@article { author = {vesali, saed and mohammadinkhorasani, amer}, title = {Welfare of view of Ali ibn Abi Talib Nahjolbalaghe}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {5}, number = {20}, pages = {69-92}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {}, abstract = {States have always tried to provide people or some of people with the minimum level of welfare to keep them satisfied. However, the interference by governments in this matter varies. This study is about the attitudes of Ali-Ibn-Abitaleb towards welfare since he is the one whose governance is a model for Iranians by which they have been inspired. In order to do this the content analysis of Nahj-ol-balaghe was employed. In this content analysis the main category was welfare and frequency tables were used to report the findings and the analysis of the findings was conducted in a qualitative way. Referring to the conceptual framework and the text, the sub categories of welfare were obtained as follows: 1. Poverty 2. Donation 3. Knowledge and learning4. Justice and equality 5. Right and wrong 6. Consultation 7. Reason and wisdom 8. Contentment and greed 9. Solidarity, friendship and trust. The most important conclusion was that along with emphasizing the above mentioned welfare concepts, he based the welfare of a society on institutionalizing moral values, doing justice to people, promoting equality and upholding people's rights and freedom.  }, keywords = {Welfare,Ali-Ibn-Abitaleb,justice,Rights}, title_fa = {رفاه از دیدگاه علی بن ابی طالب در نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {حکومت‌ها برای راضی نگاه داشتن مردم در پی آن بوده‌اند تا دست حداقل‌هایی را برای آن‌ها یا برای برخی از آن‌ها فراهم کنند، اگر چه میزان دخالت حکومت‌ها در این امر تفاوت می‌کرده است. این مطالعه به بررسی دیدگاه‌های رفاهی علی بن ابی طالب به عنوان کسی که حکومت داری‌اش سرمشق و الهام بخش ایرانیان است می‌پردازد. برای این منظور از روش تحلیل محتوا استفاده گردیده است. تحلیل محتوای مضمونی کل نهج‌البلاغه با مقوله رفاه و گزارش یافته‌ها به صورت جداول فراوانی و تحلیل یافته‌ها به صورت کیفی انجام شده است. زیر مقوله‌های رفاهی به دست آمده به صورت رفت و برگشتی میان چارچوب مفهومی‌ و متن به صورت زیر به دست آمدند: 1. فقر و نیازمندی 2. صدقه و بخشش 3. علم و فراگیری 4. عدالت و مساوات 5. حق و باطل 6. مشورت 7. تعقل، خرد و تدبیر 8. قناعت و طمع 9. اتحاد، دوستی و اعتماد. مهمترین نتیجه‌گیری این بود که همراه با تاکید بر مفاهیم رفاهی ذکر شده در بالا، علی بن ابی طالب رفاه جامعه را بر مبنای نهادینه کردن ارزش‌های اخلاقی، اجرای عدالت، ارتقای برابری و حمایت از حقوق و آزادی‌های مردم بنا کرد.  }, keywords_fa = {رفاه,علی بن ابی طالب,عدالت,حقوق}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_716.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_716_1e0b7357ca76fc1feb8471ef37e700d2.pdf} }