فریبا شایگان؛ نوذر امین صارمی؛ زینب عباسی
چکیده
برای بررسی سرمایة اجتماعی و احساس امنیت با بهرهگیری از نظریات تئوریپردازان سرمایة اجتماعی همچون پاتنام، فوکویاما، کلمن و بوردیو و بررسی برخی از نظریات مربوط به احساس امنیت همانند نظرات دورکیم، گیدنز، پارسونز، هورنای و فروم چهارچوب تئوریک تدوین شد. سه شاخص اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی و مشارکت اجتماعی به عنوان شاخصهای ...
بیشتر
برای بررسی سرمایة اجتماعی و احساس امنیت با بهرهگیری از نظریات تئوریپردازان سرمایة اجتماعی همچون پاتنام، فوکویاما، کلمن و بوردیو و بررسی برخی از نظریات مربوط به احساس امنیت همانند نظرات دورکیم، گیدنز، پارسونز، هورنای و فروم چهارچوب تئوریک تدوین شد. سه شاخص اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی و مشارکت اجتماعی به عنوان شاخصهای سرمایة اجتماعی انتخاب شدند. بر این اساس چهار فرضیه تدوین شد و به روش پیمایشی با پرسشنامة پژوهشگر ساخته و با 369 دانشآموز دختر مقطع متوسطة منطقة چهار شهر تهران، که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شده بودند آزموده شد. نتایج تحقیق نشان داد که رابطة بین سرمایة اجتماعی و احساس امنیت دانشآموزان دختر معنادار و مستقیم است، یعنی هرچه میزان سرمایة اجتماعی دانشآموزان بیشتر باشد، احساس امنیت آنان هم بیشتر خواهد بود. همچنین مشارکت اجتماعی با احساس امنیت رابطة مثبت و معنادار دارد. در حالی که روابط اجتماعی با احساس امنیت رابطة معنادار و معکوس دارد و نشاندهندة آن است که دانشآموزان با روابط اجتماعی کمتر احساس امنیت بیشتری دارند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که اعتماد اجتماعی دانشآموزان دختر با احساس امنیت آنان رابطهای معنادار ندارد و این فرضیه تأیید نشد.