دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X41620130923The Relationship between Social Capital and Social Security Feeling:
A Case Study of Afghan Migrants Residing in Tehran Cityرابطه میزان سرمایه اجتماعی با احساسامنیت اجتماعی مطالعه موردی: مهاجران افغان ساکن شهر تهران14183610.22054/qjsd.2013.836FAمحمدزاهدی اصلاستادمددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییطیبهطارزاریکارشناس ارشدمددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130827The need to security is among the primary needs that man experiences in his life. Some scholars consider it as one of the underlying factors in formation of human societies. This need is of both objective and subjective dimensions. The objective dimension lies in the real conditions of society, and the subjective one is, in fact, the interpretation of the objective conditions that people make in their minds. The present research aims to study the subjective dimension of social security, i.e. social security feeling among Afghan migrants residing in Tehran, as well as its relationship with their social capital. <br />This was an explanatory study and the statistical population included all Afghan migrants residing in the city of Tehran (i.e. around 67,000 people). Based on Cochran's sample size formula and using cluster as well as snowballing sampling methods, 399 subjects were selected. A researcher-made questionnaire, validity and reliability of which was confirmed, was used to measure the social security feeling and social capital. The results showed that the respondents had an average-level of social security feeling and social capital. Moreover, there was a significant positive relationship between the extent of Afghan migrants’ social security feeling and their status of social capital. The results also indicated that social trust and norms of cooperation, as two aspects of social capital, had a significant relationship with social security feeling, confirmingtheories of Putnam and Cox. <br /> <br /><em>نیاز به امنیت از اولین نیازهایی است که انسان از ابتدای حیات خود آن را تجربه میکند و برخی از صاحبنظران آن را از عوامل زیر بنایی گرد آمدن انسانها در کنار هم و تشکیل اجتماعات انسانی میدانند. این نیازدارای ابعاد عینی و ذهنی است که بعد عینی آن شرایط واقعی موجود در جامعه بوده و بعد ذهنی آن احساس و برداشتی است که افراد از شرایط عینی در ذهنشان دارند. این پژوهش به بررسی بعد ذهنی امنیت اجتماعی - احساس امنیت اجتماعی مهاجران افغان ساکن شهر تهران و رابطه آن با میزان سرمایه اجتماعی آنها - میپردازد.</em> <br /><em>این بررسی مطالعهای تبیینی است که جامعه آماری آن را تمام مهاجران افغان ساکن شهر تهران (حدوداً 67000 نفر) تشکیل میدهند، که از آن میان تعداد 399 نفر از طریق فرمول کوکران نمونهگیری و با روش نمونهگیری خوشهای و گلوله برفی مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت سنجش احساس امنیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی از پرسشنامهای محقق ساخته که اعتبار و روایی آن مورد تایید قرار گرفت، استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که پاسخگویان از میزان احساس امنیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی متوسطی برخوردارند و میان میزان احساس امنیت اجتماعی مهاجران افغانی و میزان سرمایه اجتماعی آنها رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد و وجود رابطه میان اعتماد اجتماعی و هنجارهای همیاری به عنوان دو بعد از سرمایه اجتماعی، با احساس امنیت اجتماعی نیز اثبات گردید که موید نظریه پوتنام و کاکس در این زمینه است.</em> <br /> دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X41620130923The Role of Work-Life Balance in Changing Job Attitude:
A Case Study of Nurses Working at the Selected Hospitals of Shahid Beheshti University of Medical Sciencesنقش تعادل کار و زندگی در تغییرات نگرشهای کاری مورد مطالعه: پرستاران بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی416783710.22054/qjsd.2013.837FAسیدمحمدمیرمحمدیدانشیاردانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130512Today, creating work-life balance is among the most important concerns of employees of organizations. In other words, the most successful employees are those who can manage to create a balance between their work and life. Development of flexible plans in organizations is an instrument in doing so. Hospitals are among the organizations in which executing flexible plans among employees (i.e. nurses) is more justified. The statistical population of the present research included all the nurses working at the hospitals of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Using multi-stage cluster sampling method, 220 subjects were selected. The content validity of the research was confirmed by a panel of experts as well as using conformity factor analysis. The reliability of the research instrument was also tested and approved using Cronbach's coefficient alpha. The collected data was analyzed by SPSS and Lisrel software. The results of the structural equation model showed that work-life balance had a significant effect on job attitude (i.e. job satisfaction, job attachment, and tendencytowards job relinquishment). At the end, the applied implications of the study are discussed. <br /> <br /><em>ایجاد تعادل بین کار و زندگی، یکی از مهمترین دغدغههای کارکنان سازمانها در عصر کنونی است. به بیان دیگر، موفقترین کارکنان کسانی هستند که بتوانند بین زندگی کاری و زندگی خود تعادل برقرار کنند. یکی از ابزارهای ایجاد تعادل بین زندگی کاری- خانوادگی ایجاد برنامههای انعطافپذیر در سازمانها میباشد. از سازمانهایی که اجرای برنامههای انعطافپذیر در بین کارکنان (پرستاران) آنان توجیه بیشتری دارد، بیمارستانها میباشد. هدف این مقاله بررسی ارتباط بین تعادل بین کار و زندگی با نگرشهای کاری میباشد. جامعه آماری این تحقیق را تمام پرستاران بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تشکیل میدهند، که از بین آنها 220 نفر به وسیله روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. روایی محتوای ابزار تحقیق با استفاده از نظرات خبرگان و تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بررسی و تایید گردید. دادههای تحقیق از طریق نرم افزار </em><em>Spss</em><em> و </em><em>Lisrel</em><em> بررسی شدند. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که، تعادل کار- زندگی اثر معناداری بر نگرشهای کاری(رضایت شغلی، دلبستگی شغلی، تمایل به ترک خدمت) دارد. نتایج کاربردی در پایان آمده است.</em> <br /> دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X41620130923The Study of the Social Health Rate and The Social Factors Effective on it:
A Case Study of Women Heading Households in Qurvehسلامت اجتماعی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن مطالعه موردی: زنان سرپرستخانوار شهر قروه6810283910.22054/qjsd.2013.839FAحسینیحیی زادهاستادیار مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییمحمودرمضانیکارشناس ارشدمددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130701Thepresent research aims to study the social health rate and the social factors effective on it among women heading households in Qurveh city, Kurdistan province. The theoretical framework of the studyconsists of the Keyes’s social health approach, Weber's theory of socio-economic status, Stark and Gluck model of religious beliefs, and Vatzik’s model of communication skills.The statistical population included all women heading households in Qurveh city who were under coverage of State Welfare Organization (n=92). Also, 92 housewives residing in the same city were randomly selected to be surveyed as the comparison. The results showed that there was a significant relationship between women heading households and housewives, in terms of the social health rate and its different aspects (including five aspects). Moreover,no significant difference was observed between the two groups in terms of socio-economic variables, religious beliefs, and communication skills. <br /> <br /><em>این تحقیق به بررسی میزان سلامت اجتماعی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن در میان زنان سرپرستخانوار در شهرستان قروه میپردازد. رویکردی نظری تحقیق مبتنی بر رویکردهای سلامت اجتماعی کییز، پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی وبر، باورهای دینی گلاک و استارک و مهارتهای ارتباطی میباشد. جامعه آماری شامل تمام زنان سرپرست خانوار( 92 نفر) زیر پوشش سازمان بهزیستی شهر قروه میباشد. همچنین 92 نفر از زنان غیرسرپرستخانوار ساکن همان شهر به صورت تصادفی جهت مقایسه به روش پیمایشی مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتههای تحقیق </em><em>نشان داد که از لحاظ میزان سلامت اجتماعی و ابعاد آن (که شامل پنج بُعد است) در میان زنان سرپرست خانوار و زنان غیرسرپرست، تفاوت معنادار آماری وجود دارد. به علاوه از لحاظ متغیرهای پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، باورهای دینی (بُعد اعتقادی) و مهارتهای ارتباطی بین زنان سرپرستخانوار و زنان غیر سرپرست تفاوت معناداری وجود ندارد. </em> <br /> دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X41620130923The Study of The Relationship Between Organizational Social Capital and Job Satisfaction Among the National Iranian Gas Company (NIGC) Employeesبررسی رابطه سرمایه اجتماعی سازمانی و رضایت شغلی در بین کارکنان شرکت ملی گاز ایران10413484010.22054/qjsd.2013.840FAبهجتیزدخواستیدانشیارجامعه شناسی دانشگاه اصفهانکوروشغلامی کوتناییاستادیارجامعه شناسی دانشگاه گلستانJournal Article20120514The present paper aims to study the status of job satisfaction among the NIGC employees as well as the role of social capital in explaining the satisfaction. The study was a survey research and the data was collected using a questionnaire. The statistical population included all the employees of the NIGC Tehran headquarter (=1000 people), out of which, 290 employees were selected as sample. The independent variable of the study was social capital and the dependent variable was job satisfaction. The results were indicative of a significant relationship between the two variables. Moreover, the most important variables explaining the employees’ status of job satisfaction included participation in organizational decision-makings, prevailing norms, employees’ trust, and working background. <br /> <br /><em>این پژوهش به بررسی رضایت شغلی در بین کارکنان شرکت ملی گاز ایران و بررسی نقش سرمایة اجتماعی در تبیین رضایت پرداخته است. هدف، تعیین نقش سرمایة اجتماعی در ایجاد رضایت شغلی است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش انجام گرفته و ابزار گردآوری اطلاعات به صورت پرسشنامه بوده است. جمعیت آماری این تحقیق شامل کارکنان دفتر تهران شرکت ملی گاز ایران (1000 نفر) میباشد. نمونه مورد بررسی در این تحقیق تعداد 290 نفر از کارکنان این سازمان میباشد. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی و متغیر وابسته آن رضایت شغلی است که نتایج بدست آمده، رابطه معناداری بین آنها را نشان میدهد. بر اساس نتایج به دست آمده مشارکت در تصمیمگیریهای سازمان، هنجارهای رایج، اعتماد و سابقه کار کارکنان، مهمترین متغیرهای تبیینکننده رضایت شغلی کارکنان بودهاند. </em> <br /> دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X41620130923Ethnic Identity-Seeking in Cyberspaceهویت طلبی قومی در فضای مجازی13517284310.22054/qjsd.2013.843FAابوترابطالبیاستادیارجامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایییاورعیوضیکارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20121001Many scholars are on the belief that ethnicity, ethnocentrism, and nationalism are sensitive issues of countries. As a result of the growth of information capacities of the modern world in the last few decades, ethnic tensions have been increased and created new issues. Taking a content analysis approach, the present research aims to study the issue of ethnic identity-seeking in cyberspace. The statistical population included all the contents of the 29 websites active in the ethnic (i.e. Turk/Azeri) identity-seeking affairsin May, 2012. In this paper, the concept of ‘ethnic identity-seeking’ is studied on a scale from ethnocentrism, being the lowest grade, and ethnic cleansing, being the highest grade. The results showed that the majority of ethnic materials in cyberspace were related to ethnocentrism (54%). These materials are written with purpose of promoting thoughts such as enmity of Persians and Turks, colonization of Turks by the Persian government, and historical as well as geographical distortion of Azerbaijan. Separatist nationalism, beingmore radical than ethnocentrism, focuses on the necessity of separating from Iran land and the independence of Turkish regions of Iran. <br />The majority of the materials related to ethnic identity-seeking are generated by the ‘ArazNews’, ‘Qirmiz’, and ‘Gunaz.TV’ websites. What is most blamed by these media includes the government of the Islamic Republic as well as some Turk activists. <br /> <br />امروزه بسیاری از صاحبنظران بر این باور هستند که قومیت، قومگرایی و ناسیونالیسم از موضوعات حساس کشورها محسوب میگردد. طی چند دهه اخیر به موازات افزایش ظرفیتهای اطلاعاتی دنیای مدرن تنشهای قومی فزونی یافته و مسائل جدیدی را بوجود آوردهاند. این پژوهش با روش تحلیل محتوا به بررسی کمّ و کیف مسئله هویت طلبی قومی در فضای مجازی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش تمام مطالب 29 سایت فعال هویت خواه قومی (ترکی/ آذری) در اردیبهشت ماه 1391 میباشد. در این مقاله مفهوم "هویت طلبی قومی " بر روی طیفی که پایین ترین سطح آن "قوم گرایی قانون مدارانه" و بالاترین سطح آن "پاکسازی قومی " میباشد، بررسی شده است. بررسیها نشان میدهد که بیشترین مطالب قومی موجود در فضای مجازی مربوط به "قوم مداری" (با 54 درصد) میباشد. این مطالب در جهت باورسازی افکاری از قبیل ضدیت ترک و فارس، استعمار ترکان توسط حکومت فارسی و تحریف تاریخ و جغرافیایی آذربایجان نوشته شدهاند. یک درجه شدید تر از درجه "قوم مداری"، درجه "ناسیونالیسم تجزیه طلبانه" میباشد که با محوریت لزوم جدایی از سرزمین ایران و مستقل بودن مناطق ترک نشین ایران نوشته شده است. <br />بیشترین مطالب هویت طلبانه قومی مربوط به سایتهای "آراز نیوز"، "قیرمیز" و "گوناز تی وی" و بیشترین عوامل مورد نکوهش این رسانهها نیز حکومت جمهوری اسلامی و برخی از فعالان ترک میباشند. <br /> دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X41620130923A Study of the Relationship Between Religiousness and Lifestyle:
A Case Study of The Residents of Kashan City In 2011بررسی رابطه بین میزان دینداری و سبک زندگی شهروندان مطالعه موردی شهروندان شهرستان کاشان در سال 139017321384410.22054/qjsd.2013.844FAمحسننیازیاستاد علوم اجتماعی دانشگاه کاشانمحمدکارکنان نصرآبادیدانشجوی دکتری رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20121217The concept of lifestyle, as a means of explaining the people’s way of living as well as cultural and behavioral patterns of society, is considered as one of the fundamental notions in human sciences, especially psychology and social sciences. On the other hand, religiousness is regarded as a set of cognitions, beliefs, moralities, and religious rules, commitment to which gives people life, discipline, prosperity, and integrity. It is defined by the scholars as a very strong factor in determining the type of lifestyle. On this basis, the present research aims to study the relationship between religiousness and lifestyle. The main objective of the study, in fact, is to explain the way the two variables of religiousness and lifestyle interact in the statistical population of the research. <br />This was a survey study, and the data was collected using a questionnaire-interview technique. Validity and reliability of the main research scales, i.e. religiousness and lifestyle, were confirmed by Cronbach’s alpha coefficient. The statistical population included all the residents of Kashan city in the first half of the year 2011. Based onCochran's sample size formula and using Quota sampling method, 640 subjects were selected. The results were indicative of a significant relationship between the extent of religiousness and all aspects of lifestyle among the respondents. The results of Spearman’s correlation coefficient also showed that there was a significant relationship of 99% confidence between the two variables (r<sub>s</sub>=0.312). Moreover, the results of the stepwise step-wise regression analysis indicated that the aspects of belief and religious awareness affected the residents’ lifestyle by 29% and 28% respectively.<br /><em>امروزه مفهوم سبک زندگی به عنوان بیان روش زندگی مردم و الگوهای فرهنگی و رفتاری آحاد جامعه از مفاهیم اساسی علوم انسانی به ویژه روانشناسی و علوم اجتماعی به شمار میآید. از سوی دیگر، دینداری به عنوان مجموعه شناختها، عقاید، اخلاقیات و احکام دینی و تمایلات نسبتاً پایدار و مثبت نسبت به دین با کارکردهای عمده حیات بخشی، انضباط بخشی، خوشبختی و انسجام بخشی عامل بسیار نیرومندی در تعیین نوع سبک زندگی، مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته است. بر این مبنا، در این مقاله، رابطه بین میزان دینداری و سبک زندگی مورد مطالعه قرار گرفته است. در واقع، هدف اساسی این مطالعه تبیین رابطه و چگونگی تعامل و پیوند دو متغیر دینداری و سبک زندگی افراد در جامعه آماری مورد مطالعه میباشد.</em> <br /><em>این تحقیق از نوع مطالعه پیمایشی (</em><em>Survey study</em><em>) بوده و دادههای تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه جمعآوری گردیده است. اعتبار و روایی مقیاسهای اصلی پژوهش شامل میزان دینداری و سبک زندگی افراد با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام شهروندان شهر کاشان در نیمه اول سال 1390 میباشد که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 640 نفر به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش سهمیهای تصادفی انتخاب و بررسی شدهاند. یافتههای تحقیق رابطه بین میزان دینداری و هر یک از ابعاد سبک زندگی و نوع سبک زندگی پاسخگویان را نشان میدهد. در مجموع، نتایج فعالیت آماری مربوطه با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن (312/0=</em><em>r<sub>s</sub></em><em>) رابطه معنادار دو متغیر میزان دینداری و نوع سبک زندگی افراد را در سطح اطمینان 99 درصد مورد تأیید قرار داده است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی به روش گام به گام، اثرات بعد اعتقادی و بعد آگاهی دینداری را به ترتیب با 29 و 28 درصد بر سبک زندگی شهروندان نشان میدهد.</em> <br /> دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X41620130923The Study of the Relationship between the Family Social Capital Rate and the Entrepreneurship Characteristics in People’s Personalityبررسی رابطه میزان سرمایه اجتماعی خانواده و ویژگیهای کارآفرینانه در شخصیت افراد21425184510.22054/qjsd.2013.845FAبیژنزارعدانشیارجامعه شناسی دانشگاه خوارزمیمرضیهزارعاستادیار دانشکده هنردانشگاه ارومیهJournal Article20121205The present research aims to investigate the relationship between the family social capital rate and the entrepreneurial characteristics of the people participating in short-term entrepreneurship training courses in different districts of Tehran in 2010. Based on Cochran's sample size formula and using simple random sampling method, 201 subjects were selected from among 2010 people. This was a survey study, and the data was collected using a questionnaireconsisting of standard items about the research dependent variableas well as some standardized researcher-made items on the variable offamilysocial capital along with otherindependentvariables. <br />The entrepreneurial dimensions in people’s personality which were focused in this research included moderate risk taking, control center, the need to success, intellectual health, practicality, ambiguity tolerance, day-dreaming, and challenge seeking. The results indicated that family social capital had a significant positive relationship with the research dependent variable, i.e. entrepreneur personality. There was also a significant positive relationship between this variable and seven out of eight entrepreneurial dimensions in the personality of children. However, it showed no significant relationship with practicality rate in the personality of children. <em>این پژوهش با هدف بررسی رابطه میزان سرمایه اجتماعی خانواده با ویژگیهای کارآفرینانه در شخصیت افراد شرکت کننده در دورههای کوتاه مدت آموزش کارآفرینی در سال 1388 در مناطق گوناگون شهر تهران، به انجام رسیده است. نمونه مورد مطالعـه متشکل از 201 نفر میباشد که براساس فرمـول نمونهگـیری کـوکران و به صورت تصادفی ساده از بین 2010 نفر انتخاب شدهاند. روش پژوهش، پیمایش و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای متشکل از سئوالات استاندارد شده درباره متغیر وابسته تحقیق و سئوالات استاندارد شده و محقق ساخته درباره متغیر سرمایه اجتماعی خانواده و سایر متغیرهای مستقل و زمینهای میباشد.</em><br /> <em>ابعاد کارآفرینانه مورد نظر پژوهش در شخصیت افراد عبارتند از: ریسکپذیری متعادل، کانون کنترل، نیاز به موفقیت، سلاست فکری، عملگرایی، تحمل ابهام، رؤیاپردازی و چالشطلبی. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سرمایه اجتماعی خانواده با متغیر وابسته تحقیق یعنی شخصیت کارآفرین رابطه معنادار و مثبت دارد. این متغیر با هفت بُعد از ابعاد هشتگانه کارآفرینانه در شخصیت فرزندان رابطه معنادار و مثبت داشته است، اما با بُعد میزان عملگرایی در شخصیت فرزندان رابطه معنادار نداشته است.</em><br />