فریبا شایگان؛ نوذر امین صارمی؛ زینب عباسی
چکیده
برای بررسی سرمایة اجتماعی و احساس امنیت با بهرهگیری از نظریات تئوریپردازان سرمایة اجتماعی همچون پاتنام، فوکویاما، کلمن و بوردیو و بررسی برخی از نظریات مربوط به احساس امنیت همانند نظرات دورکیم، گیدنز، پارسونز، هورنای و فروم چهارچوب تئوریک تدوین شد. سه شاخص اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی و مشارکت اجتماعی به عنوان شاخصهای ...
بیشتر
برای بررسی سرمایة اجتماعی و احساس امنیت با بهرهگیری از نظریات تئوریپردازان سرمایة اجتماعی همچون پاتنام، فوکویاما، کلمن و بوردیو و بررسی برخی از نظریات مربوط به احساس امنیت همانند نظرات دورکیم، گیدنز، پارسونز، هورنای و فروم چهارچوب تئوریک تدوین شد. سه شاخص اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی و مشارکت اجتماعی به عنوان شاخصهای سرمایة اجتماعی انتخاب شدند. بر این اساس چهار فرضیه تدوین شد و به روش پیمایشی با پرسشنامة پژوهشگر ساخته و با 369 دانشآموز دختر مقطع متوسطة منطقة چهار شهر تهران، که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شده بودند آزموده شد. نتایج تحقیق نشان داد که رابطة بین سرمایة اجتماعی و احساس امنیت دانشآموزان دختر معنادار و مستقیم است، یعنی هرچه میزان سرمایة اجتماعی دانشآموزان بیشتر باشد، احساس امنیت آنان هم بیشتر خواهد بود. همچنین مشارکت اجتماعی با احساس امنیت رابطة مثبت و معنادار دارد. در حالی که روابط اجتماعی با احساس امنیت رابطة معنادار و معکوس دارد و نشاندهندة آن است که دانشآموزان با روابط اجتماعی کمتر احساس امنیت بیشتری دارند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که اعتماد اجتماعی دانشآموزان دختر با احساس امنیت آنان رابطهای معنادار ندارد و این فرضیه تأیید نشد.
فریبا شایگان
چکیده
این مقاله نتیجه تحقیقی در خصوص میزان دینداری و احساس امنیت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه و پیش دانشگاهی شهر تهران است. در این کار علمیبا بهرهگیری از تئوریهای تلفیقی دینداری و احساس امنیت یک فرضیه اصلی و چهار زیرفرضیه تدوین شد که به روش پیمایشی، با پرسشنامه محقق ساخته و با جامعه آماری 400نفر از دانشآموزان که به روش نمونهگیری ...
بیشتر
این مقاله نتیجه تحقیقی در خصوص میزان دینداری و احساس امنیت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه و پیش دانشگاهی شهر تهران است. در این کار علمیبا بهرهگیری از تئوریهای تلفیقی دینداری و احساس امنیت یک فرضیه اصلی و چهار زیرفرضیه تدوین شد که به روش پیمایشی، با پرسشنامه محقق ساخته و با جامعه آماری 400نفر از دانشآموزان که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند مورد آزمون قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که بین دینداری و احساس امنیت دانشآموزان دختر رابطه معنادار و معکوس وجود دارد؛ یعنی هر چه میزان دینداری دانشآموزان بیشتر، احساس امنیت آنان کمتر است. هر کدام از ابعاد دینداری (مناسکی، تجربی، اعتقادی و پیامدی) نیز با احساس امنیت رابطه معکوس و معنادار داشتند. بطور کلی تمام فرضیات بصورت معکوس تأیید گردیدند.