دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X31220121022A Sociological Study of Health and Quality of Life of Grandparents in Tehran Cityمطالعهای جامعهشناختی از سلامت و کیفیت زندگی پدربزرگها و مادربزرگها در شهر تهران، دکتر محمدتقی شیخی1323497FAJournal Article20111113The paper explores and reflects grandparents' health and life style in Tehran city. In recent decades, many grandparents have migrated to Tehran along with their offspring. The study of different aspects of grandparents' life will help younger generations to understand the elder generation as well as to plan for the later stages of life. Moreover, the paper identifies various dimensions of the quality of life and health of the grandparents. A description of their health disorders would help in predicting the possible aging-associated diseases as well as in showing how to plan for the younger generations who are approaching the second phase of their life, i.e. middle age. The paper also evaluates how social and economic conditions among the grandparents are different from each other.
The qualitative and quantitative analysis of data presents clear reflections on the growing population of elderly not only in Tehran but also in Iran. The method of research used in the present paper is that of survey, preceded by theoretical and literature review. In the process of research, 452 families with grandparents have been studied through questionnaires.
<em>مقاله حاضر منعکس کنندة چگونگی سلامت و نحوه زندگی پدر - مادر بزرگها در شهر تهران است. این شهر بزرگ علاوه بر سالمندان بومی خود، طی دهههای اخیر پذیرای سالمندان و پدر- مادربزرگهایی بوده است که به همراه فرزندان خود به این شهر مهاجرت کردهاند. وجود پدر- مادربزرگها و نگاهِ به آنها باعث میگردد، تا ضمن اینکه نسل جوان با گذشته ارتباط برقرار میکند، زمینه سازی میگردد تا دورة سالمندی را نیز برای خود برنامهریزی نمایند. همین طور، مقاله کیفیت زندگی سالمندان را تا جایی که به سلامت آنها مربوط میگردد، بررسی و شناسائی میکند. ارائه تصویری از اختلالاتِ مربوط به سلامت سالمندان خود به پیش بینی بیماریهای احتمالی و کیفیت زندگی نسلهای جوانی که بسوی دوره دوم زندگی یا دورة میانسالی پیش میروند، کمک مینماید. مقاله همچنین به جستجوی این میپردازد که تا چهاندازه شرایط اجتماعی و اقتصادی پدر - مادر بزرگها با یکدیگر متفاوت است.</em>
<em>در این مقاله تحلیل دادهها درباره پدر - مادر بزرگها، موارد انعکاس و ابعاد کمی و کیفی این جمعیت رو به افزایش را نه تنها در تهران، بلکه بعنوان تصویری شفاف در تمام ایران ارائه میدهد. روش تحقیق بکار گرفته شده در این مقاله از نوع پیمایشی میباشد که پیش از آن به بررسی زمینههای نظری و تولید منابع مربوط پرداخته شده است. در مقاله 452 خانواده دارای پدربزرگ و مادربزرگ مورد بررسی قرار گرفته است.</em>
دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X31220121022The Relationship between Social Trust and Sense of Security among Tehrani Citizensرابطه اعتماد اجتماعی و احساس امنیت در میان شهروندان تهرانی، دکتر جعفر هزارجریبی، محبوبه حامد31583498FAJournal Article20110615Order and security are fundamental indicators of human welfare and necessary for the growth and promotion of society and individuals. The relationship between social trust and sense of security among Tehrani citizens is examined and guidelines for its development are proposed.
The method of research is that of survey. The population consists of Tehrani citizens residing in 22 districts of Tehran, above the age of 15. The sample size is determined to be 384 using Cochran formula. The sampling technique is multistage cluster sampling and the instrument used for for data collection is questionnaire.
Findings of the research indicate that the sense of security is dependent on age and education. Age and sense of security are positively correlated; however, education and sense of security are negatively correlated. There was no significant difference between males and females regarding the sense of security. Moreover, there is a positive correlation between trust and sense of security. On the other hand, the sense of security among Tehrani citizens is under the average level.
The development of social trust may lead to an increase in the sense of security. There is a strong correlation between institutional trust and sense of security; therefore, improving the performance of institutions and preventing soft crimes in organizations, especially the ones responsible for social order, can be highly influential in the increase of the sense of security as an important indicator of social welfare and development. Cultural and educational planning can also improve the social trust.<em>نظم و امنیت از شاخصهای اساسی رفاه انسانها محسوب میشوند و چرخهای رشد و تعالی جامعه و افراد آن در گرو تامین این نیاز اساسی است. در این پژوهش سعی شده است با بررسی رابطه اعتماد اجتماعی (به عنوان عنصری اجتماعی) و احساس امنیت در میان شهروندان تهرانی به راهکارهایی برای ارتقاء این مهم دست یابیم.</em>
<em>روش تحقیق حاضر پیمایشی بوده و شهروندان تهرانی بالای 15 سال ساکن در 22 منطقه تهران، جامعه آماری آن را تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری در این پژوهش خوشهای چند مرحلهای است و ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است.</em>
<em>یافتههای پژوهش نشان میدهد که احساس امنیت از حیث سن و تحصیلات متفاوت است. سن و احساس امنیت رابطه مثبت اما تحصیلات و احساس امنیت رابطه منفی با یکدیگر دارند. اما در میان زنان و مردان تفاوت معناداری در احساس امنیت دیده نشد. همچنین رابطه مثبتی میان اعتماد واحساس امنیت برقرار است. از سوی دیگر </em><em>احساس امنیت شهروندان تهرانی در سطح متوسط به پایین میباشد.</em>
<em>با ارتقاء اعتماد اجتماعی میتوان بر احساس امنیت افزود. با توجه به همبستگی نسبتاً قوی میان اعتماد نهادی و احساس امنیت، میتوان با بهبود عملکرد نهادها و جلوگیری از جرایم نرم افزاری درون سازمانها به ویژه سازمانهایی که متولی برقراری نظم اجتماعی هستند، همچنین با کار فرهنگی- تربیتی در زمینه افزایش اعتماد تعمیم یافته، به افزایش احساس امنیت به عنوان یکی از شاخصهای اساسی رفاه اجتماعی و توسعه یاری رساند<strong>. </strong></em>
دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X31220121022Cultural Tourism Development with an Emphasis on Historical Attractions: A Case Study of Historical Attractions of Isfahanتوسعه گردشگری فرهنگی با تاکید بر جاذبههای تاریخی(مطالعه موردی: جاذبههای تاریخی شهر اصفهان)، دکتر مسعود تقوایی، اعظم صفرآبادی59783499FAJournal Article20120305Tourism development as a cultural phenomenon develops the cultural exchange opportunities between tourists and host community. Form, structure, construction of public spaces, etc. are elements that shape the historical identity of cities and the construction of these buildings and many other urban constructions make urban areas more appealing. Cultural tourism is a move from people to visit cultural attractions with the aim to obtain new information and experience in order to satisfy the cultural needs. Isfahan can be considered as one of the world's major cities and a unique exception due to the body of the city, which can be regarded as a valuable solid unit carrying specific thinking and viewpoints. Isfahan is not only a crystallization of a worldview but because of its spatial variation, it is one of the most unique cities with dozens of historical, cultural, religious, and natural attractions. The current research is and applied and developmental one. For the cultural-historical tourism analysis of Isfahan, we provided indices in five dimensions of economic, competitive, social, and cultural, facilities and services and attraction. The defined standards and criteria were implemented and evaluated within the AHP models. Results showed that <em>Naghsh-e Jahan</em> <em>Square</em> has the first rank and <em>Hasht-Behesht</em> (the palace of eight paradises) has the second rank in the historical attractions of Isfahan. Also based on paired comparisons between criteria, social-cultural criteria and attractions have the highest priority; thus, they are influential in historical-cultural tourism development.
<em>توسعه گردشگری به عنوان یک پدیده فرهنگی، گسترش دهنده فرصتهای تبادل فرهنگی بین گردشگر و جامعه میزبان است. شکل، ساختار، فضاها و ساخت و سازهای عمومی و... از عناصر شکلدهنده هویت تاریخی شهرها هستند و احداث این گونه بناها و بسیاری دیگر از ساخت و سازهای شهری، باعث ایجاد کشش بیشتر برای شهرها میشود. </em><em>گردشگری فرهنگی حرکت انسانها برای بازدید از جاذبههای فرهنگی است که با هدف به دست آوردن اطلاعات و تجربه جدید، برای ارضای نیازهای فرهنگی صورت میگیرد. اصفهان از جمله شهرهایی است که میتوان آن را از میان شهرهای مهم دنیا، مستثنی و منحصر به فرد تلقی کرد این ویژگی ناشی از کالبد شهر است که در مجموع یک واحد منسجم و ارزشمند تلقی میشود و حامل نکتههای تفکری و بینشی خاص است. اصفهان نه تنها تبلوری از یک نوع جهانبینی است بلکه با داشتن دهها جاذبه تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و... از نظر تنوع مکانی از بیمانندترین شهرهای موجود محسوب میشود. این تحقیق از نوع کاربردی توسعهای است، بر این اساس برای تحلیل گردشگری فرهنگی- تاریخی شهر اصفهان اقدام به شاخصسازی در پنج بُعد اقتصادی، رقابتی، اجتماعی و فرهنگی، تسهیلات و خدمات و جذابیت شد و سپس معیارها و زیر معیارهای تعیین شده در مدل </em><em>AHP</em><em> پیاده و ارزیابی شدند. نتایج نشان دهنده رتبه نخست مجموعه نقش جهان و رتبه دوم مجموعه هشت بهشت در بین جاذبههای تاریخی شهر اصفهان است، همچنین بر اساس مقایسههای زوجی بین معیارها، معیارهای اجتماعی - فرهنگی و جذابیت در اولویت بالاتر قرار گرفتهاند؛ بنابراین در توسعه گردشگری فرهنگی- تاریخی اثرگذارتر هستند.</em>
دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X31220121022The Relationship between Morality, Economy, and Social Welfareرابطۀ اخلاق، اقتصاد و رفاه اجتماعی، دکتر سعید وصالی، رضا امیدی791043500FAJournal Article20120227The relationship between ethics and economy is one of the issues examined in contemporary human sciences. On one hand, some thinkers believe that economy and ethics should be segregated, emphasizing that since economy seeks to improve the quality of life and eradicating privations, it is a moral issue guided by the invisible hand of the market. On the other hand, some other thinkers emphasize on the negative consequences of economic policies and believe that governments’ interventions are essential for moralizing economy and that development of welfare states and welfare policies is analyzed accordingly. There are different theories of ethics any of which has stressed on different elements such as individual action, individual essence, and legal laws and arrangements, to explain the relationship between ethics and economy. Using social welfare as a construct in analysis, the present paper aims at explaining the relationship between ethics and economy based on an inter-subjective approach.
<em>رابطۀ اخلاق و اقتصاد از موضوعهای مورد بررسی در بحثهای امروزین علوم انسانی است. از یک منظر، قائلان به لزوم جدایی اقتصاد از اخلاق بر این نکته تأکید دارند که اقتصاد از آنجا که به دنبال فراهمنمودن امکانات برای رفع محدودیتها و ارتقاء سطح زندگی افراد است، امری اخلاقی است که دست نامرئی بازار آن را هدایت میکند. اما از منظری دیگر و با تأکید بر پیامدهای منفی ناشی از سیاستهای اقتصادی، این باور وجود دارد که مداخلۀ دولت برای اخلاقیکردن اقتصاد امری ضروری است و شکلگیری و توسعۀ دولتهای رفاه و سیاستهای رفاهی در این راستا تحلیل میشود. هر کدام از نظریههای گوناگون اخلاق با تأکید بر یکی از عناصر کنش فردی، جوهرۀ فرد و قوانین و مناسبات حقوقی، به تبیین رابطۀ اخلاق و اقتصاد پرداختهاند. این مقاله با وارد کردن رفاه اجتماعی بهعنوان یک سازه در تحلیل، بر رویکرد چندفاعلی برای تبیین رابطۀ اخلاق و اقتصاد تأکید دارد. </em>
دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X31220121022Meta-Analysis of Researches in the Field of Manners and Life Skills in Iranفراتحلیل پژوهشهای انجام شده در حوزه آداب و مهارتهای زندگی در ایران، دکتر علی اکبر ارجمند نیا، سعید غیاثی ندوشن، مژگان خوشنام، مایده مقیمیان شیاده1051463501FAJournal Article20101231An analysis of 88 researches in the field of manners and life skills was done. Seventy-two of the researches were conducted by MA students, thirteen of them were research projects, and three of them were doctoral dissertations. All of the researches were conducted at the research and education centers of Tehran, Isfahan, and East Azerbaijan Provinces prior to 1387. Two evaluators made a checklist including the research indexes, research specifications, and the results and recommendations. The results were analyzed by a reliability coefficient, and that was determined as 97% between the evaluators. Some of the results of the meta-analysis are as follows:
Most of the researches analyzed in this study were conducted on teenagers and high school students, and only a few of them focused on university or middle school students. About 88% of the researches were conducted between the years 1380 and 1387, and there was no case of research before 1374.
Most of the researchers had used T-test to analyze the data of their researches. About 86 researches used questionnaires.
Out of 88 researches, 72 were conducted by MA students, 13 were research projects, and 3 of them were doctoral dissertations.
Topics such as forgiving, business management, and home care were less frequent.
Some deficiencies were identified in the methodology and content of the researches, including: excessive tendency towards quantitative research; excessive use of questionnaires and inattention to interview and observation; absence of precise, comparative researches; overemphasis on the western styles and skills and lack of attention to the skills commensurate with Iranian-Islamic culture; co-presence of hypothesis and question in most of the researches; inaccuracy in sampling methods and the use of small populations; excessive attention to high schools students and lack of attention to middle school students and adults; and the study of skills in isolation and inattention to them as
<em>به منظور بررسی تحقیقات انجام شده در حوزه آداب و مهارتهای زندگی فراتحلیلی در این زمینه برروی88 تحقیق که تا سال 1387 در مراکز آموزشی و پژوهشی استان تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی انجام شده بودند صورت گرفت.جهت انجام فراتحلیل از چک لیست محقق ساختهای که در برگیرنده سه قسمت شناسنامه پژوهش، کلیات پژوهش و نتایج و پیشنهادهای پژوهش بود استفاده گردید. چک لیست توسط دو ارزیاب اجرا شد و نتایج ارزیابی به وسیله ضریب پایایی بین ارزیابان مورد بررسی قرار گرفت. ضریب پایایی بین دو ارزیاب 97% به دست آمد. برخی از نتایج این فراتحلیل به قرار زیر است:</em>
<em>اغلب پژوهشهای مورد بررسی در این تحقیق بر روی نوجوانان و دانشآموزان عادی مقطع دبیرستان بوده و تعداد کمینیز بر روی دانشگاهیان و دانشآموزان دوره راهنمایی انجام شده است. حدود 88 درصد تحقیقات مورد نظر در حوزه آداب و مهارتهای زندگی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند، در بین سالهای 80 تا 87 انجام شده در صورتی که قبل از سال 74 هیچ پژوهشی در این زمینه صورت نگرفته است. </em>
<em>در زمینه تکنیک تجزیه و تحلیل دادهها اغلب پژوهشگران از روش آزمون </em><em>T</em><em> گروههای مستقل برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش خود استفاده نمودهاند.</em>
<em>طبق بررسیهای به عمل آمده از 88 پژوهش مورد بررسی در حوزه مهارتهای زندگی و موضوعات مربوط به آن ، حدود 86 پرسشنامه گوناگون در زمینه مهارتهای زندگی توسط پژوهشگران مورد استفاده قرار گرفته است. </em>
<em>از 88 پژوهش مورد بررسی ، در 72 پژوهش، محقق دانشجوی کارشناسی ارشد بوده و 13 نمونه نیز اختصاص به طرحهای پژوهشی داشته است و 3 پژوهشگر نیز برای دریافت رساله دکتری تخصصی خود موضوع مهارتهای زتدگی را انتخاب کرده بودند. </em>
<em>در ارتباط با محتوا، مهارتهایی چون بخشودگی، مدیریت کسب و کار در منزل (که در زمره مهارتهای زندگی بومی قرار دارند) با کمترین فراوانی مواجه هستند.</em>
<em>گرایش بیش از حد به تحقیقات کمّی، تاکید بیش از حد بر استفاده از پرسشنامه و عدم استفاده مناسب از مصاحبه و مشاهده، عدم مشاهده یک مطالعه دقیق تطبیقی در این حوزه، گرایش بیش از حد بر مهارتهای زندگی مورد نظر فرهنگ غرب و کم اعتنایی به مهارتهای زندگی متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی، استفاده همزمان از فرضیه و سوال در بسیاری از تحقیقات، عدم دقت در روشهای دقیق نمونهگیری و بسنده کردن به کمترین نمونه مورد نیاز، تمرکز انجام مطالعات بر روی دانشآموزان دبیرستانی و کم اعتنایی به دانشآموزان راهنمایی و بزرگسالان، تکه تکه کردن مهارتهای زندگی و عدم توجه همزمان به مجموعه مهارتها در مطالعات از جمله نقایص روش شناختی و محتوایی پژوهشهای انجام شده در حوزه آداب و مهارتهای زندگی است.</em>
دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X31220121022Evaluation of the Social Impact of Shahr-Banoo Complexes on the Empowerment of Women in Tehranارزیابی تاثیر اجتماعی مجموعههای فرهنگی بانوان (شهربانو) بر توانمندسازی زنان در شهر تهران، دکتر احمد غیاثوند، دکتر حسن عمار1471683502FAJournal Article20120130Wide presence of women in society has an important role in the development and progress of the country. In this regard, the establishment and development of Shahr-Banoo Complexes with goal of empowering women in social, economic, cultural, and athletic areas may be helpful. This study is an attempt to evaluate the social impact of these centers on various aspects of women's empowerment. This study used survey research method and its statistical population consisted of all women who attended Shahr-Banoo Complexes in Districts 1, 2, 8 and 14 of the Tehran Municipality. Sample size of 237 patients was estimated using Cochran formula and the sampling was multilevel. The results indicate that the establishment of Shahr-Banoo Complexes has contributed to women's empowerment and the development of their capabilities and skills. The results of the factor analysis of different dimensions indicate that the average score for the personal empowerment of women is 4, for family empowerment is 3.61, for professional empowerment is 3.36, and for social empowerment is 3.43. Regarding the individual characteristics, one can state that homemakers and high school graduates are the main users of the complex and are influenced by the programs more than others are. Women's use of Shahr-Banoo Complexes and the increasing level of their capabilities may change their common values to noble ones, which in turn may give rise to an individualism of women in the society.
<em>حضور گسترده زنان در عرصه اجتماع نقش بسزایی در بالندگی و پیشرفت کشور دارد. در همین راستا احداث و توسعه مجموعههای شهر بانو با هدف ظرفیتسازی و افزایش توانمندی بانوان در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی میتواند مفید باشد. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی ارزیابی تاثیر اجتماعی این مراکز بر ابعاد گوناگون توانمندسازی زنان میپردازد. این پژوهش به روش پیمایش انجام شده و جامعه آماری آن را تمام زنان مراجعهکننده به مجموعههای شهربانو در مناطق 1، 2، 8 و 14 شهرداری تهران تشکیل میدهد. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 237 نفر برآورد شده و روش نمونهگیری، چندمرحلهای میباشد. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که احداث مجموعههای شهربانو در مناطق مورد مطالعه و نیز استفاده زنان از آنها، توانسته در ابعاد گوناگون زنان را توانمند ساخته و تواناییها و مهارتهای آنها را گسترش دهد. دیگر یافتهها از طریق آزمون تحلیل عاملی پیرامون ابعاد گوناگون توانمندی نشان داد که میانگین نمره توانمندسازی فردی زنان برابر با 4، توانمندسازی خانوادگی برابر با 61/3، توانمندسازی حرفهای برابر با 36/3 و توانمندسازی اجتماعی برابر با 43/3 است. بر حسب ویژگیهای فردی میتوان بیان داشت که زنان خانهدار و دارای تحصیلات دیپلم بیشترین استفاده را از این مراکز دارند و نیز بیش از دیگران تحت تاثیر برنامههای این مجموعهها هستند. در نهایت با توجه به روند استفاده مداوم زنان از این مراکز و افزایش مهارتها و ظرفیتهای آنها در ابعاد گوناگون میتوان مطرح کرد که این مراکز میتوانند موجبات تغییر در ارزشهای عامگرایانه زنانه را به خاصگرایانه فراهم آورند که به نوبه خود نوعی فردگرایی زنانه را در جامعه دامن میزند.</em>
دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X31220121022Technology and Rural Women: Evolution of Roles and Production Tools of Female Rice Farmers in Guilan Provinceتکنولوژی و زنان روستایی: مطالعهای بر تحول نقشها و ابزارهای تولیدی زنان شالیکار استان گیلان، دکتر سهیلا علیرضانژاد1691963503FAJournal Article20120227Based on Ester Boserup’s theory of development, this research is an attempt to answer the question “Can technology empower the rural female rice farmers?” To answer this question, a qualitative research was designed and different generations of women were observed in a 15-year period. The changes in women’s activities, opportunities, and resources were observed and analyzed. Technology seemed to reduce women’s roles and marginalize them, impeding their access to financial resources. The observations were indicative of the difference in the type of tools used by men and women as well as their roles. In the process of development and upon the introduction of technology to some regions, men had taken the roles previously assigned to women. A decrease in women’s activities has restricted their control over the sources of economic power, including the ownership of rice, land, and trade of products. A change of roles has made the women mere homemakers and has restricted their social relations only with women on a local level.
<em>این پژوهش با اتکای به نظریهاستر بزرف در باره فرآیند توسعه در پی پاسخ گویی بهاین پرسش است که آیا ورود تکنولوژی منجر به توانمندی زنان شالیکار شمال ایران شده است؟ برای پاسخگویی بهاین پرسش از روش کیفی استفاده شده است و نسلی از زنان در یک دوره 15 ساله مورد مطالعه قرار گرفته است. و تحول فعالیتها، فرصتها و منابع در دسترس آنان مورد مشاهده و بررسی قرار گرفت. به نظر میرسید که با ورود تکنولوژی عملاً نقشهای زنان کاهش یافته و آنان به حاشیه فعالیت تولیدی رانده شده و دسترسی آنان به منابع مالی قدرت کاهش یافتهاست. مشاهدات حکایت از تفاوت ابزارهای مورد استفاده زنان و مردان و نیز جدایی نقشهای آنان داشت. در فرآیند توسعه و در فعالیتهایی که شرایط و امکانات منطقه اجازه ورود تکنولوژی را به آنان میداد، نقشها از فعالیتهای زنانه خارج شده و به فعالیتهای مردانه افزوده شده است. پیامد کاهش فعالیتهای زنان آن بود که کنترل محدود زنان بر منابع قدرت مالی حاصل از مالکیت برنح یا زمین و نیز فروش آن، بیش از پیش کم شود و دسترسی آنان به منابع تشویق کننده قدرت از جمله مالکیت نیز محدود شود. تغییر این نقشها زنان را بیشتر به زنان خانه دار تبدیل کرده و روابط اجتماعی آنان را نیز در سطح محلی با دیگر زنان کاهش دادهاست.</em>
دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X31220121022The Status of Active State in Iran: A Study Concerning Adaptation of State Welfare Function with Social Welfare Functionبررسی جایگاه دولت فعال در ایران «در باب تطبیق تابع رفاه دولتی با تابع رفاه اجتماعی در ایران»، دکتر سید سعید وصالی، سید محمد بساطیان69923524FAJournal Article20110423The subject of improvement and welfare, similar to many other phenomena in respect to its relation with the multi-dimensional nature of humans and its relation with a general system, need an acceptable knowledge of several related subjects. This study discussed the concept of “social welfare” using interdisciplinary concepts and the method of survey. In doing so, first, we review the major social policy theories and their approaches to the establishment of social welfare. Highlighting the idea of "active state”, we demonstrate how the social welfare can be establish with regard to the mentioned theories. Then, the research indicated that the establishment of social welfare requires a harmony between the state welfare (state welfare programs) and social welfare (social needs of the people). The survey analysis (needs assessment) among Tehran citizens indicate that 60% of respondents regard employment as the most important need in Iran, And given the high unemployment rate in recent years, creating jobs by the state can help the establishment of social welfare by creating a harmony.
<em>موضوع بهبود و رفاه مانند بسیاری از پدیدهها به لحاظ ارتباط آن با انسان چند بُعدی و نیز ارتباط آن با یک مجموعه کلی، نیازمند شناخت قابل قبولی از موضوعات گوناگون مرتبط است. این تحقیق با کاربرد مفاهیم میان رشتهای و با بهرهگیری از روش پیمایشی، موضوع «رفاه اجتماعی» را مورد بحث قرار داده است. بدین منظور در ابتدا به ارائه مهمترین دیدگاههای سیاست اجتماعی و راهکارهای ارائه شده از سوی این دیدگاهها درباره برقراری رفاه اجتماعی پرداخته و با برجسته ساختن «دیدگاه دولت فعال» به تشریح چگونگی برقراری رفاه اجتماعی با استناد به این دیدگاه پرداخته شده است. در ادامه، این پژوهش نشان میدهد از آنجایی که برقراری رفاه اجتماعی مستلزم تطبیق تابع رفاه دولت (برنامههای رفاهی دولت) و تابع رفاه اجتماعی (نیازهای رفاهی مردم) است و حاصل تحلیل پیمایشی (نیاز سنجی) در بین شهروندان تهرانی نشان داد که 60 درصد پاسخگویان اشتغال را مهمترین نیاز حال حاضر شرایط ایران دانستهاند، و با توجه به نرخ بالای بیکاری در سالهای اخیر، ایجاد اشتغال توسط دولت به نوعی میتواند توفیقی در برقراری رفاه اجتماعی از طریق تطبیق توابع یاد شده باشد.</em>