%0 Journal Article %T بررسی اثربخشی مراکز آموزش از راه دور شهر بندرعباس در سال 1390 %J برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2345-492X %A شیخی فینی, علی اکبر %A زینلی پور, حسین %A عقیلی ساحلی, ندا %D 2013 %\ 08/23/2013 %V 4 %N 15 %P 243-278 %! بررسی اثربخشی مراکز آموزش از راه دور شهر بندرعباس در سال 1390 %K آموزش از راه دور %K اثرسنجی %K اثربخشی %K فرصت تحصیلی %K آموزش خود‌مدار %R 10.22054/qjsd.2013.835 %X این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مراکز آموزش از راه دور از دیدگاه مدیران و مسئولان این مراکز در شهر بندرعباس در سال 1390 انجام گرفت. اثربخشی فعالیت‌های آموزشی بر اساس مصوبات مؤسسه دستیابی به اهداف آموزش از راه دور مانند: دستیابی به هدف‌های تقویت توان و بنیۀ علمی‌ دانش‌آموزان، ایجاد زمینه برای غنی‌سازی اطلاعات علمی‌ دانش‌آموزان، تسهیل ارتباط علمی‌ پژوهشی، جلوگیری از ترک تحصیل فراگیران، الگویی برای جامعیت ‌بخشی به نظام آموزش و پرورش، تثبیت آموزش علمی‌ و بومی ‌و ترویج فرهنگ صحیح استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف شده است. پرسشنامۀ این پژوهش شامل 82 سؤال است که برمبنای 8 سؤال اصلی تحقیق دسته‌بندی شده است. جامعۀ آماری شامل تمام مدیران مراکز آموزش از راه دور شهر بندرعباس بوده و نمونۀ آماری مدیران نیز به‌علت محدود بودن،برابر با جامعۀ آماری 30 نفر بوده است. از این‌رو، برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف استاندارد) استفاده شده است. تحقیق نشان می‌دهد که میزان دستیابی به اهداف در اجرای بخشی از برنامه‌های مصوب مؤسسه با توجه به عدم آشنایی کامل عوامل اجرایی، با نقص‌هایی همراه بوده است که نظارت، کنترل و فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌تواند به رفع نقص‌ها کمک کند. همچنین نامناسب ‌بودن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، به‌عنوان عاملی اساسی در کاهش اثربخشی این مراکز  به‌شمار می‌آید.   %U https://qjsd.atu.ac.ir/article_835_6d58dcdaa201368a306ee6b2f4f2289c.pdf