپیش رفته است: تمرکز قدرت سیاسی، نهادمند شدن و قانونمند شدن حکومت و دموکراتیک شدن آن با نگاهی کلی به تجربه کشورهای گوناگون، دو الگوی اصلی توسعه سیاسی را میتوان از یکدیگر تفکیک کرد؛ در الگوی اول که میتوان آن را «دولت محور» نامید، ظرفیت حکومت، بهویژه دستگاههای نظامی و اداری آن افزایش یافته اما عرصه اجتماعی سیاست و روابط میان دولت و جامعه توسعه چندانی نیافته است. در این الگو، ثبات و امنیت سیاسی معمولاً در معرض فشارهای ناشی از تعارضات و منازعات آشکار و پنهانی بوده که ریشه در انسداد روابط سیاسی و شکاف میان دولت و جامعه داشته است. در الگوی دوم که میتوان آن را «جامعه محور» نامید، به موازات توسعه سازمان حکومت، نیروها و نهادهای اجتماعی و مدنی نیز توسعه یافتهاند و روابط دولت و جامعه از تعادل برخوردار شده است. در این مقاله با مروری بر تجربیات توسعه سیاسی در اروپای غربی نمونههایی از الگوهای توسعه سیاسی مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس آن، برخی از ملزومات عام توسعه سیاسی استخراج شده است.</em> <br /> https://qjsd.atu.ac.ir/article_1473_0e92731c088d829e586cf59b4bb4c20b.pdfدانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X62220150421Presenting a Mixed Identity Model of City For Development of The Countryتبیین یک الگوی هویتی ترکیبیِ شهری در جهت پیشرفت و توسعه کشور.103141147410.22054/qjsd.2015.1474FAناصرفکوهیمدیر گروه انسانشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20140521In this article a theoretical explanation is presented based on the perceiving city in the general process of globalization. It provided a new perception of culture and its priority against the technological economic approach towards development. Then Islamic Iranian city in different eras of Iranian history; the arrival of modernity (The Persian Constitutional Revolution), the formation of modernity based on the western model (Pahlavi), and the redefinition of modernity are studied. Moreover, entering the global system (post-revolutionary era) is reviewed and the explanatory approaches are criticized. Regarding the most prominent features of Iran's society and respecting diversity rather than homogenizing, this article attempts to provide an eligible and functional model for the city. <br /> <br /> <em>در این مقاله تلاش میشود که ابتدا تبیین نظری بر اساس قرار دادن مقوله شهر در چارچوب فرآیند عمومی جهانیشدن انجام بگیرد و درک جدیدی که نسبت به فرهنگ و اولویت آن در برابر رویکردهای فناورانه- اقتصادی به توسعه وجود دارد بیان شود. سپس، شهر اسلامی - ایرانی در سه دوره متفاوت تاریخ ایران، یعنی ورود مدرنیته (مشروطه)، شکلگیری مدرنیته بر اساس الگوی غربی (دوره پهلوی)، و سرانجام بازتعریف مدرنیته مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین ورود ما بهنظام جهانی (دوره پسا انقلابی) بررسی و رویکردهای شکلی و صورتگرا برای تبیین این الگو نقد خواهد شد. و سرانجام تلاش میشود الگوی شهری که شاید بتواند آیندهای بهتر و هماهنگتر را برای شهروندان ما به وجود بیاورد، بر اساس مشخص کردن گروهی از مهمترین مؤلفههای کنونی جامعه ایران و راهبردهایی برای مدیریت آنها بر اساس اصل تفاوت و نه تلاش برای یکسانسازی و از میان بردن تکثر، عرضه شود. </em> <br /> https://qjsd.atu.ac.ir/article_1474_1eed45256d425775932c6c2ab9704745.pdfدانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X62220150421Comparative Study of Human Development Based on Islamic Ideas:
Econimic Approach as an Alternativeبررسی تطبیقی توسعه انسانی رایج با آموزههای اسلامی و ارائه الگوی جایگزین (رویکرد اقتصادی).183215147510.22054/qjsd.2015.1475FAاحمدعلییوسفیدانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20140521Human development theories that are based on secularism and humanism are claimed to be developed for social and economic changes. However, they have not been theoretically and provided and developed in the capitalism frameworks of secular capitalist economic systems. The trends can never give human the main role. In the ontology of the Islamic economic system not only capital and the capital owner have a main role in realizing the advanced Islamic society, but also human, is thought to be the main factor in preparing the ground for economic development of the Islamic society. Developing and exploiting democratic economy models changes people to the people in Islamic perspective who make economically developed society in Islamic perspective possible. Democratic economy models have different capabilities in creating economically developed society, therefore models with more capabilities have priority. <br /> <br /><em>نظریههای توسعه انسانی مبتنی بر نگاه سکولاری و انسانمحوری، مدعی هستند که برای تحول اجتماعی و اقتصادی جامعه انسانی ارائهشدهاند. اما موفقیّت چندانی به لحاظ نظری و اجرایی نداشتهاند. مشکل اصلی این نظریهها آن است که به عامل اصلی تحول توسعه که انسان باشد ناظر نیستند. تمام این نظریهها در چارچوب سرمایهسالاری نظام اقتصادی سرمایهداری سکولار، ارائه و پیگیری میشوند. این جریان هرگز قادر نیست، نقش اصلی را در فرآیند توسعه به انسان بدهد. امّا بر پایه مبانی هستیشناختی نظام اقتصادی اسلام، ضمن اینکه سرمایه و صاحب سرمایه، نقش مناسبی در فرآیند تحقق جامعه پیشرفته اسلامی دارد، به انسان بهعنوان عامل اصلی بسترساز تحقق پیشرفت اقتصادی جامعه اسلامی، نقش اساسی داده میشود و با ارائه و اجرای مدلهای مردمسالاری اقتصادی، انسانها در فرآیند اقتصادی به سمت انسان موردنظر اسلام، متحول شده و بهوسیله چنین انسانهایی جامعه مطلوب پیشرفته اقتصادی از منظر اسلام، دستیافتنی میشود. ظرفیت مدلهای مردمسالاری اقتصادی برای تحقق جامعه پیشرفته اقتصادی یکسان نیستند؛ بنابراین، هر مدلی دارای ظرفیت بیشتری باشد، در اولویت قرار میگیرد.</em> <br /> https://qjsd.atu.ac.ir/article_1475_522eacf86fcfa99f10f1cfe387593c7d.pdf