امیر محمد خانی؛ ابولفضل کزازی؛ محمد تقی تقوی فرد
چکیده
یکی از مهمترین مسائل حوزه فرهنگی و اجتماعی، ارزیابی عملکرد است. از آنجا که ماهیت فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی ناملموس، و تنیده با انتزاع است، ارزیابی نتایج وآثار آن به صورت ذاتی با دشواری همراه است. تعریف این مسئله در یک بستر بروکراتیک همچون شهرداری تهران، با دشواری مضاعف در عرصه اجرا همراه است. اثربخشی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی ...
بیشتر
یکی از مهمترین مسائل حوزه فرهنگی و اجتماعی، ارزیابی عملکرد است. از آنجا که ماهیت فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی ناملموس، و تنیده با انتزاع است، ارزیابی نتایج وآثار آن به صورت ذاتی با دشواری همراه است. تعریف این مسئله در یک بستر بروکراتیک همچون شهرداری تهران، با دشواری مضاعف در عرصه اجرا همراه است. اثربخشی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در شهرداری تهران با سایر ماموریتهای این دستگاه اجرایی از جمله خدمات شهری، خدمات فنی و عمرانی و امثالهم، حسب تجارب موجود موجب تضعیف حوزه فرهنگی و اجتماعی و اطلاق برچسب ناکارآمد بودن فعالیتهای این حوزه شده است. باتوجه به این واقعیت امر، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در حوزه فرهنگ و هنر و تاثیر آن بررضایت شهروندان انجام گرفته است. روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات یک پژوهش توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. در راستای هدف پژوهش پس از استخراج عوامل مؤثر در کیفیت خدمات معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، پرسشنامه با بهرهگیری از ادبیات موضوع تنظیم گردید. پرسشنامه تدوین شده بین 450 نفر از شهروندان مناطق 22گانه شهر تهران که طی یکسال گذشته حداقل یکبار از خدمات فرهنگی و هنری معاونت فرهنگی و اجتماعی تهران بهرهمند شدند، براساس روش نمونهگیری طبقهای بصورت تصادفی ساده توزیع گردید.
اصغر باقری؛ نیر امامی؛ مهناز محمدزاده نصرآبادی
چکیده
چکیده هدف از این مقاله ارزیابی کیفیت خدمات در تعاونیهای تولید روستایی شهرستان اردبیل میباشد. پژوهش حاضر به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از اعضای تعاونیهای تولید روستایی فعال و غیرفعال شهرستان اردبیل بودهاند. با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان، نمونهای متشکل از 180 نفر انتخاب و اطلاعات لازم ...
بیشتر
چکیده هدف از این مقاله ارزیابی کیفیت خدمات در تعاونیهای تولید روستایی شهرستان اردبیل میباشد. پژوهش حاضر به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از اعضای تعاونیهای تولید روستایی فعال و غیرفعال شهرستان اردبیل بودهاند. با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان، نمونهای متشکل از 180 نفر انتخاب و اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال (Servqual) دو بخش انتظارات و ادراک، گردآوری گردید. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه به کمک متخصصین تایید کردید و برای سنجش پایایی آن یک مطالعه راهنما با کمک 30 نفر از اعضا انجام شد. نتایج نشان داد که در هر دو گروه تفاوت معنیداری بین انتظارات و ادراک اعضای تعاونیها وجود داشت. بطوری که در تعاونیهای فعال میزان ادراک در چهار بعد (قابلیت اعتماد، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) بیش از حد انتظار بود ولی در تعاونیهای غیرفعال میزان ادراک کمتر از حد انتظار بود. میانگین نمره انتظارات در تعاونیهای فعال 56/29 و در تعاونیهای غیرفعال 68/29 و نمره ادراک در تعاونیهای فعال 02/28 و در تعاونیهای غیرفعال 85/11 میباشد که نشان میدهد علیرغم انتظارات برابر اعضای تعاونیهای تولید، خدمات نابرابری در این تعاونیها ارایه شده است که در کنار سایر عوامل میتواند در ناکارآمدی و غیرفعال شدن گروه دوم تاثیر گذار باشد.