یزدان شیر محمدی؛ مراد برادران؛ مریم مختار جوزانی
چکیده
امروزهصنعت گردشگری با استفاده از فنآوری توانسته است نوع جدیدی از گردشگری، به نام «گردشگری مجازی» را خلق کند. این فنآوری بستری را برای حضور افراد در سرزمین دیجیتالی فراهم کرده است که مشاهده هرگونه اطلاعات صوتی، تصویری و متنی از دنیای واقعی را میسر میسازد. شواهد و قرائن نشان میدهد که این امکان، اثرات قابلتأملی بر روی رفاه ...
بیشتر
امروزهصنعت گردشگری با استفاده از فنآوری توانسته است نوع جدیدی از گردشگری، به نام «گردشگری مجازی» را خلق کند. این فنآوری بستری را برای حضور افراد در سرزمین دیجیتالی فراهم کرده است که مشاهده هرگونه اطلاعات صوتی، تصویری و متنی از دنیای واقعی را میسر میسازد. شواهد و قرائن نشان میدهد که این امکان، اثرات قابلتأملی بر روی رفاه ذهنی افراد بر جای میگذارد. بر این اساس هدفِ اصلی این مقاله بررسی و تحلیل تأثیر گردشگری مجازی بر رفاه ذهنی با استفاده از تئوری «سیستم انگیزشی لذت» در نظر گرفته شد. اطلاعات موردنیاز برای تحلیل این اثرات با استفاده از روش پیمایش در بازه زمانی دی تا پایان بهمنماه 98 استخراجشده است. جامعه آماری این تحقیق به دلیل نامشخص بودن تعداد گردشگران خارجی، نامحدود در نظر گرفته شد و برای تعیین نمونهآماری نیزاز فرمول کوکران استفاده و به کمک نمونهگیری در دسترس، تعداد 384 نفر از بین گردشگران اروپایی انتخاب شدند. تحلیل دادههای گردآوری شده به کمک نرمافزار SPSS23 و آموس انجام شد و یافتههای تحقیق نشان داد کهسهولت درک شده، سودمندی درک شده و لذت درک شده بر رضایت از زندگی، کیفیت زندگی، شادکامی و سلامت روان بهواسطه غرقگی، تأثیر مثبت و معناداری دارند.