احساس امنیت بهعنوان یک پدیده روانشناختی- اجتماعی تحت تأثیر عوامل زیادی است. در این پژوهش با بهرهگیری از نظرات هویت اجتماعی گیدنز و جنکینز 7 فرضیه و زیرفرضیه طرح و به روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته از حجم نمونه 267 نفری از جامعه آماری زنان و دختران 18سال به بالای شهر تهران آزمون گردید. نتایج پژوهش نشان داد که 52% نمونه مورد ...
بیشتر
احساس امنیت بهعنوان یک پدیده روانشناختی- اجتماعی تحت تأثیر عوامل زیادی است. در این پژوهش با بهرهگیری از نظرات هویت اجتماعی گیدنز و جنکینز 7 فرضیه و زیرفرضیه طرح و به روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته از حجم نمونه 267 نفری از جامعه آماری زنان و دختران 18سال به بالای شهر تهران آزمون گردید. نتایج پژوهش نشان داد که 52% نمونه مورد بررسی احساس امنیت زیاد دارند، 3/34% درحد متوسط و 7/13% احساس امنیت اجتماعی کمی دارند. احساس امنیت جانی بیش از مالی و حیثیتی است. آزمون فرضیات هم نشان داد که افرادی که از هویت اجتماعی قویتر، ارتباط اجتماعی بیشتر، هویت فردی بالاتر، اعتماد به نفس بیشتر و تعلقات مذهبی بالاتری برخوردارند، احساس امنیتاجتماعی بالاتری هم دارند. در این پژوهش رابطه اعتماد بنیادین و احساس امنیت تأیید نشد.
امروزه آموزش عالی از اساسی ترین ارکان خیزش به سمت جهانی شدن و نیروی انسانی ماهر، اصلیترین شاخصه پیشرفت و توسعه کشورها محسوب میشود. با رشد و گسترش فناوری اطلاعات (IT) وکوتاه شدن چرخههای اقتصادی، داراییهای ناملموس، به ویژه دانایی، نقش خود را پررنگ تر کرده و باعث ایجاد ارزش افزوده میگردد. در این راستا توسعه علمیو تقویت نهادهای ...
بیشتر
امروزه آموزش عالی از اساسی ترین ارکان خیزش به سمت جهانی شدن و نیروی انسانی ماهر، اصلیترین شاخصه پیشرفت و توسعه کشورها محسوب میشود. با رشد و گسترش فناوری اطلاعات (IT) وکوتاه شدن چرخههای اقتصادی، داراییهای ناملموس، به ویژه دانایی، نقش خود را پررنگ تر کرده و باعث ایجاد ارزش افزوده میگردد. در این راستا توسعه علمیو تقویت نهادهای آموزشی و پژوهشی میتواند آماده کننده راه به سمت تحقق در سایر زمینههای توسعه باشد. این پژوهش چالش اصلی در این زمینه را عدم استفاده صحیح از استعدادهای بالقوه افراد و پرورش تفکر خلاق فرض کرده است. این تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی انجام شده و روش نمونه گیری سهمیهای، وحجم نمونه 393 نفر میباشد. برای تحلیل دادهها از رگرسیون چندمتغیره و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل ازآزمون فرضیات نشان میدهد که خلاقیت در بین دانشجویان در حد متوسط بوده و بین انگیزه، اعتماد به نفس، شیوه فرزند پروری خانواده، مشارکت در کار گروهی و خلاقیت رابطه معنادار وجود دارد، ولی بین سن و خلاقیت رابطهای دیده نمیشود. همچنین نتایج بیانگر آن است که برحسب ارزش بتا (Beta) به ترتیب متغیرهای مشارکت در کارگروهی و اعتماد به نفس با خلاقیت همبستگی داشتهاند.