@article { author = {Besatiyan, sayyedmohammad and salemi ghamsari, morteza}, title = {The Priority of Field over Theory in Presenting Helping Theory in Iran}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {3}, number = {13}, pages = {226-253}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2013.849}, abstract = {Basically, the process of theory building, whether qualitative or quantitative, requires several observations. In the cycle of science production, there is an obvious link between theory and method; i.e. theorization is a result of continuous interaction between observations, explaining them and new observations to explain the former ones. The theories based on fieldworks are to discover and argue the field data which is collected by the researcher who had been present in the field of research. In fieldworks, the researchers are in close contact with the studied phenomenon. If they add participation to their observations and identify themselves with the studied phenomenon, then they will be able to prepare the ground for a deep understanding of it. The methodology of the book ‘Anthropology of Helping’[1] is indicative of a special scientific style in presentation of findings by the author. To present his findings, the author, as an anthropologist, frequently resorts to comparison and argumentation. He starts with argumentation and then continues with comparison. He uses his basic observations (resulted by living among rural people) for theory building and then, using his subsequent observations (resulted by fieldworks and library studies) he tests the theories. Meanwhile, to make his findings organized and easy to understand, he leaves abstractness and proves them using objective observations. Explanation of abstract concept using objective examples helps the readers to better understand the theoretical findings.    }, keywords = {Fieldworks,Participant Observation,Theory Testing,Theory Building,Helping Theory}, title_fa = {تقدم میدان بر نظریه در ارائه نظریه یاریگری در ایران}, abstract_fa = {اصولاَ فرایند نظریه‌پردازی در هر دو روش کمی و کیفی مستلزم انجام مشاهدات متعدد است. در فرایند چرخه‌ای تولید علم در هر دو روش، پیوند آشکاری بین نظریه و روش وجود دارد. پیوند بین نظریه و روش بدین‌معنی است که خلق یک نظریه تعامل مستمری است بین مشاهده، تبیین و انجام مشاهدات جدید برای آزمون تبیین اولیه. در این میان نظریه‌های برخاسته از میدان تحقیق؛ به منزله یکی از گونه‌های تحقیق، به دنبال کشف و استدلال از دل داده‌های میدانی است که ماحصل حضور محقق در میدان پژوهش است. در این روش، محقق در ارتباط نزدیک با پدیده مورد مطالعه قرار می‌گیرد و حال اگر مشاهدات خود را در عرصه میدان تحقیق با مشارکت همراه کند، با یکی کردن خود با پدیده‌ مورد پژوهش، زمینه‌ شناختی عمیق و مستحکم از پدیده را فراهم می‌کند.                  اما روش‌شناسی کتاب انسان‌شناسی یار‌یگری  گویای سبک علمی و خاص در ارائه یافته‌های نگارنده این اثر است. بدین ترتیب که نگارنده به منظور بیان یافته‌های خود به مثابه یک مردم شناس،‏‏ بارها پل ارتباطی برای تولید علم، یعنی قیاس و استقراء را طی می‌کند؛ با استقراء شروع و با قیاس مباحث خود را کامل می‌کند. بدین‌صورت که وی از مشاهدات اولیه خود (که در نتیجه زندگی در کنار روستاییان است) برای نظریه‌سازی و از مشاهدات بعدی خود (که در نتیجه پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای است) برای نظریه-آزمایی بهره می‌گیرد. از طرف دیگر نظریه‌پرداز نظریه یاریگری جهت آسان فهم کردن و مستدل کردن یافته‌های خود، هر دم از نردبان انتزاع پایین می‌آید و آن را با مشاهدات عینی تثبیت می‌کند. تشریح مفاهیم ذهنی با کمک مصادیق عینی منجر به سهولت درک یافته‌های نظری برای مخاطب شده است. }, keywords_fa = {پژوهش میدانی,مشاهده مشارکتی,نظریه‌آزمایی,نظریه‌پردازی,نظریه یاریگری}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_849.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_849_84e0c1e8a0755453b52b2d71563db6b5.pdf} }