زهرا حق روستا؛ آیت اله ممیز؛ جلال حقیقت منفرد
چکیده
پیادهسازی فرآیند کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری سبب ایجاد ارزشافزوده برای مشتریان و خلق خدمات نوآورانه میشود. پژوهش حاضر با هدف اجرای فرآیند کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری، به شناسایی مؤلفهها و شاخصهای اثرگذار بر کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری نوین میپردازد. پژوهش برحسب هدف،کاربردی و ازنظر نوع روش پژوهش، ...
بیشتر
پیادهسازی فرآیند کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری سبب ایجاد ارزشافزوده برای مشتریان و خلق خدمات نوآورانه میشود. پژوهش حاضر با هدف اجرای فرآیند کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری، به شناسایی مؤلفهها و شاخصهای اثرگذار بر کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری نوین میپردازد. پژوهش برحسب هدف،کاربردی و ازنظر نوع روش پژوهش، توصیفی است. اطلاعات از دو روش مطالعه اسنادی و تکنیک دلفی بهدستآمده است. ابتدا ۳۰ نفر از خبرگان حوزه مورد مطالعه بر اساس رشته و مدرک تحصیلی شناسایی شدند که در نهایت 23 نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی انتخاب و با استفاده از روش دلفی فازی در چهار مرحله دیدگاههای آنها استخراج و مورد پالایش قرارگرفت. بر اساس خروجی تحلیل، مؤلفههای مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری کشور، شامل 4 بعدِ کارآفرینی، بانکداری نوین، کارآفرینی سازمانی و ارزشها و 13 مؤلفه است. یافتهها نشان میدهد بیـشترین میزان موافقت خبرگان در بعد کارآفرینی: خلق، اجرا و بهرهبرداری از ایده، در بعد کارآفرینی سازمانی: افراد، نوآوری، اهداف، ساختار و محیط، در بعد بانکداری نوین: فناوری اطلاعات، مهارت نیروی انسانی، تنوع خدمات و در بعد ارزشها: ارزشهای حاکم بر جامعه و سازمان میباشند. مؤلفههای شناسایی شده قادر است زمینة کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری نوین را فراهم نموده، عملکرد آنها را بهبود ببخشد. و بانکها را قادر سازد تا موقعیت خود را در فرایند کارآفرینی سازمانی مورد ارزیابی قرار دهند.
منیژه محمدزاده؛ ابوالفضل امانیان؛ سیدرسول حسینی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، هنجارها و شبکههای اجتماعی) بر توسعۀ کارآفرینی سازمانی انجام گرفته است. در این پژوهش، از مؤلفههای نظریۀ سرمایۀ اجتماعی نهاپایت و گوشال (1976) و مولفههای نظریۀ آنتونیک و هیسریچ (2003) دربارۀ کارآفرینی سازمانی استفاده شده است. روش بررسی توصیفی همبستگی و تلفیقی از روش کتابخانهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، هنجارها و شبکههای اجتماعی) بر توسعۀ کارآفرینی سازمانی انجام گرفته است. در این پژوهش، از مؤلفههای نظریۀ سرمایۀ اجتماعی نهاپایت و گوشال (1976) و مولفههای نظریۀ آنتونیک و هیسریچ (2003) دربارۀ کارآفرینی سازمانی استفاده شده است. روش بررسی توصیفی همبستگی و تلفیقی از روش کتابخانهای و میدانی است. در بررسی میدانی 372 نفر از کارکنان (کارگران، کارگران ماهر، مسئولان میانی و مدیران) شاغل در شرکت ایران خودرو، در سال 1392، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سرمایۀ اجتماعی (نهاپایت و گوشال، 2002) و پرسشنامۀ محقق ساخته برای ابعاد هفتگانۀ کارآفرینی سازمانی (آنتونیک و هیسریچ 2003) به روش نمونهگیری سهمیهای متناسب انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون میانگین، رگرسیون خطی دومتغیره) صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین سرمایۀ اجتماعی و ابعاد پنجگانۀ آن با میزان کارآفرینی سازمانی رابطۀ مستقیم وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون خطی نشان داد بین دو متغیر سرمایۀ اجتماعی و میزان کارآفرینی سازمانی، رابطۀ خطی وجود دارد و سرمایۀ اجتماعی سازمانی توانایی پیشبینی 21 درصد از تغییرات واریانس کارآفرینی سازمانی را دارد. نتایج بهصورت کلی نشان میدهد، کارآفرینی سازمانی، بهعنوان سازهای تلفیقی (تکنولوژیکی ـ مدیریتی ـ اجتماعی) از کمیت و کیفیت سرمایۀ اجتماعی و مؤلفههای آن تأثیر مستقیم میپذیرد.
رسول ربانی؛ سید علی هاشمیان فر؛ سمانه شیرازی
چکیده
محققان و صاحب نظران از دنیای امروز به عنوان عصر عدم تداوم یاد می کنند این مفهوم بدین معناست که تجارب و راه حل های گذشته برای مسائل کنونی و آینده سازمان ها کافی و راهگشا نیستند و باید به دنبال راه کارهای جدید سازمانی با ساختارهای نوین بود که در این راستا، بسیاری از سازمان ها به راهبرد کارآفرینی سازمانی روی آورده اند. مقاله حاضر به بررسی ...
بیشتر
محققان و صاحب نظران از دنیای امروز به عنوان عصر عدم تداوم یاد می کنند این مفهوم بدین معناست که تجارب و راه حل های گذشته برای مسائل کنونی و آینده سازمان ها کافی و راهگشا نیستند و باید به دنبال راه کارهای جدید سازمانی با ساختارهای نوین بود که در این راستا، بسیاری از سازمان ها به راهبرد کارآفرینی سازمانی روی آورده اند. مقاله حاضر به بررسی سازمان های ایرانی از بعد کارآفرینی سازمانی می پردازد که هدف آن سنجش میزان کارآفرینی مدیران دانش آموخته رشته علوم انسانی در سازمان های صنعتی اراک است. روش مورد استفاده پیمایش بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. در اکثر سازمان های مورد مطالعه ساختاری مکانیکی حاکم است که مانع نوآوری، خلاقیت، ریسک پذیری و در نهایت کارآفرینی سازمانی می شود؛ بنابراین برای ایجاد و تسهیل کارآفرینی سازمانی نیاز به ساختاری انعطاف پذیر توام با اعتماد سازمانی و افزایش سرمایه اجتماعی است که بتوان فرهنگ کارآفرینی سازمانی را حاکم کرد. در این راستا، مدیران سازمان ها باید نسبت به کارآفرینی سازمانی متعهد باشند و آن را به عنوان یک راهبرد مهم و مناسب برای بقاء و رشد سازمان در شرایط رقابتی امروز به کار ببرند و از کارآفرینان سازمانی حمایت کنند.