دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X103920190622Comparing Social Capital and Subjective Well-Being between Active and Non-active Elderly People
(With an Emphasis on Network-Based Physical Activity)مقایسه سرمایه اجتماعی و رفاه ذهنی در بین سالمندان فعال و غیرفعال (با تأکید بر فعالیت بدنی شبکهای)1281065210.22054/qjsd.2019.10652FAفرزادغفوریدانشیارمدیریت تربیتبدنی و علوم ورزشی. دانشگاه علامه طباطبائی(نویسنده مسئول).زهرامحمدیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی. دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190622The present study aims to make a comparison between the social capital and subjective well-being in elderly people who lead an active life with those with a non-active one with special emphasis on network-based physical activity. The study is a Casual-comparative cross sectional that implemented with survey method. Research population was over 60 years old elderly people (men and women) in Tehran which 305 person estimated by using Morgan sampling matrix and participated in with both multi stage cluster and Convenience sampling methods and using researchers-made questionnaire. The results of study indicate that there is significant difference between active and non-active elderly people in social capital and subjective well-being. The results of MANOVA showed significant difference between Network-based physical active older people with others in all aspects of social capital (trust, cohesion and participation) and subjective well-being (happiness, life satisfaction, desert, subjective security, emotions, relative comparison, interests and social perception). This study emphasizes on regular, organized and network-based physical activity in older ages. هدف از این مطالعه مقایسه سرمایه اجتماعی و رفاه ذهنی در بین سالمندان فعال و غیرفعال شهر تهران با تأکید ویژه بر فعالیت بدنی (ورزشی) شبکهای بوده است. چارچوب نظری مطالعه را دیدگاه نظری پاتنام برای سرمایه اجتماعی و دیدگاه نظری داینر برای رفاه ذهنی است.این مطالعه از نوع تحقیقات علّی- مقایسهای پسارویدادی و مقطع عرضی است که بهصورت پیمایش اجرا شده است. جامعه آماری سالمندان (مرد و زن) بالای 60 سال مناطق 22 گانه شهر تهران بودند که با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعداد 305 نفر بهعنوان نمونه برآورد شدند. نمونهگیری به دو روش خوشهای چندمرحلهای و در دسترس هدفمند با ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجامشده است. نتایج نشان داد که بین سالمندان فعال و غیرفعال در میزان سرمایه اجتماعی و رفاه ذهنی اختلاف معنیدار وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نیز نشان داد در تمامی مؤلفههای سرمایه اجتماعی (اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی) و مؤلفههای رفاه ذهنی (شادکامی، رضایت از زندگی، استحقاق، تأمین ذهنی، احساسات، مقایسه نسبی و علایق و پذیرش (احترام) اجتماعی) بین سالمندانی که بهصورت شبکهای فعالیت بدنی دارند؛ با بقیه سالمندان تفاوت آشکار وجود دارد. این مطالعه بر فعالیت بدنی بهصورت منظم، سازمانیافته، غیررسمی و شبکه محور بهعنوان منشأ سرمایه اجتماعی پافشاری دارد.
<strong> </strong>دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X103920190622Identifying the Challenges and Strategic Activities of Social Entrepreneursشناسایی چالشها و فعالیتهای استراتژیک اجتماعی کارآفرینی اجتماعی (مورد مطالعه: سازمان تأمین اجتماعی شهر ایلام)29551065310.22054/qjsd.2019.10653FAفریبافاضلیکارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام.زینبطولابیدانشیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه ایلام. نویسنده مسئولیاسان اللهپور اشرفدانشیار، مدیریت بازاریابی، دانشگاه ایلام.Journal Article20181103The purpose of this research is to identify the challenges and strategic social activities of social entrepreneurs. The research is applied in terms of its purpose and mixed method reseach .The data collection method the interview was with experts and the questionnaire. The statistical community the entrepreneurs and all employees of the Social Security Organization of the city of Ilam 183 have been selected. The sample of the team 18 specialists is using snowball technique and 124 employees are randomly selected. Validity of the questionnaire has been confirmed by experts. The reliability of the questionnaire has been used from Cronbach's alpha. To analyze the data coding and SPSS software were used. The results of the interviews are categorized as a major issue of the strategic challenge of social entrepreneurship. the average strategic challenge and social activity are above average, these components are recognized as a challenge and strategic activity of social entrepreneurs. conclude that social entrepreneurs need to understand the challenges and strategic actions in the environment, in order to succeed. Knowing the social challenges causes entrepreneurs to be able to part Identify important barriers and introduce them to the community around them, and work with them to work together to solve them.هدف این پژوهش شناسایی چالشها و فعالیتهای استراتژیک اجتماعی کارآفرینی اجتماعی است. از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش ترکیبی است. جمع اوری دادهها در بخش کیفی با مصاحبه با افراد متخصص و در بخش کمّی با پرسشنامه بوده است. جامعه آماری کار افرینان اجتماعی و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی شهر ایلام (183) نفر هستند. نمونه آماری 18 نفر از افراد متخصص با استفاده از تکنیک گلوله برفی 124 نفر از کارکنان بهصورت تصادفی ساده انتخاب شده اند . روایی پرسشنامه توسط خبرگان تایید شد . پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و تجزیهوتحلیل دادهها با کد گذاری و نرمافزار spss22 انجام شد. نتایج مصاحبهها در قالب یک مقوله اصلی چالش و فعالیت استراتژیک کارآفرینی اجتماعی شکل گرفت. میانگین چالش و فعالیت استراتژیک بالاتر از حد متوسط بوده درنتیجه این مؤلفهها بهعنوان چالش و فعالیت استراتژیک کارآفرینی اجتماعی شناخته شد. یافتههای این تحقیق نشان می دهد که کارآفرینان اجتماعی نیاز به شناخت چالشها و اقدامات راهبردی در محیط پیرامون دارند. شناخت چالشهای اجتماعی موجب میشود که آنان بتوانند بخش مهمی از موانع خود را تشخیص داده و آنها را به محیط و جامعه پیرامون خود معرفی نموده وبا همکاری و همفکری در جهت برطرف نمودن آنها اقدام نمایند
<em> </em>دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X103920190622Investigation of the Social Acceptance according to Planned Behaviour of Students on Urban Sustainable Development Based on Using Bicycleتحلیلی بر پذیرش رفتار برنامهریزی شده اجتماعی دانشجویان در استفاده از دوچرخه و توسعه پایدار شهری57821065410.22054/qjsd.2019.10654FAوحیدساعت چیاناستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع).0000-0003-0265-4473مهدیکروبیدانشیار گردشگری دانشکده مدیریت حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی تهران.نویسنده مسئول0000-0002-0699-5139احمدمحمودیدانشآموخته دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-7579-2274بهنازخالقیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع).Journal Article20190627The purpose of this study was to investigate the relationship between social acceptance according to planning of behaviour and sustainable development of students in using bicycles. The research method was descriptive-correlational, distributed by a questionnaire. The statistical population of the study was students of Imam Reza University of Mashhad. A randomized simple sampling method was used to collect the questionnaire (32 items) from 5 to 7 times 254 people. According to the probability distribution, 270 questionnaires were distributed among the subjects. A researcher-made questionnaire based on the Spritzer model (1997) and social acceptance questionnaire based on the theory of planned behavior of Eisen (1985), derived from previous research was used. The reliability coefficient (83/0) came out. Findings of the research indicate that there is a positive and significant relationship between social acceptance and sustainable development (P<0.05). Also, 20% of the changes in sustainable development were related to the dimensions of social acceptance. Based on the results and given the importance of the role of social acceptance in improving and enhancing the sustainable development of bicycle use, it can be argued that by studying and researching this field, and paying attention to the development of these factors, we have taken effective steps towards achieving sustainable development. <br /> <em>هدف پژوهش، بررسی پذیرش رفتار برنامهریزی شده اجتماعی دانشجویان در استفاده از دوچرخه و توسعه پایدار شهری بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود که بصورت میدانی انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان تشکیل داده و در نهایت تعداد 254 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای مبتنی بر مدلهای توسعه پایدار اسپریتزر (1997) با ضریب پایایی (83/0) و پذیرش اجتماعی بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده آیزن (1985) با ضریب پایایی (8/0) بود. بر اساس نتایج، دوچرخه نقش مهمی در توسعه فرایند اجتماعی شدن افراد داشته و رابطه مثبت و معناداری بین پذیرش اجتماعی و توسعه پایدار وجود دارد (05/</em><em><</em><em>0</em><em>P</em><em>)</em><em>. همچنین 20</em><em> درصد از تغییرات توسعه پایدار از طریق ابعاد پذیرش اجتماعی (تئوری رفتار برنامهریزی شده) بدست آمد. در نهایت میتوان بیان داشت که رفتار ادراک شده در پذیرش اجتماعی بیشتر توسط عوامل بیرونی نظیر تشویق و ترغیب فرد توسط خانواده، افراد مهم، دوستان، آشنایان و حتی هنجارهای موجود در جامعه میتواند در بروز توسعه پایدار نقش قابلتوجهی ایفا کند. در ادامه نیز افراد با تغییر در ذهنیت خود، تمام رفتارهایی که در اوقات فراغت از خود بروز میدهند را به یک جریان فرهنگساز مبدل خواهند کرد.</em><br /> <strong><em> </em></strong>دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X103920190622Investigating the Relationship between Quality of Life and Organizational Performance of Teachers and School Staff Using Structural Equations
(Case Study of Chenaran)بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و عملکرد سازمانی معلمان و کادر آموزشی مدارس با استفاده از معادلات ساختاری (مطالعه موردی شهر چناران)831091065510.22054/qjsd.2019.10655FAمحمدلعلیکارشناس ارشد مدیریت امور شهری دانشگاه فردوسی مشهد و مدرس آموزش و پرورش در شهر مشهد.امیدعلیخوارزمیاستادیار مدیریت شهری، دانشگاه فردوسی مشهد.نویسنده مسئولJournal Article20181129Education is the backbone of every country, and in this regard, teachers and school staff are the most important factors in promoting the scientific and educational community. Their positive organizational performance, that is, the correct functioning of the educational system, is therefore essential, and the factors affecting the performance of teachers have been identified and pursued in order to achieve their goals. This research is of a practical nature and its method is quantitative, and it aims to investigate the relationship between quality of life and the organizational performance of teachers. Of the 400 teachers in Chenaran schools, 195 were randomly selected according to the Cochran formula. Descriptive statistics and correlation relationships were performed by SPSS software and model implementation through structural equations using R software. This article has been used to assess the quality of life WHO Summary questionnaire and to assess organizational performance, a standardized questionnaire on employee performance in an organization with a degree of reliability and validity of nearly one. The results show that the change in the qualitative level of cultural life leads to change in their organizational performance. So it is necessary that the educational system of the states take a lot of effort to improve the quality of life of teachers.
<em>آموزشوپرورش ستون فقرات هر کشور است و در این خصوص معلمان و کادر آموزشی مدارس مهمترین عامل ارتقاء سطح علمی و تربیتی جامعه میباشند. عملکرد سازمانی مثبت آنها در واقع یعنی عملکرد صحیح نظام آموزشی، پس ضروری است، عوامل مؤثر بر عملکرد معلمان شناسایی شده و در راستای دستیابی به اهداف از آنها بهرهمند شد. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن کمی است و با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و عملکرد سازمانی معلمان انجام گرفته است. از حدود 400 نفر معلم شاغل در مدارس شهر چناران، طبق فرمول کوکران 195 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. آمارهای توصیفی و روابط همبستگی توسط نرمافزار </em><em>SPSS</em><em> و پیادهسازی مدلها از طریق معادلات ساختاری بوسیلهی نرمافزار </em><em>R</em><em> انجام شده است. این مقاله برای ارزیابی کیفیت زندگی از پرسشنامه مختصر شده سازمان بهداشت جهانی و برای ارزیابی عملکرد سازمانی از پرسشنامه استاندارد شده عملکرد کارکنان در سازمان، با درجه پایایی و روایی نزدیک به یک استفاده نموده است. نتایج نشان میدهد، تغییر در سطح کیفی زندگی فرهنگیان منجر به تغییر عملکرد سازمانی آنها میشود، پس لازم است جهت بهرهمندی از یک سیستم پویای آموزشی دولتها نسبت به ارتقاء سطح کیفیت زندگی معلمان اهتمام کافی داشته باشند.</em>
دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X103920190622Analysis of the Quality of Central Public Spaces of Tehran and Its Consequences on Urban Welfareتحلیل کیفیت فضاهای عمومی مرکزی شهر تهران و پیامدهای آن بر رفاه شهری1111441065610.22054/qjsd.2019.10656FAغلامرضالطیفیدانشیار گروه برنامهریزی شهری و توسعه منطقهای دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول)0000-0002-8120-2207مهنازمقبول اقبالیدانشجوی دکتری تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190806In this study, due to the low level of social interactions in urban public spaces and the decline of urban welfare as the main research issue, we sought to identify a solution to improve urban welfare by identifying the effective factors on urban democracy and promoting social action. In summary, in this study, in addition to clarifying the concept of urban welfare in public spaces, it has been attempted to introduce qualitative environmental factors affecting urban welfare with indicators of viability and vitality, as well as conceptual contexts of existing approaches. In the first part, by examining the views of experts and experts through interviews, the common concepts were more widely recognized by presenting the best indicators of measuring the utility of public spaces in the study area. In the second part, we analyze the extent of social interactions with the technique of counting and photographing, and we survey citizens to measure some of the components of urban democracy, viability and vitality, and to test hypotheses. Based on the findings of this study, the quality of public spaces studied is very low in terms of livability and vitality indices, and the low quality of these components reduces the components of urban democracy and social action as key indicators of urban well-being.
<em>در این پژوهش با توجه به پایین بودن سطح تعاملات اجتماعی در فضاهای عمومی شهر و کاهش رفاه شهری بهعنوان مسئله اصلی تحقیق، سعی شده با شناسایی مؤلفههای کیفی فضاهای عمومی که مؤثر در ارتقاء دموکراسی شهری و کنشهای اجتماعی میباشند به دنبال ارائه راهکاری برای بهبود رفاه شهری باشیم، بهطور خلاصه در این پژوهش سعی شده علاوه بر تدقیق مفهوم رفاه شهری در فضاهای عمومی، به معرفی مؤلفههای کیفی مؤثر در محیط بر رفاه شهری با معیارهایی مانند زیست پذیری و سرزندگی بپردازیم و همچنین به زمینههای مفهومی رویکردهای موجود نیز اشاره گردیده است. در بخش نخست با بررسی دیدگاه خبرگان و صاحبنظران از طریق مصاحبه با ارائه بهترین شاخصهای سنجش کیفیت فضاهای عمومی در محدوده مورد مطالعه، مفاهیم مشترک بهطور جامعتر بازشناسی گردید. در بخش دوم تحلیل میزان کنشهای جمعی و تعاملات اجتماعی با تکنیک شمارش و عکسبرداری بوده و برای سنجش برخی از مؤلفههای دموکراسی شهری، زیست پذیری و سرزندگی و آزمون فرضیات به نظرسنجی از شهروندان پرداختهایم. بر پایه یافتههای این پژوهش باید گفت کیفیت فضاهای عمومی مورد مطالعه به لحاظ شاخصهای زیست پذیری و سرزندگی در حد بسیار پایین قرار دارد و پایین بودن این مؤلفههای کیفی موجب کاهش مؤلفههای دموکراسی شهری و کنشهای اجتماعی بهعنوان شاخصهای اصلی و مهم رفاه شهری گردیده است</em><em>.</em>
دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X103920190622Social-Economic Database and Virtual Social Capital of Isfahan Virtual Social Network Usersپایگاه اقتصادی - اجتماعی و سرمایه اجتماعی مجازی کاربران شبکههای اجتماعی مجازی شهر اصفهان1451721065710.22054/qjsd.2019.10657FAمژدهکیانیاستادیار علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول).علیمحمد امینی-کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20170720The main purpose of this study was to investigate the factors affecting social capital of users of Isfahan virtual networks using the survey method. In this study, social capital is in three dimensions (trust, relationship, public participation). It was examined by combining the views of Bourdieu, Coleman, and Fukuyama. Sampling was done using cluster and random methods. Sample size is 400 people (200 men and 200 women) Isfahan Virtual Social Network users aged between 19 and 40 years were recruited. Questionnaire was used to collect data. The findings of this study showed that users spend up to one hour or two hours a day, 6 to 8 hours a week, and more than 8 hours a month using virtual social networks. The results showed that demographic characteristics, socioeconomic status, and the extent to which virtual social networks are used affects three dimensions of social capital. Demographic characteristics of age, marital status, and ethnicity are more influential on the three indicators of social capital. It also has a significant impact on the use of virtual networks by users on social capital. According to the results of the path analysis, the most influence was on the trust index by the age variable. It also had the greatest impact on the index of relevance from the socio-economic status.
<em>هدف</em><em>اصلی</em><em>این</em><em>پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه اجتماعی کاربران شبکههای مجازی شهر اصفهان با استفاده از روش پیمایش میباشد. سرمایه</em><em>اجتماعی در این پژوهش در سه بُعد (اعتماد، ارتباط، مشارکت) و با تلفیق</em><em>دیدگاههای</em><em>بوردیو،</em><em>کلمن و فوکویاما</em><em>مورد بررسی قرار گرفته است. نمونهگیری</em><em>با</em><em>استفاده</em><em>از</em><em>روشهای</em><em>خوشهای و تصادفی</em><em>انجام شد. حجم نمونه</em><em>400</em><em>نفر</em><em>(200 نفر زن و 200 نفر مرد) از</em><em>کاربران</em><em>شبکههای اجتماعی مجازی شهر اصفهان با میانگین سنی</em><em>19</em><em>تا 40 سال میباشد و برای</em><em>اجرا و</em><em>جمعآوری</em><em>اطلاعات</em><em>از</em><em>ابزار</em><em>پرسشنامه</em><em>استفاده</em><em>شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که کاربران حداکثر در شبانهروز یک تا دو ساعت، هفتگی 6 - 8 ساعت و ماهیانه بیشتر از 8 ساعت از وقتشان را صرف استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی میکنند. نتیجه پژوهش نشان داد که ویژگیهای جمعیتی، پایگاه اقتصادی - اجتماعی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر سه بُعد سرمایه اجتماعی مؤثر هستند. ویژگیهای جمعیتی سن،</em><em>وضعیت تأهل و قومیت بر سه شاخص سرمایه اجتماعی بیشترین تأثیر را دارند. همچنین میزان استفاده از شبکههای مجازی کاربران بر سرمایه اجتماعی تأثیر معنیدار دارد. بر اساس نتایج تحلیل مسیر، بیشترین تأثیر بر شاخص اعتماد از سوی متغیر سن بوده است. همچنین بیشترین تأثیر بر شاخص ارتباط از سوی متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی بوده است.</em>
دانشگاه علامه طباطباییبرنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی2345-492X103920190622The Study of Social Health and Burnout of Teachers
(Case Study: Nimblouk Region of Qhaenat, South Khorasan)مطالعه سلامت اجتماعی و فرسایش شغلی فرهنگیان (موردمطالعه: منطقه نیمبلوک شهرستان قائنات خراسان جنوبی)1732151065810.22054/qjsd.2019.10658FAمحمد حسنشربتیاندانشآموخته دکتری جامعهشناسی پژوهشگر و مدرس دانشگاه (نویسنده مسئول).0000-0003-3465-5497مژگانفارسیدانشآموخته کارشناسی ارشد امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.Journal Article20190602The purpose of this study is to investigate the relationship between social health and the burnout of teachers. The theoretical approach in this research has been the focus of (Keys’ social health theories and Maslach and Jackson's burnout). The methodology of this research is descriptive and correlational. The statistical population of the teachers is the Nimblouk part of Qhaenat in the academic year 2018-2019. The sample size was 400 people using the Cochran formula in a simple random sampling method and a standardized questionnaire, content validity and reliability coefficient of social health (0.763) and burnout (0.733).The results show that the average social health and its components were moderately high (Coherence, Acceptance, Participation, Cohesion, Actualization) and burnout and its dimensions respectively (Depersonalization, Lack of personal Accomplishment, Emotional Exhaustion).The mean of gender has a significant relationship with the main variables of the research. The relationship between the hypotheses of the research is significant and relatively weak (0.242) between the main and the secondary variables. Regression results show that the prosperity and social participation rate with beta has the most direct effect on burnout. Also, the results of the prediction equation can explain (37percent) of the variance of the dependent variable, and the social health variable of about 0.334 units has a direct effect on burnout.
<em>هدف پژوهش حاضر رابطه سلامت اجتماعی با فرسایش شغلی فرهنگیان میباشد. رویکرد نظری در این پژوهش بهرهمندی از نظریههای سلامت اجتماعی کییز و فرسایش شغلی ماسلاچ و جکسون است. روششناسی این پژوهش توصیفی و همبستگی بوده و جامعه آماری فرهنگیان بخش نیمبلوک شهرستان قائنات در سال تحصیلی 97-96 میباشد حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 400 نفر بهصورت شیوه نمونهگیری خوشهای مبتنی بر تصادفی ساده و ابزار پرسشنامه استاندارد شده است و از توافق داوران جهت رسیدن به روایی محتوایی استفاده شده و ضریب پایایی سلامت اجتماعی (763/0) و فرسایش شغلی (733/0) بدست آمده است. نتایج بیانگر این است که میانگین سلامت اجتماعی و مؤلفههای آن به ترتیب (انسجام، پذیرش، مشارکت، همبستگی و شکوفایی) و فرسایش شغلی و ابعاد آن به ترتیب (مسخ شخصیت، عملکرد فردی و خستگی عاطفی) در حد متوسط روبه بالا است. میانگین جنسیت رابطه معناداری با متغیرهای اصلی تحقیق داشته است نتایج رگرسیون نشان میدهد که بُعد شکوفایی و مشارکت اجتماعی با مقدار، ضریب هبستگی (بتا) بیشترین تأثیر بر فرسایش شغلی را بهطور مستقیم داشتهاند. همچنین نتایج معادله پیشبینی میتواند 37 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کند و متغیر سلامت اجتماعی در حدود 334/0 واحد اثر مستقیم بر فرسایش شغلی داشته است</em><em>.</em>