وحید ساعت چیان؛ مهدی کروبی؛ احمد محمودی؛ بهناز خالقی
چکیده
هدف پژوهش، بررسی پذیرش رفتار برنامهریزی شده اجتماعی دانشجویان در استفاده از دوچرخه و توسعه پایدار شهری بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود که بصورت میدانی انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان تشکیل داده و در نهایت تعداد 254 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای مبتنی بر مدلهای توسعه پایدار ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی پذیرش رفتار برنامهریزی شده اجتماعی دانشجویان در استفاده از دوچرخه و توسعه پایدار شهری بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود که بصورت میدانی انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان تشکیل داده و در نهایت تعداد 254 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای مبتنی بر مدلهای توسعه پایدار اسپریتزر (1997) با ضریب پایایی (83/0) و پذیرش اجتماعی بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده آیزن (1985) با ضریب پایایی (8/0) بود. بر اساس نتایج، دوچرخه نقش مهمی در توسعه فرایند اجتماعی شدن افراد داشته و رابطه مثبت و معناداری بین پذیرش اجتماعی و توسعه پایدار وجود دارد (05/<0P). همچنین 20 درصد از تغییرات توسعه پایدار از طریق ابعاد پذیرش اجتماعی (تئوری رفتار برنامهریزی شده) بدست آمد. در نهایت میتوان بیان داشت که رفتار ادراک شده در پذیرش اجتماعی بیشتر توسط عوامل بیرونی نظیر تشویق و ترغیب فرد توسط خانواده، افراد مهم، دوستان، آشنایان و حتی هنجارهای موجود در جامعه میتواند در بروز توسعه پایدار نقش قابلتوجهی ایفا کند. در ادامه نیز افراد با تغییر در ذهنیت خود، تمام رفتارهایی که در اوقات فراغت از خود بروز میدهند را به یک جریان فرهنگساز مبدل خواهند کرد.