- اسکات، پیتر. (1397)، جهانیشدن آموزش عالی، ترجمه: رضا فاضلی، تهران: سروش، چاپ دوم.
- آشوری، داریوش. (1387)، دانشنامه سیاسی، تهران: مروارید، چاپ شانزدهم.
- بهرامی، گیتی. (1394). کالایی شدن آموزش، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی- برنامهریزی اجتماعی، دانشگاه تهران.
- ماحوزی، رضا. (1395)، دانشگاه؛ تأملات نظری و تجربه ایرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- روزنامه رسمی کشور. (1396)، قانون پنجساله ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران (1400-1396).
- سند نقشه جامع علمی کشور.
- ی.سو، آلوین. (1388)، تغییر اجتماعی و توسعه، ترجمه: محمود حبیبی مظاهری، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
- شورای عالی انقلاب فرهنگی (1398)، بخش مصوبات شورا
- صمیم، رضا. (1396)، تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه ایرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- فراستخواه، مقصود. (1387)، سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران، تهران: آگاه.
- فراستخواه، مقصود. (1397)، گاه و بی گاهی دانشگاه در ایران، تهران: آگاه، چاپ سوم.
- فراستخواه، مقصود. (1392)، «تحولات جهانی آموزش عالی و دانشگاهها نقد کتاب نظریه جهانیشدن و دانشگاهها»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، سال سیزدهم، شماره 29: 119-133.
- قانعی راد، محمدامین. (1383)، «توسعه ناموزون آموزش عالی: بیکاری دانشآموختگان و مهاجرت نخبگان»، رفاه اجتماعی، سال چهارم، شماره 15: 169- 208.
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
- کوزر، لوییس. (1388)، زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: علمی.
- مردیها، مرتضی و پاک نیا، محبوبه. (1396)، دانشگاه نخبه، دانشگاه توده، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- مرکز آمار ایران.
- مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. (1369)، قانون پنجساله اول توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران (1372-1368).
- مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. (1373)، قانون پنجساله دوم توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران (1377- 1372).
- مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. (1379)، قانون پنجساله سوم توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران (1383- 1378).
- مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. (1383)، قانون پنجساله چهارم توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران (1389-1384).
- مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. (1389)، قانون پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران (1394-1390).
- موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
- هابرماس، یورگن. (1392)، دگرگونی ساختاری حوزه عمومی: کاوشی در باب جامعه بورژوایی، ترجمه: جمال محمدی، تهران: افکار.
- همتی، رضا. (1392). «تودهای شدن آموزش عالی و زندگی دانشگاهی در ایران: تأملی در تجربه زیستی دانشگاهیان»، مجله مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال دوم، شماره 1: 127-156.
- Altbach, P.G. (2009). "The giants awake: The present and future of higher education systems in China and India", Economic and Political Weekly,44(23):39-51.
- Altbach, P.G. (2007). “The Logic of Mass Higher Education”, Tertiary Education and Management,2(5): 107–124.
- Barnett, R. (2000). “University Knowledge in an Age of Supercomplexity”. Higher Education, 40(4): 409-22
- Baudrillard, Gean. (1994). simulacra and simulation, United states: Michigan university press.
- Braun, Virginia, Clarke, Victoria, (2006). “Using thematic analysis in Psychology”,Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77-101.
- Mc Milan, James H, Schumacher Sally. (1993). Research: A Conceptual Introduction, HarperCollins: College Publishers.
- Peer, V., & Stoeglehner, G. (2013). “Universities as Change Agent for Sustainability- Farming the Role of Knowledge Transfer and Generation in Regional Development Processes”, Journal of Cleaner Production. 44, 85-95.
- Readings, B. (1996). The University in Ruins. Cambridge, MA: Harvard University.
- Ritzer, Geotge. (2013). Sociological Theory, McGraw Hill.
- Scott, P. (1995). The Meaning of Mass Higher Education. Opcn University Press.
- Trow, M. (1973). Problems in the Transition from Elite to Higher Education. Carnegie Commission on Higher Education Berkeley, Mass Calif.