توسعه اجتماعی - رفاه اجتماعی -جهانی شدن -تعرضات خانوادگی -رضایت شغلی- مشارکت اجتماعی
جواد معدنی
چکیده
گردشگری اجتماعی یکی از اقسام مهم گردشگری است که مورد توجه بسیاری از جوامع است. این نوع گردشگری، حوزهای است که در آن افرادِ غیربرخوردار و فقیر میتوانند این امکان را داشته باشند که تعطیلات و اوقات فراغت خود را با سطح قیمتی قابل دسترس برای خود داشته باشند. این مقوله میتواند تأثیر ویژهای در توسعه و بهبود رفاه اجتماعی گروههای محروم ...
بیشتر
گردشگری اجتماعی یکی از اقسام مهم گردشگری است که مورد توجه بسیاری از جوامع است. این نوع گردشگری، حوزهای است که در آن افرادِ غیربرخوردار و فقیر میتوانند این امکان را داشته باشند که تعطیلات و اوقات فراغت خود را با سطح قیمتی قابل دسترس برای خود داشته باشند. این مقوله میتواند تأثیر ویژهای در توسعه و بهبود رفاه اجتماعی گروههای محروم داشته باشد. هدف اصلی تحقیق حاضر، شناسایی و تبیین پیشرانهای کلیدی و مؤثر گردشگری اجتماعی در توسعه و بهبود رفاه اجتماعی گروههای محروم است که با محوریت شهرستانهای استان اردبیل صورت میپذیرد. روش تحقیق ترکیبی است که با استفاده از رویکرد متوالی اکتشافی به بررسی موضوع میپردازد. در این تحقیق، به ترتیب از دو روش "تحلیل مضمون و برنامهریزی سناریو" استفاده شده است. ابزار اصلی مورد استفاده در فاز کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در فاز کمّی، پرسشنامه است که به ترتیب از 8 نفر از خبرگان در فاز کیفی و 11 نفر هم در فاز کمّی اطلاعات و دادههای مربوطه استخراج شدند. مطابق با یافتههای تحقیق، در فاز کیفی، 57 مضمون اساسی، 23 مضمون سازماندهنده، 4 مضمون فراگیر شناسایی و استخراج شدند و جهت تبیین و شناسایی پیشرانهای کلیدی و موثر، به مرحله بعدی راه پیدا کردند. مطابق با نتایج حاصله، پیشرانهای کلیدی و مؤثر گردشگری اجتماعی میتوانند بهعنوان عوامل و تبیینکنندگان اصلی توسعه و بهب
میثم هاشمی نیا؛ رحمت الله امیر احمدی؛ حسین ابوالحسن تنهایی
چکیده
پژوهش حاضر تلاش میکند ضمن مرور رویکردهای مختلف در باب رابطه توسعه، عدالت توزیعی، و رفاه اجتماعی با اتخاذ رویکردی جامعه شناختی احساس عدالت توزیعی شهروندان خرمآبادی در برنامههای رفاهی دولت را بررسی نماید. این تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسش نامه در بین شهروندان خرم آبادی در پایان سال 1399 و آغاز 1400 انجام یافته است. نمونه گیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر تلاش میکند ضمن مرور رویکردهای مختلف در باب رابطه توسعه، عدالت توزیعی، و رفاه اجتماعی با اتخاذ رویکردی جامعه شناختی احساس عدالت توزیعی شهروندان خرمآبادی در برنامههای رفاهی دولت را بررسی نماید. این تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسش نامه در بین شهروندان خرم آبادی در پایان سال 1399 و آغاز 1400 انجام یافته است. نمونه گیری پژوهش با در نظر گرفتن میزان برخورداری از رفاه اجتماعی مناطق شهری خرمآباد با تلفیقی از نمونه گیری خوشهای و طبقهبندی نامتناسب طراحی شد و حجم نمونه 400 نفر بود. نتایج پژوهش نشان میدهد میزان احساس عدالت توزیعی در رفاه اجتماعی شهروندان خرمآبادی پایین و فقط 2.4 درصد از افراد، این احساس را بالا تلقی نمودهاند. در میان ابعاد مختلف نیز آنها در توزیع فرصتهای کار و اشتغال و حکمروایی، احساس تبعیض بیشتری را احساس میکنند، اما در ابعاد آزادیهای فردی و بهرهمندی از رسانهها و ارتباطات، این احساس به حداقل می رسد. بررسی فرضیهها نشان داد متغیرهای نیازمندی های رفاهی اجتماعی، میزان اعتماد به برنامههای رفاهی دولت، و میزان سرمایه اقتصادی دارای همبستگی قویتری با متغیر احساس عدالت توزیعی در برنامههای رفاهی دولت هستند. یافتههای تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که متغیرهای مستقل، 8/50 درصد از واریانس متغیر میزان احساس عدالت توزیعی در برنامه های رفاه اجتماعی دولت را پیش بینی میکنند. در این میان اثر خالص متغیر نیازمندیهای رفاهی بیش ...
توسعه اجتماعی - رفاه اجتماعی -جهانی شدن -تعرضات خانوادگی -رضایت شغلی- مشارکت اجتماعی
حشمت الله یزدانی؛ جعفر هزارجریبی؛ داود حسین پور
چکیده
چکیدهدر رویکردهای کارآفرینی و اشتغال زایی و اثربخشی آن در فرآیند توسعه و پیشرفت جوامع، تغییر و تحول مستمر و پرشتاب دربرنامه های توسعه از مهمترین و ضروریترین جریان های حاکم بر حیات همه جانبه بشری به شمار می رود. براین اساس جهت تحقق اهداف موضوع تحقیق، بررسی رویکرد کارآفرینانه حوزه اشتغال در برنامه های چهارم و پنجم توسعه و میزان تحقق ...
بیشتر
چکیدهدر رویکردهای کارآفرینی و اشتغال زایی و اثربخشی آن در فرآیند توسعه و پیشرفت جوامع، تغییر و تحول مستمر و پرشتاب دربرنامه های توسعه از مهمترین و ضروریترین جریان های حاکم بر حیات همه جانبه بشری به شمار می رود. براین اساس جهت تحقق اهداف موضوع تحقیق، بررسی رویکرد کارآفرینانه حوزه اشتغال در برنامه های چهارم و پنجم توسعه و میزان تحقق آن، از طریق پرسشنامه و مصاحبه با کارشناسان و مسولین سازمان ها و وزارتخانه های دولت که بیشترین تسلط را بر برنامههای چهارم و پنجم توسعه داشتند با استفاده از روش کیفی تحلیل محتوا، اقدام نموده و نتایج زیر حاصل گردیده است:در شاخص استراتژی باگویۀ، تاثیر پذیری منابع از استراتژیهای کسب وکار 25 درصد، در شاخص منابع باگویه، بکارگیری تمامی منابع مالی 44 درصد، شاخص ساختار مدیریت باگویۀ، همبستگی پرسنل صف و ستاد 43 درصد، در شاخص پاداش باگویۀهای تناسب حقوق با مسئولیت و تناسب جایگاه با مسئولیت 43 درصد، در شاخص ساختار رشد باگویۀ، الویت رشد و پیشرفت کارکنان 35 درصد، در شاخص فرهنگ کارآفرینانه باگویۀ حمایت ایده های خلاق توسعه ای، 40 درصد، و در نهایت شاخص رفاه اجتماعی با گویۀهای تامین حداقلی آموزشی، زیست محوری برنامهها 34 درصد زیاد و خیلی زیاد بوده است.
علی مهدی زاده اشرفی؛ تورج مجیبی؛ احمد میدری؛ نیلوفر ایمان خان؛ مهدی فقانی
چکیده
پژوهش حاضر با توجه به اینکه خطمشیهای رفاهی به دلیل گستره وسیع ذینفعان، با پیچیدگیهای مضاعفی روبرو هستند در صدد ارائه مدل اجرای خطمشیهای رفاه اجتماعی است. بدین منظور از روش ترکیبی کیفی (با مصاحبه از 15 نفر از خبرگان خطمشیگذاری رفاهی) برای ارائه مدل اکتشافی و از روش کمّی (پیمایش از 265 نفر از کارشناسان رفاه اجتماعی) برای محک ...
بیشتر
پژوهش حاضر با توجه به اینکه خطمشیهای رفاهی به دلیل گستره وسیع ذینفعان، با پیچیدگیهای مضاعفی روبرو هستند در صدد ارائه مدل اجرای خطمشیهای رفاه اجتماعی است. بدین منظور از روش ترکیبی کیفی (با مصاحبه از 15 نفر از خبرگان خطمشیگذاری رفاهی) برای ارائه مدل اکتشافی و از روش کمّی (پیمایش از 265 نفر از کارشناسان رفاه اجتماعی) برای محک تجربی آن استفاده شد. نتایج از این قرار است: مدل اکتشافی شامل ابعاد: محیط، راهبردها، پیامدها، ارتباطات، منابع، گرایشهای مجریان، ساختار سازمانی است. بر اساس یافتههای کمّی، تحلیل ساختاری دادهها، تعلق مولفه ها به ابعاد و تعلق ابعاد به مفهوم اصلی یعنی اجرای خط مشی های رفاه اجتماعی را پشتیبانی و تایید کرده است. در بین ابعاد تایید شده مدل، بعد محیط (خارجی و داخلی) دارای بیشترین اهمیت و بعد منابع و پیامد دارای کمترین اهمیت میباشند. مهمترین مساله در اجرای خطمشیهای رفاهی، عدم وجود متولی پرقدرت و محوری در نظام سیاستگذاری رفاهی است که این امر با ادغام وزارت رفاه مضاعف گردید. مهمترین ضعفهای کنونی از منظر متخصصین و مطلعین سیاستگذاری اجتماعی، «عدم تناسب مسئولیتها و اختیارات»، «عدم توزیع مناسب منابع بودجهای و بانکی»، «عدم استفاده از ظرفیت سازمانهای مردمنهاد» و «عدم جلب مشارکتهای مردمی» است. بر أساس یافتهها، قوانین متعارض، مانع مهمی برای اجرای متمرکز سیاستهای رفاهی است. بعلاوه ارتباطات درونسازمانی برای اجرای خط مشیها نیز وضعیت مناسبی ندارد.
راشین عبدالهی؛ اصغر محمدی؛ منصور حقیقتیان
چکیده
چکیده فضای شهری جزئی از یک شهر است که بهعنوان عرصه عمومی، تجلیگاه فعالیتهای شهری است که بر نیازهای فردی و اجتماعی آحاد جامعه تأثیرگذار میباشد و شرایط زندگی افراد را اعم از زیستی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تحت تأثیر قرار میدهد؛ که این امر شرایط رفاهی افراد را نیز در برمیگیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فضای عمومی شهری بر ...
بیشتر
چکیده فضای شهری جزئی از یک شهر است که بهعنوان عرصه عمومی، تجلیگاه فعالیتهای شهری است که بر نیازهای فردی و اجتماعی آحاد جامعه تأثیرگذار میباشد و شرایط زندگی افراد را اعم از زیستی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تحت تأثیر قرار میدهد؛ که این امر شرایط رفاهی افراد را نیز در برمیگیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فضای عمومی شهری بر ابعاد رفاه اجتماعی شهروندان 70-18 سال به بالای شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف یک بررسی کاربردی، از نظر وسعت پهنانگر، از نظر دامنه خرد و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی است. روش پژوهش میدانی، با استفاده از تکنیک پیمایش و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 625 نفر محاسبه شده است؛ روش نمونهگیری تلفیقی از دو نوع نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی بوده است. یافتههای توصیفی بهدستآمده از تجزیهوتحلیل دادهها بیانگر این است که 47 درصد از شهروندان کیفیت فضای عمومی شهر را در سطح متوسط و 7/51 درصد بالا و 2/44 درصد سطح برخورداری خود از رفاه را در سطح متوسط و 8/53 درصد نیز در سطح عالی بیان نمودهاند؛ همانطور که مشخص است دو متغیر تحقیق در بین شهروندان در سطح متوسط و متوسط به بالا میباشند؛ نتایج استنباطی حاصل از محاسبات معادلات ساختاری بیانگر این است که در فاصله اطمینان 95 درصد به ترتیب ابعاد رضایتمندی (61/0)، احساس امنیت اجتماعی (52/0)، تأمین نیازهای اساسی (48/0) و احساس محرومیت نسبی (33/0-) از متغیر فضای عمومی شهری بهعنوان متغیر مستقل تأثیر پذیرفتهاند که این نتایج بیانگر تأیید فرضیات یادشده مبنی بر تأثیر فضای عمومی شهری بر ابعاد رفاه اجتماعی در بین شهروندان شهر تهران میباشد. نتایج حاصل از برازش مدل معادلات ساختاری نشان از برازش خوب الگو توسط دادهها داشته است؛ به عبارتی دادههای بهدستآمده از شاخصهایGFI، RMSEA، PNFI، PCFI، CMIN/DF بهخوبی الگو را مورد حمایت قرار دادهاند.
جعفر هزارجریبی؛ سجاد مرادی
چکیده
چکیده شادکامی به عنوان یک وضعیت اجتماعیِ مرکب از ابعاد فردی (تجربهی احساسات مثبت و رضایت از زندگی)، اجتماعی (همبستگی و تعاملات گرم اجتماعی) و ساختاری (وجود زمینهها و پیششرطهای لازم برای شکوفایی و تحقق قابلیتهای انسانی) موضوعی مهم در سیاستگذاریهای اجتماعی و رفاهی به شمار میرود. با عطف توجه به شواهد موجود از پایین ...
بیشتر
چکیده شادکامی به عنوان یک وضعیت اجتماعیِ مرکب از ابعاد فردی (تجربهی احساسات مثبت و رضایت از زندگی)، اجتماعی (همبستگی و تعاملات گرم اجتماعی) و ساختاری (وجود زمینهها و پیششرطهای لازم برای شکوفایی و تحقق قابلیتهای انسانی) موضوعی مهم در سیاستگذاریهای اجتماعی و رفاهی به شمار میرود. با عطف توجه به شواهد موجود از پایین بودن میزان شادی در ایران و استان ایلام و نیز ضرورت درک معانی آن در میان مردم جهت استفاده در برنامهریزیها و اقدامات مداخلهای، تحقیق حاضر کوشیده است معانی و تعاریف مردم استان ایلام از شادکامی را مطالعه کند. مبانی مفهومی تحقیق در قالب رویکردهای فلسفی، روانشناختی و جامعهشناختی تدوین شده است تا پیچیدگی و چندبعدی بودن مفهوم شادکامی را پوشش دهد. تحقیق حاضر یک تحقیق کیفی در قالب پارادایم تفسیری و برساختگرایی است که دادههای آن با استفاده از مصاحبه نیمهساختیافته در استان ایلام گردآوری شدهاند. مشارکتکنندگان در تحقیق 36 نفر بوده و از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. مصاحبهها با روش تحلیل مضمونی مورد تحلیل قرار گرفته و چهار مضمون از از آنها استخراج شده است که عبارتند از آزادی که مشتمل است بر دو مضمون فرعی آزادی منفی (رهایی از هر عامل ناخوشایندی که مانع از آرامش و تحقق زندگی مطلوب شود) و آزادی مثبت (برخورداری از امکانات لازم جهت پرداختن به اهداف و اولویتهای زندگی)، انطباق به معنای تناسب و همخوانی میان ذهنیت و شرایط عینی فرد، رضایت از زندگی یا همان ارزیابی مثبت از زندگی و قدرت به معنای توانایی پذیرش و کنارآمدن با مشکلات و امور ناخوشایند و پیامدهای منفی آنها. بر مبنای تحلیل نتایج، توصیههای سیاستی شامل بازسازی اجتماع از طریق احیاء و تقویت سرمایه اجتماعی، بهبود شرایط عینی زندگی در قالب راهبردهایی مانند اشتغالزایی و سرزندهسازی محیط، توجه بیشتر به مسئله عدالت و برابری توزیعی در سیاستگذاریهای کلان و فراهم کردن شرایط دسترسی برابر به امکانات و فرصتهای موجود در راستای تحقق قابلیتهای فردی و بازاندیشی در محتوای برنامههای نهادهای رسمی آموزش و جامعهپذیری با محوریت تقویت اخلاق شهروندی، هویتهای جمعی و ارزشهای غایی تدوین گردیده است.
غلامرضا لطیفی؛ حمید قره باغی؛ فیروزه حاج علی اکبری؛ رضا شامی
چکیده
چکیده رفاه اجتماعی از جمله مهم ترین مقولات دنیای معاصر است و تدوین و اجرای برنامههای رفاهی توسط دولتها و سازمانهای ذیربط از روشها ی مختلفی انجام میشود. گفته میشود اغلب برنامهریزیهای رفاهی، ذیل برنامهریزهای کلان کشوری انجام شده و به ندرت خصوصیات منطقه، ناحیه و نیازهای نواحی را در نظر میگیرد. یکی از روشهایی ...
بیشتر
چکیده رفاه اجتماعی از جمله مهم ترین مقولات دنیای معاصر است و تدوین و اجرای برنامههای رفاهی توسط دولتها و سازمانهای ذیربط از روشها ی مختلفی انجام میشود. گفته میشود اغلب برنامهریزیهای رفاهی، ذیل برنامهریزهای کلان کشوری انجام شده و به ندرت خصوصیات منطقه، ناحیه و نیازهای نواحی را در نظر میگیرد. یکی از روشهایی که در سطح برنامهریزی میان برد کاربرد دارد تکنیک برنامهریزی ناحیهای است. این روش بر خلاف برنامهریزیهای کلان، به صورت منطقهای و با توجه به ظرفیتهای بومی و ناحیهای انجام میشود. هدف پژوهش حاضر برسی تاثیر برنامهریزی ناحیهای بر رفاه اجتماعی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را شهروندان شهر زنجان و نمونه آماری آن مشتمل بر 385 شهروند شهر این میباشد که از طریق فرمول کوکران برای جامعه نا محدود محاسبه شده است. پس از مطالعه کتابخانهای و بررسی مبانی نظری موضوع، دادههای موردنیاز به شیوه پیمایشی با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و تحلیل دادها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج نشان میدهد برنامهریزی ناحیهای بیشترین تاثیر را بر روی متغیر امنیت اجتماعی و در مراحل بعدی به ترتیب با متغیرهای ، فراغت، آموزش، سلامت، مسکن، بیمه و جمعیت رابطه معنا داری دارد.
غلامرضا لطیفی؛ محمدعلی قائم پور
چکیده
ایجاد مناطق آزاد تجاری، مناطق ویژه اقتصادی و در کل مناطق پردازش صادرات یکی از اهداف برنامهریزیهای منطقهای و ملی است که بهمنظور افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایهگذاری داخل ، انتقال فناوری، افزایش درآمد عمومی و دیگر موارد انجام میپذیرند. اجرای چنین برنامههایی و ایجاد چنین مناطقی، همواره مستلزم پیامدهایی ...
بیشتر
ایجاد مناطق آزاد تجاری، مناطق ویژه اقتصادی و در کل مناطق پردازش صادرات یکی از اهداف برنامهریزیهای منطقهای و ملی است که بهمنظور افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایهگذاری داخل ، انتقال فناوری، افزایش درآمد عمومی و دیگر موارد انجام میپذیرند. اجرای چنین برنامههایی و ایجاد چنین مناطقی، همواره مستلزم پیامدهایی در بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز هست. بر این اساس در این مقاله، تأثیر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بر توسعه اجتماعی شهر سلفچگان مورد بررسی قرار گرفت و پاسخ به این سئوالات که منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان چه تأثیری بر رفاه اجتماعی و همچنین چه پیامدهای اجتماعی برای بومیان این منطقه به همراه داشته، از اهداف این مطالعه بوده است. این پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی بود و جامعه آماری آن،کلیه ساکنین روستای سلفچگان را که اخیراً طبق مصوبه وزارت کشور، شهر اعلام شد، دربرمیگرفت. بنا برآمار موجود جمعیت این شهر برحسب خانوار، 211 خانوار بودند که به روشهای نمونهگیری تصادفی ، 86 خانوار بهعنوان حجم نمونه انتخاب شده بودند. نتایج بهدستآمده نشان داد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از طرفی باعث کاهش همبستگی اجتماعی وکاهش اعتماد اجتماعی، در بین مردم سلفچگان شده، اما از جانب دیگر وجود این منطقه، باعث بهبود رفاه اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی مردم شهر سلفچگان شده است.
احمد احمدی؛ حسیبه رضائی
چکیده
یکی از شاخصهای عمدۀ توسعۀ سیاسی و اجتماعی، مشارکت سیاسی است. معلمان که بخش مهمی از سرمایههای انسانی هر جامعهای هستند با مشارکت سیاسی خود میتوانند نقش تعیینکنندهای در جامعهپذیری سیاسی داشته باشند. هدف از این بررسی، رابطۀ رفاه اجتماعی با میزان مشارکت سیاسی معلمان است. در این مطالعه، براساس نظریات و تئوریهای جامعهشناسی، ...
بیشتر
یکی از شاخصهای عمدۀ توسعۀ سیاسی و اجتماعی، مشارکت سیاسی است. معلمان که بخش مهمی از سرمایههای انسانی هر جامعهای هستند با مشارکت سیاسی خود میتوانند نقش تعیینکنندهای در جامعهپذیری سیاسی داشته باشند. هدف از این بررسی، رابطۀ رفاه اجتماعی با میزان مشارکت سیاسی معلمان است. در این مطالعه، براساس نظریات و تئوریهای جامعهشناسی، یکی از عوامل تأثیرگذار بر مشارکت سیاسی، احساس برخورداری از رفاه اجتماعی در بین مردم است. روش پژوهش پیمایشی و جامعۀ آماری آن همۀ معلمان شهر مریوان در سال تحصیلی 91ـ92 است. حجم نمونه 300 نفر بوده که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شده است. نتایجنشانمیدهدکهمیزان مشارکت سیاسی در بین 60 درصد از پاسخگویان در حد پایین در مقابل در بین 6 درصد در سطح بالا و در نهایت در بین 34 درصد از پاسخگویان در سطح متوسطی است؛ اما رفاه اجتماعی در بین پاسخگویان بدین ترتیب است: در بین 45 درصد در حد پایین، 13 درصد بالا و 42 درصد در سطح متوسطی است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که متغیرهای شادکامی، تأمین، نیازها، مقایسههای نسبی و تحصیلات دارای تأثیر مثبت (مستقیم) بر میزان مشارکت سیاسی در بین معلمان هستند و متغیر ترجیحات با ضریب (34/0-) دارای تأثیر کاهنده بر میزان مشارکت سیاسی است؛ اما رابطۀ بین متغیرهای «سن، جنس، وضعیت تأهل» یا مشارکت سیاسی معنادار نبود. تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که پنج متغیر (شادکامی، تأمین، نیازها، ترجیحات، مقایسههای نسبی) در مجموع 39 درصد از تغییرات متغیر وابسته (مشارکت سیاسی) را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که در کل رفاه اجتماعی تأثیری مستقیم و معنادار بر مشارکت سیاسی دارد.
وحید قاسمی؛ مرضیه مهربان؛ زهرا طاهری
چکیده
رفاه اجتماعی تعبیری است که بیشتر به یک وضعیت چند جانبه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی معطوف است و حفظ شأن انسانها و مسؤلیتپذیری جامعه در قبال آن و ارتقای توانمندی کلیت جامعه در عرصههای فردی و جمعی از اهداف اساسی آن است. هدف از مقاله حاضر، تبیین رفاه اجتماعی و تأثیر آن بر احساس امنیت به روش اسنادی و پیمایشی (پرسشنامه بسته از نوع طیف لیکرت) ...
بیشتر
رفاه اجتماعی تعبیری است که بیشتر به یک وضعیت چند جانبه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی معطوف است و حفظ شأن انسانها و مسؤلیتپذیری جامعه در قبال آن و ارتقای توانمندی کلیت جامعه در عرصههای فردی و جمعی از اهداف اساسی آن است. هدف از مقاله حاضر، تبیین رفاه اجتماعی و تأثیر آن بر احساس امنیت به روش اسنادی و پیمایشی (پرسشنامه بسته از نوع طیف لیکرت) در بین شهروندان اصفهانی بوده است. شیوه نمونهگیری صورت گرفته در آن خوشهای بوده که با توجه به سن، جنس و محل سکونت افراد، توزیع آن به صورت تصادفی در بین 384 نفر از ساکنان شهر اصفهان به انجام رسیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و Amos میباشد. یافتهها حاکی از رابطه معنادار و مستقیم بین دو متغیر سرمایه اجتماعی و پایگاه اجتماعی- اقتصادی با متغیر رفاه اجتماعی میباشد. و نیز بین متغیر رفاه اجتماعی در نقش متغیر وابسته با متغیر احساس امنیت رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین مدل معادله ساختاری پژوهش، حاکی از تأیید دادهای گردآوری شده با چارچوب نظری پژوهش می باشد.
دوره 3، شماره 12 ، آبان 1391، ، صفحه 79-104
چکیده
رابطۀ اخلاق و اقتصاد از موضوعهای مورد بررسی در بحثهای امروزین علوم انسانی است. از یک منظر، قائلان به لزوم جدایی اقتصاد از اخلاق بر این نکته تأکید دارند که اقتصاد از آنجا که به دنبال فراهمنمودن امکانات برای رفع محدودیتها و ارتقاء سطح زندگی افراد است، امری اخلاقی است که دست نامرئی بازار آن را هدایت میکند. اما از منظری دیگر و با ...
بیشتر
رابطۀ اخلاق و اقتصاد از موضوعهای مورد بررسی در بحثهای امروزین علوم انسانی است. از یک منظر، قائلان به لزوم جدایی اقتصاد از اخلاق بر این نکته تأکید دارند که اقتصاد از آنجا که به دنبال فراهمنمودن امکانات برای رفع محدودیتها و ارتقاء سطح زندگی افراد است، امری اخلاقی است که دست نامرئی بازار آن را هدایت میکند. اما از منظری دیگر و با تأکید بر پیامدهای منفی ناشی از سیاستهای اقتصادی، این باور وجود دارد که مداخلۀ دولت برای اخلاقیکردن اقتصاد امری ضروری است و شکلگیری و توسعۀ دولتهای رفاه و سیاستهای رفاهی در این راستا تحلیل میشود. هر کدام از نظریههای گوناگون اخلاق با تأکید بر یکی از عناصر کنش فردی، جوهرۀ فرد و قوانین و مناسبات حقوقی، به تبیین رابطۀ اخلاق و اقتصاد پرداختهاند. این مقاله با وارد کردن رفاه اجتماعی بهعنوان یک سازه در تحلیل، بر رویکرد چندفاعلی برای تبیین رابطۀ اخلاق و اقتصاد تأکید دارد.
دوره 2، شماره 9 ، بهمن 1390، ، صفحه 123-148
چکیده
سیاست اجتماعی موضوعی است که به طرز فراگیری زندگی کنشگران اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است و آنها همواره در معرض سیاستهای اجتماعی گوناگون قرار دارند. بازتاب این موضوع را میتوان در پژوهشهای پیرامون سیاست اجتماعی که به منشأ، دلایل و پیامدهای این موضوع میپردازند، پیگیری کرد. در این مقاله پژوهش سیاست اجتماعی در ایران را از سه ...
بیشتر
سیاست اجتماعی موضوعی است که به طرز فراگیری زندگی کنشگران اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است و آنها همواره در معرض سیاستهای اجتماعی گوناگون قرار دارند. بازتاب این موضوع را میتوان در پژوهشهای پیرامون سیاست اجتماعی که به منشأ، دلایل و پیامدهای این موضوع میپردازند، پیگیری کرد. در این مقاله پژوهش سیاست اجتماعی در ایران را از سه بُعد ضرورت، وضعیت و دشواریهای آن مورد بررسی قراردادهایم. قصد داریم اهمیت توجه به سیاست اجتماعی را به عنوان موضوع علم اجتماعی خاطر نشان سازیم و نیمرخی از وضعیت پژوهش در این حوزه را در ایران نشان دهیم. علاوه بر این، برخی تنگناها و دشواریهای فراروی پژوهشگران در این حوزه را برشماریم و در پایان پیشنهادهایی برای پژوهش در این زمینه ارائه نماییم. این پژوهش با روش تحلیل اسنادی نشان میدهد که کمتر تلاش علمی و سازمانیافته برای مطالعه تجربی سیاست اجتماعی صورت گرفته و سیاست اجتماعی با همه اهمیتی که دارد هنوز ماهیت نظری و مفهومی خود را در ایران نیافته است. به هر روی، سیاست اجتماعی حوزهای بکر برای مطالعه پژوهشگران علوم اجتماعی است و دقتنظر در انتخاب موضوعات و موشکافی آنها، در صورت دسترسی آسان و روزآمد به اطلاعات و دادهها، میتواند ادبیات نظری و تجربی این حوزه را در ایران پربار سازد. افزون بر این، پژوهشها در این حوزه باید بتوانند بر عملکرد و جهتگیری دولتها در حل مسائل اجتماعی تأثیر بگذارند.
دوره 2، شماره 7 ، مرداد 1390، ، صفحه 165-190
چکیده
رفاهوسیاستاجتماعیازمباحثمهم برنامههای توسعهایهستندکهمیتوانند درسایة عدالت اجتماعی مسائلی همچون فقرو نابرابریاجتماعیرا در جامعه کاهش دهند. در جهت دستیابی به رفاه اجتماعی عادلانه، توسل به برنامهریزی منطقهای ـ که هدف عمده آن برقراری تعادل درون منطقهای و بین منطقهای است ـ مفید میباشد. در این راستا، کسب شناخت ...
بیشتر
رفاهوسیاستاجتماعیازمباحثمهم برنامههای توسعهایهستندکهمیتوانند درسایة عدالت اجتماعی مسائلی همچون فقرو نابرابریاجتماعیرا در جامعه کاهش دهند. در جهت دستیابی به رفاه اجتماعی عادلانه، توسل به برنامهریزی منطقهای ـ که هدف عمده آن برقراری تعادل درون منطقهای و بین منطقهای است ـ مفید میباشد. در این راستا، کسب شناخت از منطقه مورد مطالعه، برای فراهم کردن زمینه ایجاد تعادل، ضروری است. دراینمقاله تلاششدهاست وضعیت شهرستانهای استان زنجان در مقوله رفاه اجتماعی مورد مطالعه قرارگیرد و در نهایت یک رتبهبندی بین شهرستانها بدست آید تا بر اساس آن اقدامات آتی در زمینه رفاه اجتماعی با در نظر داشتن اولویتبندی صورت گیرد. در جهت نیل به هدف یاد شده، تعداد 30 شاخص در حوزه رفاه اجتماعی پس از طی مراحلی انتخاب و دادههای اولیة هر کدام از شاخصها گردآوری شد. در گام بعد، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، تکنیکTOPSISمورد استفادهقرار گرفت. از آنجا که در این تکنیک ضروری است وزن هر شاخص مشخص باشد، از تکنیک توان رتبهای، بر اساس رتبهگذاری شاخصها، توسط 15 تن از اساتید متخصص حوزه رفاه اجتماعی، برای وزندهی بکار گرفته شد. نتیجه تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان دهنده نابرابری در مقوله رفاه اجتماعی در بین شهرستانهای استان زنجان است، به این صورت که در این رتبهبندی شهرستان زنجان با 50/0[1]Cli= و شهرستان خدابنده با 18/0Cli= به ترتیب بالاترین و پایینترین رتبه را در رتبهبندی شهرستانهای استان زنجان بر اساس شاخصهای رفاه اجتماعی به خود اختصاص دادند.
دوره 2، شماره 6 ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 203-234
چکیده
با عنایت به اهمیت مطالعات تطبیقی در زمینه بهرهگیری از تجربیات و دستاوردهای دیگر جوامع در حوزه سیاستها و برنامههای مرتبط با رفاه اجتماعی، مقاله حاضر به دنبال ارائه چارچوبی برای این مطالعات از طریق شناسایی و معرفی مهمترین نظامهای رفاهی موجود در جهان میباشد. برای این منظور، ابتدا مهمترین تلاشهای نظری و تجربی برای ارائه ...
بیشتر
با عنایت به اهمیت مطالعات تطبیقی در زمینه بهرهگیری از تجربیات و دستاوردهای دیگر جوامع در حوزه سیاستها و برنامههای مرتبط با رفاه اجتماعی، مقاله حاضر به دنبال ارائه چارچوبی برای این مطالعات از طریق شناسایی و معرفی مهمترین نظامهای رفاهی موجود در جهان میباشد. برای این منظور، ابتدا مهمترین تلاشهای نظری و تجربی برای ارائه گونهشناسی از نظامهای رفاهی طی دو دهه گذشته مرور شده و کشورهای واقع در هر یک از گونهها نیز تعیین شدهاند. همچنین، عملکرد نظامهای رفاهی گوناگون نیز بر اساس سه شاخص کاهش فقر، حمایت در برابر مخاطرات بازار کار و پاداش برای مشارکت در بازار کار مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، ویژگیهای نظامهای رفاهی در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعهیافته نیز بررسی شده و گونههای مختلف ترتیبات رفاهی این کشورها نیز معرفی شدهاند. در پایان مرور مختصری نیز بر ویژگیهای نظام رفاهی ایران بر اساس مفاد قانون اساسی و تحولات سالهای اخیر صورت گرفته است.