@article { author = {}, title = {Examining the Quality of Trust and Social Withdrawal among University Students}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {3}, number = {11}, pages = {131-182}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {}, abstract = {Isolation, in social science, is withdrawal and deprivation from social interactions. Although it has been an issue for centuries, it has been studied systematically just for the last fifty years. The present paper investigates the quality of university students’ withdrawal and its relation to social trust. Social withdrawal is measured on the basis of three factors: membership in associations and social groups, having social links, and having social relations. The major independent variable is that of social trust, measured by three dimensions of institutional trust, generalized trust and inter-personal trust. The present paper is a survey study and data collection is done through questionnaires distributed among 361 students. The subjects were chosen through proportional stratified sampling. Cronbach’s Alpha was used for testing reliability of measuring tools, Pearson correlation coefficient was used for testing hypotheses, Variance analysis was used for comparing average values and regression analysis was used for examining the analytic model. Findings show that there is a significant relationship between social trust and social withdrawal among university students. The resulted correlation coefficient for this variable was -0.294. With a significance level of p=0.000, it is indicative of a negative (and reverse) relationship between these two variables. Therefore, we can claim that social withdrawal of university students is largely influenced by the quality of their social trust. Decrease in their social trust leads to increase in their social withdrawal and vice versa. There is also a negative (and reverse) significant relationship between their economic-social status and their social withdrawal. Multi-variable regression analysis shows that %14 of social withdrawal variance is explained by three variables of generalized trust, parents’ income and inter-personal trust. Therefore, experimental results of the study seem to confirm theoretical views represented in the theoretical framework. Generally, considering the existing social withdrawal, it is necessary to make appropriate policies for activating and motivating university students so that we can eradicate its causes and, subsequently, prevent its probable social damages.       }, keywords = {Social Withdrawal,social trust,Membership in Associations and Social Groups,Social Link,social relations}, title_fa = {بررسی چگونگی اعتماد و کناره‌گیری اجتماعی در میان دانشجویان ، دکتر ابوتراب طالبی، راضیه برزگری دهج}, abstract_fa = {در ادبیات علوم اجتماعی انزوا به وضعیت عینی کناره‌گیری و محرومیت از تعاملات و فضاهای اجتماعی اطلاق می‌شود. اگر چه این موضوع صدها سال برای بشریت مطرح بوده، اما تنها در 50 سال گذشته بطور نظام‌مند مورد توجه قرار گرفته ‌است. این مقاله به بررسی چگونگی کناره‌گیری دانشجویان و ارتباط اعتماد اجتماعی با آن می‌پردازد. کناره‌گیری اجتماعی با سه مؤلفه عضویت در انجمن‌ها و گروه‌ها، پیوند اجتماعی و روابط اجتماعی سنجیده شده است. متغیر مستقل اصلی، اعتماد اجتماعی است که با سه بُعد اعتماد نهادی، اعتماد تعمیم‌یافته و اعتماد بین‌فردی سنجیده شده‌است. روش تحقیق از نوع پیمایش است. داده‌ها از طریق پرسشنامه ساختاریافته از 361 دانشجو که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب انتخاب شدند، گردآوری شده‌است. از روش‌های آماری آلفای کرونباخ برای پایایی ابزار سنجش، ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیه‌ها، تحلیل واریانس برای آزمون مقایسه میانگین‌ها و رگرسیون برای سنجش مدل تحلیلی استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد بین اعتماد اجتماعی و انزوای‌اجتماعی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی بدست آمده برای این متغیر برابر 294/0- با سطح معناداری 000/0=P، بیانگر رابطه منفی و معکوس بین دو متغیر یاد شده می‌باشد. بر این اساس می‌توان گفت کناره‌گیری اجتماعی دانشجویان به طور جدی تحت تأثیر چگونگی اعتماد اجتماعی آنها قرار دارد. با کاهش اعتماد اجتماعی دانشجویان، انزوای اجتماعی آنها بیشتر و با افزایش اعتماد، انزوای اجتماعی آنها کمتر می‌شود. همچنین بین پایگاه اقتصادی - اجتماعی و انزوای ‌اجتماعی دانشجویان رابطه معنادار منفی و معکوس وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره نشان می‌دهد که 14 درصد از واریانس متغیر انزوای اجتماعی توسط 3 متغیر اعتماد تعمیم‌یافته، درآمد والدین واعتماد بین‌فردیتبیین می‌شود. به این ترتیب داده‌های تجربی مؤید دیدگاه‌های نظری مطرح شده در چارچوب نظری مقاله می‌باشد. در مجموع، با توجه به چگونگی انزوای اجتماعی موجود، لازم است با اتخاذ سیاست‌های مناسب در راستای فعال سازی و انگیزه‌بخشی به دانشجویان، زمینه‌های شکل‌گیری انزوای اجتماعی را از بین برد تا از آسیب‌های اجتماعی پس از آن نیز جلوگیری شود.  }, keywords_fa = {انزوای اجتماعی,اعتماد اجتماعی,عضویت در انجمن‌ها و گروه‌ها,پیوند اجتماعی,روابط اجتماعی}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_3526.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_3526_ca15de4b2074099ec7c39b00dbe0f856.pdf} }