زهرا حق روستا؛ آیت اله ممیز؛ جلال حقیقت منفرد
چکیده
پیادهسازی فرآیند کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری سبب ایجاد ارزشافزوده برای مشتریان و خلق خدمات نوآورانه میشود. پژوهش حاضر با هدف اجرای فرآیند کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری، به شناسایی مؤلفهها و شاخصهای اثرگذار بر کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری نوین میپردازد. پژوهش برحسب هدف،کاربردی و ازنظر نوع روش پژوهش، ...
بیشتر
پیادهسازی فرآیند کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری سبب ایجاد ارزشافزوده برای مشتریان و خلق خدمات نوآورانه میشود. پژوهش حاضر با هدف اجرای فرآیند کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری، به شناسایی مؤلفهها و شاخصهای اثرگذار بر کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری نوین میپردازد. پژوهش برحسب هدف،کاربردی و ازنظر نوع روش پژوهش، توصیفی است. اطلاعات از دو روش مطالعه اسنادی و تکنیک دلفی بهدستآمده است. ابتدا ۳۰ نفر از خبرگان حوزه مورد مطالعه بر اساس رشته و مدرک تحصیلی شناسایی شدند که در نهایت 23 نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی انتخاب و با استفاده از روش دلفی فازی در چهار مرحله دیدگاههای آنها استخراج و مورد پالایش قرارگرفت. بر اساس خروجی تحلیل، مؤلفههای مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری کشور، شامل 4 بعدِ کارآفرینی، بانکداری نوین، کارآفرینی سازمانی و ارزشها و 13 مؤلفه است. یافتهها نشان میدهد بیـشترین میزان موافقت خبرگان در بعد کارآفرینی: خلق، اجرا و بهرهبرداری از ایده، در بعد کارآفرینی سازمانی: افراد، نوآوری، اهداف، ساختار و محیط، در بعد بانکداری نوین: فناوری اطلاعات، مهارت نیروی انسانی، تنوع خدمات و در بعد ارزشها: ارزشهای حاکم بر جامعه و سازمان میباشند. مؤلفههای شناسایی شده قادر است زمینة کارآفرینی سازمانی در نظام بانکداری نوین را فراهم نموده، عملکرد آنها را بهبود ببخشد. و بانکها را قادر سازد تا موقعیت خود را در فرایند کارآفرینی سازمانی مورد ارزیابی قرار دهند.