محسن نیازی؛ فاطمه تورنجی پور؛ میلاد نوروزی؛ اسماء عسگری کویری
چکیده
چکیده نرخ باروری در ایران طی چند دهه اخیر، تحولات چشمگیری داشته و خانوادهها را با چالشهای متعدد در زمینه فرزندآوری روبهرو ساخته است. گروههای مختلف مردم از تلاشهای صورتگرفته برای افزایش جمعیت استقبال نکردهاند. استمرار این روند جمعیتی پیامدهایی چون رسیدن جمعیت به زیر سطح جانشینی و سالخوردگی جمعیت در طی دهههای آتی را ...
بیشتر
چکیده نرخ باروری در ایران طی چند دهه اخیر، تحولات چشمگیری داشته و خانوادهها را با چالشهای متعدد در زمینه فرزندآوری روبهرو ساخته است. گروههای مختلف مردم از تلاشهای صورتگرفته برای افزایش جمعیت استقبال نکردهاند. استمرار این روند جمعیتی پیامدهایی چون رسیدن جمعیت به زیر سطح جانشینی و سالخوردگی جمعیت در طی دهههای آتی را در پی خواهد داشت. بر این مبنا، پژوهش حاضر در نظر دارد با روش فراتحلیل به شناسایی عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتار باروری خانواده در مطالعات ایرانی بپردازد. برای فراتحلیل، 60 پژوهش مرتبط در زمینه باروری در یک دهه اخیر (از سال 1380 تا به حال) که در فصلنامههای معتبر داخلی به چاپ رسیدند، انتخاب شد. پس از بررسی 60 پژوهش، 36 مقاله بهسبب نداشتن معیارهای اساسی برای ورود به فراتحلیل حذف شدند و 24 پژوهش انتخاب شد. براساس نتایج یافتههای فراتحلیل، متغیرهای جمعیتشناختی مربوط به سن، تحصیلات بهویژه تحصیلات زنان، بعد خانواده، پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده، راهبردها و مسائل تنظیم خانواده و جلوگیری از بارداری بهترتیب با بیشترین تعداد آزمون و با ضرایب اندازه اثر 253/1، 111/0- ، 371/0، 810/0و 169/0 مورد توجه پژوهشگران ایرانی در تبیین تغییرات نرخ باروری بودند. مقایسه نتایج حاصل از فراتحلیل با نظریات تبیینکننده تغییرات رفتار باروری نشان میدهد نظریه اجتماعی ـ اقتصادی باروری بیش از سایر نظریات روند تحولات رفتار باروری خانوادههای ایرانی را در یک دهه اخیر تبیین میکند.
محسن نیازی؛ محمد کارکنان نصرآبادی
چکیده
امروزه مفهوم سبک زندگی به عنوان بیان روش زندگی مردم و الگوهای فرهنگی و رفتاری آحاد جامعه از مفاهیم اساسی علوم انسانی به ویژه روانشناسی و علوم اجتماعی به شمار میآید. از سوی دیگر، دینداری به عنوان مجموعه شناختها، عقاید، اخلاقیات و احکام دینی و تمایلات نسبتاً پایدار و مثبت نسبت به دین با کارکردهای عمده حیات بخشی، انضباط بخشی، ...
بیشتر
امروزه مفهوم سبک زندگی به عنوان بیان روش زندگی مردم و الگوهای فرهنگی و رفتاری آحاد جامعه از مفاهیم اساسی علوم انسانی به ویژه روانشناسی و علوم اجتماعی به شمار میآید. از سوی دیگر، دینداری به عنوان مجموعه شناختها، عقاید، اخلاقیات و احکام دینی و تمایلات نسبتاً پایدار و مثبت نسبت به دین با کارکردهای عمده حیات بخشی، انضباط بخشی، خوشبختی و انسجام بخشی عامل بسیار نیرومندی در تعیین نوع سبک زندگی، مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته است. بر این مبنا، در این مقاله، رابطه بین میزان دینداری و سبک زندگی مورد مطالعه قرار گرفته است. در واقع، هدف اساسی این مطالعه تبیین رابطه و چگونگی تعامل و پیوند دو متغیر دینداری و سبک زندگی افراد در جامعه آماری مورد مطالعه میباشد. این تحقیق از نوع مطالعه پیمایشی (Survey study) بوده و دادههای تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه جمعآوری گردیده است. اعتبار و روایی مقیاسهای اصلی پژوهش شامل میزان دینداری و سبک زندگی افراد با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام شهروندان شهر کاشان در نیمه اول سال 1390 میباشد که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 640 نفر به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش سهمیهای تصادفی انتخاب و بررسی شدهاند. یافتههای تحقیق رابطه بین میزان دینداری و هر یک از ابعاد سبک زندگی و نوع سبک زندگی پاسخگویان را نشان میدهد. در مجموع، نتایج فعالیت آماری مربوطه با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن (312/0=rs) رابطه معنادار دو متغیر میزان دینداری و نوع سبک زندگی افراد را در سطح اطمینان 99 درصد مورد تأیید قرار داده است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی به روش گام به گام، اثرات بعد اعتقادی و بعد آگاهی دینداری را به ترتیب با 29 و 28 درصد بر سبک زندگی شهروندان نشان میدهد.
محسن نیازی؛ محمد گنجی؛ محمد کارکنان نصر آبادی
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی نگرش مردم به تعاون و شرکتهای تعاونی در ایران انجام شده است. روش تحقیق آن پیمایش و شیوه نمونهگیری، در انتخاب استانها وشهرستانها، تصادفی ساده و در انتخاب پاسخگویان سهمیهای و متناسب با گروههای شغلی بوده است. حجم نمونه مقتضی براساس فرمول کوکران 1550 نفر محاسبه شده است. کنکاش در ویژگیهای جامعه آماری بر اساس ...
بیشتر
این پژوهش باهدف بررسی نگرش مردم به تعاون و شرکتهای تعاونی در ایران انجام شده است. روش تحقیق آن پیمایش و شیوه نمونهگیری، در انتخاب استانها وشهرستانها، تصادفی ساده و در انتخاب پاسخگویان سهمیهای و متناسب با گروههای شغلی بوده است. حجم نمونه مقتضی براساس فرمول کوکران 1550 نفر محاسبه شده است. کنکاش در ویژگیهای جامعه آماری بر اساس پرسشنامه طراحی شده دارای روایی، منجربه نتایج متعددی شده که برخی از آنها عبارتند از: در کل میزان آگاهی بیشتر پاسخگویان از برنامهها و عملکرد تعاونی و میزان مشارکت بیشتر آنها در حد متوسط روبه پایین بوده است. بیشتر پاسخگویان دارای نگرش مثبت به تعاون و تعاونیها میباشند. میانگین فردگرایی افراد پایینتر از حد متوسط طیف، میانگین تقدیرگرایی بیشتراز حد متوسط طیف، میانگین آیندهنگری کمتر از حد متوسط طیف و میانگین نوگرایی پاسخگویان کمتر از حد متوسط طیف میباشد. در کل، میانگین نمره پاسخگویان به سوالات سرمایه اجتماعی، پایین تر از حد متوسط طیف است. نگرش زنان و مردان به تعاون و تعاونیها تفاوت معناداری ندارد. با افزایش سن پاسخگویان شاهد افزایش میزان نگرش مثبت به تعاون میباشیم. متاهلین نسبت به مجردان نگرش مثبتتری به تعاون و تعاونی دارند. افراد ساکن در شهرها نسبت به ساکنان روستایی، دارای نگرش مثبتتری به تعاون هستند. با افزایش فردگرایی در افراد، نگرش مثبت آنان نسبت به تعاون کاهش مییابد. بین سایر ویژگیهای شخصیتی همانند تقدیرگرایی، آیندهنگری و نوگرایی با نگرش به تعاون رابطه معنادار دیده نمیشود. میزان سرمایه اجتماعی افراد دارای رابطه مستقیم و معنادار با نگرش مثبت به تعاونی است و این رابطه در مشارکت اجتماعی بیشتر از اعتماد، دیده میشود. در مجموع براساس رگرسیون چندمتغیره، دو متغیر فردگرایی و سرمایه اجتماعی، 27 درصد از تغییرات نگرشی پاسخگویان به تعاونی را تبیین میکنند. اثر فردگرایی بر نحوه نگرش به تعاونی منفی و برابر 25- درصد و اثر سرمایه اجتماعی 15 درصد است. بنابراین میزان فردگرایی اثر منفی و غیرمستقیم و سپس سرمایه اجتماعی اثرمستقیم و معنادار به نگرش مثبت درباره تعاون و تعاونی در مدل رگرسیونی دارند.