ORIGINAL_ARTICLE
عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان سلامت اجتماعی سالمندان(مطالعه موردی: سالمندان شهر کوهدشت)
مقاله حاضر، پژوهشی است در زمینه بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان سلامت اجتماعی که با هدف بررسی و شناخت مهمترین عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان سلامت اجتماعی سالمندان شهر کوهدشت و با روش پیمایش انجام شده است. این بررسی مطالعهای تبیینی است که جامعه آماری آن کل سالمندان 60 سال و بالاتر شهر کوهدشت در سال 1385 که حدوداً 5508 نفر سالمند را تشکیل میدهند، است و از آن میان تعداد 359 نفر از طریق فرمول کوکران مشخص و با روش نمونهگیری در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت سنجش میزان سلامت اجتماعی و متغیرهای اجتماعی تأثیرگذار به ترتیب از پرسشنامه استاندارد کییز و پرسشنامه محققساخته که اعتبار و روایی آن مورد تأیید قرار گرفت، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اکثریت پاسخگویان از میزان سلامت اجتماعی متوسطی برخوردار بودند. همچنین میان پایگاه اجتماعی، حمایت اجتماعی، مهارتهای ارتباطی با میزان سلامت اجتماعی رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد، ولی میان اوقات فراغت و میزان سلامت اجتماعی رابطه معناداری یافت نشد.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_4880_b69faf3ef307b94cbae0c14109367c4c.pdf
2016-03-20
9
32
10.22054/qjsd.2016.4880
سلامت اجتماعی
سالمندان
مهارتهای ارتباطی
اوقات فراغت
پایگاه اجتماعی
حمایت اجتماعی
محمد
زاهدی اصل
zahediasl@atu.ac.ir
1
استاد مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
علی اصغر
درویشی فرد
asare.fayzi@gmail.com
2
کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منابع
1
- آدینان، مرضیه. (1390)، بررسی عوامل اجتماعی ـ اقتصادی مؤثر بر میزان سلامت اجتماعی سالمندان ساکن در کهریزک، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مددکاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.
2
- امینی، منصور. (1390)، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت اجتماعی: مطالعه موردی جوانان 18 تا 29 سال شهر نقده، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.
3
- اسدی، علی. (1352)، «اوقات فراغت دیدگاهها و تعاریف آن». سمینار ملی رفاه اجتماعی، کمیته گذران اوقات فراغت، سازمان ملی جوانان.
4
- تبارزدی، هادی. (1386)، بررسی ارتباط سلامت اجتماعی و متغیرهای دموگرافیک اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه آموزشی رفاه.
5
- حسینی، سیده فاطمه. (1387)، «بررسی میزان سلامت اجتماعی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی»، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.
6
- خیراللهپور، اکبر. (1383)، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت روانی با تأکید بر سرمایه اجتماعی؛ مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. گروه جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی.
7
- سام آرام، عزتالله. (1391)، نظریههای مددکاری اجتماعی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
8
- سجادی، حمیرا؛ صدرالسادات، سید جلال (1384)، «شاخصهای سلامت اجتماعی». مجله علمی آموزشی اطلاعات، 207.
9
- کنگرلو، مریم. (1387)، بررسی میزان سلامت اجتماعی دانشجویان شاهد و غیرشاهد دانشگاه علامه طباطبائی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.
10
- میر سمیعی، مرضیه. (1385)، بررسی رابطه بین خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان با سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبائی، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی.
11
- نوربالا، احمدعلی؛ محمدی، کاظم؛ و باقری یزدی، سیدعباس. (1378)، «بررسی شیوع اختلالهای روانپزشکی در شهر تهران»، مجله حکیم. (2) 4
12
- Keyes, C. M.; Shapiro, A. (2004). “social well-being in u.s: A descriptive Epidemology”. In orvill Brim. Carol D. Ryff & Ronal C. Kessler (Eds). Healthing Are You? A national study of well being of Midlife.university of Chicago press.
13
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر امنیت اجتماعی زنان سرپرست خانوار (مورد مطالعه: زنان سرپرست خانوار شهر تهران) .
پدیدهای بهنام زن سرپرست خانوار، یک واقعیت اجتماعی است که امروزه در سراسر جهان وجود داشته و به دلایل گوناگون پدید میآید. این گروه اجتماعی برای امرار معاش و فعالیت اجتماعی و اقتصادی خود به امنیت اجتماعی نیاز جدی دارد. رسالت اصلی این پژوهش، بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر امنیت اجتماعی زنان سرپرست خانوار است بادر نظر گرفتن ابعاد مالی، جانی، عاطفی و ارتباطی امنیت اجتماعی. دراین راستا، پژوهشپیمایشی در جامعه هدفی متشکل از 400 زن سرپرست خانوار تحت پوشش مؤسسات حمایتی غیردولتی (مردم نهاد) در شهر تهران صورت گرفته است. دادههای حاصل از پیمایش با روشهای آماری رگرسیون چندمتغیره تجزیهوتحلیل شدهو برای آزمون اعتبار سازهای ابزار اندازهگیری و آزمون نیکویی برازش ساختار مورد نظراز مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزار ایموس[1]) استفاده شده است. نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره دادهها نشان میدهد عامل اقتصادی (25/0) مؤثرترین عامل تأثیرگذار بر امنیت اجتماعی زنان سرپرست خانوار است. پس از آن به ترتیب عوامل محیطی (13/0)، عوامل قانونی (12/0) و عوامل خانوادگی (10/0) بر امنیت اجتماعی این گروه از زنان تأثیر گذارند. باتوجه به نتایج بهدست آمده از این پژوهش، با ایجاد شرایط و زمینههای مناسب بهویژه در بستر اقتصادی و محیطی که این زنان در آن احساس امنیت اجتماعی داشته باشند، میتوان زمینه توانمندسازی آنان را فراهم کرد.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_4881_f4b855e094d6d4f26dae7e34febefd1c.pdf
2016-03-20
25
60
10.22054/qjsd.2016.4881
مفاهیم کلیدی: زن سرپرست خانوار
امنیت اجتماعی
امنیت مالی
امنیت جانی
امنیت عاطفی
امنیت ارتباطی
آتنا
غلام نیارمی
atena1359@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاداسلامی اصفهان.نویسنده مسئول
AUTHOR
ابراهیم
انصاری
e.ansari29@yahoo.com
2
استادیاردانشگاه آزاداسلامی اصفهان
AUTHOR
منابع
1
- بوزان، باری. (1378)، مردم، دولتها و هراس. ترجمه: پژوهشکده مطالعات راهبردی. با ویراستاری مجتبی عطارزاده، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
2
- حقیقتیان، منصور. (1393)، «احساس امنیت زنان و برخی عوامل مؤثر بر آن»، مجله مطالعات جامعهشناسی شهری، (4) 10.
3
- خسروی، زهره. (1380)، «بررسی آسیبهای روانی ـ اجتماعی زنان سرپرست خانوار»، فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 39.
4
- سهرابی، عزت. (1384)، بررسی عوامل آسیبزا در ارتباطات اجتماعی زنان سرپرست خانوار، پایان نامه کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشگاه تهران.
5
- شادیطلب، ژاله. (1384)، «فقر درآمدی فقط یک جنبه از فقر زنان سرپرست خانوار». فصلنامه رفاه اجتماعی، 17.
6
- صدیق سروستانی، رحمتالله. (1376)، «عوامل و موانع اجتماعی امنیت در ایران»، همایش توسعه و امنیت عمومی، تهران: انتشارات وزارت کشور.
7
- فریدون کامران؛ عبادتی نظرلو، سمیه. (1389)، «بررسی عوامل اقتصادی ـ اجتماعی مؤثر بر احساس آرامش و امنیت اجتماعی زنان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جامعهشناسی دانشگاههای شهر تهران». فصلنامه پژوهش اجتماعی.. (3) 6.
8
- گیدنز، آنتونی. (1377)، پیامدهای مدرنیت، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
9
- مجردی، سعید. (1391)، امنیت اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
10
- محمدی، زهرا. (1386)، زنان سرپرست خانوار، تهران: شورای فرهنگی اجتماعی زنان.
11
- معیدفر، سعید. (1384)، وضعیت فرهنگی ـ اجتماعی خانوادههای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، تهران: معاونت امور فرهنگی.
12
- نصری، قدیر. (1390)، درآمدی نظری بر امنیت اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
13
- فیضالله نوروزی؛ سارا فولادی سپهر. (1388)، «بررسی احساس امنیت اجتماعی زنان 15ـ 29 ساله تهران و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن»، فصلنامه راهبرد، (18) 53.
14
- نویدنیا، منیژه. (1382)، درآمدی بر امنیت اجتماعی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
15
- نویدنیا، منیژه. (1388)، امنیت اجتماعی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
16
- Brimmer, Esther. (2006). From Territorial Security to Societal Security: Implication for the Transatlantic Strategic Outlook. WashingtonDC: center for transatlantic relation.
17
- Eden-Moorefield, B & Others. (2007). “From divorce to remarriage: Financial management and security among remarriage women”. Journal of Divorce and Remarriage. (47).
18
- M.Lubuva, John; Anna Mtani. (2004). Urban space & security: Safty audits for women, A case of Dar es salaam. Tansania.
19
- Megowan, L. (1990). The Determinant and Consequence of Female Headed and Household. Populatio conciland. The international center for research women.
20
- Simmon, S. (1994). “Quality of life in community mental health care”. Journal of Nurse Student England. (31).
21
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی فضایی بر نابرابریهای آموزشی و نقش آن در پایداری اجتماعی شهری با روشهای آمار فضایی (مطالعه موردی: شهر سقز)
پایداری اجتماعی شهری مستلزم رعایت عدالت اجتماعی و عدالت فضایی و توجه متوازن به وجوه مختلف حیات جامعه است؛ بهگونهای که نیروی انسانی را به فراگرد توسعه خوشبین سازد. امروزه بهدلیل رشد فزاینده شهرها، گسترش فیزیکی شهر و توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات، بحث نابرابریهای فضایی در حوزههای مختلف، بهویژه حوزه آموزشی ساکنین شهرها، یکی عوامل محوری اثرگذار بر پایداری سکونتگاهها شناخته شده است. از این رو پرداختن به موضوع نابرابری فضایی و بهتبع آن نابرابری آموزشی در مباحث شهری اهمیت بسزایی یافته است. هدف این پژوهش تحلیلی بر نابرابریهای شهری با تأکید بر نابرابریهای آموزشی در میان ساکنین بلوکهای شهر سقز و نقش آن در پایداری اجتماعی شهری سقز و شناسایی بلوکها و محدودههای مطلوب و نامطلوب از نظر وضعیت کلی آموزشی ساکنین آن است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است و برای جمعآوری دادهها و اطّلاعات مورد نیاز، از روش میدانی ـ کتابخانهای، از مجموعه دادههای بلوکهای آماری برای شهر سقز سال 1390 موجود در مرکز آمار ایران استفاده شده. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات با بهکارگیری مدلهای آمار فضایی[1]، تحلیل لکههای داغ[2] و خودهمبستگی فضایی[3] در نرمافزار Arc/GIS و آزمون پیرسون در نرمافزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که بلوکهای شهر سقز بر پایه شاخصهای آموزشی دارای نابرابری فضایی هستند. بلوکهای در وضعیت نامطلوبی در محدوده محلات 1، 6، 7، 8، 13، 17، 18 قرار دارند و بلوکهای در وضعیت مطلوبی در محدوده محلات 2، 4، 8، 9، 11، 12، 13، 14، 15، 18، 19 قرار دارند. همچنین الگوی فضایی پراکنش و شکل نابرابریهای آموزشی در شهر سقز از مدل خوشهای[4] تبعیت میکند و طبق نتایج بهدستآمده از آزمون پیرسون، بین نابرابریهای آموزشی و پایداری اجتماعی شهری با ضریب همبستگی **054/0- و با عنایت به اینکه سطح معناداری کمتر از 05/0 است، میتوان گفت که رابطه معنیدار معکوسی وجود دارد. به این معنی که افزایش نابرابریهای آموزشی در سطح شهر بر میزان پایداری اجتماعی شهری تأثیر منفی دارد.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_4884_caa5cb524bee170af5c4f58477758e63.pdf
2016-03-20
61
92
10.22054/qjsd.2016.4884
مفاهیم کلیدی: پایداری اجتماعی
عدالت فضایی
نابرابری آموزشی
آمار فضایی
شهر سقز
شهریور
روستایی
..@gmail.com
1
دانشیارجغرافیا وبرنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز
AUTHOR
کیومرث
نعیمی
kiomars.naimi@gmail.com
2
کارشناس ارشدجغرافیا وبرنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز.نویسنده مسئول
AUTHOR
سلمان
محمودی
....@gmail.com
3
کارشناس ارشدجغرافیا وبرنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز
AUTHOR
منابع
1
- احمدیان، امیر. (1380)، اولین گزارش ملی توسعه انسانی جمهوری اسلامی ایران سال 1387. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
2
- بارگاهی، رضا. (1392)، تحلیلی بر پایداری شهرهای جدید. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه گلستان.
3
- پاگ، سدریک. (1383)، شهرهای پایدار در کشورهای درحالتوسعه، ترجمه: ناصر محرمنژاد، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری.
4
- امالبنین. (1382)، «آموزش و جنسیت در ایران»، مجله مطالعات زنان، (1) 2: 70ـ100.
5
- حسنزاده، رمضان. (1391)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: ساوالان.
6
- حاتم؛ امیرهوشنگ مهریار. (1385)، «قومیت، نابرابری آموزشی و باروری»، دو فصلنامه نامه انجمن جمعیتشناسی ایران. 1.
7
- حسینی، هادی. (1393)، «تحلیل و ارزیابی پایداری اجتماعی در شهر نوشهر»، مجله جغرافیا و پایداری محیط، 12: 57ـ71.
8
- حسینزاده دلیر، کریم؛ ساسانپور، فرزانه (1385)، «روش جای پای اکولوژیکی (بومشناختی در پایداری کلانشهرها با نگرشی بر کلانشهر تهران»، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، 82.
9
- دانشپور، زهره. (1385)، «تحلیل نابرابری فضایی در محیطهای پیراشهری (کوششی در استفاده از رهیافت برنامهریزی و مدیریت راهبردی در تهران)»، نشریه هنرهای زیبا، 28: 5ـ14.
10
- دهقان، حسین. (1386)، «فرصتها و تهدیدها برای آموزش و پرورش در مواجهه با نابرابری فضایی در فناوری اطلاعات و ارتباطات»، فصلنامه تعلیم و تربیت. (23) 3 (پیاپی 91): 126ـ163.
11
- سامری، مریم؛ حسنی، محمد؛ سیدعباسزاده، میر محمد؛ موسوی، میرنجف. (1394)، «تبیین نابرابریهای آموزشی و ارائه مدل توسعه آموزشی بهمنظور آمایش و نیل به عدالت آموزشی، موردشناسی: مناطق آموزشی استان آذربایجان غربی»، فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری ـ منطقهای. 14.
12
- ساوج، مایک؛ وارد؛ آلن. (1387)، جامعهشناسی شهری، ترجمه: ابوالقاسم پوررضا، تهران: سمت.
13
- سرخجعفر، اسماعیل. (1386)، «نابرابریهای آموزشی و نابرابریهای فضایی در بعد قومی ومنطقهای (مطالعه موردی: دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی)»، فصلنامه تعلیم وتربیت. (23) 3.
14
- شاهآبادی. اکبر؛ بنیاد، لیلا. (1393)، «بررسی مؤثر بر نابرابری آموزشی در بین دانشآموزان شهر کازرون»،مجله مطالعات جامعهشناختی جوانان. 13.
15
- شکرگزار، اصغر. (1385)، توسعهمسکنشهریدرایران، تهران: انتشارات حقشناس.
16
- شکویی، حسین؛ موسی کاظمی، سیدمهدی. (1378)، «مؤلفههای اجتماعی ـ اقتصادی توسعه پایدار شهری، پژوهش موردی: قم». اولین همایش مدیریت توسعه پایدار در نواحی شهری، دانشگاه تبریز.
17
- شیخاوندی، داوود. (1383)، «مفاهیم برابری و نابرابری فلسفههای غربی»، مجله رشد و آموزش علوم اجتماعی. (1) 1.
18
- شیخ بیگلو، رعنا؛ تقوایی، مسعود؛ وارثی، حمیدرضا. (1391)، «تحلیل فضایی محرومیت و نابرابریهای توسعه در شهرستانهای ایران»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی. (12) 46.
19
- صمدی، بهرام. (1384)، نابرابری و احساس نابرابری (برسی روند نابرابری درآمد در ایران و احساس نابرابری در بین شهروندان تهرانی)، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
20
- طهماسبی، فردین؛ میرزایی، خلیل؛ کامران، فردین. (1388)، «عوامل اجتماعی مؤثر بر احساس نابرابریهای اجتماعی و پیامدهای آنها در شهر تهران»، نشریه پژوهشهای اجتماعی، (5) 14.
21
- عزیززاده، هادی. (1365)، «بررسی نابرابری دستیابی به فرصتهای آموزشی بین استانهای کشور در سال تحصیلی 1365ـ 1366»، فصلنامه تربیت معلم، (4) 3.
22
- عسگری، علی. (1390)، تحلیلهای آمار فضایی با Arc/GIS. انتشارات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران.
23
- فیالکوف، یانکل. (1383)، جامعهشناسی شهر، ترجمه: عبدالحسین نیکنهر، تهران: آگه.
24
- گرپ، ادوارد بی. (1373)، نابرابری اجتماعی: دیدگاههای نظریهپردازان کلاسیک و معاصر، ترجمه: محمد سیاهپوش و احمدرضا غرویزاده، تهران: انتشارات معاصر.
25
- مرکز آمار ایران. (1390)، سرشماری سال 1390.
26
- مهندسان مشاور نقش پیراوش. (1387)، آخرینطرح تفضیلی سقز مصوب 1387، کردستان: سازمان مسکن و شهرسازی استان کردستان.
27
- هاروی، دیوید. (1372)، عدالت اجتماعی و شهر، ترجمه: فرخ حسامیان، محمدرضا حائری و بهروز منادیزاده، تهران: نشر شرکت پردازش و برنامهریزی شهری.
28
- یاسوری، مجید. (1388)، «بررسی وضعیت نابرابری در استان خراسان رضوی»، مجله جغرافیا و توسعه ناحیهای، 12.
29
- Bracho, Teresa; Jimena, gonzalez; & Fernandez, hernandez (2005). Equidad Educative: A Vancesenla Definicion de Suconcepto.
30
- Drakakis- Smith, David (2000). Third World Cities. Second Edition. London: Routledge.
31
- Graham, Haughton; Hunter, Collin (1997). “Developing sustainable urban development models. Cities. 14: 195-189.
32
- Hadder, R. (2003). Development Geography. London, New York: Routledge.
33
- Kanbur, Ravi; Venables, Anthony j. (2005). Spatial Inequality Development. Oxford: Oxford University.
34
- lawrence, Roderick J. (2002). “Inequalities in urban areas: Innovative approaches to complexIssues”. Scandinavian Journal of Public Health. 30: 34-40.
35
- López, Néstor (2005). Educational Equityand Social. Challenges of education in the newLatin American scene.
36
- Manderschei, K. (2011). “Planning sustainability: Intergenerational and international justice in spatial planning strategies”. Antipode. (4) 1: 197-216.
37
- Martic, M.; Savic, G. (2001). “An application of deafor comparative analysis and ranking of egions in Sebia with regarde to social-economic development”. European Journal of Operetional Research. 132: 343-356.
38
- Nidi, N. (2007). “The reason for dropout and their eemployment status”. Indian Journal of Research.
39
- Popson, Nancy; Ruble, A. Blair (2001). “A test of urban social sustainability, S losses and gains, intentions and prospects”. Journal of Urban Anthropology. 30 (4): 107-119.
40
- Tosun, Cevat (2001). “Challenges of sustainable tourism development in developing world: the case of Turkey”. Journal of Tourist Management . 22.
41
منابع
42
- احمدیان، امیر. (1380)، اولین گزارش ملی توسعه انسانی جمهوری اسلامی ایران سال 1387. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
43
- بارگاهی، رضا. (1392)، تحلیلی بر پایداری شهرهای جدید. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه گلستان.
44
- پاگ، سدریک. (1383)، شهرهای پایدار در کشورهای درحالتوسعه، ترجمه: ناصر محرمنژاد، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری.
45
- امالبنین. (1382)، «آموزش و جنسیت در ایران»، مجله مطالعات زنان، (1) 2: 70ـ100.
46
- حسنزاده، رمضان. (1391)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: ساوالان.
47
- حاتم؛ امیرهوشنگ مهریار. (1385)، «قومیت، نابرابری آموزشی و باروری»، دو فصلنامه نامه انجمن جمعیتشناسی ایران. 1.
48
- حسینی، هادی. (1393)، «تحلیل و ارزیابی پایداری اجتماعی در شهر نوشهر»، مجله جغرافیا و پایداری محیط، 12: 57ـ71.
49
- حسینزاده دلیر، کریم؛ ساسانپور، فرزانه (1385)، «روش جای پای اکولوژیکی (بومشناختی در پایداری کلانشهرها با نگرشی بر کلانشهر تهران»، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، 82.
50
- دانشپور، زهره. (1385)، «تحلیل نابرابری فضایی در محیطهای پیراشهری (کوششی در استفاده از رهیافت برنامهریزی و مدیریت راهبردی در تهران)»، نشریه هنرهای زیبا، 28: 5ـ14.
51
- دهقان، حسین. (1386)، «فرصتها و تهدیدها برای آموزش و پرورش در مواجهه با نابرابری فضایی در فناوری اطلاعات و ارتباطات»، فصلنامه تعلیم و تربیت. (23) 3 (پیاپی 91): 126ـ163.
52
- سامری، مریم؛ حسنی، محمد؛ سیدعباسزاده، میر محمد؛ موسوی، میرنجف. (1394)، «تبیین نابرابریهای آموزشی و ارائه مدل توسعه آموزشی بهمنظور آمایش و نیل به عدالت آموزشی، موردشناسی: مناطق آموزشی استان آذربایجان غربی»، فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری ـ منطقهای. 14.
53
- ساوج، مایک؛ وارد؛ آلن. (1387)، جامعهشناسی شهری، ترجمه: ابوالقاسم پوررضا، تهران: سمت.
54
- سرخجعفر، اسماعیل. (1386)، «نابرابریهای آموزشی و نابرابریهای فضایی در بعد قومی ومنطقهای (مطالعه موردی: دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی)»، فصلنامه تعلیم وتربیت. (23) 3.
55
- شاهآبادی. اکبر؛ بنیاد، لیلا. (1393)، «بررسی مؤثر بر نابرابری آموزشی در بین دانشآموزان شهر کازرون»،مجله مطالعات جامعهشناختی جوانان. 13.
56
- شکرگزار، اصغر. (1385)، توسعهمسکنشهریدرایران، تهران: انتشارات حقشناس.
57
- شکویی، حسین؛ موسی کاظمی، سیدمهدی. (1378)، «مؤلفههای اجتماعی ـ اقتصادی توسعه پایدار شهری، پژوهش موردی: قم». اولین همایش مدیریت توسعه پایدار در نواحی شهری، دانشگاه تبریز.
58
- شیخاوندی، داوود. (1383)، «مفاهیم برابری و نابرابری فلسفههای غربی»، مجله رشد و آموزش علوم اجتماعی. (1) 1.
59
- شیخ بیگلو، رعنا؛ تقوایی، مسعود؛ وارثی، حمیدرضا. (1391)، «تحلیل فضایی محرومیت و نابرابریهای توسعه در شهرستانهای ایران»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی. (12) 46.
60
- صمدی، بهرام. (1384)، نابرابری و احساس نابرابری (برسی روند نابرابری درآمد در ایران و احساس نابرابری در بین شهروندان تهرانی)، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
61
- طهماسبی، فردین؛ میرزایی، خلیل؛ کامران، فردین. (1388)، «عوامل اجتماعی مؤثر بر احساس نابرابریهای اجتماعی و پیامدهای آنها در شهر تهران»، نشریه پژوهشهای اجتماعی، (5) 14.
62
- عزیززاده، هادی. (1365)، «بررسی نابرابری دستیابی به فرصتهای آموزشی بین استانهای کشور در سال تحصیلی 1365ـ 1366»، فصلنامه تربیت معلم، (4) 3.
63
- عسگری، علی. (1390)، تحلیلهای آمار فضایی با Arc/GIS. انتشارات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران.
64
- فیالکوف، یانکل. (1383)، جامعهشناسی شهر، ترجمه: عبدالحسین نیکنهر، تهران: آگه.
65
- گرپ، ادوارد بی. (1373)، نابرابری اجتماعی: دیدگاههای نظریهپردازان کلاسیک و معاصر، ترجمه: محمد سیاهپوش و احمدرضا غرویزاده، تهران: انتشارات معاصر.
66
- مرکز آمار ایران. (1390)، سرشماری سال 1390.
67
- مهندسان مشاور نقش پیراوش. (1387)، آخرینطرح تفضیلی سقز مصوب 1387، کردستان: سازمان مسکن و شهرسازی استان کردستان.
68
- هاروی، دیوید. (1372)، عدالت اجتماعی و شهر، ترجمه: فرخ حسامیان، محمدرضا حائری و بهروز منادیزاده، تهران: نشر شرکت پردازش و برنامهریزی شهری.
69
- یاسوری، مجید. (1388)، «بررسی وضعیت نابرابری در استان خراسان رضوی»، مجله جغرافیا و توسعه ناحیهای، 12.
70
- Bracho, Teresa; Jimena, gonzalez; & Fernandez, hernandez (2005). Equidad Educative: A Vancesenla Definicion de Suconcepto.
71
- Drakakis- Smith, David (2000). Third World Cities. Second Edition. London: Routledge.
72
- Graham, Haughton; Hunter, Collin (1997). “Developing sustainable urban development models. Cities. 14: 195-189.
73
- Hadder, R. (2003). Development Geography. London, New York: Routledge.
74
- Kanbur, Ravi; Venables, Anthony j. (2005). Spatial Inequality Development. Oxford: Oxford University.
75
- lawrence, Roderick J. (2002). “Inequalities in urban areas: Innovative approaches to complexIssues”. Scandinavian Journal of Public Health. 30: 34-40.
76
- López, Néstor (2005). Educational Equityand Social. Challenges of education in the newLatin American scene.
77
- Manderschei, K. (2011). “Planning sustainability: Intergenerational and international justice in spatial planning strategies”. Antipode. (4) 1: 197-216.
78
- Martic, M.; Savic, G. (2001). “An application of deafor comparative analysis and ranking of egions in Sebia with regarde to social-economic development”. European Journal of Operetional Research. 132: 343-356.
79
- Nidi, N. (2007). “The reason for dropout and their eemployment status”. Indian Journal of Research.
80
- Popson, Nancy; Ruble, A. Blair (2001). “A test of urban social sustainability, S losses and gains, intentions and prospects”. Journal of Urban Anthropology. 30 (4): 107-119.
81
- Tosun, Cevat (2001). “Challenges of sustainable tourism development in developing world: the case of Turkey”. Journal of Tourist Management . 22.
82
ORIGINAL_ARTICLE
فراترکیب مدلهای نوآوری اجتماعی
چکیده امروزه، عوامل متعددی وجود دارند که باعث شدهاند تا نوآوری اجتماعی بهصورت برجسته از سوی جامعه رهبران، مدیران کلان، تصمیمسازان و تصمیمگیران، مراکز علمی و دانشگاهی و حتی سازمانهایی با مأموریتهای اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. ازاینرو مدلهای مختلفی برای آن ارائه شده است. مقاله حاضر در تلاش است تا با استفاده از روش فراترکیب، یافتههای مطالعات صورت گرفته در این خصوص را بهصورت نظامند بررسی کرده و براساس فرایند شکلگیری و دستاورد خروجی، به تحلیل آنها بپردازد. برای این منظور، با مراجعه به اسناد و مدارک معتبر قابلدسترس در سایتهای الکترونیکی «گوگل»، «اسکوپوس» و «تپ سی» در بازه زمانی 2000 تا 2015، از میان انبوه مقالات اولیه، تعداد 30 مقاله مناسب شناسایی شدند. بهمنظور تحلیل مقالات منتخب، مفاهیم تشکیلدهنده، ابعاد و مؤلفههای تأثیرگذار، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در ادامه بهمنظور اعتبارسنجی مفاهیم استخراج شده، از روش پانل دلفی با حضور تعدادی از صاحبنظران و خبرگان استفاده شد. در پایان، یافتههای پژوهش در قالب 4 گزاره، شامل «مسئله اجتماعی»، «چرخه تولید ایده»، «چرخه پیادهسازی» و «محصول» ارائه شد.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_4888_62872c053c45e0a301925bae5a373c6f.pdf
2016-03-20
101
138
10.22054/qjsd.2016.4888
مفاهیم کلیدی:نوآوری اجتماعی
مدلهای نوآوری اجتماعی
تحلیل محتوا
فراترکیب
علی
مبینی دهکردی
amdshm@yahoo.com
1
دانشیارکارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
مهران
کشتکار هرانکی
mehran_2a_1404@yahoo.com
2
دکتری مدیریت راهبردی دانش.دانشگاه عالی دفاع ملی.نویسنده مسئول
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر بر گرایش به شهروندی اجتماعی فعال (مورد مطالعه: استان یزد)
چکیده هدف از این پژوهش بررسی ابعاد شهروندی اجتماعی فعال و عوامل مؤثر بر آن در بین شهروندان هیجده سال و بالاتر استان یزد است. این پژوهش با روش پیمایش مقطعی انجام شد و دادههای آن با ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. حجم نمونه برابر 650 نفر برآورد شده و شیوه نمونهگیری، چندمرحلهای بوده؛ بهطوریکه پس از رعایت مراحل نمونهگیری، از چهار شهرستان یزد، تفت، بافق و بهاباد و از هر شهرستان یک شهر و دو روستا متناسب با حجم جمعیت هر کدام، افراد نمونه تخصیص یافتند. براساس نتایج حاصل از پیمایش، میانگین نمره شاخص گرایش به شهروندی اجتماعی فعال بر حسب طیف 1 تا 5 قسمتی برابر 45/3 است که از حد وسط طیف، کمی بالاتر است. میانگین نمرات گرایش به شهروندی اجتماعی فعال در بین زنان نسبت به مردان بهطور معناداری بالاتر است و با افزایش سطح تحصیلات، میزان گرایش به شهروندی اجتماعی فعال نیز افزایش مییابد. نتایج رگرسیون خطی ساده، تأثیر مثبت عوامل نگرش به نظام سیاسی، برخورداری از حقوق شهروندی، اعتماد اجتماعی، احساس امنیت اقتصادی، احساس اثربخشی اجتماعی را جداگانه بر میزان گرایش به شهروندی اجتماعی فعال مورد تأیید قرار داد اما چنانچه همه متغیرهای مستقل تحقیق وارد تحلیل رگرسیون گامبهگام شوند، نتایج نشان میدهد که متغیرهای اعتماد اجتماعی، اثربخشی اجتماعی، میزان تحصیلات و جنس در گام نهایی، صلاحیت حضور در مدل را پیدا میکنند. این چهار متغیر در مجموع 23 درصد از تغییرات گرایش به شهروندی اجتماعی فعال را تبیین میکنند. همچنین براساس نتایج بهدستآمده، متغیرهای نگرش به نظام سیاسی و برخورداری از حقوق شهروندی با حضور متغیرهای دیگر موجود در مدل، اثر خالص و معنادار خود را از دست میدهند اما اثرگذاری غیرمستقیم آنها نسبتاً بالاست.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_4889_67c63bad8d269142fd2b872d467ca3dd.pdf
2016-03-20
139
173
10.22054/qjsd.2016.4889
مفاهیم کلیدی: شهروندی اجتماعی
شهروندی اجتماعی فعال
نگرش به نظام سیاسی
مشارکت اجتماعی
ارزشهای شهروندی
سعید
وصالی
1
استادیاررفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سیدمحسن
موسوی
mohsenmay@gmail.com
2
دانشجوی دکتری رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.نویسنده مسئول
AUTHOR
منابع
1
- حبیبپور، کرم؛ رضا صفری. (1390)، راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی. تهران: نشر لویه.
2
- رحمانی زروندی، نفیسه. (1387)، «جایگاه نوآوری و شکوفایی در قرآن». بشارت. 67.
3
- رضوی، سیدمصطفی؛ مرتضی اکبری. (1390)، نظام نوآوری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
4
- سهرابی، بابک؛ اعظمی، امیر؛ یزدانی، حمیدرضا. (1390)، «آسیبشناسی پژوهشهای انجام شده در زمینه مدیریت اسلامی با رویکرد فراترکیب»، چشم انداز مدیریت دولتی. 6: 9ـ24.
5
- مبینی دهکردی، علی؛ مهران کشتکار هرانکی. (1393)، «بررسی تأثیر مدل سهشاخگی بر نوآوری اجتماعی (مطالعه موردی یک شرکت وابسته به صنایع خودروسازی)»، فصلنامه مدیریت نوآوری، (3) 4: 57ـ75.
6
نقیزاده، رضا؛ شعبان الهی؛ منوچهر منطقی؛ سیدسپهر قاضی نوری. (1393)، «فراترکیب مدلهای نوآوری منطقهای؛ مروری بر سالهای 1990ـ2013». مدیریت نوآوری، (3) 4: 25ـ56.
7
- Anderson, Tara; Curtis, Andrew; and Wittig, Claudia (2014). Definition and Theory in Social Innovation. Master of Arts in Social Innovation. DanubeUniversity. Krems.
8
- Assogba, Yao (2010). “Théorie systémique de l’action sociale et innovation sociale”. Université du Québec en Outaouais (UQO) and Alliance de recherche université-communauté Innovation sociale et développement des communautés (ARUC-ISDC), consulted on-line http://www.uqo.ca/observer/Bulletin/Fichiers/InnovS.pdf) on 5 April 2011.
9
- Bench, S.; Day, T. (2010). “The user experience of critical care discharges: a meta-synthesis studies of qualitative research”. International Journal of Nursing Studies. 47 (4): 487-499.
10
- Bepa-Bureau of European Policy Advisers (2010). Empowering people, driving change: Social innovation in the European Union. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
11
- Bergman Noam, Markusson Nils, Connor Peter, Middlemiss Lucie, Ricci Miriam, (2010), “Bottom-up, social innovation for addressing climate change”, Sussex, s.n
12
- Grice, Julie Caulier; Davies, Anna; Patrik, Robert; Norman, Will (2012). Defining Social Innovation. The Young Foundation.
13
- Hahn, Johanne; Andor, Laszlo (2013). Guide to Social Innovation, European Commission.
14
- Hamalainen, Timo J.; Heiskala, Risto (Eds.) (2007). Social Innovations, Institutional Change and Economic Performance. Cheltenham, U.K. and Northampton. Mass.: Elgar in association with Sitra. the Finnish Innovation Fund.
15
- Hamerlinck, Laurens. R. E. (2010). Social Innovation, Beyond the hype. TilburgSchool of Social and Behavioral Sciences.
16
- Herrera Maria Elena; Alarilla Cristina Maria (2013). “Social innovation: Business invention and social solutions”. Asian Institute of Management. Avalaible on www.aim.edu/files/download/775.
17
- Hochgerner, Josef (2009). Innovation Processes in the Dynamics of Social Change, ZSI-Centre for Social Innovation. Vienna, published in Jibi Loudin, Klaus Schuch (ed.). Innovation Cultures. Challenge and Learning Strategy. Prague: Filosofia: 17-45.
18
- Howaldt, Jurgen (2012). Social Innovation and Workplace Innovation in Germany. Second International Wellbeing at Work Conference.
19
- Howaldt, Jürgen; Schwarz, Michael (2010). “Social innovation: concepts, research fields and international trends”. 1st ed. Aachen: IMA/ZLW, accessed online through http://www.sfsdortmund.
20
- http://www.youngsocialinnovators.ie/faqs/
21
- Lindgreen, A.; Palmer, R.; Vanhamme, J. (2004). “Contemporary marketing practice: theoretical propositions and practical implications”. Marketing Intelligence andPlanning. (22) 6: 673-692. (ISSN 0263-4503).
22
- Mulgan, Geoff; Tucker, Simon; Ali, Rushanara; Sanders, Ben (2007). Social Innovation. What it is, why it Matters and how it can be Accelerated. Oxford Said BusinessSchool Skoll Centre for Social Entrepreneurship.
23
- Murray, Robin; Caulier-Grice; Mulgan, Geoff (2010). The Open Book of Social Innovation. the Young Foundation and NESTA.
24
- Murry, J. W.; Hammons, j. o. (1995). “Delphi: a versatile methodology for conducting qualitative research”. The Review of Higher Education. (18) 4: 423-436.
25
- Norman, Will; Russell, Catherine; Clarke, Karen; Mackin, Declan (2013). Growing Social Innovation in Northern IRELAN. The Young Foundation, RSM McClure Watters and the Building Change Trust Report.
26
- OECD (2010). Social Entrepreneurship and Social Innovation, in: SMEs, Entrepreneurship and Innovation.
27
- Osburg, Thomas, Schmid, peter (2010). Social Innovation: Que Vadis?. TilburgSchool of Social and Behavioral Sciences.
28
- Phillis, James A. Jr.; Deiglmeier, Kriss; Miller, Dale T. (2008). “Rediscovering social innovation, in Stanford Social Innovation Review”. 6 & 4 Stanford.
29
- Pitt Catsouphes, Marcie; diZengotita, Luis; Berzin, Stephanie (2012). “Leading the way: Social Innovation in Massachusetts”. Available on: http://www.cmsboston.org/assets/files/12-27_Leading%20 the%20way.pdf
30
- Poll, Eduardo; Ville, Simon (2009). “Social innovation: Buzz word or enduring term?”. The Journal of Socio-Economics. 38: 878–885.
31
- Pot, Frank (2011). “Workplace innovation for better jobs and performance”. In InternationalJournal of Productivity and Performance Management. 60 (4): 404-415.
32
- Rehfeld, Dieter; Terstriep, Judith; Welchhoff, Jessica; Alijani, Sharam (2015). “Comparative report on social innovation framework”. SIMPACT Project Report. Report #D1.1. Available on: http://www.simpact-project.eu/publications/reports/SIMPACT_D1_1_final.pdf
33
- Rollin, Joanie; Valérie, Vincent (2007). “Acteurs et processus d’innovation sociale au Québec”. Québec: Réseau québécois en innovation sociale, consulted on-line:
34
http://www.uquebec.ca/ptc/rqis/sites/www.uquebec.ca.ptc.rqis/files
35
- Sandelowski, M.; Barroso, J. (2007). Handbook for Synthessizing Qualitative Research. New York: Springer.
36
- Social Innovation eXchange (SIX); Young Foundation (2010). Study on Social Innovation.
37
- Volberda, H. W.; Van den Bosch, F. A. J.; Jansen, J. J. P. (2006). Slim Managen and Innovatief Organiseren. Eiffel ism Het Financiële Dagblad, AWVN, De Unie and RSMErasmusUniversity.
38
- Young Foundation .(2012). Social Innovation Overview. A deliverable of the project TEPSIE. European Commission–7th Framework Programme. Brussels: European Commission, DG Research.
39
منابع
40
- حبیبپور، کرم؛ رضا صفری. (1390)، راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی. تهران: نشر لویه.
41
- رحمانی زروندی، نفیسه. (1387)، «جایگاه نوآوری و شکوفایی در قرآن». بشارت. 67.
42
- رضوی، سیدمصطفی؛ مرتضی اکبری. (1390)، نظام نوآوری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
43
- سهرابی، بابک؛ اعظمی، امیر؛ یزدانی، حمیدرضا. (1390)، «آسیبشناسی پژوهشهای انجام شده در زمینه مدیریت اسلامی با رویکرد فراترکیب»، چشم انداز مدیریت دولتی. 6: 9ـ24.
44
- مبینی دهکردی، علی؛ مهران کشتکار هرانکی. (1393)، «بررسی تأثیر مدل سهشاخگی بر نوآوری اجتماعی (مطالعه موردی یک شرکت وابسته به صنایع خودروسازی)»، فصلنامه مدیریت نوآوری، (3) 4: 57ـ75.
45
نقیزاده، رضا؛ شعبان الهی؛ منوچهر منطقی؛ سیدسپهر قاضی نوری. (1393)، «فراترکیب مدلهای نوآوری منطقهای؛ مروری بر سالهای 1990ـ2013». مدیریت نوآوری، (3) 4: 25ـ56.
46
- Anderson, Tara; Curtis, Andrew; and Wittig, Claudia (2014). Definition and Theory in Social Innovation. Master of Arts in Social Innovation. DanubeUniversity. Krems.
47
- Assogba, Yao (2010). “Théorie systémique de l’action sociale et innovation sociale”. Université du Québec en Outaouais (UQO) and Alliance de recherche université-communauté Innovation sociale et développement des communautés (ARUC-ISDC), consulted on-line http://www.uqo.ca/observer/Bulletin/Fichiers/InnovS.pdf) on 5 April 2011.
48
- Bench, S.; Day, T. (2010). “The user experience of critical care discharges: a meta-synthesis studies of qualitative research”. International Journal of Nursing Studies. 47 (4): 487-499.
49
- Bepa-Bureau of European Policy Advisers (2010). Empowering people, driving change: Social innovation in the European Union. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
50
- Bergman Noam, Markusson Nils, Connor Peter, Middlemiss Lucie, Ricci Miriam, (2010), “Bottom-up, social innovation for addressing climate change”, Sussex, s.n
51
- Grice, Julie Caulier; Davies, Anna; Patrik, Robert; Norman, Will (2012). Defining Social Innovation. The Young Foundation.
52
- Hahn, Johanne; Andor, Laszlo (2013). Guide to Social Innovation, European Commission.
53
- Hamalainen, Timo J.; Heiskala, Risto (Eds.) (2007). Social Innovations, Institutional Change and Economic Performance. Cheltenham, U.K. and Northampton. Mass.: Elgar in association with Sitra. the Finnish Innovation Fund.
54
- Hamerlinck, Laurens. R. E. (2010). Social Innovation, Beyond the hype. TilburgSchool of Social and Behavioral Sciences.
55
- Herrera Maria Elena; Alarilla Cristina Maria (2013). “Social innovation: Business invention and social solutions”. Asian Institute of Management. Avalaible on www.aim.edu/files/download/775.
56
- Hochgerner, Josef (2009). Innovation Processes in the Dynamics of Social Change, ZSI-Centre for Social Innovation. Vienna, published in Jibi Loudin, Klaus Schuch (ed.). Innovation Cultures. Challenge and Learning Strategy. Prague: Filosofia: 17-45.
57
- Howaldt, Jurgen (2012). Social Innovation and Workplace Innovation in Germany. Second International Wellbeing at Work Conference.
58
- Howaldt, Jürgen; Schwarz, Michael (2010). “Social innovation: concepts, research fields and international trends”. 1st ed. Aachen: IMA/ZLW, accessed online through http://www.sfsdortmund.
59
- http://www.youngsocialinnovators.ie/faqs/
60
- Lindgreen, A.; Palmer, R.; Vanhamme, J. (2004). “Contemporary marketing practice: theoretical propositions and practical implications”. Marketing Intelligence andPlanning. (22) 6: 673-692. (ISSN 0263-4503).
61
- Mulgan, Geoff; Tucker, Simon; Ali, Rushanara; Sanders, Ben (2007). Social Innovation. What it is, why it Matters and how it can be Accelerated. Oxford Said BusinessSchool Skoll Centre for Social Entrepreneurship.
62
- Murray, Robin; Caulier-Grice; Mulgan, Geoff (2010). The Open Book of Social Innovation. the Young Foundation and NESTA.
63
- Murry, J. W.; Hammons, j. o. (1995). “Delphi: a versatile methodology for conducting qualitative research”. The Review of Higher Education. (18) 4: 423-436.
64
- Norman, Will; Russell, Catherine; Clarke, Karen; Mackin, Declan (2013). Growing Social Innovation in Northern IRELAN. The Young Foundation, RSM McClure Watters and the Building Change Trust Report.
65
- OECD (2010). Social Entrepreneurship and Social Innovation, in: SMEs, Entrepreneurship and Innovation.
66
- Osburg, Thomas, Schmid, peter (2010). Social Innovation: Que Vadis?. TilburgSchool of Social and Behavioral Sciences.
67
- Phillis, James A. Jr.; Deiglmeier, Kriss; Miller, Dale T. (2008). “Rediscovering social innovation, in Stanford Social Innovation Review”. 6 & 4 Stanford.
68
- Pitt Catsouphes, Marcie; diZengotita, Luis; Berzin, Stephanie (2012). “Leading the way: Social Innovation in Massachusetts”. Available on: http://www.cmsboston.org/assets/files/12-27_Leading%20 the%20way.pdf
69
- Poll, Eduardo; Ville, Simon (2009). “Social innovation: Buzz word or enduring term?”. The Journal of Socio-Economics. 38: 878–885.
70
- Pot, Frank (2011). “Workplace innovation for better jobs and performance”. In InternationalJournal of Productivity and Performance Management. 60 (4): 404-415.
71
- Rehfeld, Dieter; Terstriep, Judith; Welchhoff, Jessica; Alijani, Sharam (2015). “Comparative report on social innovation framework”. SIMPACT Project Report. Report #D1.1. Available on: http://www.simpact-project.eu/publications/reports/SIMPACT_D1_1_final.pdf
72
- Rollin, Joanie; Valérie, Vincent (2007). “Acteurs et processus d’innovation sociale au Québec”. Québec: Réseau québécois en innovation sociale, consulted on-line:
73
http://www.uquebec.ca/ptc/rqis/sites/www.uquebec.ca.ptc.rqis/files
74
- Sandelowski, M.; Barroso, J. (2007). Handbook for Synthessizing Qualitative Research. New York: Springer.
75
- Social Innovation eXchange (SIX); Young Foundation (2010). Study on Social Innovation.
76
- Volberda, H. W.; Van den Bosch, F. A. J.; Jansen, J. J. P. (2006). Slim Managen and Innovatief Organiseren. Eiffel ism Het Financiële Dagblad, AWVN, De Unie and RSMErasmusUniversity.
77
- Young Foundation .(2012). Social Innovation Overview. A deliverable of the project TEPSIE. European Commission–7th Framework Programme. Brussels: European Commission, DG Research.
78
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی و تبیین نقش اوقات فراغت در اعتیاد به سیگار در میان دانشجویان
دانشجویان، بخش مهمی از سرمایه انسانی جامعه محسوب میشوند که هزینههای زیادی صرف حفظ و ارتقای سلامت آنها میشود. باوجود زیانهای شناختهشده سیگار برای سلامتی، جوانان و دانشجویانی هستند که در اوقات فراغت خود سیگار مصرف میکنند. این پژوهش به دنبال تبیین نقش اوقات فراغت در اعتیاد به سیگار دانشجویان، براساس نحوه ادراک این کنش معنادار اجتماعی نزد آنان است. با توجه به هدف مطالعه، در پژوهش حاضر از روش تحقیق کیفی و راهبرد نظریه زمینهای استفاده شده است. برای گردآوری دادهها نیز از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه مورد مطالعه را دانشجویان پسر خوابگاهی دانشگاه یزد تشکیل میدهند که تعداد 50 نفر به شیوه غیرتصادفی و هدفمند در مصاحبهها مشارکت داشتند. با تحلیل دادهها در چارچوب کدگذاری نظری، پنج مقوله اصلی (نبود نظارت خانواده، محدودیت امکانات ورزشی، تفریح قهوهخانهای، فراغت منفعلانه، مصرف دخانیات) و یک مقوله هسته (اوقات فراغت بستر بروز رفتار مصرفمحور) استخراج شد. در پایان مدل پارادایمی مستخرج از دادهها طرح شد.مفاهیم کلیدی: اوقات فراغت، سیگار، دانشجویان، اعتیاد، نظریه زمینهای.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_4974_ce3d37bab20adeecb6d9a89a7b163ca3.pdf
2016-03-20
178
216
10.22054/qjsd.2016.4974
حسین
افراسیابی
hafrasiabi@yazd.ac.ir
1
استادیارجامعه شناسی دانشگاه یزد.نویسنده مسئول
AUTHOR
جواد
مداحی
gmaddahi@yahoo.com
2
کارشناس ارشدجامعه شناسی دانشگاه یزد
AUTHOR
منابع
1
- احمدی، حبیب؛ مقدس، علیاصغر؛ خواجهنوری، بیژن. (1380)، «بررسی تطبیقی رفتار بزهکارانه دانشآموزان دبیرستانهای نظام قدیم و جدید شهر شیراز». مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. (16) 2، پیاپی 32: 193ـ206.
2
- اشتراوس، انسلم؛ کربین، جولیت. (۱۳۹۱)، مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. ترجمه ابراهیم افشار. چاپ دوم. تهران: نشرنی.
3
- امینالرعایا، مهین؛ عطاری، عباس ؛ مرآثی، محمدرضا. (1392)، «عوامل مؤثر در گرایش به استعمال سیگار در دانشجویان دانشکده پزشکی اصفهان». تحقیقات علوم رفتاری، ویژهنامه طب رفتاری. (10) 7: 726ـ734.
4
- ایمان، محمدتقی. (۱۳۹۱)، فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی. چاپ اول. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
5
- تیبا، مجتبی. (1388)، بررسی پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و چگونگی گذران اوقات فراغت در بین دانشجویان جوان (18ـ29) دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی. پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی رفاه اجتماعی.
6
- حسننژاد، محمدرضا؛ میرغضنفری، بیتا السادات. (1391)، «نگاهی جامعهشناختی به علل گرایش نوجوانان و جوانان به قهوهخانهها و آسیبهای اجتماعی آن». دومین همایش سراسری علمی کاربردی مددکاری اجتماعی ایران، دانشگاه آزاد خمینیشهر.
7
- خواجهنوری، بیژن؛ هاشمینیا، فاطمه. (1389)، «رابطه اوقات فراغت و بزهکاری، نمونه مورد مطالعه: دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز». مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. (7) 2: 31ـ57.
8
- رمضانی، طاهره؛ گواری، فاطمه ؛ علیزاده، سکینه ؛ ریانی، مسعود ؛ بهرامپور، محمدرضا. (1389)، «شیوع و علل گرایش به مصرف سیگار در دانشجویان دانشگاههای شهر کرمان». مجله دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان. (10) 19: 1ـ6.
9
- رفعتجاه، مریم. (1390)، «فراغت و ارزشهای فرهنگی». فصلنامه تحقیقات فرهنگی. (4) 1: 151ـ190.
10
- فریدفتحی، اکبر؛ معرفت، داریوش ؛ اعلم، زهرا. (1391)، «بررسی نحوه گذران اوقات فراغت در بین نوجوانان بزهکار منطقه حاشیهنشین شهر مراغه». دوفصلنامه مطالعات پلیس زن. (6 ) 17: 40ـ61.
11
- فکوهی، ناصر؛ انصاری مهابادی، فرشته. (1382)، «اوقات فراغت و شکلگیری شخصیت فرهنگی، نمونه موردی دبیرستان دخترانه شهر تهران». نامه انسانشناسی. (1) 4: 61 ـ89.
12
- قدوسی، آرش؛ امینورایی، مهین. (1392)، «شیوع مصرف سیگار و برخی ویژگیهای دموگرافیک و روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد خوراسگان». تحقیقات علوم رفتاری. (10) 8: 401ـ410.
13
- مجیدپور، علی؛ اربابی، یوسف ؛ قلیزاده، ناطق عباس ؛ صالحی، اسماعیل. (1384)، «میزان شیوع و علل گرایش به مصرف سیگار در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل». مجله علمی ـ پژوهشی دانشگاه علوم پزشکیاردبیل. (5) 3: 266ـ270.
14
- مشکانی، محمدرضا؛ مشکانی، زهراسادات. (1381)، «سنجش تأثیر عوامل درونی و بیرونی خانواده بر بزهکاری جوانان»، مجله جامعهشناسی ایران. (4) 2: 3ـ25.
15
- موموندی، افسر. (1380)، بررسی چگونگی گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان شهر ورامین. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران.
16
- ناظمی، سعید؛ چمن، رضا؛ داوردوست، ناهید. (1391)، «بررسی شیوع و علل گرایش به دخانیات در دانشجویان». فصلنامه دانش و تندرستی. (7) 3: 107ـ111.
17
- واصفیان، فرزانه؛ باقری، محمد ؛ آزادیپور، شیوا؛ واصفیان، فریبا. (1393)، «بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد اردستان». فصلنامه مطالعات جامعهشناختی جوانان. (4) 13: 145ـ156.
18
- Agnew, R. (1989). “A longitudinal test of the revised strain theory”. Journal of Quantitative Criminology. 5 (4): 373-387.
19
- Baron, S. W. Forde, D.R., and Kay, F.M. (2007). “Self-control, risky lifestyles, and situation: The role of opportunity and context in the general theory”. Journal of Criminal Justice. (35): 119-136.
20
- Brownfield, D. and Thompson, K. (2005). “Self-concept and delinquency: The effects of reflected appraisals by parent and prees”. Western Criminology Review. 6 (1): 22-29.
21
- Catherine, G. Shanta, R. Dube Bridget, K. Ambrose, B. Benjamin, J. Apelberg, C Husten, G. (2014). “Cigar Smoking Among U.S. Students Reported Use After Adding Brands to Survey Items”. American Journal of Preventive Medicine. 47 (21): 28-35.
22
- Corbin, J.and Strauss, A. (1998). Basics of Qualitative Research. London: Sage publications.
23
- Eid, K. Samah, S. Dalia, A. El-sayed, A. (2015). “Smoking problem among HelwanUniversity students: Practical versus theoretical faculty”. Egyptian Journal of Chest Diseases and Tuberculosis. (64) 2: 379-385.
24
- Kwon, H. K. (2001). “Risk and protective factors for adolescent delinquency”. Journal of Korean Home Economics Association. (2) 1: 135-152.
25
- Kelly, K.J, Comello, M.L.G., & Edvards, R.W. (2004). “Attitudes of rural middle-school youth toward alcohol, tobacco, drugs, and violence”. The Rural Eductor. (3) 2: 199-24.
26
- Patton, M. (2001). Qualitative Research and Evaluation Methods. London: Sage Publication.
27
- Patterson, I. (2000). “Exploring the links between leisure boredom and alchol use among youth in rural and urban areas of Australia”. Journal of Park and Rereaction Administration. (18) 3: 53-75.
28
- Phillips, J. C., & Kelly, D. H. (2009). School failure and delinquency which causes wich?. Criminology. (17).
29
- Vitzthum, F. Koch, D. Groneberg, B. Mache, S. Marx . Hartmann,T. Pankow, W. (2012). “Smoking behaviour and attitudes among German nursing students”. Nurse Education in Practice. 407- 412.
30
- Wegner, L. Alan, f. Marite, M & Carl, M. (2006). “Leisure Boredom and substance Use Among High School Students in Sout Africa”. journal of Leisure Research. (38) 2: 249-266.
31
- Walker, H. M., & Sprague, J. R. (1999). “The path to school failure, delinquency, and violence: Cousal factors and some potential solutions”. Intervention in School and Clinic. (35) 2: 67-73.
32
- Yen, Z. Katims, D. & Zpata, J. T. (1999). “Participation in leisure activities and involvement in delinquency by Mexican America adolescents”. Hispanic Journal of behavioral Sciences. 21 (2): 170-185.
33
منابع
34
- احمدی، حبیب؛ مقدس، علیاصغر؛ خواجهنوری، بیژن. (1380)، «بررسی تطبیقی رفتار بزهکارانه دانشآموزان دبیرستانهای نظام قدیم و جدید شهر شیراز». مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. (16) 2، پیاپی 32: 193ـ206.
35
- اشتراوس، انسلم؛ کربین، جولیت. (۱۳۹۱)، مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. ترجمه ابراهیم افشار. چاپ دوم. تهران: نشرنی.
36
- امینالرعایا، مهین؛ عطاری، عباس ؛ مرآثی، محمدرضا. (1392)، «عوامل مؤثر در گرایش به استعمال سیگار در دانشجویان دانشکده پزشکی اصفهان». تحقیقات علوم رفتاری، ویژهنامه طب رفتاری. (10) 7: 726ـ734.
37
- ایمان، محمدتقی. (۱۳۹۱)، فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی. چاپ اول. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
38
- تیبا، مجتبی. (1388)، بررسی پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و چگونگی گذران اوقات فراغت در بین دانشجویان جوان (18ـ29) دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی. پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی رفاه اجتماعی.
39
- حسننژاد، محمدرضا؛ میرغضنفری، بیتا السادات. (1391)، «نگاهی جامعهشناختی به علل گرایش نوجوانان و جوانان به قهوهخانهها و آسیبهای اجتماعی آن». دومین همایش سراسری علمی کاربردی مددکاری اجتماعی ایران، دانشگاه آزاد خمینیشهر.
40
- خواجهنوری، بیژن؛ هاشمینیا، فاطمه. (1389)، «رابطه اوقات فراغت و بزهکاری، نمونه مورد مطالعه: دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز». مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. (7) 2: 31ـ57.
41
- رمضانی، طاهره؛ گواری، فاطمه ؛ علیزاده، سکینه ؛ ریانی، مسعود ؛ بهرامپور، محمدرضا. (1389)، «شیوع و علل گرایش به مصرف سیگار در دانشجویان دانشگاههای شهر کرمان». مجله دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان. (10) 19: 1ـ6.
42
- رفعتجاه، مریم. (1390)، «فراغت و ارزشهای فرهنگی». فصلنامه تحقیقات فرهنگی. (4) 1: 151ـ190.
43
- فریدفتحی، اکبر؛ معرفت، داریوش ؛ اعلم، زهرا. (1391)، «بررسی نحوه گذران اوقات فراغت در بین نوجوانان بزهکار منطقه حاشیهنشین شهر مراغه». دوفصلنامه مطالعات پلیس زن. (6 ) 17: 40ـ61.
44
- فکوهی، ناصر؛ انصاری مهابادی، فرشته. (1382)، «اوقات فراغت و شکلگیری شخصیت فرهنگی، نمونه موردی دبیرستان دخترانه شهر تهران». نامه انسانشناسی. (1) 4: 61 ـ89.
45
- قدوسی، آرش؛ امینورایی، مهین. (1392)، «شیوع مصرف سیگار و برخی ویژگیهای دموگرافیک و روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد خوراسگان». تحقیقات علوم رفتاری. (10) 8: 401ـ410.
46
- مجیدپور، علی؛ اربابی، یوسف ؛ قلیزاده، ناطق عباس ؛ صالحی، اسماعیل. (1384)، «میزان شیوع و علل گرایش به مصرف سیگار در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل». مجله علمی ـ پژوهشی دانشگاه علوم پزشکیاردبیل. (5) 3: 266ـ270.
47
- مشکانی، محمدرضا؛ مشکانی، زهراسادات. (1381)، «سنجش تأثیر عوامل درونی و بیرونی خانواده بر بزهکاری جوانان»، مجله جامعهشناسی ایران. (4) 2: 3ـ25.
48
- موموندی، افسر. (1380)، بررسی چگونگی گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان شهر ورامین. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران.
49
- ناظمی، سعید؛ چمن، رضا؛ داوردوست، ناهید. (1391)، «بررسی شیوع و علل گرایش به دخانیات در دانشجویان». فصلنامه دانش و تندرستی. (7) 3: 107ـ111.
50
- واصفیان، فرزانه؛ باقری، محمد ؛ آزادیپور، شیوا؛ واصفیان، فریبا. (1393)، «بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد اردستان». فصلنامه مطالعات جامعهشناختی جوانان. (4) 13: 145ـ156.
51
- Agnew, R. (1989). “A longitudinal test of the revised strain theory”. Journal of Quantitative Criminology. 5 (4): 373-387.
52
- Baron, S. W. Forde, D.R., and Kay, F.M. (2007). “Self-control, risky lifestyles, and situation: The role of opportunity and context in the general theory”. Journal of Criminal Justice. (35): 119-136.
53
- Brownfield, D. and Thompson, K. (2005). “Self-concept and delinquency: The effects of reflected appraisals by parent and prees”. Western Criminology Review. 6 (1): 22-29.
54
- Catherine, G. Shanta, R. Dube Bridget, K. Ambrose, B. Benjamin, J. Apelberg, C Husten, G. (2014). “Cigar Smoking Among U.S. Students Reported Use After Adding Brands to Survey Items”. American Journal of Preventive Medicine. 47 (21): 28-35.
55
- Corbin, J.and Strauss, A. (1998). Basics of Qualitative Research. London: Sage publications.
56
- Eid, K. Samah, S. Dalia, A. El-sayed, A. (2015). “Smoking problem among HelwanUniversity students: Practical versus theoretical faculty”. Egyptian Journal of Chest Diseases and Tuberculosis. (64) 2: 379-385.
57
- Kwon, H. K. (2001). “Risk and protective factors for adolescent delinquency”. Journal of Korean Home Economics Association. (2) 1: 135-152.
58
- Kelly, K.J, Comello, M.L.G., & Edvards, R.W. (2004). “Attitudes of rural middle-school youth toward alcohol, tobacco, drugs, and violence”. The Rural Eductor. (3) 2: 199-24.
59
- Patton, M. (2001). Qualitative Research and Evaluation Methods. London: Sage Publication.
60
- Patterson, I. (2000). “Exploring the links between leisure boredom and alchol use among youth in rural and urban areas of Australia”. Journal of Park and Rereaction Administration. (18) 3: 53-75.
61
- Phillips, J. C., & Kelly, D. H. (2009). School failure and delinquency which causes wich?. Criminology. (17).
62
- Vitzthum, F. Koch, D. Groneberg, B. Mache, S. Marx . Hartmann,T. Pankow, W. (2012). “Smoking behaviour and attitudes among German nursing students”. Nurse Education in Practice. 407- 412.
63
- Wegner, L. Alan, f. Marite, M & Carl, M. (2006). “Leisure Boredom and substance Use Among High School Students in Sout Africa”. journal of Leisure Research. (38) 2: 249-266.
64
- Walker, H. M., & Sprague, J. R. (1999). “The path to school failure, delinquency, and violence: Cousal factors and some potential solutions”. Intervention in School and Clinic. (35) 2: 67-73.
65
- Yen, Z. Katims, D. & Zpata, J. T. (1999). “Participation in leisure activities and involvement in delinquency by Mexican America adolescents”. Hispanic Journal of behavioral Sciences. 21 (2): 170-185.رر
66
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه اخلاق پزشکی در مناسبات درمان (مورد مطالعه: بیمارستانهای دولتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز)
چکیده سازمان بهداشت جهانی سلامت امری فراتر از «فقدان بیماری یا معلولیت» میداند و آن را متضمن توجه خاطر به ابعاد روانی و اجتماعی و معنوی انسانها در نظر میگیرد. پژوهش حاضر بر پایه منطق استفهامی، با استفاده از روش تحقیق مردم نگاری وسیع و با هدف بازنمایی راهبردهای مدیریتی معطوف به ملاحظه «معنویت» در بیمارستانهای دولتی کلانشهر شیراز انجام شده است. دو پرسش اصلی مقاله عبارتند از: ابعاد فراجسمانی کنشگران اصلی نظام سلامت، مشتمل بر جنبههای روانی، اجتماعی و فرهنگی و معنوی آنها، چگونه مورد توجه تصمیمگیران مجموعههای درمانی قرار گرفته است؟ هم چنین، مهم ترین مصادیق متعارض با اخلاق پزشکی در میدانهای مطالعه کدامند؟ آگاهی دهندگان مطالعه شامل پزشکان، مدرسان اخلاق پزشکی، پرستاران، مدیران بیمارستانی، مددکاران اجتماعی، بیماران و همراهان آنها هستند که بر پایه روش نمونه گیری چند سطحی به صورت هدفنمد و غیر احتمالی انتخاب شدهاند. تحلیل کیفی دادههای حاصل از فرایندهای چندگانه داده یابی از قبیل مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته، تصویر برداری و مرور اسناد بیمارستانی نشان میدهد راهبرد مدیریتی مورد استفاده در میدانهای مطالعه جهت ملاحظه ابعاد روانی، اجتماعی و معنوی کش گران اصلی نظام سلامت بر حسب مضمون نهایی «تجویزات الزامیو ارشادی» و مضامین کلی «معنویت دینی»، «معنویت سازمانی» و «فرهنگ فردی و حرفهای سازمان خدمات» میتواند به تصویر کشیده شود. بعلاوه، آرمان مدیریتی «نهادینه سازی معنویت» در مجموعههای درمانی غالباً مبتنی بر آموزههای دینی، با محوریت «ترجیحات فقهی» محقق شده است.
https://qjsd.atu.ac.ir/article_4890_4a36ccc197741814e87a216395dd2c65.pdf
2016-03-20
213
265
10.22054/qjsd.2016.4890
مفاهیم کلیدی: ناظر آرمانی
اخلاق پزشکی
فرهنگ
معنویت
رفتار حرفهای
ابراهیم
اخلاصی
eb.ekhlasi@gmail.com
1
استادیارجامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منابع
1
- اسمارت، بری. (1385)، میشل فوکو، ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، چاپ اول، تهران: نشر اختران.
2
- امامی، محمد حسین؛ پزشکی، محمد زکریا. (1380)، جامع نگری در پزشکی، آموزش در علوم پزشکی، دوره 1، شماره 3.
3
- بلیکی، نورمن. (1389)، استراتژیهای پژوهش اجتماعی، ترجمه هاشم آقا بیگ پوری، چاپ سوم، تهران: نشر نی.
4
- توکل، محمد؛ دیوید، آرمسترانگ. (1391)، جامعه شناسی پزشکی، چاپ سوم، تهران: انتشارات حقوقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.
5
- دانشگاه علوم پزشکی شیراز. (1389)، ایزوی فرهنگی (سند شافی)، شیراز: انتشارات معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز.
6
- راسخ، محمد؛ خداپرست، امیرحسین. (1391)، تأثیر دو رویکرد الهیاتی و متن گرا بر اخلاق زیستی، اخلاق در علوم و فناوری، سال هفتم (4): 1-9.
7
- ربانی خوراسگانی، علی؛ ماهر، زهرا. (1392)، مقدمهای بر مکاتب و نظریههای جدید در جامعه شناسی معرفت و علم؛ جستاری در تبیین رابطه معرفت و فرهنگ، چاپ اول، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
8
- فنایی، ابوالقاسم. (1384)، دین در ترازوی اخلاق، چاپ اول، تهران: مؤسسه فرهنگی صراط.
9
- کیانپور، مسعود. (1391)، تجارب مدیریت احساسات در نظامهای مراقبت پزشکی، مطالعه موردی شهر کانادا، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و سوم (48)، 4: 25-52.
10
- نوربالا، احمدعلی. (1392)، کتاب جامع بهداشت عمومی (با همکاری اساتید دانشگاههای علوم پزشکی کشور)، ویرایش سوم، جلد سوم، تهران: کتاب ارجمند، فصل 14، معنویت و سلامت، صفحات 2356-2375.
11
- یکتایی، محمدرضا؛ غروی نیستانی، سید ماجد. (1388)، قاعده زرین در آموزههای دینی و پیامدهای آن برای اخلاق پزشکی، اخلاق پزشکی، سال سوم (10): 57-74.
12
- Amondesn, D. (1996). Medicine, Society and Faith in the ancient and medical world, Baltimore: Johns Hopkins University Press
13
- Aten, Jamie D. and Leach, Mark M. (Eds). (2009). Spirituality and the Therapeutic Process; A Comprehensive Resource From Intake to Termination. Washington, DC: American Psychological Association
14
- Engel George L. (1977). The need for a new medical model: a challenge for biomedicine, Science, 8; 196 (4286):129-36.
15
- Fabrega, Horacio Jr. (2000). Culture, Spirituality and Psychiatry, Current Opinion in Psychiatry, 13 (6): 525-33.
16
- Hoffmaster, Barry, (Ed.). (2001). Bioethics in social context, Philadelphia: Temple University Press
17
- Holmes, Peter R. (2007). Spirituality: Some Disciplinary Perspectives, in Flanagan, Kieran and Jupp Peter C. (eds), A Sociology of Spirituality: Theology and Religion in Interdisciplinary perspective, USA: Ashgate Publishing Company, pp. 23-43
18
- Koenig HG and Titus LK. (2004). Religion, Spirituality and health in medically ill hospitalized older patients, Journal of American Geriatr Association, (52):554-562
19
- Levenstein JH, McCracken EC, McWhinney IR, Stewart MA, BrownJB. (1986). The patient-centered clinical method, A model for the doctor-patient interaction in family medicine; The Journal of Family. Practice (3):24-30
20
- Plato. (2009). Five Great Dialogues of Plato: Euthyphro, Apology, Crito, Meno, Phaedo, Arizona, Translated by B. Jowett, CoyoteCanyon Press
21
- SilvestriGA. Knitting S, Zoller JS, et al. (2003). importance of Faith on medical decisions regarding cancer care, Journal of Clinical Oncology, (21):1379-1382
22
- Smith, Robert C. (2002). The Biopsychosocial Revolution, Journal of General Internal Medicine, 17 (4):309-310.
23
- Sulmasy, Daniel P. (2006). Spiritual Issues in the Care of Dying Patients, “ It’s Okay Between Me and God, Journal of the American Medical Association, 296:1385-92
24
- Starr, Paul. (1982). The Social Transformation of American Medicine, USA: Vincent Torre
25