سعید صفری؛ فاطمه شمس؛ مریم آهوپای
چکیده
سرمایه فکری و کارآفرینی در دهههای اخیر نقش با اهمیتی در اقتصاد جهانی بازی میکنند. سازمانهای کارآفرین ابزاری جهت نیل به رشد اقتصادی هستند و تلاش جهت کسب مزیت رقابتی سازمانها را هرچه بیشتر به سمت داراییهای دانشی از جمله سرمایه فکری سوق میدهد. در دیدگاهی نسبتاً جدید کارآفرینی انعکاس فرآیندهای کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی ...
بیشتر
سرمایه فکری و کارآفرینی در دهههای اخیر نقش با اهمیتی در اقتصاد جهانی بازی میکنند. سازمانهای کارآفرین ابزاری جهت نیل به رشد اقتصادی هستند و تلاش جهت کسب مزیت رقابتی سازمانها را هرچه بیشتر به سمت داراییهای دانشی از جمله سرمایه فکری سوق میدهد. در دیدگاهی نسبتاً جدید کارآفرینی انعکاس فرآیندهای کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی شده است.از این رو هدف این تحقیق بررسی تجربی نقش سرمایه فکری در ایجاد کارآفرینی سازمانی میباشد.در این راستا به تعیین نقش ابعاد سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه اجتماعی در ایجاد کارآفرینی میپردازد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان اداره کل تعاون استان تهران میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. آزمونهای تحلیل عاملی تاییدی معادلات ساختاری (رگرسیون همزمان چند متغیره) با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سرمایه فکری (920.0 = R2) دارای تاثیر مثبت و معناداری برکارآفرینی است و از بین عناصر سهگانه آن سرمایه انسانی (انسانی: 165.0= R 2 ، ساختاری: 192.0= R2 ، اجتماعی: 595.0 = R2)، بیشترین تاثیر را بر کارآفرینی سازمانی دارد .واژههای کلیدی: سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه ارتباطی، کارآفرینی