دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X1520110121Advocacy Planning Theory: Revisitedنظریة برنامهریزی وکالتی : معرفی و نقد ، دکتر پرویز اجلالی1143631FAJournal Article20100626 <em>"Advocacy Planning"</em> as a term was coined by Paul Davidoff in his mid-1960s article in he AIP journal. Being introduced in 1960s, the approach enjoyed vast popularity in 1970s, and its refined version was put into effect in USA and UK then after. The core of Davidoff idea is that different social groups shall be able to suggest alternative development plans for regions, cities, and neighborhoods. These plans may compete with each other so that the best one would be selected. Davidoff argues: if , as it has often being claimed, planning is a rational technocratic process, then all of alternative plans should be the same .But this is not the case .In practice, plans are meaningfully different because planning is primarily a political procedure, reflecting preferences of various social groups.
By acknowledging pluralism in planning, Davidoff believes that planners should act as advocates of urban or rural communities, vocational or ethnic groups, cities, regions etc. He or she should accept values, interests and preferences of the client social group.
Advocacy planning has been criticized seriously. The main criticism is about the contradictory role of a planner: what is his or her main task? Taking care of the community interests, broader group's interests or professional rules or norms which somehow reflect interests of more people. Furthermore, advocacy planners have been accused of diverting communities from more radical forms of social change. Some other criticizes advocacy planners as they rarely are the real representatives of their client communities.<em>برنامهریزی وکالتی اصطلاحی بود که پال دیویدوف<sup><strong><sup>[1]</sup></strong></sup> برای نخستین بار در مقالهای در مجلة انجمن برنامهریزان آمریکا به کار برد. این نظریه در نیمة دوم دهة شصت شکل گرفت و در دهة هفتاد مورد اقبال و توجه قرار گرفت و در انگلستان و آمریکا با جرح و تعدیلهایی به اجرا درآمد. دیویدوف پیشنهاد میکند که گروههای مختلف اجتماعی اجازه داشته باشند که طرحها و برنامههای رقیب برای توسعة شهر، منطقه یا محله پیشنهاد کنند. این طرحها میتوانند با هم رقابت کنند و از میان آنها بهترین طرح یا برنامه برای توسعه انتخاب شود. وی مطرح میکند که اگر آن طور که نظریة برنامهریزی سنتی ادعا میکند، برنامهریزی فرایندی عقلانی و تکنوکراتیک باشد، قاعدتاً همة این برنامهها باید مثل هم باشند. زیرا همگی براساس روششناسی و مبانی نظری واحدی تهیه شدهاند. اما در جاهایی که این اتفاق افتاده است برنامهها مثل هم نبودهاند و همین نکته نشان میدهد که برنامهریزی موضوعی فنی و تکنوکراتیک نیست بلکه با ارزشها و اولویتهای مردم رابطه</em><em> دارد. </em><em>با ا پذیرش کثرتگرایی در برنامهریزی، واژة وکالتی معنا پیدا میکند، زیرا برنامهریز به عنوان یک متخصص نقش وکیل اجتماعات شهری یا روستایی، گروههای شغلی، قومی ونژادی، شهرها، منطقهها، و یا حتی کشورها را برعهده میگیرد. نکتة مهم در اینجاست که برنامهریزی که وکیل یک گروه یا اجتماع میشود میبایست ارزشها، منافع و اولویتهای آن گروه را باور داشته باشد، با آنها همدردی کند، به نفع اهداف آنها تبلیغ کند و در جهت تحقق اهدافشان بکوشد.</em>
[1]. Paul Davidofدانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X1520110121Traditional Rehabilitation in the Village Case: Disabled & Aged Persons in the Villages of Tehran Provinceتوان بخشی سنتی در روستا( مورد : معلولین و سالمندان در روستاهای استان تهران)، دکتر سید احمد حسینی15343632FAJournal Article20100608Estimating 10% handicap of global society for Islamic Iran whose population due to public statistic in 2006 was more than 70,000,000, is approximately about seven million different kinds of handicapped persons. Considering expansion and width of the country and the problems resulting from that mainly in villages, they need rehabilitation services particularly with kinds of rural traditional and endemic knowledge and methods. The aim of this survey is studying issues and problems of handicapped persons, their rehabilitation needs and allocating traditional patterns of solving their problem in villages.
The research was performed as measured sectional in 23 villages and Tehran province through interviewing and filling the materialized questionnaire from 134 families who have handicapped or the aged persons. Kerleinger called such nonrandom sampling as propositional sampling.
Findings show that as a whole 13% was corporal sensory handicapped, 35% was sensory motor handicapped, 21% mental handicapped, 28.5% polyhandicapped and 2.5% had lack of some organs. In addition, 26% of handicaps in the age of employment are disabled. The most were mass motor poly handicaps and just 20% of handicapped persons worked as helper to their families. Also 66% studied handicapped persons didn't get married at the age of marriage and just 30% of them married.
As a conclusion we should take into account the needs of rural families in several fields: prevention of disability, literacy teaching, vocational training and engagement in therapeutic and rehabilitation measurement. Meanwhile advocating the treatment expenses and rehabilitation services are among crucial needs of handicapped persons in rural areas. As a result revitalization and improvement of traditional rehabilitation methods is suggested.
<em>تخمین حدود 10% معلولیت از سوی جامعه جهانی، برای کشور ایران که براساس آمار عمومی سال 1385دارای جمعیتی بالغ بر حدود 70 میلیون نفر است میتواند بطور تقریب 7 میلیون نفر معلول در انواع مختلف داشته باشد که با توجه به گستردگی و وسعت کشور و مشکلات ناشی از آن مخصوصاً در روستاها به نوعی خدمات توانبخشی بویژه از نوع دانش و روشهای بومی و سنتی روستاها نیازمند میباشد.</em>
<em>هدف از این بررسی شناخت بیشتر مسائل و مشکلات معلولین و نیازهای توانبخشی آنان و به ویژه ساخت الگوهای سنتی حل مشکلات معلولین در روستاها میباشد.</em>
<em>روش این مطالعه بصورت مقطعی پیمایشی در 23 روستای استان تهران و از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه محقق ساخته از 134 خانواده دارای معلول یا سالمند نیازمند بصورت نمونه گیری غیر تصادفی</em> (Judemental<em>) که به تعییر کرلنجر<strong>[1]</strong> نمونهگیری </em><em> (</em>propositional<em>)</em><em> است انجام شده است.</em>
<em>از مجموع یافتههای این بررسی 13 درصد معلولین جسم حسی و 35 درصد حسی حرکتی و 21 درصد معلولین ذهنی و 5/28 درصد چند معلولیتی و 5/2 درصد نیز فاقد بعضی اندامها بودهاند.</em>
<em>از جامعه مورد مطالعه26 درصد معلولین در سن کار، ناتوان در اثر معلولیت هستند و بیشتر چند معلولیتی جمعی حرکتی بوده و تنها 20 درصد معلولین کمک کار خانواده بودهاند. ضمنا 66 درصد از معلولین مورد مطالعه در سن ازدواج در اثر معلولیت ازدواج نکرده و تنها 30 درصد آنها متاهل بودند.</em>
<em>از جمله نتایج میتوان به احساس نیاز خانوادههای روستایی در زمینه پیشگیری از معلولیتها، سوادآموزی، حرفه آموزی، اشتغال اقدامات درمانی و توانبخشی اشاره کرد.</em>
<em>ضمن این که تامین هزینههای درمانی و خدمات توانبخشی نیز برای معلولین روستایی به هر نوع ممکن از ضروریات است.</em>
<em>احیاء و توسعه روشهای توانبخشی سنتی از جمله پیشنهادات این تحقیق است.</em>
دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X1520110121Analysis Awareness Rate of Citizenship Rights Among Studentsتحلیلی بر میزان آگاهی از حقوق شهروندی در میان دانشجویان، دکتر ملیحه شیانی، طاهره داودوندی35603633FAJournal Article20100903Citizenship is amongst the major socioeconomic fields which has propounded in different forms throughout history. People enjoy equal rights on the basis of citizenship and these rights often are compromised by a set of their responsibilities towards government and society. This article describes the awareness level of university students and tries to analyze and explain it on the basis of the research findings. The research method is survey and conducted on a sample which includes 300 students of Allame Tabatabaei and AzadUniversities.
The results show that the level of students' awareness of citizenship rights has been various. The highest level of awareness relates to the gender dimension and the lowest level relates to the civil dimension. Furthermore the level of students' awareness significantly correlates with the amount of their social awareness and their values and attitudes toward citizenship.
<em>شهروندی از مهمترین عرصههای سیاسی- اجتماعی است که در طول تاریخ به اشکال گوناگون رواج داشته است. </em><em>براساس موقعیت شهروندی، افراد دارای حقوق برابر هستند که این حقوق، با مجموعهای از تعهدات در قبال دولت و جامعه متوازن میشود.</em>
<em>این مقاله با استناد به دادههای پژوهشی</em><em>، به توصیف میزان آگاهی از حقوق شهروندی در میان دانشجویان و تحلیل عوامل موثر بر آن میپردازد. روش مطالعه پیمایش بوده که نمونهای 300 نفری از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و آزاد مورد آزمون قرارگرفتهاند. </em>
<em>براساس نتایج، میزان آگاهی از حقوق شهروندی در میان دانشجویان یکسان نبوده است. در میان ابعاد مختلف حقوق شهروندی، بیشترین میزان آگاهی مربوط به بعد جنسیتی و نیز کمترین آن مربوط به بعد مدنی حقوق بوده است. همچنین بین میزان آگاهیهای اجتماعی و نگرشهای دانشجویان نسبت به موضوعات مختلف با میزان آگاهی از حقوق شهروندی رابطه معنادار وجود داشته است.</em>
دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X1520110121The Study of Caste-Class System in Rig - Veda and Avestaنظام طبقاتی در ریگ ودا و اوستا، دکتر سیدمحسن سعیدی مدنی61903634FAJournal Article20100425This article aims to study thecaste-class system in Indian Rig- Veda and Avesta, which were the social structure of the ancient Iran as well as India. Since the hymns of the Rig – Veda and Avesta remark three distinct classes, it is hard to imagine the early Aryans with no social classes when they migrated to Iran and India. The Rig - Veda calls these classes "Brahman" (priest), "Rajanya" (nobility), and "Vaisya" (Commoner or Farmer - Craftsman). Avesta labels them "Athravan (priest)", "Rathaestar (Army)", and "Vastrya (Commoner or Farmer - Craftsman). The Classification of Aryans reveals that the classes from Rig-Veda are very close to the Avestan's social classes. This reveals that these two systems have a common origin. Hence it makes evident that the Aryans gradually migrated to India from Iran.
<em>هدف این مقاله بررسی نظام طبقاتی کاست، در ریگ ودا و اوستا در دو جامعه باستانی هند و ایران میباشد. تصور این که بین آریاییهای مهاجر هیچ و نه نظام طبقاتی وجود نداشته است، مشکل به نظر میرسد؛چون سرودهای ریگ ودا و سرودههای اوستا به سه طبقه مجزا اشاره دارند. این طبقات در ریگ ودا به نامهای برهمن (روحانیان)، راجانیه (پادشاهان و اشراف)، وایزیه «وایسیاها» (کشاورزان، صنعتگران) بیان شدهاند. همچنین این طبقات سه گانه را با اسامی اَثروان (روحانیان)، رشتشتر(ارتشیان) و واستریه (کشاورزان و صنعتکاران) در اوستا آورده شده است. طبقهبندی آریاییها نشان میدهد که ساختار طبقاتی ریگ ودایی با نظام طبقاتی اوستایی بسیار نزدیک است. این نشان میدهد که هر دو نظام، منشاء مشترکی داشتهاند. از این رو ثابت میشود که مهاجرت آریاییها به هند به صورت تدریجی از ایران صورت گرفته است.</em>دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X1520110121Determination and Analysis of Enjoying Levels of Rural Areas of Iran; Using Numerical Taxonomy & Cluster Analysis Methodsتعیین و تحلیل سطوح برخورداری مناطق روستایی استانهای کشور با بهرهگیری از روش تاکسونومی عددی و تحلیل خوشهای، دکترمسعود تقوایی، اصغر نوروزی آورگانی911163635FAJournal Article20100711To achieve development, the most complicated unsolved problem of the rural areas, especially in the third world countries, planning is an undeniable necessity. Moreover, to succeed in planning, the first step is to study and to recognize the level of development, capacities, limitations and regional imbalances.
Although attempts have been made so far to determine the level of development in Iran, which is itself an important point, but what the present study seeks to do is to concentrate on the matter of development in the whole country from rural programming standpoint regarding the most recent formal statistics of the country. As a documentary-analytic study, with regard to the available data and the level of the researchers' expertise, it has employed a combination of numerical taxonomy and cluster analysis methods applied to the rural areas of 30 provinces by the usage of 24 indexes of development.
Findings in numerical taxonomy indicated that, in the first phase, Tehran and Sistan-Baluchestan, in the second phase, Qazvin provinces suffer from heterogeneity respectively. The ultimate results of the research are indicative of some kind of developmental gap in the rural areas of the provinces to the point that except for Tehran that was omitted in the first step, over 7.4% are averagely developed, 51.85% deprived and 40.75% are highly deprived. To control the results and to increase the co-efficiency and certainty of the findings, the rural areas were evaluated through cluster method too. In this classification, the provinces were classified into five homogeneous groups sharing common characteristics. The comparison of the two models conveys a relative similarity between the findings or in other words identification of the attained levels among the provinces.
<em>برای دستیابی به توسعه، پیچیدهترین معمای حل نشدة روستاها بویژه درکشورهای جهان سوم، "برنامهریزی" از ضروریات انکار ناپذیر است. از طرفی برای موفقیت در برنامهریزی و رسیدن به توسعه، اولین گام، بررسی و شناخت واقعی از سطح برخورداری، توانمندیها، محدودیتها و عدم تعادلهای منطقهای میباشد.</em>
<em>هر چند</em><em>تاکنون کوششهای فراوانی در زمینة تعیین میزان و سطوح برخورداری در ایران به عمل آمده است - که خود حائز اهمیت میباشند- ، اما آنچه در پژوهش حاضر مد نظر است، تأکید بر این مسئله در سطح کلکشور، از دیدگاه برنامه ریزی روستایی و با استفاده از آخرین آمار رسمی کشور میباشد. در این پژوهشکه از نوع اسنادی- تحلیلی است، با توجه به نوع اطلاعات در دسترس، سطح پژوهش و مهارت پژوهشگران، از تلفیق روشهای تاکسونومی عددی و تحلیل خوشهای؛ در سطح مناطق روستایی 30 استان و با استفاده از 24 شاخص استفاده شده است. نتایج اولیه در روش تاکسونومی عددی نشان داد که: در مرحلة اول استانهای "تهران"و "سیستان و بلوچستان" و در مرحلة دوم استان "قزوین" ناهمگناند. نتایج نهایی پژوهش نشان از وجود شکاف در سطح مناطق روستایی استانها دارد، به طوری که بجز استان تهران که در مراحل اولیه پژوهش حذف شد، استانهای توسعه یافته و بسیار توسعه یافته در بین آنها مشخص نشد، 7.4% استانها در حد تا حدودی توسعه یافته، 51.85% استانها درحد محروم و 40.75% بسیار محروم اند. در ادامة پژوهش، به منظورکنترل و افزایش ضریب اطمینان و مقایسه نتایج، ارزیابی به روش خوشهای نیز انجام شد. دراین گروه بندی استانها در 5 گروه همگن و دارای مشخصات مشترک تقسیم بندی شده اند. مقایسة دو مدل نیز نشان از تشابه نسبی نتایج و بعبارتی دیگر همخوانی سطوح بدست آمده، در بین استانها دارد.</em>
دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X1520110121Paradigmatic Changes in Analyzing Social Problems: From Competition to Cooperationتغییرات پارادایمی در تحلیل مسائل اجتماعی: از رقابت تا همکاری (معرفی، نقد و نظر درباره کتاب «انسانشناسی یاریگری»)، محمود مهام1171643636FAJournal Article20101012Where is suitable point to departure for analyzing social problems? And what are the backgrounds and factors of social evolutions? As a basic dividing we can study variety of concepts and theories in two paradigms: competition and cooperation. The logic of this division is explained in book of “Anthropology of<em> yarygari</em>(cooperation)” .This book is based on survey and exploratory researches by Morteza Farhadi ,ph.D . Connected social interactions , backgrounds , definitions , conceptions and the related theories are presented and criticized. Moreover <em>Yarygari</em> (cooperation) is explained in three different types of <em>“Khodyary”</em> (voluntary contribution), <em>“Hamyary”</em> (cooperation), <em>“Degaryary” </em>(alternative contribution) besides some other types which are extracted from their combination. By Demonstrating role of cooperation as a rule of social order and analyzing social problems, his worthy effort has light up global structures of cooperation. The mentioned rule is not only decoding communication in human society but also among animals. This rule is less known in sociology and anthropology and its explanation of social problems is limited to a special viewpoint; competition. The effect of western’s competition paradigm led to publicizing the superiority of competition’s systems which invert social evolution in Iran and the countries like that .These countries are talented and productive in different types of tradition of cooperation (also culture of <em>yarygari)</em> and any misunderstanding of their condition causes false prescription. Studying the analyses of important subjects such as participation and political participation in Iranian culture especially the case of Iranian women are samples which show analyzing capacity of new findings and provide more explanations.
شیوع بیمارگونة ترجمه و اقتباس در گسترة تلاشهای علمی در حوزه علوم اجتماعی موجب گردیده است، تولیدات علمی که برگرفته از منابع متعدد و بعضاً متنوعی میباشند، فاقد دقتنظر در پدیدههای مورد بررسی، شوند. بهنظر میرسد که مشهورات، مبنای تحلیلها قرار گرفته و سهلالوصول بودن، دلیلی بر حقانیت استدلالها تلقی میشود. در چنین فضایی، تکثیر تولیدات بر اساس استناد نویسندگان به یکدیگر، تدریجاً زمینهساز سرعت در تولید آثار علمی در حوزه علوم اجتماعی گردیده و افزایش آثار تولیدی، زحمت تولید آثار جدید (از نظر زمانی و نه از نظر محتوا) را بسیار کاهش داده است. ارجاع به آثار متعددی که بر اساس مشهورات و نه همراهی و کاووش عمیق در خصوص پدیدههای اجتماعی مورد بررسی، تولید شدهاند، از یکسو زحمت مستندسازی (پشتوانهسازی) را به کلی از موضوعیت انداخته و از سوی دیگر عملاً مانعی برای مواجهه مستقیم و بیواسطه با پدیدههای اجتماعی در کشور گردیده است.
در چنین فضای ملتهبی که البته فارغ از دغدغهها و نیازها نبوده و نیست، نمیتوان صرف تولید اثری جدید را، مثبت و راهگشا دانست و این واقعه را تولیدی محتوایی پنداشت. به نظر میرسد حجم انبوه تولید آثار در حوزه علوم اجتماعی عمدتاً ناظر بر افزایش کمیّت است که با توجه به مکانیسمی که توضیح داده شد، سرعت آن به نحو روزافزونی در حال افزایش میباشد، اما تولیدی که ناظر بر محتوا بوده، نیازی حیاتی است که به ندرت برآورده شده است. آیا وقت آن نرسیده است که لحظهای درنگ نماییم و در مورد چرایی تکرار بیحاصل پرسشها و پاسخهایی که «بنبستاندیشی» را به جای تلاش و نگاه به آینده بر ذهنیتها و رفتارها تحمیل مینمایند، بیندیشیم؟
مجموعه تحقیقات مسئلهمحور و روشمندی که به صورت مستمر در طی بیش از چهار دهه به انجام رسیدهاند، محتوای کتاب <strong><em>انسانشناسی یاریگری</em></strong> را تشکیل میدهند. در واقع، دکتر مرتضی فرهادی با چنین اقدام خطیری در فضای کنونی، فراخوانیْ عینی[1] برای تأمل و پرسش با هدف "تولید" در حوزة علوم اجتماعی به جای ترجمه، اقتباس و تکرار دادهاند. این کتاب، هرچند داعیهدار نخستین گامهای شکلگیری حوزه جدیدی در انسانشناسی است، اما عملاً تجدیدنظرطلبیِ عینی و عملیاتی بسیار قوی در حوزه مسئلهشناسی جامعه ایرانی ـ اسلامی و بلکه ساختیابی جوامع بشری و بازبینی تفکرات قالبی (Stereotypes)، انتقادات ایستا و غیرسازنده، تحلیلهای بنبستاندیشی و احساسات ناامیدانه نسبت به حال و آینده میباشد. در واقع، برخلاف بیشتر آثار انتقادی که صرفاً وجه سلبی نقد را به نمایش میگذارند، در این اثر، همنشینی سلب و ایجاب در سایه استفاده از آراء متنوع اندیشمندان با تعلقات فکری متفاوت در زمانهای گوناگون، سکویی مناسب برای عبور از روزمرهگی در اندیشهورزی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میباشد. با برداشتن گامهایی بلند و استوار که مرهون بیش از چهار دهه تلاش کنجکاوانه و عالمانه در صحنه میدانِ واقعیتها و پدیدههای اجتماعی بوده است، میبایستی فرصت را غنیمت شمرد و در مسیر تثبیت راه پرفایده آغاز شده، تلاشِ برنامهریزی شده نموددانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X1520110121Strategic Development of Universities Explanation of Functional Elements of Board of Trustees and Trend Analysis of Function & Combinationتوسعه راهبری دانشگاهها از منظر تبیین مولفههای عملکردی هیاتهای امنا و روندپژوهی کارکرد و ترکیب اعضای آن، شهاب کسکه، یوسف محب زادگان1652023637FAJournal Article20100409Today, board of trustees in universities and higher education Institutions has an essential role to enhance them to complex, dynamic and adaptive systems and legal evaluation of performance is one of the most effective tools for Improvement of their effectiveness. In this research paper, changes of combination and functions of the board of trustees investigated with the trend analysis from beginning of its foundation, and compare these functions with the similar institutions in the united state and Europe. The purpose of this study was evaluation of how boards of trustees have used the legal capacities after 1998. Finally the research presents differences between activities of boards of trustees before "Fourth Economic, Social, Cultural plan Act "and" Act of Goals, Functions and Structure of ministry of Science, Research, and Technology " and after them.
<em>امروزه هیات امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نقش مهمی در گذار این مؤسسات به سمت سیستمهای پیچیده و انطباقی ایفا مینمایند و ارزیابی قانونمند عملکرد، ابزاری کلیدی برای بهبود اثر بخشی هیات امنا و توسعه راهبری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی فراهم می کند. در این مقاله، روند پژوهی تغییرات ترکیب و کارکردهای هیاتهای امنای دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی، با هدف کلی تبیین تحلیلی عملکرد هیاتهای امنا در طول سالیان گذشته و از ابتدای تأسیس این نهاد در کشور مورد مداقه قرار گرفته </em><em>و</em><em> با کارکردهای فعلی نهادهای مشابه در کشورهای غربی مقایسه شده است. </em><em>بررسی عملکرد هیاتهای امنای وابسته به این وزارت، با توجه به تقسیم بندی مرکز هیاتهای امنا و هیات ممیزه مرکزی وزارت علوم و بر اساس احکام صادر شده، در سه دوره«4» ساله (سالهای بین 1370 تا 1382) و یک دوره «2» ساله (سالهای بین 1384 تا 1386) به صورت متمایز انجام شده است.</em><em> بررسی کارکردها در این پژوهش با استفاده </em><em>از مطالعة کتابخانهای </em><em>اسناد و مستندات</em><em> و روش تحلیل محتوا ، و برای مقایسه این کارکردها با موارد مشابه در دانشگاههای</em><em>معتبر</em><em>غربی،</em><em>از</em><em> روش مطالعه کتابخانه ای و مطالعه تطبیقی </em><em>استفاده</em><em>شده است</em><em> ،برای انجام نمونهگیری از مصوبات هیاتهای امنا از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده و در نهایت، مصوبات نشستهای هیات امنا نمونهگیری شده، به عنوان واحد اساسی تحلیل، مورد پژوهش قرار گرفت</em><em>. یافتههای این پژوهش نشان می دهد که عملکرد بهتر این نهاد نسبت به سایر دورهها، ورود به حیطههای استراتژیک، تفاوت بین کمیت، کیفیت و محتوای مصوبات هیات امنای مؤسسات مختلف، افزایش تقاضای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی برای تشکیل هیات امنای مستقل، در برهههایی اتفاق افتاده که طی آن افزایش کارکردهای این نهاد یا تفویض اختیارات از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته است. این در حالی است که نسبت به نهادهای مشابه در کشورهای پیشرفته، هیاتهای امنای دانشگاههای کشور هنوز از اختیارات کمتری برخوردار هستند</em><em>.</em>