@article { author = {abdolahzadeh, nasim and bolandhematan, keyvan and zebardast, mohamadamjad}, title = {Women's Narrative Analysis of Gender Inequalities in Education Field: Case Study: Women in Marginal Areas of Naysar, Sanandaj}, journal = {Social Development & Welfare Planning}, volume = {9}, number = {36}, pages = {175-208}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-492X}, eissn = {2476-6429}, doi = {10.22054/qjsd.2018.9600}, abstract = {Women's Narrative Analysis of Gender Inequalities in Education Field: Case Study: Women in Marginal Areas of Naysar, Sanandaj Nasim AbdollahZadeh[1]  ,  Keyvan bolandhematan[2] Mohammad Amjad Zebardast[3] Receive: 4/12/2018                 Accept: 2/2/2019   Abstract The purpose of the present research was to offer women's narratives of gender inequalities in the field of education in order to identify and analyze the factors and mechanisms of these inequalities in the marginal areas of Naysar, Sanandaj. Any behavior, language, politics, and other actions reflecting the fixed and persistent view of the members of the community of women as subordinate beings means the inequality of gender that takes on more and more meaningful forms in the field of education. For this purpose, it has benefited from three perspectives, i.e., feminist, Bourdieu and Chaftez for theoretical foundations, and used the value of analyzing the content narrative in which uncertainty, complexity, contradictions and dichotomy are not tolerated and shows the subordinate position and life of women. The interviews with 53 women who had experience in life and education at Naysar came to the conclusion that the analysis of the narrative of women shows that inequality takes place in the four areas of the family, the teaching centers, and the local community and the patriarchal system, and its consistency with the marginal conditions and manifests itself in the sub-themes such as mastery of stereotypes and patriarchal molds, psychological and physical damages of parents, early and premature marriage, lack of attention to educational needs, high cost of educational centers and the provision of inequitable gender education. These sub-themes are overlapping in the field of education and produce and reproduce gender inequality in the field of education in the four main themes: the economic weakness and lack of the family background culture, academic exhaustion, the sense of deprivation of position/marginalization of this gender inequality, and nevertheless, women consider education as a way of development, position and consciousness, but the conditions of marginalization give them less power to maneuver. Keywords: Gender Inequalities, Education Field, Marginalized Areas, Content Narrative Analysis [1]. PhD student of Educational Administration, KurdistanUniversity,Kurdistan, Iran.     (Corresponding Author).    abdolahzadeh.nasim@gmail.com [2]. Assistant Professor, Department of Educational Sciences, KurdistanUniversity,     Kurdistan, Iran.    k.bolandhematan@gmail.com [3]. Assistant Professor, Department of Education, KurdistanUniversity,  Kurdistan, Iran.     mazabardast@yahoo.com}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل روایتِ زنان از نابرابری‌های جنسیتی در میدانِ آموزش مورد مطالعه: زنانِ مناطقِ حاشیه‌ای نایسر ِشهرِ سنندج}, abstract_fa = {چکیده هدفِ پژوهش حاضر، ارائه روایت‌های زنانِ از نابرابرهای جنسیتی در میدانِ آموزش است تا بتوان عوامل و مکانیسم‌های این نابرابری را در مناطقِ حاشیه‌ای نایسر ِشهرِ سنندج شناسایی و تحلیل نمود. برای این منظور از سه دیدگاه فمینیستی، بوردیویی و چافتز برای مبانی نظری سود جسته و از روشِ تحلیلِ روایتِ مضمونی که در آن عدم قطعیت، پیچیدگی و تضادها و دوگانگی را برنمی‌تابد و زندگی و موقعیت فرودست زنان را نشان می‌دهد، استفاده‌شده است. با 18 نفر از زنانی که تجربه زندگی و آموزش در نایسر را داشته‌اند مصاحبه به عمل آمد و نتیجه تحلیل روایت زنان نشان می‌دهد که نابرابری در چهار حوزه خانواده، مراکز آموزشی، اجتماع محلی و فضای فکری و فرهنگی حاکم روی می‌دهد و در چهار مضمون اصلی؛ فقر مادی و عدم سرمایه فرهنگی خانواده‌ها، فرسودگی تحصیلی ناشی از نابرابری جنسیتی، احساس محرومیت منزلتی/ حاشیه‌ای و نظام مردسالارانه و تجانس آن با شرایط حاشیه‌نشینی جای می‌گیرد و نابرابری جنسیتی را تولید و بازتولید می‌کنند. باوجوداین، زنان آموزش را راهی برای ارتقاء، کسب منزلت و آگاهی خود دانسته اما شرایط حاشیه‌نشینی قدرت مانور کمتری به آن‌ها می‌دهد. این شرایط برای زنان حاشیه‌نشین مضاعف می‌باشد. ازیک‌طرف زن بودن و نابرابری جنسیتی ناشی از آن و از طرف دیگر شرایط حاشیه‌نشینی، توأمان نابرابری در میدان آموزش را سبب شده‌اند. در مورد اول می‌توان به‌نظام مردسالارانه و سلطه کلیشه‌ها و عقاید آن و هم‌چنین عدم استقلال مالی و قدرت تصمیم‌گیری زنان اشاره کرد و در دیگری شرایط ویژه حاشیه‌نشینی که در آن احساس محرومیت منزلتی/ حاشیه‌ای، بی‌توجه به نیازهای آموزشی در مدارس، ضعف اقتصادی و عدم سرمایه فرهنگی که خانواده‌ها با آن مواجه هستند، قابل‌ذکر است.  }, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی:نابرابرهای جنسیتی,میدانِ آموزش,مناطقِ حاشیه‌ای,تحلیلِ روایتِ مضمونی}, url = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_9600.html}, eprint = {https://qjsd.atu.ac.ir/article_9600_a6f97390193753a720bfdf35e9fecfe3.pdf} }