منیژه محمدزاده؛ ابوالفضل امانیان؛ سیدرسول حسینی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، هنجارها و شبکههای اجتماعی) بر توسعۀ کارآفرینی سازمانی انجام گرفته است. در این پژوهش، از مؤلفههای نظریۀ سرمایۀ اجتماعی نهاپایت و گوشال (1976) و مولفههای نظریۀ آنتونیک و هیسریچ (2003) دربارۀ کارآفرینی سازمانی استفاده شده است. روش بررسی توصیفی همبستگی و تلفیقی از روش کتابخانهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، هنجارها و شبکههای اجتماعی) بر توسعۀ کارآفرینی سازمانی انجام گرفته است. در این پژوهش، از مؤلفههای نظریۀ سرمایۀ اجتماعی نهاپایت و گوشال (1976) و مولفههای نظریۀ آنتونیک و هیسریچ (2003) دربارۀ کارآفرینی سازمانی استفاده شده است. روش بررسی توصیفی همبستگی و تلفیقی از روش کتابخانهای و میدانی است. در بررسی میدانی 372 نفر از کارکنان (کارگران، کارگران ماهر، مسئولان میانی و مدیران) شاغل در شرکت ایران خودرو، در سال 1392، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سرمایۀ اجتماعی (نهاپایت و گوشال، 2002) و پرسشنامۀ محقق ساخته برای ابعاد هفتگانۀ کارآفرینی سازمانی (آنتونیک و هیسریچ 2003) به روش نمونهگیری سهمیهای متناسب انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون میانگین، رگرسیون خطی دومتغیره) صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین سرمایۀ اجتماعی و ابعاد پنجگانۀ آن با میزان کارآفرینی سازمانی رابطۀ مستقیم وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون خطی نشان داد بین دو متغیر سرمایۀ اجتماعی و میزان کارآفرینی سازمانی، رابطۀ خطی وجود دارد و سرمایۀ اجتماعی سازمانی توانایی پیشبینی 21 درصد از تغییرات واریانس کارآفرینی سازمانی را دارد. نتایج بهصورت کلی نشان میدهد، کارآفرینی سازمانی، بهعنوان سازهای تلفیقی (تکنولوژیکی ـ مدیریتی ـ اجتماعی) از کمیت و کیفیت سرمایۀ اجتماعی و مؤلفههای آن تأثیر مستقیم میپذیرد.